apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

21.10.13

BAB 9 - Tiada Yang Lain



SEUSAI solat Isyak, Salmah mengajak Idris berbual di ruang tamu. Dah kebetulan anak-anak tak ada di rumah, dia hendak menggunakan kesempatan ini untuk berbincang hati ke hati dengan suaminya. Dia mahu Idris tahu betapa susah hatinya sekarang. Dia mahu masalah ini diselesaikan segera. Mesti!

“Abang, abang tahu tak betapa rimasnya saya sekarang?” Salmah bertanya. 

“Rimas dengan siapa?” tanya Idris acuh tak acuh.

“Abang tak sedar ke? Bang, tengok sekeliling awak! Tak nampak ke awak jambangan bunga hidup yang banyak tu?” 

Idris memerhati ke sekitar ruang tamu yang berbau harum. Dia melihat ada beberapa buah pasu berisi jambangan bunga mawar pelbagai warna. 

“Setiap hari, ada aje budak dari ‘Lover’s Florist’ yang datang untuk hantar jambangan bunga ke rumah kita ni. Hari ini bunga teluki, esok pula bunga tulip. Lepas itu bunga mawar. Putih? Kuning? Pink? Merah hati? Semua jenis ada. Abang tak perasan ke?” tanya Salmah.

“Jadi?”

“Abang, abang tahu tak siapa pengirimnya? Tak ada orang lain selain dia. Budak tu!” 

Idris sengih. “Itu pun nak jadi isu? Biarlah, Sal. Duit dia banyak kut? Tu yang hari-hari dia hantar bunga ke sini. Bagus apa? Wangi rumah kita.” 

“Banyak duit? Zharif yang kerja kilang tu abang kata banyak duit? Mengarut! Tapi, kalau dia banyak duit pun saya tetap tak suka dia.” marah Salmah.

“Awak cemburu ke sebab Zharif bagi bunga tu pada Iqa? Bukan pada awak?” usik Idris sambil tertawa halus.

“Abang!” jerit Salmah sambil menampar paha suaminya. 

“Sakitlah, yang. Garangnya awak ni,” kata Idris sambil menggosok paha yang sedikit sengal.

“Lain kali jangan nak bergurau bila saya serius.”

“Yalah!” Idris beralah. 

Suasana sepi seketika. Masing-masing tidak bersuara. Masing-masing sedang membayangkan wajah Zharif agaknya. 

“Sal, Zharif tu bukan alien. Dia baik. Setiap kali dia datang sini dan berbual dengan abang, abang tak nampak sikap buruk dia. Yang awak anti sangat dengan dia tu, kenapa?” tanya Idris menghilangkan kebisuan di antara mereka.

“Alah, baik nak mengena!”

“Awak ni!”

“Saya hairan dengan sikap abang ni. Budak Zharif yang macam kutu rayau tu abang kata baik?”

“Ya! Dia ramah. Dia hormat saya. Dia hormat awak. Bercakap dengan suara yang rendah dengan kita. Beradab aje! Apa yang kurang lagi?” tanya Idris. 

“Diri dia tak terurus. Kereta kecik. Buruk pulak tu.”

“Itu semua luaran. Awak ni materialistik ke apa ni?”

Salmah tarik muka. 

“Habis, Zharif tu berakhlak sangatlah? Beragama sangat? Alim?” 

Suara keras isterinya menyebabkan Idris tersentak. Lama baru dia menyahut. 

“Salmah, kalau ada jodoh anak awak dengan Afif, tak akan ke mana. Kalau Allah dah tetapkan nama suami Atiqah tu, Afif, tak adanya Zharif dapat potong jalan! Yang susah hati tak tentu fasal ni, kenapa? Awak tak percaya pada qadak dan qadar?” marahnya.

Salmah terdiam untuk seketika. Mencari cara untuk memahamkan si suami. 

“Fikir apa lagi tu?” tanya Idris. Bimbang melihat sikap isterinya. Apakah lagi yang mahu dikatakan?

Tiba-tiba Salmah tersenyum meleret menyebabkan Idris mengangkat kening. 

“Saya nak suruh Nora masuk meminang. Lagi cepat, lagi baik!” ujar Salmah setelah agak lama membisu. 

Idris termangu. 

“Biar betul awak ni, Sal!”

“Itu aje caranya, bang. Supaya kita dapat berbesan dengan Nora dan Dr Husin,” kata Salmah lagi, penuh semangat.

Idris melepaskan keluhan. 

“Oh! Jadi, sebenarnya itulah tujuan awak, ya? Nak berbesan dengan doktor? Nak bermenantukan seorang doktor? Uisy, panjang angan-angan awak, ya Sal?” sindirnya. 

