Langkau ke kandungan utama

Ada Untuk Mu 6

Hari Ahad ialah hari untuk relaks. Cuti-cuti Malaysia... Mina gunakannya untuk belajar memasak dengan bonda tersayang. Kiranya  memang sudah pandai memasaklah dia sekarang ni.

"Anak mak ni dah boleh kahwin, tau!"

Emaknya selalu mengusik begitu.

Mina ketawa besar. "Tapi dengan Safwan aje. Tak nak orang lain. Boleh?" ujarnya.

Puan Fatimah mengerutkan dahi. "Pulak? Dah ditolak mentah-mentah, lepas tu ada hati nak pada mamat balik? Mina ingat, selama setahun ni, dia nak tunggu Mina ke, nak?"

Susah hati dengan sikap Mina. Patutlah ada sahaja alasan diberi apabila dipinang orang. Patutlah sudah dua lamaran ditolak. Rupa-rupanya, masih mengharap pada kerabat diraja itu. Hai la, Mina!

"Cinta bukan boleh dipindah milik, mak. Mina kan anak mak? Setia pada yang satu?" balas Mina sambil tersenyum manis.

"Dah tahu macam tu, kenapa Mina kecilkan hati dia? Kenapa emak dia nak bagi cincin, Mina tolak?" Fatimah masih kehairanan. Susah nak telah perangai satu-satu anaknya ini. Nak kata lurus sangat, tidak juga. Nak kata bendul, tegas pula. Sudahnya, geleng kepala sebab tidak memahami kehendak hati anak sendiri.

Mina terus kucup dahi ibunya. Sayang benar dia kepada wanita yang telah melahirkannya ini. Satu-satu yang sentiasa ada memberi semangat ketika diri sedang lemah dan ketakutan. Memujuk apabila diri sedang bersedih dan kehampaan. Menenangkan hati Mina saat dia sedang resah dan kegelisahan. Emak yang sentiasa ada bila dia memerlukan...

"Setahun lebih yang lepas, impian Mina belum dapat lagi, mak!"

"Sekarang?" tanya puan Fatimah.

"Sekarang," Mina senyum sambil memandang ke luar. Bila dia yakin ayahnya tidak ada di beranda, dia mendekati ibunya. Dibisikkan ke telinga, "Mina nak tengok ayah berehat. Mina nak ayah banyak masa untuk mak. Balik ke sini dan buka kedai, sentiasa bersama dengan emak, itu impian Mina yang dah berjaya Mina capai. Doa Mina supaya ayah dengan mak mesra macam dulu-dulu, waktu Mina kecil, dah tercapai. Allah dah bagi dah. Satu lagi! Ayah dah berhenti merokok. Hmm, itu pun doa Mina yang dah Allah makbulkan, mak,"

Sepasang mata si ibu berkaca-kaca. "Selama ini, itu impian Mina, ya?" tanya dia sambil mengusap-usap bahu Mina.

Mina mengangguk. Terbatuk-batuk pula dia. Dan, seperti selalu, batuknya payah hendak berhenti. Kali ini pun sama. Sehingga pada satu ketika, sesuatu tersembur keluar dalam tapak tangan yang menekup mulutnya.

Puan Fatimah jadi panik. Mina pun sama.

"Mak, darah...."

Wajah Mina pucat ketika itu. Terkejut, kot? Cepat-cepat Mina berlari ke singki, basuh tangan, kumur mulut, basuh muka dan berdiri tegak. Soalan yang timbul di benak? "Aku sakit apa, ya?"

"Mina?" suara ayah yang kerisauan, jelas kedengaran. Entah bila emaknya berlari keluar dan mendapatkan ayahnya, Mina tidak tahu. Tetapi, waktu ini, hati jadi pilu. Pilu menatap wajah sayu kedua-dua orang tua. Mereka nampak sedih sangat!

"Mina okey, ayah, mak! Mina tak apa-apa," dia memberitahu. Senyum terukir pada bibir, mengharap agar mereka percaya.

"Pergi ambilkan tudung Mina, Timah. Kita ke hospital, sekarang,"

Bila encik Amin bersuara tegas seperti itu, siapakah yang berani hendak membantah? Mina? Tentulah tidak! Jadi, akur sahajalah, kan?

