Langkau ke kandungan utama

Bab 3 (ii) : Sampai Bila

Cover untuk novel ketiga kak sofi Sampai Bila sudah keluar. tadaa....

Okey, jom baca kisah seterusnya...

Bab 3 (ii) 

“Kau ni pun satu jugak! Rudi tu sikit punya smart, bergaya! Anak orang kaya pulak tu! Kerja CEO di pejabat ayah dia. Dah tu, dia gilakan kau separuh mati. Tapi, sikit pun kau tak mahukan dia. Tak mahu langsung balas cinta dia. Yang tua nak mati tu jugaklah yang kau ikut ke sana, ke mari. Usah kata si Rudi tu, aku ni pun sampai sekarang tak faham kenapa kau pilih orang tua tu, tahu!” bebel Yanti lagi.

Alisa ketawa. “Helo, Rudi tu anak orang kaya. Bakhtiar pulak, pemilik Samira Corps Sdn Bhd. Rudi tu ikan bilis aje sedangkan Bakhtiar, ikan jerung, weh! Buat apa aku nak pilih ikan bilis bila aku boleh dapat jerung yang besar? Betul tak?” balasnya riang.

“Yalah tu! Eloklah! Pilihlah ikan jerung yang ganas! Sekali dia ngap kau, habis!” rungut Yanti sebelum dia bangun untuk mencuci tangannya.

Sambil duduk, Alisa melihat ke arah skrin telefon bimbitnya. Dia tersenyum manis apabila ada mesej yang baru masuk. Mesej daripada teman lelakinya, Bakhtiar.



Sayang, I rindulah!



Segera dibalasnya.



Dah buang tabiat ke, Abang Tiar?



Tidak lama kemudian,



Sampai hati sayang cakap macam tu! Nak merajuklah!



Alisa ketawa.

Yanti yang sudah duduk semula di tempatnya sambil menyisip air tembikai, terus menarik muka masam. Meluat betul dia melihat keceriaan pada wajah Alisa apabila saling berbalas mesej dengan lelaki tua itu.

“Lisa?” panggilnya. Yanti mahu mengajak Alisa pergi dari situ. Banyak lagi yang hendak dibuat. Kalau asyik melayan lelaki tua itu dan SMSnya, bila nak gerak?

Alisa mendongak.

“Jom! Kata tadi nak beli novel,” ajak Yanti. Dia rimas dan ingin.

“Kejap, Yanti. Aku nak balas mesej Abang Tiar ni hah. Kejap aje, okey!” ucap Alisa. Jari-jemari runcingnya sibuk menekan tiap simbol dan huruf.



Abang, Lisa nak pergi MPH ni. Nak beli novel. Abang jangan nakal-nakal, ya! Kalau pergi mana-mana, biar Pak Mail bawa kereta. See you tomorrow. Luv you, Alisa.



Tak sampai setengah minit, balasan pesanan ringkas daripada lelaki itu masuk. Alisa ketawa mengekeh semasa membacanya.



Sayang, I nakal dengan you aje.



Ia ke?



Sumpah!



Alisa ketawa lagi. Pesanan baru masuk lagi.

Yanti sudah gelisah. Rimasnya!



You jangan main mata dengan orang lain, tau. Nanti I jealous. Okey, sayang, I nak tidur kejap. Tapi, frankly, I tak sabar tunggu esok. I nak... hahaha. (Tu mesti dah blush! Kan?)



Senyum menghiasi bibir Alisa. Hmm, tak sabar tunggu esok, bisik hatinya.

“Aku rasa kan, kau ni dah angau dengan orang tua tu. Bila aku fikir-fikirkan, kau dengan dia yang paling lama. Dah enam bulan dan masih lagi bertahan. Selama ni, paling kuat, paling lama pun, dua bulan sahaja. Lepas tu, selamat jalan Romeolah jawabnya.” Yanti berkata dengan dahi sedikit berkerut. Ada kebimbangan dalam hati yang terluah. Takut memikirkan Alisa sudah jatuh cinta kepada lelaki tua itu.

“Kau sengaja nak perli aku, ya? Macam aku tak tahu yang kau tu anggap aku ni playgirl, kan?”

“Bukan aku cakap macam tu! Kau yang sebut ya!” Yanti membalas.

..................
blurp dan harga akan dimasukkan nanti. harap bersabar ya! semoga anda gembira bersama2 kak sofi dengan kehadiran novel ketiga kak sofi ini.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…