Follow Us @soratemplates

17.1.14

Masihkah Cinta 18

Januari 17, 2014 23 Comments
Qistina membaling semua benda-benda kecil yang ada di hadapannya. Segala macam bunyi kedengaran apabila benda-benda itu terhempas ke lantai. Hancur berderai dan kaca bertaburan.

“Lelaki bodoh! Lelaki gila! Tak ada otak!” jeritnya sambil mengoyakkan kertas tisu dan melemparkan sehingga semua berterbangan bagai debu-debu halus di dalam bilik tidurnya yang dingin.

“Dia ingat aku tak faham apa yang dia cuba sampaikan? Dia ingat aku tak tahu yang dia nak aku terima jantan tak guna tu semula?” 

Qistina merungut lagi. Kali ini kemarahannya jelas ditujukan kepada Luqman.

“Baik sangatlah konon? Hati sendiri sakit, relalah... Beralah demi masa depan Uwaisy, konon? Nak berkorban tak kena tempat. Ingatnya, si Safiy tu nak hargai sangat apa yang dia buat? Eee, sakitnya hati aku!

Pintu bilik terbuka dan wajah ibu yang kehairanan sedang merenungi Qistina. Wajah dengan dahi yang berkerut menagih jawapan kepada satu pertanyaan mudah. Mengapa ni?

“Anak umi tak pernah begini. Selalunya anak umi tenang bila diduga. Kenapa hari ini lain pula? Di mana kesabaran?”

Soalan yang cukup sinis itu menyebabkan Qistina malu sendiri. Malu dengan sikapnya. Malu dengan perbuatannya. Malu dengan TUHAN. Ya, dimanakah kesabarannya?

“Hanya sebab Safiy datang ke kedai, kamu jadi hilang pedoman?” soal Puan Maheran sambil tunduk mengutip kaca-kaca yang besar di atas lantai jubin berwarna gelap itu. Cukup berhati-hati wanita itu mengutip, mungkin kerana bimbangkan Uwaisy. Mana tahu kalau-kalau kaki comel itu terpijak pula?

Qistina mendudukkan diri berhampiran pintu gelangsar. Sambil memeluk lutut, dia terus sahaja memerhati perbuatan ibunya. Kini wanita itu sedang menggunakan pencuci hampagas untuk menyedut semua sampah sarap. Selepas sepuluh minit dan setelah cukup berpuas hati dan memastikan tidak ada lagi kaca yang berterabur, barulah Puan Maheran mengambil tempat untuk duduk di sisi anaknya.

“Uwaisy mana, umi?”

Puan Maheran tersenyum mendengar suara tenang Qistina. Dia mengakui bahawa tadi, dia cukup terkejut mendengar Qistina menjerit dan marah-marah. Kiranya, dalam  air yang tenang jangan disangka tidak ada buaya. Jangan difikir seorang yang tenang dan penuh kelembutan seperti Qistina, tidak tahu marah. Sekali dia menjerit? Rasa nak luruh jantung Puan Maheran tadi.

“Norsya dengan Siti Haida datang tadi. Ambil Uwaisy lepas tu nak pergi rumah Raihah pula. Tidur di sana malam ini agaknya.”

Qistina mengetap bibir. Tanpa sedar, apa yang terjadi di kedai tadi sudah menyusahkan hati semua orang. Tentu masing-masing menganggap bahawa dia perlu bersendirian. Tentu semua orang fikir dia inginkan kedamaian. Jadi, Kak Raihah pun, seperti selalu, akan membawa Uwaisy ke rumahnya, semata-mata untuk membenarkan Qistina berlapang dada dan berehat tanpa gangguan.

Aah, banyak sungguh pengorbanan untuknya!

“Wanna share?”

Pertanyaan ibunya membuat Qistina mengeluh panjang. 

‘Sharing is caring!’ 

Semua orang tahu tentang ungkapan itu. Berkongsi? Sudah banyak yang dikongsikan dengan ibunya ini. Sehingga timbul rasa bersalah kerana asyik menyusahkan hati Puan Maheran. Sehingga timbul rasa kesal kerana sebagai anak tunggal, dia tidak sepatutnya merunsingkan hati umi dan ayahnya tapi lihatlah apa yang telah dia lakukan?

Berkahwin dan kemudian diceraikan. Banyak benar pergantungannya kepada umi. Duduk serumah, uminya yang memelihara Uwaisy sejak Uwaisy lahir. Uminya juga yang sering berulang alik ke kedainya untuk membantu apa yang boleh. Malah, umi tidak pernah lokek memberikan modal sekiranya dia hendak menambah atau membaiki komputer.

“Tina, cakaplah. Beritahu umi, kenapa kamu marahkan Luqman?”

“Dia tak sayangkan Tina, umi.”

Bulat mata puan Maheran. Wajah Qistina ditatap tajam. 

“Takkan kut? Tak baik kamu tuduh dia begitu. Kecil hati dia nanti, kalau dia dengar.”

Qistina mengeluh juga meskipun dia tahu bahawa mengeluh itu memang tidak baik.

“Umi yakin pada Luqman. Umi tak percaya kalau dia dah berubah hati. Dia sendiri mengaku pada umi yang dia sayang kamu. Sebab itu dia nak kahwin dengan kamu. Nak jadi ayah Uwaisy. Nak bertanggungjawab pada Uwaisy. Ni, tak fasal-fasal, kamu cakap dia tak sayang kamu pula. Apa sebenarnya, Tina? Cuba cakap betul-betul!” 

Suara Puan Maheran sudah tidak setenang tadi. Kali ini ia berbaur kemarahan. Juga penuh kesedihan.

Qistina menceritakan apa yang berlaku di dalam kereta tadi. Tidak satu yang tertinggal. Biar ibunya faham dan mengetahui sikap Luqman yang pengecut?

“Kononlah nak berkorban demi Uwaisy. Nak satukan Uwaisy dengan bapa kandungnya. Umi, dia sikit pun tak fikirkan perasaan Tina. Langsung tak peduli pada penderitaan Tina selama ni. Kebencian Tina. Kemarahan! Menyakitkan hati betul! Memang lelaki macam tu, ya? Dulu Safiy! Sekarang Luqman pula nak kecewakan anak umi ni!” luah Qistina bersama kemarahan yang kembali beraja dalam hati.

Puan Maheran sendiri bagaikan tidak percaya mendengar cerita Qistina. Adalah mustahil seorang Luqman yang bersikap tegas dan penuh keyakinan selama ini tiba-tiba menjadi sangat lemah dan sanggup menyerahkan Qistina kepada Safiy. Semudah itukah cinta?

“Dia tanya Tina, macam ni. Masihkah cinta? Pada Safiy?" 

"What? Dia tanya macam tu pada kamu?"

Qistina angguk. 

"Is he stupid or what? Safiy tu pun satu! Dah ludah ni, dah ludah! Sanggup dia nak jilat balik? Huh! Lelaki! Dua-dua pun gila!” 

Puan Maheran  menarik nafas panjang sebelum membalas. 

“Kalau Safiy, umi percaya yang dia tu sedang gila talak pada kamu biarpun selepas tiga tahun kamu dengan dia bercerai. Mungkin, itulah balasan kerana menuduh kamu dengan tuduhan zina, nusyuz dan minum dulu tu. Umi hanya minta supaya kamu bertenang menghadapi kerenah dia. Dan, supaya kamu bertegas dengan pendirian kamu, apa pun juga yang kamu fikirkan. Umi sendiripun tak mahu kamu berbalik pada dia. Biarlah orang kata umi kejam, umi memang tak rela!”