Hati memang susah sekarang. Hasrat ingin ke Kuala Lumpur yang belum diutarakan kepada ibunya, sudah terbantut. Niat untuk mencari Prince Charmingnya, dengan sendiri, terbatal sudah.

"Batuk, berdarah! Aku sakit kanser, ke? hati tidak berhenti-henti bertanya.
............................

Safwan terkejut jaga dari tidur yang lena. Mata melingas mengintai sekeliling. Bagai mencari sesuatu. Ataukah seseorang?

Hati berdebar-debar. Jiwa pula keresahan. Sepasang mata kebasahan. Otak masih fokus kepada mimpi yang sedih itu. Saat sekujur tubuh kaku di pembaringan dan dia menangis di sisi.

"Kenapa aku mimpikan dia? Kenapa mimpi macam tu? Apa yang dah terjadi pada dia?"

^My Prince Charming, masih marahkan saya lagi? Hmm, mestilah, kan? Macam tak faham! Dah beratus-ratus SMS saya hantar pada awak, tapi, satupun awak tak balas. Patutnya saya tak kacau awak dah, kan? Tapi, nak buat macam mana? Saya rindu...^

I-phone 4 itu diletakkan semula di atas katil selepas pesanan ringkas terakhir yang diterima daripada Mina itu dibaca, entah untuk kali yang ke berapa. Ya, memang benar! Sudah sebanyak 383 SMS dia terima daripada gadis itu. Ada yang disimpan, ada yang sudah ter'delete'. Dan, sememangnya, tidak satu pun, pernah dibalas. Tapi, Mina tidak pernah peduli. Setiap hari, gadis itu akan hantar satu kepadanya. Jadi, 383 SMS bersamaan dengan 383 hari. Bermaksud, sudah selama 383 hari, mereka berpisah.

Dia hitung! Tentulah dia hitung! Kenapa? Kerana SMS Mina kepadanya ialah bukti bahawa dirinya sentiasa ada dalam hati gadis itu. Ia menjadi bukti bahawa Mina tidak pernah melupakannya. Habis, kenapa tak balas?

Saja! Sengaja! Bukan untuk mendera Mina tetapi sebab Safwan masih malu dengan apa yang pernah terjadi dahulu. Malu pada kata-kata Mina. Mina tidak memarahinya namunyang lembut itu lebih mencengkam! Malu sebab sudah terlepas cakap dan marahkan Mina. Masih ingat lagi...

"Sampai hati awak malukan saya depan mama, depan semua orang!" marahnya. Waktu itu, dia hendak menghantar Mina pulang ke rumah.

"Saya minta maaf, Safwan,"

"Saya tak nak maafkan awak. Biar awak terus rasa bersalah," balasnya kasar.

Boleh pula Mina ketawa dan sebut dengan manja,"Sampai hati awak..."

"Mestilah! Dahlah awak tolak pinangan saya. Lepas tu siap kutuk dan cerita benda tu pada dia orang semua. Awak girlfriend saya, Mina. Patut awak jaga air muka saya. Bukan memalukan saya macam ni!" suara menjadi semakin nyaring.

"Yang tak elok, kena sama-sama tegur. Yang baik, kena puji tapi jangan sampai melambung-lambung, takut hidung jadi tinggi pulak. Kita kan kawan? Kawan yang baik bukan saja kawan untuk ketawa dan menagis tapi juga yang tidak berdiam diri sewaktu kawannya membuat kesalahan. Dan, dia juga tidak melenting marah apabila ditegur. Kalau tak, sampai bila-bila, awak tak akan insaf, Safwan," Mina tak peduli pada kemarahannya. Dia terus berikan ceramah murah yang langsung tidak perlu dibayar oleh Safwan. Mungkin, baginya, itu adalah satu tanggungjawab. Safwan dengar atau tidak, terserah...

Safwan ingat lagi. Masa itu, dia berpaling tengok muka Mina sehingga nyaris tidak melanggar kereta di hadapan. Safwan tahu, apa yang Mina cakapkan itu, semuanya betul.. Cuma dia tak dapat menerima. Egonya terlalu tinggi masa itu. Sebab itulah dia menengking Mina. "My life is my business! Jangan nak menyibuk, Mina. Saya tak suka awak masuk campur hal saya. Hidup saya pun! Awak tak layak!!!"

