Langkau ke kandungan utama

BAB 9 - Tiada Yang Lain



SEUSAI solat Isyak, Salmah mengajak Idris berbual di ruang tamu. Dah kebetulan anak-anak tak ada di rumah, dia hendak menggunakan kesempatan ini untuk berbincang hati ke hati dengan suaminya. Dia mahu Idris tahu betapa susah hatinya sekarang. Dia mahu masalah ini diselesaikan segera. Mesti!

“Abang, abang tahu tak betapa rimasnya saya sekarang?” Salmah bertanya. 

“Rimas dengan siapa?” tanya Idris acuh tak acuh.

“Abang tak sedar ke? Bang, tengok sekeliling awak! Tak nampak ke awak jambangan bunga hidup yang banyak tu?” 

Idris memerhati ke sekitar ruang tamu yang berbau harum. Dia melihat ada beberapa buah pasu berisi jambangan bunga mawar pelbagai warna. 

“Setiap hari, ada aje budak dari ‘Lover’s Florist’ yang datang untuk hantar jambangan bunga ke rumah kita ni. Hari ini bunga teluki, esok pula bunga tulip. Lepas itu bunga mawar. Putih? Kuning? Pink? Merah hati? Semua jenis ada. Abang tak perasan ke?” tanya Salmah.

“Jadi?”

“Abang, abang tahu tak siapa pengirimnya? Tak ada orang lain selain dia. Budak tu!” 

Idris sengih. “Itu pun nak jadi isu? Biarlah, Sal. Duit dia banyak kut? Tu yang hari-hari dia hantar bunga ke sini. Bagus apa? Wangi rumah kita.” 

“Banyak duit? Zharif yang kerja kilang tu abang kata banyak duit? Mengarut! Tapi, kalau dia banyak duit pun saya tetap tak suka dia.” marah Salmah.

“Awak cemburu ke sebab Zharif bagi bunga tu pada Iqa? Bukan pada awak?” usik Idris sambil tertawa halus.

“Abang!” jerit Salmah sambil menampar paha suaminya. 

“Sakitlah, yang. Garangnya awak ni,” kata Idris sambil menggosok paha yang sedikit sengal.

“Lain kali jangan nak bergurau bila saya serius.”

“Yalah!” Idris beralah. 

Suasana sepi seketika. Masing-masing tidak bersuara. Masing-masing sedang membayangkan wajah Zharif agaknya. 

“Sal, Zharif tu bukan alien. Dia baik. Setiap kali dia datang sini dan berbual dengan abang, abang tak nampak sikap buruk dia. Yang awak anti sangat dengan dia tu, kenapa?” tanya Idris menghilangkan kebisuan di antara mereka.

“Alah, baik nak mengena!”

“Awak ni!”

“Saya hairan dengan sikap abang ni. Budak Zharif yang macam kutu rayau tu abang kata baik?”

“Ya! Dia ramah. Dia hormat saya. Dia hormat awak. Bercakap dengan suara yang rendah dengan kita. Beradab aje! Apa yang kurang lagi?” tanya Idris. 

“Diri dia tak terurus. Kereta kecik. Buruk pulak tu.”

“Itu semua luaran. Awak ni materialistik ke apa ni?”

Salmah tarik muka. 

“Habis, Zharif tu berakhlak sangatlah? Beragama sangat? Alim?” 

Suara keras isterinya menyebabkan Idris tersentak. Lama baru dia menyahut. 

“Salmah, kalau ada jodoh anak awak dengan Afif, tak akan ke mana. Kalau Allah dah tetapkan nama suami Atiqah tu, Afif, tak adanya Zharif dapat potong jalan! Yang susah hati tak tentu fasal ni, kenapa? Awak tak percaya pada qadak dan qadar?” marahnya.

Salmah terdiam untuk seketika. Mencari cara untuk memahamkan si suami. 

“Fikir apa lagi tu?” tanya Idris. Bimbang melihat sikap isterinya. Apakah lagi yang mahu dikatakan?

Tiba-tiba Salmah tersenyum meleret menyebabkan Idris mengangkat kening. 

“Saya nak suruh Nora masuk meminang. Lagi cepat, lagi baik!” ujar Salmah setelah agak lama membisu. 

Idris termangu. 

“Biar betul awak ni, Sal!”

“Itu aje caranya, bang. Supaya kita dapat berbesan dengan Nora dan Dr Husin,” kata Salmah lagi, penuh semangat.

Idris melepaskan keluhan. 

“Oh! Jadi, sebenarnya itulah tujuan awak, ya? Nak berbesan dengan doktor? Nak bermenantukan seorang doktor? Uisy, panjang angan-angan awak, ya Sal?” sindirnya. 

