2013/10/12

PROLOG - Tiada Yang Lain

Assalamualaikum. Dah sampai masa untuk kak sofi masukkan entri entri untuk novel ke 4 kak sofi bertajuk Tiada Yang Lain. Insya-allah novel ini akan berada di pasaran tak lama lagi. Hari ini kita baca Prolog dulu.

........
ni heronya... zharif



"DAH tak ada perempuan lain ke dalam Malaysia ni?" 

Zharif Ikmal tersenyum mendengar soalan itu. Soalan yang sudah dijangka akan keluar daripada bibir mungil si dia. Perlahan-lahan dia menghela nafas sambil menuntas pandangan ke arah gadis yang baru tiba dan kini sedang berdiri di hadapannya. 

“Kut iya pun, duduklah dulu,” pintanya.

Fitriah Atiqah segera menarik kerusi lalu menghempas diri ke atasnya. Raut wajahnya sungguh tegang. Membawa amaran agar pemuda ini tahu bahawa dia sedang marah. Tersangat marah!

“Awak nak makan apa, Iqa?” Zharif bertanya sambil membetulkan duduknya. Tidak diendahkan air wajah yang mencuka itu. 

“Tak payah makan. Saya datang ni bukan nak…”

“Sebenarnya saya dah buat pesanan pun. Kejap lagi sampailah nasi goreng kerabu dan air limau suam kegemaran awak.” Zharif memberitahu. 

Atiqah mendengus. 

“Siapa bagi tahu awak yang saya suka nasi...? Oh, mesti Atifah, kan! Tapi dia salah. Saya dah tak suka nasi goreng kerabu. Tak suka air limau suam. Tak suka duduk semeja dengan awak pun! Jadi, jangan buang masa saya! Cepat jawab soalan saya tu!”

Zharif ketawa besar. Terasa lucu dengan lagak gaya berani dan garang Atiqah. Macam dulu-dulu juga! Kalau dengan dia Atiqah asyik hendak marah sahaja.

“Perangai awak ni dari dulu tak pernah berubah, Iqa. Bukan main garang bila dengan saya.” Dia mengusik. 

Kalau tak berdebar mendengar usikan itu, memanglah ada yang tak kena dengan dirinya ini. Tapi, dia keraskan hati. Dia ke sini bukan untuk suka-suka, gurau senda. Dia datang sebab nak mengamuk! Nak marah kaw kaw kepada pemilik nama Zharif Ikmal bin Kamal Amir ini! 

“Saya tak ada masa nak dengar awak usik-usik saya, Zharif!” bentaknya.

Zharif tetap bersahaja. Tidak sedikit pun dia terasa dengan lontaran suara keras daripada Atiqah itu. Malah dia ambil peluang itu untuk menatap seraut wajah kesayangannya. Wajah yang kusam tanpa senyuman. 

Atiqah melarikan pandangan. Tidak sanggup hendak berbalas renungan dengan Zharif. Tak mahu dia nak main-main mata dengan lelaki ini lagi. Cukuplah sekali dulu sahaja dia tertipu. 

Kata pepatah Inggeris:

Once bitten, twice shy.

Takkan tak faham-faham maksud tersirat di sebalik pepatah Inggeris itu Atiqah oi! 

“Awak okey ke, Iqa? Cukup tidur tak? Makan tepat pada waktu tak? Kata orang, kesedihan akan berkurang bersama waktu. Yang pergi tetap pergi. Awak mesti kuat meneruskan hidup. Awak...”

“Tak payah nasihat sayalah! Cakap awak tu bukan boleh pakai pun. Dari dulu...”

“Dulu lain, sayang. Sekarang lain!” 

Atiqah terpana mendengar panggilan sayang yang meniti keluar daripada bibir Zharif. Bulat matanya menatap wajah lelaki itu. 

“Terkejut nampak? Rasa lain macam ya bila saya panggil awak sayang?” Zharif mengusik lagi. 

Yang mampu Atiqah lakukan waktu itu ialah menjeling tajam ke arah Zharif. Nak balas apa, memang dia dah kelu lidah. Hilang kata!

“Dah jeling pulak? Iqa, awak tahu tak? Jelingan awak tu buat saya tak tidur malam, okey! Nanti saya asyik teringat pada awak aje!”

Okey, cukup! Dah tak larat nak dengar dah! Nak kata dia salah orang... Tidak. Tapi, memang dia dah tak boleh nak dengar bahasa entah apa-apa ni. Meremang bulu roma dia. Jadi, Atiqah mengetap bibir. Sambil tu dia tanya lagi. 

“Kenapa awak buat saya macam ni, Zharif? Dah tu, asyik merapu dari tadi. Apa hal?” 

Zharif menghirup air kopi perlahan-lahan sebelum membalas. 

“Merapu? Mana ada? Semua yang saya cakap tu benar. Tidak ada yang benar melainkan benar belaka.” 

Boleh tak kalau aku simbah muka dia dengan air kosong ni? Dia ingat kami tengah angkat sumpah dalam mahkamah ke? Mengada-ada!

“Fitriah Atiqah binti Idris. Hmm, sedapnya nama tunang saya ni, kan?”

That’s it! Akhirnya dia sebut jugak! 

“Tunang? Maaf, Zharif! Saya tak nak jadi tunang awak! Apa lagi untuk jadi isteri awak. Jadi, tolong batalkan hasrat awak! Pergi jumpa ibu bapa saya dan beritahu mereka yang awak...”
.........
kalau sudi komen lagi best ya kengkawan...

3 ulasan:

  1. Hahahaha ..x sabar nya nak tunggu bulan 11.. Tp slalunya hujung bulan launch...aduh.....

    BalasPadam

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Komen

blogger-fcebook

Disqus Shortname