Qistina segera menggenggam tangan ibunya. Menghantar ucapan terima kasih yang banyak kepada wanita yang sentiasa merestui apa juga tindakannya. Kiranya kini, mereka mempunyai pandangan dan harapan yang sama.

“Tina kena yakinkan Luqman bahawa dialah yang terbaik untuk Tina. Tina kena yakinkan Luqman yang Tina mahukan dia sebagai suami, bukan Safiy." 

Qistina angguk. "Umi, Tina kena yakinkan Luqman yang Tina hanya mahukan dia untuk masa depan Tina. Bukan lelaki lain dan tentunya bukan Safiy, kan?" 

"Ya, sayang. Anak umi kena yakinkan Luqman tentang cinta Tina pada dia. Yakinkan Luqman yang Safiy tu cuma kenangan. Tapi dia, Luqman... ialah masa depan Tina. Jangan benarkan dia ragu-ragu pada Tina. Dan, Tina tak boleh lepaskan dia sebab pada pendapat umi, Luqman jauh lebih baik daripada Safiy.”

Qistina berasa tenang kini. Sesungguhnya, dia juga merasakan begitu. Bahawa Tuhan menemukan dia dengan Luqman supaya mereka bercinta dan saling melengkapkan kekurangan diri masing-masing.

Memang, memang Safiy juga sangat menyayanginya dahulu. Sangat mencintai dirinya tetapi lelaki itu terpaksa berkorban untuk ibu dan ayahnya. Qistina rela! Tetapi caranya itu! Cara Safiy melepaskan dirinya dengan menulis dan mengaku di hadapan kadi, sesuatu yang tidak pernah terlintas dalam fikiran Qistina, Safiy sanggup menuduhnya sebegitu jahat! Kejamnya Safiy!

“Umi, waktu Safiy tinggalkan Tina tanpa alasan, Tina masih boleh menerima dirinya kalau dia berpatah balik masa tu juga. Tapi, selepas apa yang jadi di mahkamah syariah tu, Tina tak boleh, umi. Tak boleh tengok dia. Tak boleh terima dia. Sebab, luka yang dia berikan pada Tina dalam sangat, umi. Pedihnya tetap terasa sampai sekarang.”

Puan Maheran memeluk tubuh anaknya erat-erat. “Umi faham, sayang. Faham sangat!”

Qistina memandang wajah ibunya dalam-dalam. “Umi sokong keputusan yang Tina buat?”

Puan Maheran tersenyum dan mengangguk. “Tentulah! Tina anak umi, kan?”

“Cuma Luqman...”

“Jangan marahkan Luqman, sayang. Umi rasa, Luqman cuba satukan kamu semula dengan Safiy kerana dia fikir yang kamu masih cintakan Safiy.”

Qistina bungkam. Teringat kata-kata Luqman...

“Benci lawannya rindu. Sakit hati lawannya sayang. Marah kerana dalam hati masih ada rasa cinta. Tina, cuba tanya hati awak. Masihkah cinta? Pada Safiy?”

Kepala digeleng-gelengkan. Baru terperasan agaknya pada mesej yang cuba disampaikan Luqman. Aduhai lelaki! Adakah Luqman ingin korbankan perasaannya demi kebahagiaan Qistina dan pada kotak fikir lelaki itu, cintanya dan cinta Safiy masih utuh, masih bertahan?
.........

“Mana kamu tahu yang Qistina masih sayangkan bekas suaminya, Man?”

Luqman merenung wajah wanita di sisinya dengan satu renungan yang sukar untuk ditafsirkan. Matanya yang redup menyembunyikan rasa hati. Sukar untuk Mak Siti memahami apa yang disembunyikan di sebalik senyuman.

Masing-masing kini memandang ke halaman rumah anak-anak yatim Darul Na’im. Di situ, anak-anak yang tidak lagi punya ibu atau ayah atau sudah hilang kedua-duanya, sedang bermain dengan riang. Anak-anak... begitulah! Mana pernah memikirkan dunia yang lain selain keseronokan. Mana pernah tahu apa erti sebuah kehilangan. Tidak pernah mengendahkan sebab dan alasan mengapa mereka berada di sini.

Namun, semakin meningkat dewasa, semua yang tidak pernah dipedulikan tetap menghantui hidup. Hati mula mempersoal mengapa dan kenapa. Siapa? Bagaimana? Bila?

Mengapa mereka ditinggalkan di sini? Mengapa ibu dan ayah membuang mereka? Mengapa sekejam ini memutuskan hubungan? Siapakah ibu? Siapakah ayah? Bila mereka akan datang dan menjemput kami kembali? Bagaimana kalau terpaksa hidup di rumah anak-anak yatim ini selama-lama?

Luqman tidak mahu Uwaisy menjadi yatim seperti dirinya. Uwaisy masih ada ayah. Uwaisy tidak boleh dipisahkan daripada ayahnya semata-mata kerana dendam. Tidak oleh dendam Qistina, tidak juga kerana dendamnya sendiri. Uwaisy tidak boleh dijadikan mangsa!

“Saya tak tahu, mak Mak Siti. Saya teka aje,” bisik Luqman lemah.

Mak Siti tersenyum. “Dengan meneka begitu kamu tolong buat keputusan untuk dia. Kamu nak serahkan dia kembali kepada bekas suaminya. Tapi, Man... kamu yakin ke bahawa itu juga apa yang Qistina mahu?”

Luqman menekur diri mendengar soalan daripada salah seorang wanita yang turut membesarkan dirinya di dalam rumah ‘tumpangan’ ini. Mak Siti kini sudah dianggap seperti ibunya sendiri. Suatu masa dahulu, ketika hidupnya tidak berpedoman, jangankan hendak menegur, ingin merenung wajah tua ini pun dia tidak sudi. Begitu TUHAN mengubah diri. Alhamdulillah, sedikit demi sedikit, sikap buruknya itu sudah dibuang. Dirinya tidak lagi sombong mendongak langit kerana Luqman tahu, betapa sifat mazmumah itu hanya akan memakan dirinya sendiri. 

“Mak Siti, saya hanya mahu yang terbaik untuk Tina,” gumamnya.

Mak Siti tersenyum. 

“Kalau macam tu, bincang baik-baik dengan dia. Minta pendapat dia. Tanya dia apakah dia mahu balik dan hidup dengan bekas suaminya. Biar dia yang buat keputusan. Biar dia yang beritahu kamu apa yang dia mahu.”

“Tapi, macam mana dengan Uwaisy? Uwaisy berhak kenal ayahnya, Mak Siti.” Luqman masih ragu-ragu. Bagai anak kecil yang keliru lagaknya.

“Qistina seorang yang matang, Man. Bila kamu bawa dia ke sini buat pertama kali dulu, Mak Siti nampak seorang wanita yang kuat dalam diri dia. Mak Siti percaya, kalau dia boleh dan mampu menjaga Uwaisy selama ni, tak ada sebab untuk kamu memaksa dia dekatkan Uwaisy kepada bapanya. Biar itu, Tina sendiri yang lakukan, dengan kerelaannya. Marah takkan mudah lenyap, Man. Luka takkan mudah sembuh. Tapi, satu masa, dengan kasih sayang kamu, Tina akan belajar menjadi seorang yang pemaaf dan dia akan belajar melupakan kemarahan dan kesakitannya.”

Luqman terkedu mendengar kata-kata Mak Siti. Dengan kasih sayangnya, Tina akan belajar menjadi seorang yang pemaaf?

