apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

19.5.13

Review 1 untuk Sampai Bila


fuh lega...dah tamat sampai bila...

Kak Sofi!! Saya suka saya suka saya suka!! Saya suka Sampai Bila itu!!

Tak reti macamana nak kabo. Tapi saya suka watak Alisa. Selain wataknya yg cantik dan menawan, dia juga kuat, berjiwa kental, berani, selamba dan cerdik. Tambah2 lagi semasa dia berhadapan dengan Adnan Malik dan mak dia Fasihah. Saya rasa nak tepuk tangan setiap kali Alisa mengenakan balik duorang itu....

Saya suka juga bagaimana kak sofi melukiskan perwatakan Adnan Malik yg begitu hebat konflik dalamannya. Macam suka tapi kata tak suka. Macam sayang tapi bilang benci. Saya seolah2 dapat merasakan betapa susahnya si A dot M itu menangani perasaannya yg berbaur2 dan bertindih-tindan antara benci dan sayang terhadap Alisa. Tambah2 lagi bila si Alisa itu sungguh pandai menggoda...purrr.... hahaha...tergugat iman!

Satu lagi yg saya suka tentang novel ni ialah teknik flashback yg kak sofi garapkan. Pada saya nampak natural dan bersahaja dan tidak mengganggu plot penceritaan. Lancar saja. (kadang2 ada novel yg saya baca, bila dia masukkan cerita flashback agak mengganggu plot ceritanya dan ada yg mengelirukan...)

Saya turut senang dgn sedikit kelainan (pada sayalah) tentang watak antagonis dlm cerita ni. Biasanya watak si penggoda macam Emma mendominasi perlakuan jahat yang menjengkelkan kita semua. Tapi dalam SB, watak hero dan heroinnya sangat sibuk menangani masalah hati masing2 hingga tak sempat si Emma tu nak mencelah. Lagipun ada watak antagonis lain yg lebih besar iaitu Fasihah si ibu hero sendiri menjadikan A dot M berada di persimpangan dilema...

CUMAAA....cuma....saya agak tak lalu baca part Alisa dgn Abang Tiarnya itu. Saya rasa tak selesa dgn hakikat yg Bakhtiar memang jatuh cinta pada Alisa dan pernah mengajaknya berkahwin...sedangkan Alisa sebaya anaknya. Dah la Alisa bahasakan dia 'abang'. Pas tu Bakhtiar pulak duk ber'I - you' dgn Alisa. Panggil sayang segala...ai geli tawwww....Kak Sofi...tak mo dah baca kisah cinta org tua macam ni...tak masuk jiwaku...hehehe

Apapun, tahniah Kak Sofi untuk cerita yg sungguh menghiburkan ini. Bukan hiburan kosong semata....ada mesej yang boleh diteladani...tau...
....................................

terima kasih untuk review terbaharu ini. hati rasa mcm terawang2 tp xboleh kan? kena panggil turun takut riak haha. thanks again ya. sayang xleh nak letak nama atas permintaannya.
fuh lega...dah tamat sampai bila...

Kak Sofi!! Saya suka saya suka saya suka!! Saya suka Sampai Bila itu!!

Tak reti macamana nak kabo. Tapi saya suka watak Alisa. Selain wataknya yg cantik dan menawan, dia juga kuat, berjiwa kental, berani, selamba dan cerdik. Tambah2 lagi semasa dia berhadapan dengan Adnan Malik dan mak dia Fasihah. Saya rasa nak tepuk tangan setiap kali Alisa mengenakan balik duorang itu....

Saya suka juga bagaimana kak sofi melukiskan perwatakan Adnan Malik yg begitu hebat konflik dalamannya. Macam suka tapi kata tak suka. Macam sayang tapi bilang benci. Saya seolah2 dapat merasakan betapa susahnya si A dot M itu menangani perasaannya yg berbaur2 dan bertindih-tindan antara benci dan sayang terhadap Alisa. Tambah2 lagi bila si Alisa itu sungguh pandai menggoda...purrr.... hahaha...tergugat iman!

Satu lagi yg saya suka tentang novel ni ialah teknik flashback yg kak sofi garapkan. Pada saya nampak natural dan bersahaja dan tidak mengganggu plot penceritaan. Lancar saja. (kadang2 ada novel yg saya baca, bila dia masukkan cerita flashback agak mengganggu plot ceritanya dan ada yg mengelirukan...)

Saya turut senang dgn sedikit kelainan (pada sayalah) tentang watak antagonis dlm cerita ni. Biasanya watak si penggoda macam Emma mendominasi perlakuan jahat yang menjengkelkan kita semua. Tapi dalam SB, watak hero dan heroinnya sangat sibuk menangani masalah hati masing2 hingga tak sempat si Emma tu nak mencelah. Lagipun ada watak antagonis lain yg lebih besar iaitu Fasihah si ibu hero sendiri menjadikan A dot M berada di persimpangan dilema...

CUMAAA....cuma....saya agak tak lalu baca part Alisa dgn Abang Tiarnya itu. Saya rasa tak selesa dgn hakikat yg Bakhtiar memang jatuh cinta pada Alisa dan pernah mengajaknya berkahwin...sedangkan Alisa sebaya anaknya. Dah la Alisa bahasakan dia 'abang'. Pas tu Bakhtiar pulak duk ber'I - you' dgn Alisa. Panggil sayang segala...ai geli tawwww....Kak Sofi...tak mo dah baca kisah cinta org tua macam ni...tak masuk jiwaku...hehehe

Apapun, tahniah Kak Sofi untuk cerita yg sungguh menghiburkan ini. Bukan hiburan kosong semata....ada mesej yang boleh diteladani...tau...
....................................

terima kasih untuk review terbaharu ini. hati rasa mcm terawang2 tp xboleh kan? kena panggil turun takut riak haha. thanks again ya. sayang xleh nak letak nama atas permintaannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.