Langkau ke kandungan utama

Review 1 untuk Sampai Bila


fuh lega...dah tamat sampai bila...

Kak Sofi!! Saya suka saya suka saya suka!! Saya suka Sampai Bila itu!!

Tak reti macamana nak kabo. Tapi saya suka watak Alisa. Selain wataknya yg cantik dan menawan, dia juga kuat, berjiwa kental, berani, selamba dan cerdik. Tambah2 lagi semasa dia berhadapan dengan Adnan Malik dan mak dia Fasihah. Saya rasa nak tepuk tangan setiap kali Alisa mengenakan balik duorang itu....

Saya suka juga bagaimana kak sofi melukiskan perwatakan Adnan Malik yg begitu hebat konflik dalamannya. Macam suka tapi kata tak suka. Macam sayang tapi bilang benci. Saya seolah2 dapat merasakan betapa susahnya si A dot M itu menangani perasaannya yg berbaur2 dan bertindih-tindan antara benci dan sayang terhadap Alisa. Tambah2 lagi bila si Alisa itu sungguh pandai menggoda...purrr.... hahaha...tergugat iman!

Satu lagi yg saya suka tentang novel ni ialah teknik flashback yg kak sofi garapkan. Pada saya nampak natural dan bersahaja dan tidak mengganggu plot penceritaan. Lancar saja. (kadang2 ada novel yg saya baca, bila dia masukkan cerita flashback agak mengganggu plot ceritanya dan ada yg mengelirukan...)

Saya turut senang dgn sedikit kelainan (pada sayalah) tentang watak antagonis dlm cerita ni. Biasanya watak si penggoda macam Emma mendominasi perlakuan jahat yang menjengkelkan kita semua. Tapi dalam SB, watak hero dan heroinnya sangat sibuk menangani masalah hati masing2 hingga tak sempat si Emma tu nak mencelah. Lagipun ada watak antagonis lain yg lebih besar iaitu Fasihah si ibu hero sendiri menjadikan A dot M berada di persimpangan dilema...

CUMAAA....cuma....saya agak tak lalu baca part Alisa dgn Abang Tiarnya itu. Saya rasa tak selesa dgn hakikat yg Bakhtiar memang jatuh cinta pada Alisa dan pernah mengajaknya berkahwin...sedangkan Alisa sebaya anaknya. Dah la Alisa bahasakan dia 'abang'. Pas tu Bakhtiar pulak duk ber'I - you' dgn Alisa. Panggil sayang segala...ai geli tawwww....Kak Sofi...tak mo dah baca kisah cinta org tua macam ni...tak masuk jiwaku...hehehe

Apapun, tahniah Kak Sofi untuk cerita yg sungguh menghiburkan ini. Bukan hiburan kosong semata....ada mesej yang boleh diteladani...tau...
....................................

terima kasih untuk review terbaharu ini. hati rasa mcm terawang2 tp xboleh kan? kena panggil turun takut riak haha. thanks again ya. sayang xleh nak letak nama atas permintaannya.
fuh lega...dah tamat sampai bila...

Kak Sofi!! Saya suka saya suka saya suka!! Saya suka Sampai Bila itu!!

Tak reti macamana nak kabo. Tapi saya suka watak Alisa. Selain wataknya yg cantik dan menawan, dia juga kuat, berjiwa kental, berani, selamba dan cerdik. Tambah2 lagi semasa dia berhadapan dengan Adnan Malik dan mak dia Fasihah. Saya rasa nak tepuk tangan setiap kali Alisa mengenakan balik duorang itu....

Saya suka juga bagaimana kak sofi melukiskan perwatakan Adnan Malik yg begitu hebat konflik dalamannya. Macam suka tapi kata tak suka. Macam sayang tapi bilang benci. Saya seolah2 dapat merasakan betapa susahnya si A dot M itu menangani perasaannya yg berbaur2 dan bertindih-tindan antara benci dan sayang terhadap Alisa. Tambah2 lagi bila si Alisa itu sungguh pandai menggoda...purrr.... hahaha...tergugat iman!

Satu lagi yg saya suka tentang novel ni ialah teknik flashback yg kak sofi garapkan. Pada saya nampak natural dan bersahaja dan tidak mengganggu plot penceritaan. Lancar saja. (kadang2 ada novel yg saya baca, bila dia masukkan cerita flashback agak mengganggu plot ceritanya dan ada yg mengelirukan...)

Saya turut senang dgn sedikit kelainan (pada sayalah) tentang watak antagonis dlm cerita ni. Biasanya watak si penggoda macam Emma mendominasi perlakuan jahat yang menjengkelkan kita semua. Tapi dalam SB, watak hero dan heroinnya sangat sibuk menangani masalah hati masing2 hingga tak sempat si Emma tu nak mencelah. Lagipun ada watak antagonis lain yg lebih besar iaitu Fasihah si ibu hero sendiri menjadikan A dot M berada di persimpangan dilema...

CUMAAA....cuma....saya agak tak lalu baca part Alisa dgn Abang Tiarnya itu. Saya rasa tak selesa dgn hakikat yg Bakhtiar memang jatuh cinta pada Alisa dan pernah mengajaknya berkahwin...sedangkan Alisa sebaya anaknya. Dah la Alisa bahasakan dia 'abang'. Pas tu Bakhtiar pulak duk ber'I - you' dgn Alisa. Panggil sayang segala...ai geli tawwww....Kak Sofi...tak mo dah baca kisah cinta org tua macam ni...tak masuk jiwaku...hehehe

Apapun, tahniah Kak Sofi untuk cerita yg sungguh menghiburkan ini. Bukan hiburan kosong semata....ada mesej yang boleh diteladani...tau...
....................................

terima kasih untuk review terbaharu ini. hati rasa mcm terawang2 tp xboleh kan? kena panggil turun takut riak haha. thanks again ya. sayang xleh nak letak nama atas permintaannya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…