BAB 7 - Tiada Yang Lain


ZHARIF duduk di birai katil. Dia tersenyum apabila melihat jarum jam yang sudah menunjuk angka sepuluh. Waktu untuk dia mengusik seseorang sudah tiba. Jadi, laju sahaja jemarinya menekan butang ‘speed dial’ nombor milik Atiqah. 

“Saya tak nak kacau awak, Iqa. Just nak ucap selamat malam aje.” Zharif memulakan bicara. 

“Jadi, lepas ucap terus nak tidurlah tu, ya?” tanya Atiqah. Suara halusnya yang menyapa telinga Zharif, menggetar perasaan. 

“Iyalah! Nak buat apa lagi?” Sengaja mengusik.

“Tak apalah kalau macam tu...”

‘Aik, bunyi macam merajuk aje. Jangan, Zharif! Nanti jenuh kau nak pujuk dia.’ desis hati Zharif. 

“Alah, Iqa. Janganlah! Sembanglah dengan saya.” 

Atiqah ketawa sahaja di hujung talian.

“Tak kuasa! Esok, saya mula kerja, tau!”

Zharif tepuk dahi. 

“Lupa pulak saya. Esok Isnin, kan? Tapi, kaki awak tu dah betul-betul sembuh ke? Boleh berjalan dah?”

“Alhamdulillah. Jangan risaulah! Kaki saya dah baik!” 

“Kalau macam tu, baguslah. Pergi kerja dengan siapa? Takkan naik bas kut?” tanya Zharif.

“Alah awak ni! Hari tu saya naik bas sebab Ain pergi kursus.”

“Okey, faham. Tapi kenapa awak tak drive? Tak ada lesen ke?” 

“Ada. Tapi saya takut nak bawak kereta. Seramlah bila kat atas jalan tu.” 

Aduhai, manjanya suara! Cair hati ni, Cik Atiqah oi! Rasa rindulah pulak. Lantas, ligat otaknya mengatur pertemuan. Ya, dia ingin berjumpa dengan Atiqah lagi. 

“Apa kata, saya ajar awak memandu semula? Rasanya, kalau dalam 4 jam, awak dah boleh mahir nanti.” Zharif mempelawa. 

“Belajar dengan awak? Eeii, tak naklah saya. Takut! Awak tu garang sangat!”

Zharif ketawa besar. Geli hati sebab Atiqah selalu benar cakap begitu. Selalu sangat menuduhnya seorang yang garang. 

“Tapi, Iqa, garang-garang saya ni, saya romantis giler, kan? Tengok betapa beruntungnya awak jadi mak we saya? Hari-hari saya bagi bunga, kan?” usiknya.

“Eeii, stop! Stop! Mengada-ngada! Bila entah orang jadi mak we dia? Perasan!” balas Atiqah sambil tergelak kecil. 

“Tak nak? Jangan, Iqa. Nanti awak menyesal. Guling-guling atas tanah sebab frust!” usik Zharif lagi. 

Atiqah ketawa halus. 

“Dalam telefon, macam-macam awak cakap. Tapi bila datang rumah, menikus aje. Tunjuk alim depan ayah saya, kan?” 

“Itu tanda hormat bakal bapak mertua, tahu!” Zharif memintas. 

Atiqah tersengih. Main-main sungguh pemuda ini dengannya sekarang. Tidak disangka-sangka, ini dia sikap sebenar Zharif Ikmal. Zharif tidak sombong malah dia suka bergurau. Seronok berbual dengannya. 

“Iqa!” 

Meremang bulu tengkuk mendengar namanya diseru penuh romantis. Tetapi, Atiqah tidak mahu melayan perasaan. Bimbang nanti bertepuk sebelah tangan sahaja. Kata orang tua-tua, harap ada, percaya tidak. Begitulah dia dengan Zharif. Dia mengharapkan pemuda itu serius dengannya tetapi mereka baharu benar kenal. Takkan dalam tempoh sesingkat ini sudah ada bunga-bunga cinta di dalam hati? 

“Nak apa?” 

Sengaja ditegaskan suaranya. 

Zharif membaringkan diri di atas tilam empuknya. 

“Nak beritahu awak yang saya pernah bertekad tak mahu jatuh cinta sebelum kahwin,” ujar Zharif perlahan. 

Atiqah tersentak. Amarankah itu? Apakah yang Zharif maksudkan? Signal untuk dia? Agar tidak berharap?

“Iqa, awak dengar tak?”

“Dengar! Faham dah pun!” balas Atiqah keras.

Zharif kerut dahi. Dia hairan kenapa suara Atiqah tiba-tiba jadi tegang. Tadi, manja bukan main. Sekarang, kedengaran seperti marah pula. 

Kenapa Atiqah marah? Dia belum habis cakap lagi! 

“Faham? Faham apa, Iqa?” soalnya keliru. 

“Fahamlah! Faham yang awak dah beri amaran supaya saya tak jatuh cinta dengan awak, kan? Okey, mesej diterima. Saya janji, saya akan jaga hati saya ni supaya tak jatuh cinta pada awak.” 

“Iqa?”

“Lepas ni, jangan bagi bunga pada saya lagi!” pesan Atiqah.

Erk? Zharif garu kepala. 

“Jangan mesej-mesej dengan saya dah!”

Pulak?

“Tak payah telefon lagi. Tak nak dengar usikan-usikan awak pun!” 

Tak boleh jadi ni! 

“Iqa? Awak dah salah faham ni. Saya...”

Atiqah pintas cepat-cepat. 

“Zharif, saya nak tidur. Dah lewat sangat ni. Esok nak kerja. Terima kasih sebab sudi layan saya selama ni, awak. Selamat malam.” 

Tidak menunggu jawapan Zharif, terus talian dimatikan. 

Zharif resah. Dia bangun lalu berkawad ke hulu ke hilir di dalam bilik sempitnya. Sekejap dia ke hadapan, sekejap ke belakang. Selepas dia berdiri, dia duduk pula. Kemudian bangkit semula. 

“Tak boleh jadi ni! Tak boleh biarkan Atiqah salah faham. Kena betulkan ayat tu semula. Mesti!” gumamnya.

Dia duduk. Tekun dia menekan aksara pada Samsung kesayangan. Selesai mengarang, dia baca dan baca lagi. Setelah berpuas hati, butang ‘send’ ditekan. 

Dan senyum menghiasi wajah...
..........
nak habaq yang lelaki ni kadang2 x reti nak luah perasaan, tau!


Ulasan

  1. Aik....sab ingatkan mrk,nie lambat lg nak bercinta....nie dah advance nie...apalah yg akan jd ya nanti

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

Yang Terakhir: Versi Cerpen

Inikah Cinta? : Versi Cerpen