TUHAN, bagaimanakah itu mungkin bila dirinya sendiri sedang sarat dengan rasa marah dan sakit hati? Bagaimanakah itu mungkin bila dirinya sendiri penuh dendam? Lukanya sendiri sedang membarah di dalam diri, menyerang setiap urat nadi penuh kebencian kepada insan-insan yang telah membuangnya. Mengapa mereka sanggup membela Safiy tapi tidak mahu memelihara dirinya? Dia bukan anak luar nikah! Dia anak halal pasangan Zaidah dan Mukhtar tetapi mengapa dia dihumban ke mari untuk menjadi yatim piatu? Mengapa?   

“Man?”

Sepasang mata yang berkaca membuat hati mak Siti tersentap. Dia tahu bahawa anak muda ini sedang mengenang kisah silam. Pada satu ketika, Luqman menyangka dirinya anak tidak sah taraf, yang tidak dikehendaki oleh dua insan yang terlanjur dalam tuntutan nafsu serakah. Namun hakikatnya tidak begitu. Luqman dihantar ke sini kerana ibu dan ayahnya tidak mahu memelihara dirinya. Dan, mak Siti jelas benar dengan sikap Luqman yang membenci. Mungkinkah jauh di sudut hati, Luqman tidak mahu Uwaisy mengalami nasib yang sama seperti dirinya? Membenci ayah kandung sendiri?

Luqman menarik nafasnya dalam-dalam. Kemudian dia berdiri. Mak Siti pun turut bangun.

“Saya faham apa yang Mak Siti cakap tadi. InsyaALLAH, saya tak akan memaksa Qistina lagi. Dia berhak mencari bahagia untuk dia dan Uwaisy. Siapa pun yang dia pilih, apa pun keputusan yang dia buat, saya terima.”

Lega mendengar kata-kata Luqman membuat Mak Siti tersenyum puas. Senang hatinya. Ketika itu, satu mesej bergema, meminta dibaca. Luqman pula yang tersenyum.

~ Awak kat mana? Dah tidur ke belum? Hehe, bila awak balas mesej ni, baru saya tahu sama ada awak dah tidur atau belum, kan? Okey, boleh kita sarapan sama-sama pagi esok? Saya teringin nak makan Nasi Beringin di kedai yang awak pernah bawa saya ‘date’ dulu. Awak rasa, kedai tu buka tak pukul sembilan pagi? Saya tunggu awak, sentiasa... Jangan lewat! ~

Luqman tersenyum bahagia. Tapi, dia sengaja tidak mahu membalas SMS itu. Biarlah Qistina berteka teki sepanjang malam ini. Biarlah wanita itu menyangka yang tidak-tidak. Sesekali, hati yang mengharap perlu didera, kan? Kerana, esok, dia ingin melihat wajah Qistina yang penuh rindu menanti ketibaannya....                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

11.1.14

Masihkah cinta? 17

Januari 11, 2014 14 Comments

Noor Qistina melepaskan keluhan. Sebaik kelibat lelaki itu kelihatan, hatinya bungkam.

‘Kenapalah mamat ni tak reti-reti bahasa?’ Suara hati terlontar kuat.

“Dia ni dah gila talak!” sahut Kak Raihah, meluahkan rasa geram terhadap Safiy.

Dahi Qistina berkerut.

“Selepas tiga tahun?” soalnya kebingungan.

“Tak mustahil, Tina. Tambah pula bila dia sedar yang bini dia sekarang tak sebaik Tina. Tentulah menyesal sangat!”

Safiy sudah berdiri di hadapan bekas isterinya. Tatapan penuh rindu tertuntas dalam pandangan penuh asyik.

“Abang ada benda nak cakap dengan Tina. Tolonglah, Tina! Tolong jangan suruh abang pergi sebelum Tina dengar apa yang abang nak luahkan.”

“Berapa kali saya nak cakap yang saya tak mahu dengar penjelasan awak? Saya...”

Safiy memintas, “Abang mengaku salah, Tina. Abang mengaku semua kesilapan yang dah abang buat. Cuma, abang perlu jelaskan semuanya. Tina, kasihanilah abang, Tina. Berilah abang peluang. Abang tak mintak banyak, cuma sekali ini saja. Kalau lepas Tina dengar cerita abang, Tina masih nak tolak abang, buang abang jauh-jauh dari hati Tina, abang rela. Tapi, untuk sekali ini saja, tolonglah dengar, sayang. Tolonggglah!”

Qistina mendengus kasar. Hati menolak namun mengapa bibir tidak mampu mengungkap kata tidak? Kenapa kelu untuk menyuruh lelaki ini pergi jauh dan tidak lagi datang merayu-rayu? Kenapa ada rasa belas terhadap insan yang sedang menanti jawapannya ini?

“Sayang, pleasee...”

“Kenapa susah sangat awak nak faham bahawa di antara kita dah tak ada apa-apa? Awak yang memutuskan hubungan kita. Awak yang pergi tinggalkan saya! Awak yang tak mahukan saya. Kenapa sekarang, selepas tiga tahun, awak datang cari saya lagi? Tak kesian pada anak bini awak ke? Kalau bini awak tahu, mesti dia marah! Kalau dia marahkan awak, tak apalah jugak! Ini, tentu nanti dia akan mengamuk pada saya.” Luah Qistina penuh geram.

“Abang terpaksa kahwin dengan dia, Tina. Nama dia Zara. Zara Khalida binti Datuk Kamarudin. Abang terpaksa jadi pak sanggup bila ayahnya mengugut untuk mendedahkan satu rahsia. Rahsia papa dengan mama abang. Demi menyelamatkan maruah keluarga, abang yang jadi korban, Tina. Waktu itu, abang tak boleh menolak. Tak mampu menolak! Umpama ditelan mati emak, diluah mati bapak, begitulah!”

Safiy memulakan bicara, tidak peduli sama ada Qistina mahu mendengar atau percaya. Bagi dirinya, inilah masa yang sesuai untuk dia bercerita. Tidak sanggup lagi menahan hati. Tidak sanggup lagi memendam rasa. Dia sudah terlalu lama menderita. Dia ingin mencari bahagia. Dia ingin melupakan semua sengsara. Dan, bahagianya kini ada di hadapan mata.

“Mama memaksa abang supaya berkorban. Abang tak sanggup menolak bila mama menangis dan merayu abang. Tina pun tahu kan betapa rapatnya abang dengan mama? Abang betul-betul tak ada pilihan masa tu. Suntuk sangat untuk berfikir dengan waras. Sebab itu...”

“Sudahlah! Semua perkara tu dah pun jadi sejarah. Awak nak jadi anak yang baik? Awak nak jadi penyelamat maruah keluarga awak? Awak nak jadi hero? Tak ada kena mengena dengan saya langsung! Saya tak hairanlah kalau awak nak teruskan misi menyelamat awak tu!” sinis benar kata-kata yang terlafaz daripada bibir Qistina.

Buntang sepasang mata Safiy.

“Abang tak boleh! Hidup abang selama tiga tahun ni asyik diburu rasa bersalah pada Tina!” keluh Safiy.

Qistina jadi berang. “Jangan babitkan saya, boleh tak? Awak nak rasa segala apa perasaan pun, itu hak awak! Tapi, jangan kaitkan dengan saya lagi!!”

Safiy sedih mendengar herdikan Qistina itu. Sayu dan hiba bila Qistina menafikan rasa yang masih ada dalam dirinya untuk wanita ini.

“Masa tak boleh berpatah balik, Encik Safiy Zahidi. Pilihan dah dibuat.”

