Langkau ke kandungan utama

PROLOG - Tiada Yang Lain

Assalamualaikum. Dah sampai masa untuk kak sofi masukkan entri entri untuk novel ke 4 kak sofi bertajuk Tiada Yang Lain. Insya-allah novel ini akan berada di pasaran tak lama lagi. Hari ini kita baca Prolog dulu.

........
ni heronya... zharif



"DAH tak ada perempuan lain ke dalam Malaysia ni?" 

Zharif Ikmal tersenyum mendengar soalan itu. Soalan yang sudah dijangka akan keluar daripada bibir mungil si dia. Perlahan-lahan dia menghela nafas sambil menuntas pandangan ke arah gadis yang baru tiba dan kini sedang berdiri di hadapannya. 

“Kut iya pun, duduklah dulu,” pintanya.

Fitriah Atiqah segera menarik kerusi lalu menghempas diri ke atasnya. Raut wajahnya sungguh tegang. Membawa amaran agar pemuda ini tahu bahawa dia sedang marah. Tersangat marah!

“Awak nak makan apa, Iqa?” Zharif bertanya sambil membetulkan duduknya. Tidak diendahkan air wajah yang mencuka itu. 

“Tak payah makan. Saya datang ni bukan nak…”

“Sebenarnya saya dah buat pesanan pun. Kejap lagi sampailah nasi goreng kerabu dan air limau suam kegemaran awak.” Zharif memberitahu. 

Atiqah mendengus. 

“Siapa bagi tahu awak yang saya suka nasi...? Oh, mesti Atifah, kan! Tapi dia salah. Saya dah tak suka nasi goreng kerabu. Tak suka air limau suam. Tak suka duduk semeja dengan awak pun! Jadi, jangan buang masa saya! Cepat jawab soalan saya tu!”

Zharif ketawa besar. Terasa lucu dengan lagak gaya berani dan garang Atiqah. Macam dulu-dulu juga! Kalau dengan dia Atiqah asyik hendak marah sahaja.

“Perangai awak ni dari dulu tak pernah berubah, Iqa. Bukan main garang bila dengan saya.” Dia mengusik. 

Kalau tak berdebar mendengar usikan itu, memanglah ada yang tak kena dengan dirinya ini. Tapi, dia keraskan hati. Dia ke sini bukan untuk suka-suka, gurau senda. Dia datang sebab nak mengamuk! Nak marah kaw kaw kepada pemilik nama Zharif Ikmal bin Kamal Amir ini! 

“Saya tak ada masa nak dengar awak usik-usik saya, Zharif!” bentaknya.

Zharif tetap bersahaja. Tidak sedikit pun dia terasa dengan lontaran suara keras daripada Atiqah itu. Malah dia ambil peluang itu untuk menatap seraut wajah kesayangannya. Wajah yang kusam tanpa senyuman. 

Atiqah melarikan pandangan. Tidak sanggup hendak berbalas renungan dengan Zharif. Tak mahu dia nak main-main mata dengan lelaki ini lagi. Cukuplah sekali dulu sahaja dia tertipu. 

Kata pepatah Inggeris:

Once bitten, twice shy.

Takkan tak faham-faham maksud tersirat di sebalik pepatah Inggeris itu Atiqah oi! 

“Awak okey ke, Iqa? Cukup tidur tak? Makan tepat pada waktu tak? Kata orang, kesedihan akan berkurang bersama waktu. Yang pergi tetap pergi. Awak mesti kuat meneruskan hidup. Awak...”

“Tak payah nasihat sayalah! Cakap awak tu bukan boleh pakai pun. Dari dulu...”

“Dulu lain, sayang. Sekarang lain!” 

Atiqah terpana mendengar panggilan sayang yang meniti keluar daripada bibir Zharif. Bulat matanya menatap wajah lelaki itu. 

“Terkejut nampak? Rasa lain macam ya bila saya panggil awak sayang?” Zharif mengusik lagi. 

Yang mampu Atiqah lakukan waktu itu ialah menjeling tajam ke arah Zharif. Nak balas apa, memang dia dah kelu lidah. Hilang kata!

“Dah jeling pulak? Iqa, awak tahu tak? Jelingan awak tu buat saya tak tidur malam, okey! Nanti saya asyik teringat pada awak aje!”

Okey, cukup! Dah tak larat nak dengar dah! Nak kata dia salah orang... Tidak. Tapi, memang dia dah tak boleh nak dengar bahasa entah apa-apa ni. Meremang bulu roma dia. Jadi, Atiqah mengetap bibir. Sambil tu dia tanya lagi. 

“Kenapa awak buat saya macam ni, Zharif? Dah tu, asyik merapu dari tadi. Apa hal?” 

Zharif menghirup air kopi perlahan-lahan sebelum membalas. 

“Merapu? Mana ada? Semua yang saya cakap tu benar. Tidak ada yang benar melainkan benar belaka.” 

Boleh tak kalau aku simbah muka dia dengan air kosong ni? Dia ingat kami tengah angkat sumpah dalam mahkamah ke? Mengada-ada!

“Fitriah Atiqah binti Idris. Hmm, sedapnya nama tunang saya ni, kan?”

That’s it! Akhirnya dia sebut jugak! 

“Tunang? Maaf, Zharif! Saya tak nak jadi tunang awak! Apa lagi untuk jadi isteri awak. Jadi, tolong batalkan hasrat awak! Pergi jumpa ibu bapa saya dan beritahu mereka yang awak...”
.........
kalau sudi komen lagi best ya kengkawan...

Ulasan

  1. Hahahaha ..x sabar nya nak tunggu bulan 11.. Tp slalunya hujung bulan launch...aduh.....

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…