Langkau ke kandungan utama

Bab 4 - Lakonan Cinta



Qif Farhan tekun mendengar Idlan bercakap tentang projek terbaharu yang diterima. Pagi tadi Idlan sebagai pengurusnya telah pergi ke pejabat pihak produksi untuk mendengar taklimat tentang watak dan penglibatan Qif Farhan dalam drama rantaian 20 episod itu. 

“Bila dapat skrip?” soal Qif Farhan. Teruja pula dia apabila Idlan beritahu yang drama ini akan menjalani penggambaran di negeri Kedah, tanah kelahirannya. 

“Khamis depan, bos.” 

“You dah pastikan penggambaran drama tu tak clash dengan mana-mana movie I? Dengan iklan?” 

Idlan angguk. Tentulah dia dah pastikan semua itu tak berlaku. Jenuh kalau bertembung jadual. Tak sangguplah dia nak kena maki hamun dengan Qif Farhan. 

“Siapa heroin I kali ni?” 

Idlan sengih. “Bos mesti suka.”

Qif Farhan jongket kening. Melihat sengih lebar Idlan, matanya terbeliak. “You don’t say...”

“Dialah, bos! Kata Fida, bila Kak Zila called nak ambil dia berlakon, dia tanya siapa hero. Dengar nama bos aje, terus dia melompat dowh.”

Seronok tak terkata encik hero apabila mendengar celoteh Idlan. Dengan gaya macho dia betulkan kolar bajunya. 

“Well... itulah pengaruh seorang Qif Farhan okey! I’m the best,” ujarnya dengan berlagak.

Idlan juih bibir. 

“Malangnya, ada juga perempuan Malaysia yang tak kenal bos. Kasihan!” sinisnya.

Kata-kata yang terus hilangkan semangat Qif Farhan.

“You!!!” jeritnya. Marah betul dia apabila Idlan sentuh tentang perempuan atas penerbangan mereka hari itu. Perempuan yang sampai ke sudah tidak mampu dia dekati. Yang sampai keluar daripada pesawat, terus hilang daripada penglihatannya. 

“Mengaku ajelah, bos. Mira Edura bos boleh takluk. Malangnya, perempuan tu... ada cop kat kepala bos. L.O.S.E.R. Loser. Ops...”

Idlan dah kelam kabut lari meninggalkan Qif Farhan di ruang tamu sendirian. Tak berani dia nak tunggu di situ selepas gelaran yang diberikannya tadi. Namun dia ketawa. Serasa menang setelah dapat mengusik Qif Farhan. 



Qif Farhan mendengus. Dalam hati dia berharap agar dia boleh jumpa perempuan sombong itu lagi. Waktu itu nanti dia akan pastikan perempuan itu tunduk kepadanya. Dia akan pastikan ada sesuatu terjadi antara mereka. Dia kan Qif Farhan? Qif Farhan tak pernah kalah dengan perempuan!
-------------
ada satu bab lagi, lepas tu saya akan masukkan blurp dan harga. babai :)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…