Safiy menggelengkan kepalanya. “Abang dah buat pilihan yang salah, Tina.”

“Tak baik menyesal! Semua ni takdir. Kalau saya dah boleh terima, kenapa awak pula yang harus terus diburu rasa bersalah?”

“Sebab abang sayang Tina. Sebab abang nak hidup dengan Tina semula. Sebab abang tak bahagia dengan Zara!”

Suara Safiy melengking kuat, menyebabkan keadaan menjadi sunyi sepi, menghantar pertanyaan di mata dan hati semua yang kini begitu setia memasang telinga.

Perlahan-lahan, Qistina menghembus nafas yang tadi rasa tersekat. Wajah Safiy ditatap penuh sendu.

“Saya faham dilema yang awak hadapi waktu tu. Memang susah hendak memilih antara ibu bapa dan isteri. Saya faham! Yang saya tak boleh terima ialah cara awak buang saya dari hidup awak. Awak nak selamatkan maruah keluarga awak tapi awak injak-injak maruah saya. Awak tuduh saya yang bukan-bukan. Awak tulis dalam aduan awak yang saya ni pemabuk, penzina, nusyuz.... Awak dah lupa semua tu?”

“Tina!”

Tangan wanita itu cuba digapai namun Qistina pantas mengelak. Kerutan di dahi Safiy tidak langsung dipedulikan. Safiy menelan liur.

“Pergilah balik kepada kehidupan yang awak dah pilih. Sebab, dalam kehidupan saya hari ini dan insya-ALLAH, untuk hari-hari akan datang, nama awak tak ada dalam diari. Saya tak akan beri awak peluang kedua, ketiga atau ke seratus sekalipun. Bukan sebab saya tak maafkan awak. Bukan sebab saya hendak balas dendam pada awak tapi sebab saya tak dapat melupakan semua perbuatan awak pada saya. Mungkin awak nak cakap yang antara kita banyak kenangan manis juga. Betul tu! Tapi, yang manis dah jadi racun bila awak jatuhkan talak pada saya. Maafkan saya, Encik Safiy. Dah terlambat untuk kita berpatah balik pada kenangan lama yang tak mungkin berulang lagi!”

“Tak mungkin!” jerit Safiy.

Kak Raihah yang sejak tadi menjadi pemerhati, terus bercekak pinggang. “Sekarang baru nak menyesal? Selepas apa yang dah kamu buat pada Tina? Tak mungkin apanya lagi? Encik Safiy, Tina dah ada kehidupan dia yang baharu. Jangan kacaulah! Dia dah berjaya menempuh hidup sendiri tanpa sokongan kamu. Tanpa bantuan kamu! Tanpa kamu! Usahlah datang balik dan ganggu hidup dia. Tak baik, tahu!”

Nasihat diberi tanpa dipinta sesiapa.

Safiy mendengus kasar. Sukar untuk dia percaya bahawa dirinya sudah tidak bererti kepada Qistina. Sukar untuk dia menerima hakikat bahawa Qistina tidak lagi mencintai dirinya. Sukar! Sukar sungguh!

“Abang nak kita rujuk semula, Tina. Demi anak kita. Budak lelaki tu anak kita, kan? Benih kasih sayang kita berdua?”

“Ya ALLAH! Jantan apakah dia ni agaknya? Tak reti bahasa betul! Terhegeh-hegeh menempel diri pada orang yang dah benci? Kamu ni dah tak tahu malu ke?” Herdik kak Raihah. Geram betul kelihatannya. Nampak sangat yang dia sakit hati melihat Safiy merayu-rayu.

Safiy tak peduli pada Kak Raihah ketika dia mendekati Qistina. Merasakan diri masih berhak, terus tubuh bekas isterinya itu dirangkul kemas. dalam hati dia nekad. Dia tak ingin melepaskan wanita ini lagi. Cukuplah sekali dia melakukan kesilapan itu. Kali ini, apa hendak jadi pun, jadilah! Yang pasti, dia mahukan persetujuan Qistina untuk hidup bersamanya semula.

Qistina meronta-ronta ingin melepaskan dirinya namun semakin kejap Safiy memeluknya. Safiy bagaikan kerasukan dan Qistina semakin lemas dengan perlakuannya.

“Kak Raihah, telefon polis, kak! Katakan pada dia orang ada orang gila di sini. Cepat, kak!” Qistina menjerit memberi arahan sambil cuba menolak muka yang cuba Safiy dekatkan ke wajahnya.

Safiy tidak peduli. Tindakannya semakin menggila. Rontaan Qistina hanya menyemarakkan rasa ingin memiliki wanita itu semula. Kenangan indah mereka sedang bergelantayang di ruang ingatan. Indahnya waktu itu! Dia ingin memilikinya semula.

Melihat Qistina yang bergelut mengelak cengkaman Safiy, beberapa orang pelanggan datang mendekat dan menarik tubuh lelaki itu dengan kasar. Ada yang sudah tidak sabar lalu menumbuk muka Safiy.

“Tina, tolong abang! Suruh dia orang ni ke tepi! Suruh dia orang berhenti memukul! Abang sakit, Tina! Kesiankan abang! Tina!”

“Lepaskan dia!”

Suara garau Luqman kedengaran keras memerintah. Memaksa anak muda yang bertiga itu berhenti memukul Safiy.

"Lelaki ni melampau, bang! Dah Puan Qistina tak mahukan dia, blahlah! Ini tak! Dia main kasar pulak! Cuba buat perkara sumbang pada puan! Dia ni patut dimasukkan dalam guni aje! Campak ke laut!” marah seorang daripada mereka.

Sepasang mata segera mencari Qistina. Hatinya luluh melihat wanita itu yang sedang menangis dalam pelukan Kak Raihah. Selama ini, dia kenali seorang Qistina yang cekal, tabah dan kuat namun hari ini hatinya pedih apabila sepasang mata bundar itu menatapnya bersama manik-manik halus yang menitis turun dengan laju.

“Kak Raihah, hantar Tina balik ke rumah. Biar dia berehat. Abang Musa, Norsya dengan Siti Haida mana kak?” Luqman bertanya.

“Siti dengan Norsya keracunan makanan agaknya. Dua-dua sakit perut. Dah pergi klinik depan tu, doktor suruh ke hospital pulak. Abang Musa temankan dia orang. Norsya tak boleh bawak kereta.”

Luqman mengangguk tanda faham. Pandangan kembali terarah kepada Safiy yang masih lagi kesakitan, terduduk di atas lantai.

“Nak telefon polis ke? Tadi, masa Tina suruh, kak tak buat sebab sibuk nak lepaskan Tina dari dia.”

Luqman pandang wajah Kak Raihah. Dia menggeleng.

“Kalau macam tu, Man saja yang hantar Tina balik. Lebih selamat! Karang kalau dia tu buat kerja gila, kalau Tina dengan akak, apa sangat akak boleh buat? Man hantar Tina balik, ya? Ya!”

Luqman mengangguk. Terus menghulurkan tangan kepada Qistina.

“Tak apa. saya boleh jalan sendiri,” ujar Qistina lembut.

“Tina...”

Masing-masing memerhati lelaki yang sedang menggagahi diri untuk berdiri.

“Kita belum selesai, Tina.” Safiy merenung wajah Luqman seketika sebelum menyambung, “Tina boleh ikut dia ni balik, tapi dia tak akan memiliki Tina. Sebab Tina hak abang! Tina milik abang. Ingat tu!”

“Man, cuba kamu tumbuk muka dia tu! Ajar sikit jantan kurang ajar yang tak tahu malu tu, Man!”

