Langkau ke kandungan utama

BAB 7 - Tiada Yang Lain


ZHARIF duduk di birai katil. Dia tersenyum apabila melihat jarum jam yang sudah menunjuk angka sepuluh. Waktu untuk dia mengusik seseorang sudah tiba. Jadi, laju sahaja jemarinya menekan butang ‘speed dial’ nombor milik Atiqah. 

“Saya tak nak kacau awak, Iqa. Just nak ucap selamat malam aje.” Zharif memulakan bicara. 

“Jadi, lepas ucap terus nak tidurlah tu, ya?” tanya Atiqah. Suara halusnya yang menyapa telinga Zharif, menggetar perasaan. 

“Iyalah! Nak buat apa lagi?” Sengaja mengusik.

“Tak apalah kalau macam tu...”

‘Aik, bunyi macam merajuk aje. Jangan, Zharif! Nanti jenuh kau nak pujuk dia.’ desis hati Zharif. 

“Alah, Iqa. Janganlah! Sembanglah dengan saya.” 

Atiqah ketawa sahaja di hujung talian.

“Tak kuasa! Esok, saya mula kerja, tau!”

Zharif tepuk dahi. 

“Lupa pulak saya. Esok Isnin, kan? Tapi, kaki awak tu dah betul-betul sembuh ke? Boleh berjalan dah?”

“Alhamdulillah. Jangan risaulah! Kaki saya dah baik!” 

“Kalau macam tu, baguslah. Pergi kerja dengan siapa? Takkan naik bas kut?” tanya Zharif.

“Alah awak ni! Hari tu saya naik bas sebab Ain pergi kursus.”

“Okey, faham. Tapi kenapa awak tak drive? Tak ada lesen ke?” 

“Ada. Tapi saya takut nak bawak kereta. Seramlah bila kat atas jalan tu.” 

Aduhai, manjanya suara! Cair hati ni, Cik Atiqah oi! Rasa rindulah pulak. Lantas, ligat otaknya mengatur pertemuan. Ya, dia ingin berjumpa dengan Atiqah lagi. 

“Apa kata, saya ajar awak memandu semula? Rasanya, kalau dalam 4 jam, awak dah boleh mahir nanti.” Zharif mempelawa. 

“Belajar dengan awak? Eeii, tak naklah saya. Takut! Awak tu garang sangat!”

Zharif ketawa besar. Geli hati sebab Atiqah selalu benar cakap begitu. Selalu sangat menuduhnya seorang yang garang. 

“Tapi, Iqa, garang-garang saya ni, saya romantis giler, kan? Tengok betapa beruntungnya awak jadi mak we saya? Hari-hari saya bagi bunga, kan?” usiknya.

“Eeii, stop! Stop! Mengada-ngada! Bila entah orang jadi mak we dia? Perasan!” balas Atiqah sambil tergelak kecil. 

“Tak nak? Jangan, Iqa. Nanti awak menyesal. Guling-guling atas tanah sebab frust!” usik Zharif lagi. 

Atiqah ketawa halus. 

“Dalam telefon, macam-macam awak cakap. Tapi bila datang rumah, menikus aje. Tunjuk alim depan ayah saya, kan?” 

“Itu tanda hormat bakal bapak mertua, tahu!” Zharif memintas. 

Atiqah tersengih. Main-main sungguh pemuda ini dengannya sekarang. Tidak disangka-sangka, ini dia sikap sebenar Zharif Ikmal. Zharif tidak sombong malah dia suka bergurau. Seronok berbual dengannya. 

“Iqa!” 

Meremang bulu tengkuk mendengar namanya diseru penuh romantis. Tetapi, Atiqah tidak mahu melayan perasaan. Bimbang nanti bertepuk sebelah tangan sahaja. Kata orang tua-tua, harap ada, percaya tidak. Begitulah dia dengan Zharif. Dia mengharapkan pemuda itu serius dengannya tetapi mereka baharu benar kenal. Takkan dalam tempoh sesingkat ini sudah ada bunga-bunga cinta di dalam hati? 

“Nak apa?” 

Sengaja ditegaskan suaranya. 

Zharif membaringkan diri di atas tilam empuknya. 

“Nak beritahu awak yang saya pernah bertekad tak mahu jatuh cinta sebelum kahwin,” ujar Zharif perlahan. 

Atiqah tersentak. Amarankah itu? Apakah yang Zharif maksudkan? Signal untuk dia? Agar tidak berharap?

“Iqa, awak dengar tak?”

“Dengar! Faham dah pun!” balas Atiqah keras.

Zharif kerut dahi. Dia hairan kenapa suara Atiqah tiba-tiba jadi tegang. Tadi, manja bukan main. Sekarang, kedengaran seperti marah pula. 

Kenapa Atiqah marah? Dia belum habis cakap lagi! 

“Faham? Faham apa, Iqa?” soalnya keliru. 

“Fahamlah! Faham yang awak dah beri amaran supaya saya tak jatuh cinta dengan awak, kan? Okey, mesej diterima. Saya janji, saya akan jaga hati saya ni supaya tak jatuh cinta pada awak.” 

“Iqa?”

“Lepas ni, jangan bagi bunga pada saya lagi!” pesan Atiqah.

Erk? Zharif garu kepala. 

“Jangan mesej-mesej dengan saya dah!”

Pulak?

“Tak payah telefon lagi. Tak nak dengar usikan-usikan awak pun!” 

Tak boleh jadi ni! 

“Iqa? Awak dah salah faham ni. Saya...”

Atiqah pintas cepat-cepat. 

“Zharif, saya nak tidur. Dah lewat sangat ni. Esok nak kerja. Terima kasih sebab sudi layan saya selama ni, awak. Selamat malam.” 

Tidak menunggu jawapan Zharif, terus talian dimatikan. 

Zharif resah. Dia bangun lalu berkawad ke hulu ke hilir di dalam bilik sempitnya. Sekejap dia ke hadapan, sekejap ke belakang. Selepas dia berdiri, dia duduk pula. Kemudian bangkit semula. 

“Tak boleh jadi ni! Tak boleh biarkan Atiqah salah faham. Kena betulkan ayat tu semula. Mesti!” gumamnya.

Dia duduk. Tekun dia menekan aksara pada Samsung kesayangan. Selesai mengarang, dia baca dan baca lagi. Setelah berpuas hati, butang ‘send’ ditekan. 

Dan senyum menghiasi wajah...
..........
nak habaq yang lelaki ni kadang2 x reti nak luah perasaan, tau!


Ulasan

  1. Aik....sab ingatkan mrk,nie lambat lg nak bercinta....nie dah advance nie...apalah yg akan jd ya nanti

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…