“Tak adalah, bang. Saya nak Afif jadi menantu kita sebab kita dah kenal Nora dengan Dr Husin tu. Dah kenal hati budi mereka. Kalau daripada keluarga baik-baik, tentulah Afif seorang yang baik, kan?” nafi Salmah beria-ia. 

Idris tersenyum. Sinis sekali kelihatannya. 

“Yalah tu! Pada awak, Zharif tak sesuai jadi calon menantu awak, kan? Tak sesuai jadi suami Iqa! Yalah, berapa sangat gaji Zharif? Budak tu kerja kilang aje. Mampu ke dia nak tanggung Iqa nanti? Kalau tengokkan gayanya sekarang, tentu awak ingat yang dia tu nak tampung diri sendiri pun tak lepas. Iya tak?” 

“Memang! Cuba abang fikir. Awak suka ke kalau esok-esok, selepas dia kahwin dengan Iqa, habis dia ambil duit gaji anak kita tu. Lelaki macam dia tu... Hesy!” bentak Salmah.

“Saya tak fikir Zharif sanggup buat macam tu!” 

“Awak boleh jamin ke? Tak, kan? Bang, saya tak mahu nanti kita menyesal kemudian.” 

“Susah cakap dengan awak ni, Sal. Asyik cakap awak aje yang betul.” 

“Memang. Saya selalu betul! Sebab itu, sebelum cinta Iqa pada Zharif berputik, lebih baik saya cantas.”

“Atiqah tu dah besar, Sal. Abang tak suka awak paksa dia.” 

“Abang, abang tahu tak? Kalau Iqa dengan Zharif? Pakat naik kancillah jawabnya! Buatnya selepas kahwin nanti, dia cakap nak duduk dengan kita. Macam mana? Suka?” 

Idris tersengih lebar. 

“Apa salahnya? Anak kita dua orang aje, Sal. Kalau menantu abang sanggup duduk sekali di sini dengan kita, alhamdulillah. Ada juga teman abang berbual. Ada juga teman abang nak pergi ke masjid,” balasnya. 

“Hesy! Tak rela!”

Sekali lagi terdengar keluhan keluar daripada mulut Idris. 

“Sal, abang takut Nora aje yang beria-ia nak bermenantukan Iqa. Tapi, Afif? Entah-entah, Afif dah ada calonnya sendiri. Lagipun, harta dengan wang ringgit bukan jaminan bahagia, Sal. Tengok kita berdua. Abang tak kaya, kan? Habis, awak tak bahagia dengan abang? Macam tu?”

Salmah tidak tahu hendak cakap apa-apa lagi. Takut suaminya salah faham. Nanti kalau Idris kecil hati, susah dia hendak memujuk. Orang tualah, katakan? 

“Awak tahu tak, Sal? Bila tengok sikap awak ni, dah macam tengok Mak Dara dalam Ibu Mertuaku pulak! Garang, pandang harta, sombong pulak tu! Ingat, Sal! Jangan duk perlekeh orang sangat. Esok-esok, diri awak pulak orang perlekeh. Sakit nanti!” ucap Idris penuh sindiran. Kalau Salmah masih juga tidak faham-faham, tak tahulah!

Salmah ketawa mendengar omelan suaminya itu. 

“Saya buat semua ni untuk Iqa, bang. Supaya dia gembira. Supaya dia hidup senang. Tentang Afif, abang usah risau. Kata Nora, Afif memang dah berkenan dengan Iqa. Insya-Allah, Iqa akan bahagia jadi bini Afif tu. Abang tengoklah nanti!”

Lama Idris termangu memandang wajah isterinya. Dia diam, malas hendak terus membangkang. Mustahil dia akan menang. Baik tutup mulut, tutup buku dan pura-pura menguap. 

“Abang dah mengantuk. Esok aje sambung angan-angan awak tu. Selamat malam.” 

“Abang, Iqa akan bahagia dengan Afif. Saya yakin!” 

Salmah berbisik sendiri sambil melihat suaminya mengatur langkah lemah menuju ke bilik mereka. Dia sudah nekad. Esok dia akan hubungi Nora. Majlis pertunangan Iqa – Afif akan diatur nanti dengan seberapa segera yang boleh!
.................
konflik dah bermula....


6 ulasan:

  1. Oh no!!!!...patutlah ada ayat "yg pertama dulu" dlm bab sblm nie...

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe... dh dpt tangkap ya? harap2 x marah nnt

      Padam
  2. Kalu dh jodoh atiqah ngan zharif x kn ke mana angannya ibu atiqah. Like kata ayahnya....kalu dh ditetapkan jodoh atiqah ngan afif mmg itulh jodohnya.
    Namun.....biarlah atiqah bersama zharif

    BalasPadam
  3. mak lak terlobih nak memilih menantu.... sian iqa

    BalasPadam

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.