“Is that what you want me to do, Tina?” soal Luqman dengan renungan yang dalam ke wajah Qistina.

“Tak payah, Man. Just send me home, please.”

“Kejap!”

Luqman menghampiri Safiy. Hati berdebar bila membalas renungan tajam Safiy terhadap dirinya.

“Kau nak tunjuk maco, aik? Nak tunjuk sikap santun dan hormat padahal dalam hati kau tu rasa macam nak bunuh aku aje, kan?” bisik Safiy menyindir lelaki tegap di hadapannya.

Luqman menggeleng.

“Dulu, mungkin! Tapi sekarang, tidak!” balas Luqman perlahan. Hanya untuk pendengaran mereka berdua sahaja.

“Huh? Konon!” Safiy menjuihkan bibir. Geram!

“Semua orang buat kesilapan dalam hidup, Safiy. Kau, aku... semua! Tapi, ada cara yang lebih baik untuk memenangi hati Qistina semula. Kau tentu lebih tahu sebab kau pernah bercinta dengan dia. Kau tak perlu berkeras dengan Tina. Tak perlu berkasar dengan dia. Dia pernah cintakan kau dulu. Pujuklah dia baik-baik. Menangi semula hati dia dengan cara yang betul. Buat dia lupa pada kesilapan kau dulu. Insya-ALLAH, betul cara kau buat, isteri kesayangan kau akan kembali ke pangkuan kau semula. Percayalah!”

Safiy melongo. Direnungi wajah Luqman dalam-dalam. Perlahan-lahan kata-kata nasihat itu berbekas di dalam hati. Perlahan-lahan dia mengangguk. Dan, tersenyum!

Biarkan hati merintih pedih setelah melafazkan. Biarkan hati merasa hampa setelah meluahkan. Demi Qistina, Luqman merelakan. Dia sanggup melepaskan cintanya demi menebus sebuah kesilapan.





“Diam aje?”

Sudah hampir sepuluh minit mereka berada di dalam kereta. Sudah sepuluh minit Luqman memandu tanpa secalit senyuman terukir. Fikirannya bagai melayang jauh. Tingkahnya itu menyebabkan Qistina gundah. Sukar menebak apakah yang sedang difikirkan oleh lelaki itu.

Luqman mengerling wajah ayu di sisi dengan ekor mata. Menarik nafas yang panjang, dia mula mengatur bicara.

“Tina, apa yang awak rasa sekarang?”

Qistina ketawa kecil.

“Rasa? Pada siapa? Safiy?” soalnya sambil memandang Luqman. “Benci, sakit hati, marah...”

Luqman segera mencelah, “Benci lawannya rindu. Sakit hati lawannya sayang. Marah kerana dalam hati masih ada rasa cinta. Tina, cuba tanya hati awak. Masihkah cinta? Pada Safiy?”

Tangan Qistina sedikit terketar mendengar soalan-soalan itu.

Masihkah cinta? Pada Safiy?

Ah, Luqman sudah gila agaknya? Bertanyakan soalan yang tidak masuk akal itu?

“Kalau masih cinta? Kenapa? Awak nak berundur? Nak batalkan hasrat kita? Nak serahkan saya kepada Safiy? Macam tu?”

Luqman tertawa kecil. Bijak! Qistina memang bijak menduga. Namun, apakah yang akan Qistina lakukan terhadapnya andai wanita ini tahu apa yang tersirat di sebalik soalan-soalannya?

“Jangan jadikan saya barang, Luqman! Jangan menjadi sekejam Safiy! Jangan buat saya benci awak sepertimana saya bencikan dia! Jangan sayang saya hanya untuk melukakan! Jangan buang saya bila awak tak mahu! Dan, jangan cipta alasan untuk menolak saya kepada Safiy! Kalau saya tahu awak buat macam tu...”

Luqman menekan brek sambil melembutkan stereng ke arah kiri. Kini mereka berada di bahu jalan. Masing-masing saling berpandangan. Saling bertentangan mata.

“Tina, sesekali awak kena fikirkan Uwaisy. Safiy ayahnya. Jangan pisahkan mereka kerana dendam yang sengaja tidak mahu awak leraikan!” nasihat Luqman.

Qistina terpana. Cuba memahami maksud tersirat. Cuba memasuki ruang fikir Luqman. Cuba menyelami hati dan perasaan lelaki itu. Namun, sukarnya memahami. Payahnya menyelami...

“Awak, Safiy tu masih ada anak bini.”

“Demi awak, Safiy akan ceraikan...”

“Awak ni kenapa? Dah gila? Nak suruh saya kahwin dengan lelaki macam tu? Kahwin seorang, cerai yang seorang lagi. Awak tak ada perasaan ke Luqman? Bini dia, anak dia? Senangnya awak cakap! Lelaki! Memang semua lelaki macam Safiy agaknya?” marah Qistina.

“Tina!”

“Berhenti! Jangan cakap lagi kalau hanya untuk menyakitkan hati saya!”

“It is for you. Untuk kebahagiaan awak, Tina. Kebahagiaan Uwaisy! Percayalah! Safiy terlalu sayangkan awak. Dia tak akan ulang silap dia dulu tu! Malah, saya yakin dia akan...”

“Cukup! Cukup! Saya tak mahu dengar! Hantar saya balik!”

“Tina?”

“Hantar saya balik! Kalau tidak, saya turun! Biar saya naik teksi.”

Luqman tidak punya pilihan. Dia terpaksa menurut perintah Qistina. Kereta dipandu semula menuju destinasi. Tanpa suara. Tanpa senyuman.

Hati luluh kerana saat ini, di sisinya, Qistina sedang menangis teresak-esak.

Salahkah apa yang aku buat ini, wahai TUHAN?

Masihkah cinta? 16

Januari 11, 2014 2 Comments
“Maafkan saya, Encik Luqman. Saya...”

“Tak apa, Shahira. Tak apa. Awak boleh keluar.”

Luqman berkata sambil menyandarkan diri ke belakang kerusi. Wajah wanita yang baru masuk itu dipandang. "You ni main terjah aje! Kesian PA I, tahu tak? Dia takut sebab I dah kasi warning, I tak nak jumpa sesiapa pun hari ni."

“Alah, lama I tak jumpa you, Luqman. Takkan nak jumpa kawan lama pun tak boleh?" balas wanita itu sambil melirik manja.

Luqman mendengus. “Duduklah, Zara. Cukup lama kita tak jumpa, ya? Tiga tahun lebih, kan?"

"Itulah... Ke mana you menghilangkan diri?"

"Dua tahun lebih I di Dubai. Saja ambil job di sana. Baru balik ke sini semula tahun lepas." Sekali lagi dia merenungi wanita di hadapannya. "You nak minum apa, Zara? Kopi? Nescafe? Teh? Boleh I suruh Shahira buatkan untuk you," pelawanya.

Zara ketawa besar. "I tak minum semua tu la! You pun tahu kan apa minuman kesukaan I?”        

Luqman meletakkan pen yang tadi berada di celah jari. “Kalau macam tu, I minta maaf, I dah tak ada stok air tu di pejabat I ni,” ujarnya.

Zara memandang wajah Luqman bersama satu renungan penuh keraguan. “You dah berhenti minum? Betul ke ni? Macam tak percayalah pula!” sindirnya sambil tergelak kecil.

Luqman senyum kecil. Sudah terbiasa mendengar sindiran sebegitu. Begitulah kalau orang jahat nak jadi baik. Susah nak buat orang percaya bahawa dia sebenarnya sudah berubah.

