Langkau ke kandungan utama

Mahligai bernama cinta, kasih yang pulang 2

Assalamualaikum. Kalau kak sofi ambil tajuk lain (sebab ada yang syorkan Duda versus Janda) macam mana? hahaha....

Ikmal Firdaus tersenyum lebar sambil sepasang mata melirik ke arah gadis yang anggun bersimpuh di hujung sana, manis menggayakan busana pengantin yang berwarna ungu, sedondon dengan warna baju yang sedang dipakainya. Gadis itu sedang tertunduk malu sebaik membalas lirikan matanya tadi. Ataukah mungkin mengagumi dirinya yang dengan sekali lafaz sudahpun berjaya menukar title diri mereka berdua. Kini dialah suami dan si dia, Mayesa yang berbulan-bulan dikejar sudahpun sah bergelar isterinya. Ya, gadis cantik itu kini miliknya! 

"Mata tu nak kena cucuk ke? Dari tadi tak toleh ke lain." 

Ikmal Firdaus ketawa lepas. Lelucon daripada abang sepupunya yang menjadi pengapit bidan terjun di sisi, memang buat dia tak menahan tawa. "Dia bini akulah, bang. Kalau aku tak tengok dia, nak tengok siapa lagi?" balasnya sambil berbisik. 

"Itu bukan tengok, itu macam nak telan si dia aje," usik Munif. Dan, sekali lagi, kata-katanya menyebabkan Ikmal melambakkan tawa. 

Dahi Mayesa berkerut. Tidak memahami mengapa Ikmal Firdaus asyik ketawa. 

"Seronok sangat dia dapat kahwin dengan Maya, kak long!" Mayesa terdengar bisikan mak ngahnya. Kata-kata yang berjaya membuat dia tersipu malu. Wajah semakin merah apabila kini si dia sedang mengatur langkah menghampiri dirinya untuk acara membatalkan air sembahyang. 

"Maya, salam tangan suami kamu tu!" 

Suara Mak Ngah Linda memecah lamunan. Terus menyebabkan dia mendongak. Apa lagi, jantung Maya terus berdetak laju. Panahan mata Ikmal Firdaus yang lembut menikam jauh ke ke dasar hatinya. 

"Assalamualaikum isteri abang," 

Suara garau lelaki itu terlontar. Sayup menyapa menyebabkan Mayesa terus sedar bahawa kini dia sudah menjadi milik lelaki di hadapannya ini. Dalam usia yang belumpun masuk 19 tahun, dia, Mayesa sudah menjadi isteri Ikmal Firdaus. Tak sangka, daripada usikan-usikan lelaki itu setiap kali mereka hendak menaiki bas untuk ke dewan kuliah masing-masing membawa mereka hingga ke jinjang pelamin. 

Mayesa tersenyum. Saat dia tunduk mengucup tangan lelaki itu untuk pertama kali, hati memberi isyarat untuk menitip setia. Menitip sekeping hati buat diserahkan kepada lelaki yang diharap bakal memberi kebahagiaan kepadanya. 

"Tak sabar nak berdua-duaan dengan Maya," 

Aik, sempat lagi tu? Mayesa sengaja menjeling manja. Kalau Ikmal cuba menggoda dirinya dengan bisikan semesra itu, apa salahnya dia menggoda dengan senyum, lirikan dan bahasa tubuh, bukan?
..............
belasah je ni1 belum edit okey...

Ulasan

  1. whoa~ best.
    tp tajuk ala2 duda vs janda tu mcm terlalu klise sgtlah skrg.. hehe..

    BalasPadam
  2. Akak kalau tajuk dia .... pulanglah kasih .... ok tak

    BalasPadam
  3. mengapa harus berpisah?? ok tak tajuk ni?

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…