Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari Januari, 2014

Masihkah Cinta 18

Qistina membaling semua benda-benda kecil yang ada di hadapannya. Segala macam bunyi kedengaran apabila benda-benda itu terhempas ke lantai. Hancur berderai dan kaca bertaburan.
“Lelaki bodoh! Lelaki gila! Tak ada otak!” jeritnya sambil mengoyakkan kertas tisu dan melemparkan sehingga semua berterbangan bagai debu-debu halus di dalam bilik tidurnya yang dingin.
“Dia ingat aku tak faham apa yang dia cuba sampaikan? Dia ingat aku tak tahu yang dia nak aku terima jantan tak guna tu semula?” 

Qistina merungut lagi. Kali ini kemarahannya jelas ditujukan kepada Luqman.
“Baik sangatlah konon? Hati sendiri sakit, relalah... Beralah demi masa depan Uwaisy, konon? Nak berkorban tak kena tempat. Ingatnya, si Safiy tu nak hargai sangat apa yang dia buat? Eee, sakitnya hati aku!
Pintu bilik terbuka dan wajah ibu yang kehairanan sedang merenungi Qistina. Wajah dengan dahi yang berkerut menagih jawapan kepada satu pertanyaan mudah. Mengapa ni?
“Anak umi tak pernah begini. Selalunya anak umi tenang bila …

Masihkah cinta? 17

Noor Qistina melepaskan keluhan. Sebaik kelibat lelaki itu kelihatan, hatinya bungkam.

‘Kenapalah mamat ni tak reti-reti bahasa?’ Suara hati terlontar kuat.

“Dia ni dah gila talak!” sahut Kak Raihah, meluahkan rasa geram terhadap Safiy.

Dahi Qistina berkerut.

“Selepas tiga tahun?” soalnya kebingungan.

“Tak mustahil, Tina. Tambah pula bila dia sedar yang bini dia sekarang tak sebaik Tina. Tentulah menyesal sangat!”

Safiy sudah berdiri di hadapan bekas isterinya. Tatapan penuh rindu tertuntas dalam pandangan penuh asyik.

“Abang ada benda nak cakap dengan Tina. Tolonglah, Tina! Tolong jangan suruh abang pergi sebelum Tina dengar apa yang abang nak luahkan.”

“Berapa kali saya nak cakap yang saya tak mahu dengar penjelasan awak? Saya...”

Safiy memintas, “Abang mengaku salah, Tina. Abang mengaku semua kesilapan yang dah abang buat. Cuma, abang perlu jelaskan semuanya. Tina, kasihanilah abang, Tina. Berilah abang peluang. Abang tak mintak banyak, cuma sekali ini saja. Kalau lepas Tina dengar cerita a…

Masihkah cinta? 16

“Maafkan saya, Encik Luqman. Saya...”
“Tak apa, Shahira. Tak apa. Awak boleh keluar.”
Luqman berkata sambil menyandarkan diri ke belakang kerusi. Wajah wanita yang baru masuk itu dipandang. "You ni main terjah aje! Kesian PA I, tahu tak? Dia takut sebab I dah kasi warning, I tak nak jumpa sesiapa pun hari ni."
“Alah, lama I tak jumpa you, Luqman. Takkan nak jumpa kawan lama pun tak boleh?" balas wanita itu sambil melirik manja.
Luqman mendengus. “Duduklah, Zara. Cukup lama kita tak jumpa, ya? Tiga tahun lebih, kan?"
"Itulah... Ke mana you menghilangkan diri?"
"Dua tahun lebih I di Dubai. Saja ambil job di sana. Baru balik ke sini semula tahun lepas." Sekali lagi dia merenungi wanita di hadapannya. "You nak minum apa, Zara? Kopi? Nescafe? Teh? Boleh I suruh Shahira buatkan untuk you," pelawanya.
Zara ketawa besar. "I tak minum semua tu la! You pun tahu kan apa minuman kesukaan I?”        
Luqman meletakkan pen yang tadi berada di …

MASIHKAH CINTA? 15

Sebaik sahaja kereta dimatikan enjinnya, seorang kanak-kanak datang berlari menghampiri  tingkap yang terbuka. Demi melihatnya, wajah lelaki itu yang tadinya jelas keletihan bertukar menjadi ceria. Dia melemparkan senyuman kepada si kecil, sebagai tanda menghargai dan mengucapkan terima kasih kerana sentiasa menanti kepulangannya.
“Mia, mari sini, sayang. Kasi papa turun daripada kereta dulu, ya. Mari!” 
Suara Mak Tam, orang gajinya yang nyaring hampir sahaja menyebabkan anak kecil berusia 3 tahun itu terkejut dan menangis. Namun, wanita berusia 50an itu juga bijak memujuk. Sebelum sempat Mia menjerit, tubuh kecil itu sudahpun berada di atas dokongannya.
Selepas mengunci kereta, dia  terus masuk ke dalam rumah. Beg kerja diserahkan kepada Mak Tam. Wajah Mia terus dicium. Tubuh kecil itu dirangkul kemas. 
“Anak papa dah makan?” soalnya penuh kasih sayang.
Mia mengangguk.
“Mama mana?” tanya dia lagi.
Mia mendongak memandang ke tingkat atas. Waktu itu, Mak Tam membawa segelas air milo a…