“Iya ke you dah tak minum lagi, Man? Macam mana dengan semua aktiviti-aktiviti lain? Perempuan? Judi? Takkanlah you dah insaf sampai tak nak tidur dengan semua perempuan yang duk gilakan you tu?” cebik Zara.

Biarpun selama ini dia ada juga mendengar cerita tentang perubahan sikap Luqman daripada teman-teman rapatnya, namun dia tidak pernah mahu percaya. Tak masuk di akal, fikirnya. Tapi kini, dia jadi resah terutama bila Luqman dilihatnya lain macam. Kurang mesra dan lembut tutur kata. Drastik betul perubahan diri dan sikap? Macam mana boleh berubah sampai sebegini?

“Alhamdulillah, semua tu dah I tinggalkan, Zara. Sejak...”

“Sejak kawan pondan you tu mati? Jadi, betullah apa yang I dengar selama ni?"

"Apa yang you dengar?"

"Perubahan you tu la! Mungkin sebab you takut mati agaknya!" Selamba Zara mengutuk.

“Ya, I berubah sejak Sameon meninggal. Bila dia mati baru I sedar tentang banyak perkara. Tentang dosa, tentang pahala. Tentang syurga dan neraka. Tentang..."

"Tak apalah, Man. I tak nak dengar. Boring! Kita ni kan muda lagi? Kita mesti seronok habis-habisan, okey!"

"Orang muda pun mati, Zara. Tengok Meon. Umur dia baru 32."

"Alah, itu salah dia. Lelaki lembut memanglah senang dapat penyakit tu, kan? Gay lah katakan?"

Hati Luqman terbakar kerana Zara memburuk-burukkan arwah sahabat baiknya. "Jaga sikit mulut you tu, Zara! Sameon dah meninggal dan you tak payah nak kutuk dia lagi. Dan untuk pengetahuan you, kawan baik I tu bukan lelaki lembut dan tentu sekali dia bukan gay. Jangan lagi I dengar you cakap yang buruk-buruk tentang dia. I tak suka!" Luqman sudah meninggikan suara.

Zara menjuihkan bibirnya. "You betul-betul lain macamlah sekarang, Man? Garangnya bukan main! Takut I, tau!"

Luqman diam. 

"Betul ke you ni dah bertaubat ek?"

Luqman mengangguk laju.

"Eleh, taubat konon? Man, you yakin ke Allah nak ampunkan dosa you yang berbakul-bakul dulu tu? Bukan sikit dosa you! Berapa banyak perempuan yang dah tidur dengan you? Berapa botol air haram yang you dah teguk? Tu, belum lagi diambil kira berapa orang anak tak sah taraf you? Nak masuk syurga? Jangan-jangan berdiri di pintu syurga pun you tak dapat, huh?”

Luqman terpanar. Saat itu, rasa berdosa menebal dan, menghimpit perasaan. Sepasang matanya berkaca mendengar cemuhan Zara.

“Encik Luqman, ALLAH itu Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. Selagi kita ialah hambaNYA, ehsan ALLAH tidak pernah berkurang untuk kita. Mintalah apa saja daripada DIA dan bertaubatlah! Sesungguhnya, hanya DIA penerima taubat. Hanya DIA tempat kita berserah diri.”

Kata-kata Abang Musa menyapa telinga, membuang segala rasa cemas yang bertandang. Ya, dirinya yang terlalu berdosa dulu, dia sedar semuanya. Namun, selagi ALLAH masih mahu menerima permohonon doa darinya, selagi ALLAH mahu mendengar keluh kesahnya meminta keampunan, selagi dirinya terdorong untuk merasa keinsafan yang sebenar, Luqman yakin, dirinya tidak sendirian menjalani liku-liku hidup mendatang. Luqman yakin ALLAH sentiasa ada bersama-sama dirinya. Dia hanya perlu terus mencari reda-NYA. Dia tidak akan pernah berputus asa memohon dan meminta agar ALLAH menerima taubatnya.

“Kenapa you datang sini, Zara?”

Sepatutnya dari awal soalan ini sudah ditanya. Tidaklah dia perlu resah dengan kehadiran Zara Khalida.

Zara pandang wajah Luqman dengan rasa jengkel. “I nak bagitahu you yang I dah failkan surat di mahkamah supaya you beri nafkah pada anak kita.”

Mata Luqman bulat menatap wajah tanpa perasaan Zara. “Anak kita?” tanya dia.

“Hai, kenapa macam tak percaya aje tu? Kalau you dah lupalah kan Luqman... Tiga tahun dulu, kita pernah tidur sama. Walaupun sekali tapi I mengandung. Malangnya, bila I beritahu you, you tak mahu bertanggung jawab. You cakap, itu bukan anak you. You tinggalkan I macam tu saja. Perbuatan you tu menyebabkan I terpaksa kahwin dengan lelaki tak guna tu!”

Dada Luqman tersentap. Ada ombak sedang menggila menghentam pantai ketenteramannya. Wajah Zara yang bersahaja ditatap tajam. Kenangan lama itu sedang melayari pandangannya. Saat Zara menangis, merayu dirinya untuk mereka bernikah. Tapi, bukan semudah itu untuk dia percaya. Seperti dulu, dia tetap dengan pendiriannya!
"I pernah cakap pada you, Zara. Kalau itu anak I, I akan nikah dengan you. Lupa?"

"I tak pernah lupa. Cuma, you tak bagi I peluang untuk..."

"Apa?" Luqman pintas. "You dah ada bukti ke yang anak tu, anak I?"

Zara terkelu lidah.

"Anak tu bukan anak I, Zara. You tahu tu! You dah mengandung masa you ugut I untuk kahwin dengan you. You jangan ingat I tak buat homework, okey! I checked di klinik swasta tempat you buat ujian air kencing tu. Doktor tu beritahu I semua tentang you. Sebab itu I tak ikut telunjuk you! So apahal pulak I nak kena bagi nafkah pada anak orang lain?"

Wajah Zara merona merah. Hatinya membungkam. Ingin mengenakan, dirinya yang terkena. Argh, Luqman memang licik. Kenapa susah benar untuk dia melentur sekeping hati lelaki ini?

"I dengar you dah kahwin, kan?"

"Alah jantan tu..."

"Zara, you sepatutnya menghargai dia. Bukan senang seorang lelaki nak jadi pak sanggup, okey! You sepatutnya..."

"Man, dia kahwin dengan I lepas bapak I ugut mak bapak dia tentang rahsia kotor dia orang yang ada anak luar nikah sebelum dia orang kahwin, tau! You ingat, kalau bapak I tak ugut dia orang, si Safiy tu mahu ke kahwin dengan I?"

Luqman tersentak, benar-benar tersentak. Tajam dia memandang raut wajah Zara.

"Siapa nama suami you, Zara? Ulangkan!"

"Safiy. Safiy Zahidi bin Mukhtar."


Malam sudah larut. Suasana sekeliling aman dan tenang. Namun kolam hatinya tetap berkocak hebat. Tetap penuh dengan kesalan. Kehadiran Zara di pejabat mengungkap satu kisah yang cuba dilupakan. Namun kini, diri terjerut dalam kusut perasaan.

Tuhan, akukah yang memisahkan mereka? Tapi, dari mana ayah Zara tahu tentang aku? Bagaimana kisah yang tersembunyi hampir 30 tahun lalu itu tersingkap? Dan, mengapakah Safiy harus berkorban sampai terpaksa meruntuhkan mahligai cintanya dengan Qistina?

Tuhan, akukah yang bersalah?