“Tak adalah, bang. Saya nak Afif jadi menantu kita sebab kita dah kenal Nora dengan Dr Husin tu. Dah kenal hati budi mereka. Kalau daripada keluarga baik-baik, tentulah Afif seorang yang baik, kan?” nafi Salmah beria-ia. 

Idris tersenyum. Sinis sekali kelihatannya. 

“Yalah tu! Pada awak, Zharif tak sesuai jadi calon menantu awak, kan? Tak sesuai jadi suami Iqa! Yalah, berapa sangat gaji Zharif? Budak tu kerja kilang aje. Mampu ke dia nak tanggung Iqa nanti? Kalau tengokkan gayanya sekarang, tentu awak ingat yang dia tu nak tampung diri sendiri pun tak lepas. Iya tak?” 

“Memang! Cuba abang fikir. Awak suka ke kalau esok-esok, selepas dia kahwin dengan Iqa, habis dia ambil duit gaji anak kita tu. Lelaki macam dia tu... Hesy!” bentak Salmah.

“Saya tak fikir Zharif sanggup buat macam tu!” 

“Awak boleh jamin ke? Tak, kan? Bang, saya tak mahu nanti kita menyesal kemudian.” 

“Susah cakap dengan awak ni, Sal. Asyik cakap awak aje yang betul.” 

“Memang. Saya selalu betul! Sebab itu, sebelum cinta Iqa pada Zharif berputik, lebih baik saya cantas.”

“Atiqah tu dah besar, Sal. Abang tak suka awak paksa dia.” 

“Abang, abang tahu tak? Kalau Iqa dengan Zharif? Pakat naik kancillah jawabnya! Buatnya selepas kahwin nanti, dia cakap nak duduk dengan kita. Macam mana? Suka?” 

Idris tersengih lebar. 

“Apa salahnya? Anak kita dua orang aje, Sal. Kalau menantu abang sanggup duduk sekali di sini dengan kita, alhamdulillah. Ada juga teman abang berbual. Ada juga teman abang nak pergi ke masjid,” balasnya. 

“Hesy! Tak rela!”

Sekali lagi terdengar keluhan keluar daripada mulut Idris. 

“Sal, abang takut Nora aje yang beria-ia nak bermenantukan Iqa. Tapi, Afif? Entah-entah, Afif dah ada calonnya sendiri. Lagipun, harta dengan wang ringgit bukan jaminan bahagia, Sal. Tengok kita berdua. Abang tak kaya, kan? Habis, awak tak bahagia dengan abang? Macam tu?”

Salmah tidak tahu hendak cakap apa-apa lagi. Takut suaminya salah faham. Nanti kalau Idris kecil hati, susah dia hendak memujuk. Orang tualah, katakan? 

“Awak tahu tak, Sal? Bila tengok sikap awak ni, dah macam tengok Mak Dara dalam Ibu Mertuaku pulak! Garang, pandang harta, sombong pulak tu! Ingat, Sal! Jangan duk perlekeh orang sangat. Esok-esok, diri awak pulak orang perlekeh. Sakit nanti!” ucap Idris penuh sindiran. Kalau Salmah masih juga tidak faham-faham, tak tahulah!

Salmah ketawa mendengar omelan suaminya itu. 

“Saya buat semua ni untuk Iqa, bang. Supaya dia gembira. Supaya dia hidup senang. Tentang Afif, abang usah risau. Kata Nora, Afif memang dah berkenan dengan Iqa. Insya-Allah, Iqa akan bahagia jadi bini Afif tu. Abang tengoklah nanti!”

Lama Idris termangu memandang wajah isterinya. Dia diam, malas hendak terus membangkang. Mustahil dia akan menang. Baik tutup mulut, tutup buku dan pura-pura menguap. 

“Abang dah mengantuk. Esok aje sambung angan-angan awak tu. Selamat malam.” 

“Abang, Iqa akan bahagia dengan Afif. Saya yakin!” 

Salmah berbisik sendiri sambil melihat suaminya mengatur langkah lemah menuju ke bilik mereka. Dia sudah nekad. Esok dia akan hubungi Nora. Majlis pertunangan Iqa – Afif akan diatur nanti dengan seberapa segera yang boleh!
.................
konflik dah bermula....


Ulasan

  1. Oh no!!!!...patutlah ada ayat "yg pertama dulu" dlm bab sblm nie...

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe... dh dpt tangkap ya? harap2 x marah nnt

      Padam
  2. Kalu dh jodoh atiqah ngan zharif x kn ke mana angannya ibu atiqah. Like kata ayahnya....kalu dh ditetapkan jodoh atiqah ngan afif mmg itulh jodohnya.
    Namun.....biarlah atiqah bersama zharif

    BalasPadam
  3. mak lak terlobih nak memilih menantu.... sian iqa

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…