Wajah Mina yang tersenyum itu menjadi pengubat rindunya kerana selepas itu mereka tidak lagi bertemu. Pelik gadis itu. Sudah dimarahi pun, masih mampu menghiasi bibir dengan senyuman indahnya. Tapi, Safwan bersyukur sangat! Sekurang-kurangnya, senyum itu terlakar indah di ruang mata setiap kali dia hendak lena.

Wajah diraup. Mulut menyeru...."Mina!"

Sendu dan penuh kerinduan.

"Mina, kenapa? Kenapa tak SMS saya lagi? Dah tiga hari, tahu tak? Kenapa? Awak dah jemu ke? Atau, awak dah jumpa orang lain?" hati bertanya.

Risaunya! Hanya Allah Maha mengetahui. Seandainya Mina sudah jemu, masih boleh diterima akal. Tetapi, kalau Mina dah ada pak we? Ah, sudah! Mati beragan dia nanti!

Cepat-cepat Safwan capai I-phone. Terus dia mendail nombor telefon Celcom si Mina. Teruja rasa hendak mendengar suara lembut itu. Sangat-sangat teruja!

"Helo, nak cakap dengan siapa?"

Suatu suara yang lembut juga, tetapi bukan suara Mina, gadisnya, yang menjawab panggilan itu.

"Maaf! Tapi, boleh saya bercakap dengan Mina? Ini telefon dia, kan?" Safwan bertanya dengan rasa gugup. Dengan gemuruh di dada.

"Ini siapa?" suara itu bertanya lagi.

Dahi Safwan berkerut sudah. Suara di sebelah sana kedengaran sebak. Oh Tuhan, mengapakah? Dan, mimpi yang bertamu tadi kembali menghantui.

Safwan menghela nafas sebelum menjawab, "Nama saya, Safwan,"

Tangisan menyambut salam perkenalannya. Tangisan yang menyebabkan jantung bagaikan ingin berhenti berdenyut. Mengapakah? Apakah yang sudah terjadi kepada Mina? Kenapa wanita itu menangis?

"Safwan?"

"Ya, saya Safwan,"

"Mina....."
.........................

harap bersabar! sepatutnya n3 ni dah keluar semalam tetapi ada virus pulak. memang hilang dan terpaksa taip semula. jadi, sori lah, ya. sambungannya apabila dapat dicari semula sambungannya huhu.... oh ya, sekadar nak sama2 saling ingat mengingati! kepada yang ada blog, pastikan anda taip dulu di notepad atau di word, baru masuk ke post editor di blog. jika tidak...jadi macam kak sofi lah jawabnya. apa2 pun.. harap anda suka.

Ulasan

  1. ehhh,pendeknya!!

    BalasPadam
  2. alaaaa cik writer,.awat secoet je huhuu
    pe2 pon tq sbb sudi post en3 bru keke

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe.. kak sofi pun terkejut tengok n3 tu mula2 tapi dah okey, kan...

      Padam
  3. kak sofi.ni ending dia sedih ka.....xmau la sedih2..cian mina..impian yg satu xtercapai lg...

    BalasPadam
    Balasan
    1. nope, kak sofi pun ske sad ending.. sabar k!

      Padam
  4. eh,apsal ngan mina?? eihhhh,curiousnya saya!! harap bukan sad endinglah yer..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa jadi, kan? sad ending ke? hehe, tunggu...

      Padam
  5. Tak sabar nak tahu apa jadi pada Mina.

    BalasPadam
    Balasan
    1. datanglah selalu ke blog ni untuk tahu, okey!

      Padam
  6. Balasan
    1. kalau sedih, meranalah safwan, kan?

      Padam
  7. T__T orang baik memang selagu cepat tinggalkan bumi~

    BalasPadam
    Balasan
    1. in reality, nampaknya begitulah...

      Padam
  8. Balasan
    1. iya, sakit tp insyaallah, ada penawarnya!

      Padam
  9. ala kk ta mau la sdih2..huhu..ni pun da cuak ni bce..
    tq kk..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ntah, rasa mcm nk bagi peminat mina nangis laks heehe...

      Padam
  10. x nak sad ending kak.... plsssss....

    BalasPadam
  11. Oh, ada sambungan. Ingat pendek je entry semalam. Huhu.
    Kenapa dgn Mina? Dia sakit apa?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada masalah teknikal dgn blog, tu yg tukar blog jek kejenya tu haha

      Padam
  12. Balasan
    1. smg seronok meneruskan bacaan, hmmm

      Padam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…