Akukah yang berdosa?

Wajah diraup sambil hujung jari menyeka air mata yang bergenang.

"Tuhan, ampuni aku. Ampuni dosa-dosaku. Dulu, aku terlalu ikut kata hatiku yang berdendam. Terlalu mengikut perasaan benci yang menggila. Aku tak sedar bahawa dendamku membuat mereka menderita. Terpisah tanpa rela.”

Ada air jernih menuruni pipi. Ada sendu yang kedengaran dalam luahan kekesalan.

“Banyak sungguh dosa-dosa laluku. Banyak sungguh kekejaman yang sudah ku buat. Tapi, penderitaan Qistina? Cukuplah! Aku tak mahu lihat dia menangis lagi. Cukuplah! Aku tak mahu dia terus-menerus bersedih. Dia berhak untuk hidup bahagia.”



“Dia kekasih pertama saya, Luqman. Lelaki yang amat saya sayangi. Berkahwin dengannya, dicintainya, buat hidup saya sempurna. Tapi...”

Luqman menanti ungkapan seterusnya dengan rasa hiba. Pengakuan tulus itu buat hatinya gementar. Merusuh hati dan jiwanya kini. Terlalu kerdil dirinya jika hendak dibandingkan dengan Safiy dalam hati Qistina.

“Dia tinggalkan saya tanpa alasan waktu perasaan cinta saya begitu banyak kepadanya. Dia ceraikan saya bersama-sama tuduhan yang sampai kini masih terdengar-dengar di telinga ini. 3 tahun lamanya, Luqman! 3 tahun lamanya saya cuba mencantumkan hati yang dah berkecai ni. Kenapa di waktu saya sudah dapat melupakan dia, dia hadir dan cuba membuka sejarah lama tu? Kenapa?”

Luqman tidak mampu berkata apa-apa. Hanya wajah itu yang dipandang. Wajah yang kini kelihatan terlalu sedih.

“Safiy Zahidi bin Mokhtar lelaki yang kejam, Luqman. Kalaupun mungkin saya boleh menerima alasan-alasan yang dia berikan, hati ini tetap marah pada perbuatannya dulu. Kalaupun mungkin saya boleh memahami mengapa dia bertindak senekad itu menceraikan saya, hati ini tetap tidak dapat menerima perbuatannya itu. Saya boleh memaafkan, tapi saya tak boleh melupakan. Kesan perbuataannya terlalu sakit untuk saya teruskan hidup. Tapi, demi Uwaisy, saya terpaksa lakukannya. Dan saya dah buktikan pada dia yang saya tidak lemah tanpa dia. Kenapa, kenapa dia mesti datang semula dan kacau hidup saya?”

“Awak masih cintakan dia, Tina?”

Mata Qistina buntang. “Cinta? Nampaknya, awak pun masih belum kenal saya, Man!"

Dengan ayat itu, Qistina meninggalkannya. Dan sekarang, satu lagi perkara sedang menghantui Luqman.

“Safiy Zahidi bin Mokhtar. Mokhtar! Tuhan, lamanya aku tak ingat nama itu. Lama sungguh aku tidak menyebutnya,” bisik Luqman sambil meraup muka.

MASIHKAH CINTA? 15

Januari 11, 2014 4 Comments
Sebaik sahaja kereta dimatikan enjinnya, seorang kanak-kanak datang berlari menghampiri  tingkap yang terbuka. Demi melihatnya, wajah lelaki itu yang tadinya jelas keletihan bertukar menjadi ceria. Dia melemparkan senyuman kepada si kecil, sebagai tanda menghargai dan mengucapkan terima kasih kerana sentiasa menanti kepulangannya.

“Mia, mari sini, sayang. Kasi papa turun daripada kereta dulu, ya. Mari!” 

Suara Mak Tam, orang gajinya yang nyaring hampir sahaja menyebabkan anak kecil berusia 3 tahun itu terkejut dan menangis. Namun, wanita berusia 50an itu juga bijak memujuk. Sebelum sempat Mia menjerit, tubuh kecil itu sudahpun berada di atas dokongannya.

Selepas mengunci kereta, dia  terus masuk ke dalam rumah. Beg kerja diserahkan kepada Mak Tam. Wajah Mia terus dicium. Tubuh kecil itu dirangkul kemas. 

“Anak papa dah makan?” soalnya penuh kasih sayang.

Mia mengangguk.

“Mama mana?” tanya dia lagi.

Mia mendongak memandang ke tingkat atas. Waktu itu, Mak Tam membawa segelas air milo ais kepadanya.

Air milo disisip perlahan-lahan. Ketika Mak Tam melangkah semula untuk ke dapur, dia bertanya. “Mak Tam dah gerak dia?”

Tahu siapa yang dimaksudkan, Mak Tam memandang ke atas sebelum kembali melemparkan pandangan ke wajah lelaki di hadapannya.

“Tadi, dia bangun makan tengah hari. Lepas tu, dia naik semula. Nak tidur lagi katanya.” Jujur Mak Tam memberitahu.

Lelaki itu mendengus. “Mana tak mengantuk? Malam hari, waktu orang tidur, dia berjaga. Ke disko, ke kelab malam, tak ingat dunia. Balik rumah dalam keadaan mabuk! Meluat saya tengok perangai dia, Mak Tam. Cakap betul ni! Saya benar-benar menyampah!”

“Eleh, Safiy! Toksahlah you nak kutuk I depan Mak Tam. Kalau perangai you tu elok daripada perangai I, ampunlah jugak. Ini tak! Lebih teruk lagi. Buat malu aje, sayang...bila you kutuk-kutuk I sebab I ni bini you. Menyampah ke, benci ke, meluat ke, I tetap bini you, tau!”

Kata-kata sinis itu terlontar ketika si isteri menuruni anak tangga dengan hanya memakai T-shirt separas lutut.

Zara Khalida ialah anak kepada Datuk Ibrahim. Zara Khalida ialah punca keretakan rumah tangganya. Zara Khalida ialah isteri yang dinikahi sehari selepas dia menceraikan Noor Qistina.

Rasa berombak dadanya bila terkenangkan si dia. Rasa hilang dan menjauh semangatnya apabila seraut wajah penuh kesedihan itu menyapa angannya. Terbang segala rasa menjauh bersama-sama jauhnya Tina daripada dirinya kini.

“Tu, berangan-angan teringatkan dia, kan?” Zara menyindir.

Mak Tam terus angkat Mia, nak bawa anak kecil itu masuk ke dalam bilik. Dia ingin menidurkan anak kecil itu. Dia perlu menjauhkan si kecil daripada ibu bapa yang hendak berperang ini. 

Safiy memang pantang bila ‘dia’ disebut. Sudah berkali-kali Zara diingatkan supaya tidak menyebut tentang ‘dia’. Kenapalah berdegil sangat?

“Isteri kesayangan you tu anggap you macam musuh dia, kan? Toksahlah berangan nak berbaik semula! Dia tak akan mahu lagi bersuamikan lelaki dayus macam you.”

Safiy mendengus. "Siapa yang punya angkara? I jadi dayus, I ceraikan dia, kami bercerai tu kerana siapa? Cakap!” jeritnya.

"Laa, nak salahkan orang pulak?" Terjuih-juih mulut Zara. Jelek dia dengan sikap lembik Safiy. 

“Ya. Salah engkaulah! Kau!" Safiy menjerit bagaikan orang gila. “Kau yang pisahkan kami tapi aku nak beritahu kau satu perkara. Aku dah jumpa dia semula. Lepas ni, kisah kau dengan aku akan tamat sebab aku akan ceraikan kau. Dan, kemudian kau boleh berambus dari rumah ini sebab aku akan pujuk dia, rujuk dengan dia dan bawak dia masuk semula ke mari, membesarkan Mia sama-sama. Kau faham, tak?”

Zara ketawa besar. Wajah itu ditatap tajam. bibir tidak mengungkapkan apa-apa namun hati mengomel lucu...

‘Kau ni dah gila! Mia tu anak aku, bukan anak kau. So, jangan nak berangan sangatlah! Nak bela Mia dengan Qistina konon? Macamlah kau akan berjaya dapat dia semula? Perasan!’
....................

Di hadapan kedai, Safiy sudah sedia menunggu. Melihat Qistina yang keluar terus dia meluru mendapatkan bekas isterinya. itu. Mujur petang itu, semua orang ada berkumpul di dalam kerana menyambut majlis hari jadi Norsya.

“Tina, dengar dulu penjelasan abang, Tina. Jangan pergi! Dengar dulu cakap abang ni!”

Sedihnya Qistina memandang lelaki yang sedang berlutut dan menangis di hadapannya. Sebak melihat Safiy begitu. Safiy yang dia kenal ialah seorang lelaki yang cukup kuat. Seorang lelaki yang tidak mudah bersedih. Tapi, kenapa sekarang, di tempat terbuka, di hadapan semua orang, Safiy beria-ia menangis. Merayu dirinya agar mendengar segala yang seharusnya terungkap tiga tahun dulu. Mengapa sekarang?

“Safiy, jangan macam ni. Tak baik memalukan diri sendiri. Tina dengan kamu dah bercerai. Dah tiga tahun. Tak payahlah nak jelaskan apa-apa pada dia. Semua tu sepatutnya kamu buat lama dulu. Bukan sekarang!"

Qistina berasa lega mendengar suara ayahnya yang cuba menenteramkan Safiy. Tapi, nampaknya Safiy yang tak faham bahasa. Masih ingin membuka kisah dulu. “Saya cuma mintak sikit masa, ayah. Sikit aje… supaya saya dapat jelaskan apa yang dah berlaku dulu. Tolonglah ayah, izinkan…” 

"Tak payahlah, Safiy. Tina dah lupakan kamu. Dia dah lupakan perbuatan kamu."

Safiy menyeka air mata yang masih mengalir. Dia sedih kerana Qistina tidak langsung mahu mendengar alasannya. Qistina tercegat dengan wajah tanpa riak. Macam dah lupakan semua kisah lama. Mana boleh!

“Tina, please! Sekali ini saja. Abang dah tak tahan memendam beban ni. Abang rasa macam nak mati. Tolonglah, Tina! Bagi abang peluang untuk jelaskan semuanya,” rayu Safiy lagi.  

“Baliklah! Simpan saja apa yang nak awak nak cakapkan tu, tak payahlah nak beritahu saya. Tak ada gunanya pun. Dah basi!" kata Qistina, perlahan.

Lembut di pendengaran Safiy. Lembut dan berjaya menyebabkan rindunya terbebat. "Lembutnya suara Tina," katanya.

Maheran menjeling marah. "Tak payah kamu nak puji suara Tina, Safiy! Muka tak tahu malu. Dulu, masa hendak bercerai jenuh Tina merayu pada kamu. Ada kamu peduli? Tak, kan? Sekarang, bukan main mendayu-dayu suara kamu. Dasar muka tembok!" kutuknya. 

"Umi..."

"Hubungan kita dah putus, Safiy! Kamu tak perlu panggil aku umi lagi. Kamu tak layak!"

"Bagi saya peluang, umi."

"Peluang? Untuk apa?"

"Saya nak Tina. Saya nak kahwin dengan Tina, umi!"

Qistina dan Maheran saling memandang sebelum Maheran bertanya keras. “Melampau betul kamu ni, Safiy? Dulu, masa Tina merayu pada kamu, ada kamu dengar rayuan dia? Ada kamu peduli tangisan dia? Ada kamu pujuk dia? Sekarang, pandai pula kamu menangis, ya? Nak kahwin dengan Tina, konon? Kenapa? Dah tak bahagia dengan bini baru ke?"

"Tina aje yang boleh bahagiakan saya, umi!"

"Sudahlah, Safiy! Baliklah! Karang, tak fasal-fasal kamu kena tumbuk dengan aku!" Qayyum, ayah Qistina dah mula hilang sabar. Geram kerana Safiy cakap yang bukan-bukan. 

"Tak guna nak menyesal sekarang. Ada bini baik, kamu tak hargai dia. Kamu campak Tina ni macam sampah! Masa tu, tak ada pula kamu nak terangkan apa-apa pada dia." 

Puas hati Maheran dapat melampiaskan apa yang selama ini terbuku dalam dada. Lapang hatinya bila dapat membela anak yang sedang termangu di hadapan kereta.    

Luqman yang tenang sedari mula memandang riak wajah Qistina yang berubah-ubah. Sebagai lelaki, mana mungkin dia tidak berasa apa-apa? Macam rindu, macam sedih, macam geram... 

Luqman bimbang. Rasa nak bawa Tina lari sekarang juga. Tak mahu membiarkan Tina dengar rintihan Safiy. Tapi, dia tak dapat nak buat macam tu. Sebab, pilihan untuk pergi atau mendengar, hanya Qistina yang perlu buat. Bukan orang lain!

Namun, mengapa dia sendiri rasa kasihan pada Safiy? Dan kerana rasa kasihan itu, dia mendekati Qistina. Wajah Tina ditatap.  

"Tina, buatlah pilihan. Kalau rasa dia layak dikasihani, biar dia jelaskan semuanya. Kalau tidak, jom kita balik." 

Qistina pandang wajah Luqman yang tegas, yang tidak ada senyuman. "Awak rasa, perlukah saya beri dia peluang tu?"

"Mungkin dia terbeban dengan rasa bersalah kerana menceraikan awak dulu. Mungkin, ada benda yang terpaksa dia buat yang dia tak boleh beritahu awak masa tu,” tegas Luqman.

“Tapi...”

“Awak pernah cakap pada saya, marah itu datangnya daripada syaitan. Awak nak syaitan tepuk tangan sekarang? Syaitan seronok masa kau orang berdua bercerai dulu. Takkan nak biar syaitan bersorak lagi kerana putus pula silaturrahim?”

Safiy segera menyampuk. “Tina, kita semua tahu yang abang dah terlambat. Abang dah tiga tahun lewat. Tina pernah cakap pada abang dulu yang Tina hanya nak tahu semuanya masa tu tapi abang tak mampu nak luahkan. Sekarang...”

“Sekarang, saya tak mahu dengar apa-apa pun. Awak dah lambat! Dah terlalu lambat!” 

"Sampai hati Tina! Tina kejam!" tuduh Safiy.

"Awak dengan saya, siapa lebih kejam? Jawablah, Safiy! Siapa lebih kejam, hah?" 

Maheran menjuihkan bibir. Safiy dihadapnya. "Kan aku dah cakap, jangan buat Tina marah! Kamu ingat, Tina tu sayang lagi pada kamu ke? Sudahlah, Safiy! Pergilah balik dan jangan datang cari Tina lagi!"

Qistina pandang Luqman. Dia mahu segera meninggalkan kedai. Dia hendak berehat di rumah.

“Bawa saya balik, awak! Saya rimas dah ni. Jom!” pintanya. 

Jeritan Safiy memanggilnya sedikitpun tidak diendahkan.