Follow Us @soratemplates

10.6.12

Ada Untuk Mu 3

3

Mina pandang wajah Ira dan Adha silih berganti. Yang seorang, dari tadi dok sengih. Yang seorang lagi, asyik jeling-jeling. Pakai bahasa isyarat segala. Ni mesti ada apa-apa ni, hati berkata.

"Macam mana temuduga kau semalam? Dapat?" Ira bertanya pada Mina tetapi Adha nampaknya menanti jawapan Mina dengan bersungguh-sungguh. Macam tak sabar hendak tahu. 

"Tak dapat pun, tak apa. Aku tak kisah. Sebab, aku rasa, kalau aku kerja dengan mamat tu, mesti kepala otak aku jadi biul, tau!" Mina meluah rasa. 

Adha dan Ira ketawa besar. Tak sangka Mina jawab begitu. 

"Kenapa pulak? Kau suka dia, kan?" Lepas bertanya, Ira terus tutup mulut. Tapi, Mina dah bulat mata tengok muka dia. Mina sudah mengesyaki sesuatu. 

"Kau tahu aku pergi temuduga di pejabat dia, Ira? Kenapa kau tak cakap pada aku?" tanya Mina. Soalan yang buat Ira jadi serba salah. 

"Bukan Ira aje yang tahu. Aku pun!" sokong Adha pula. 

Mina semakin tidak mengerti. Selama ini Ira dan Adha tidak pernah berahsia dengannya. Semua perkara mereka kongsikan dengan dia. Tapi kenapa pula ada yang disembunyikan kini? Pelik betul! 

"Safwan cari kau dah lama, Mina," Adha memberitahu.

"Cari aku? Kenapa?" 

"Nak pulangkan kasut kau lah!" Ira menokok. 

"Kasut? Hisy, dah lama dah cerita tu. Entah-entah kasut aku tu dah reput pun. Tapi, mana dia jumpa kasut aku tu?" 

"Saya simpan kat dalam bonet kereta sejak hari awak jatuh tu. Dah lama nak pulangkan tapi tak tahu nak cari awak di mana," 

Mina dah kecut perut. Kenal benar dia dengan suara itu. Baru jumpa minggu lepas, kan? Takkan tak ingat pulak.

"Dah lama tunggu?" tanya suara itu lagi. Kali ini, dekat benar bunyinya di telinga Mina. Ooo, patutlah! Dia ambil tempat duduk sebelah yang kosong. 

"Hai, Mina. Ingat saya lagi?" 

Mina menoleh. "Kalau saya cakap, saya dah lupa?" 

Safwan ketawa. "Saya tak percaya," jawabnya pantas. 

Bulat mata Mina. "Mamat perasan awak ni!" marahnya sambil menjeling. 

"Kau suka sangat jeling-jeling dia, Mina. Sebab tu encik Safwan kita ni tak boleh lupakan kau," sela ira sambil senyum sinis. 

"Tahu pun!" sahut Safwan selamba. Seronok juga bila dapat mengusik orang. Sejak menjawat jawatan CEO syarikat, dia asyik serius memanjang. Tapi, Mina dan perawakannya yang bersahaja, berjaya buat dia ketawa. Malah, dia dah dapat balik perangai lama. Perangai suka mengusik dan menyakat tu!

"Perangai macam budak-budak. Tak sedar yang diri tu dah tua. Dah nak masuk 30, kan?" Mina mengalih tumpuan Safwan dari dirinya. Asyik tengok muka dia dari tadi. Apa hal la pulak?

"Lemah betul matematik budak ni! Weh, umur saya baru 28+++ tau," Safwan membetulkan. 

"Dah tua la tu," MIna tak mahu kalah. 

"Cop! Saf, sebelum korang bercerita lebih lanjut, kami, aku dengan Ira, nak beredar dulu. So, jumpa lagi lain kali, ya! Jom, Ira!" Laju-laju Adha memberitahu. Tak tunggu jawapan daripada Safwan pun. Terus sahaja pergi tinggalkan merpati sejoli. 

Mina tak sangka kawan-kawan baiknya sanggup tinggalkan dia terkontang kanting sendiri di sini. Dengan si Safwan? Hai, seronok memang seronok tapi bila kenangkan tingkah laku tak berapa nak betul lelaki ni minggu lepas, hati jadi cuak.   

Safwan ketawa. "Dah takut, ya?" usiknya. Belum sempat Mina menjawab, wajahnya kembali serius. Dia memberitahu, "Mungkin betul cakap awak. Mungkin saya ni dah tua kot! Sebab itu mama saya asyik suruh saya kahwin agaknya. Tu yang dia sentiasa ada calon untuk saya. Tiap-tiap malam Ahad, mesti kena pergi 'blind date'. Bosan betul!"

Mina tidak faham dengan sikap Safwan. Nak kata mereka mesra, tidak. Nak kata hubungan mereka rapat, juga tidak. Tapi, boleh pulak dia dok cerita tentang perbuatan emaknya. Kenapa?

"Mina, saya nak mintak tolong, boleh?" 

Hmm, kan dah? Cerita ada makna.... Ira dengan Adha pulak, tentu dah tahu. Agaknya mereka bertiga ni dah pakat kot? sebab itu berani-berani aje dirinya ditinggalkan berdua dengan Safwan. 

"Nak mintak tolong yang lain semua boleh. Cuma, kalau awak nak masuk meminang, tu tak, kot. Sebab saya punya matlamat hidup belum tercapai lagi. Jadi, tolong jadi tunang awak, no!" Beria-ia Mina memberitahu. Tujuannnya satu sahaja. Agar Safwan tahu yang dia belum mahu mengikat diri pada lelaki itu. Hisy, perasan betul, kan? 

Safwan pandang wajah Mina dalam-dalam. "Kalau nak mintak tolong awak berlakon jadi girlfriend saya, boleh?" 

"Berlakon jadi girlfriend awak? Tapi, kenapa saya?" 

Safwan gelak besar. Dah jangka, soalan itu yang keluar daripada mulut Mina. Tentulah hairan. Baru jumpa balik selepas tiga tahun, terus dia ajak berlakon sama-sama. Kalau dia pun, mesti hairan juga. Tapi, ni cara nak rapatkan hubungan, kan? Tak kan nak terus terang ceritakan isi hati. Mina ni pasti cabut lari punya! Tengok tadi. Dah siap bagi warning tak mahu bertunang. Haih, nasib kau, Safwan! Siapa suruh kau jatuh cinta dengan minah ni?

Bila dia terpikat dengan Mina? Macam mana boleh terjatuh cinta? Kenapa Mina, kenapa bukan gadis lain? 

Mana dia tahu? Dia pun tak faham. Tahu-tahu, tiap-tiap malam selepas jumpa kat kafe, pertemuan kedua tu, dia asyik mimpikan Mina. Jenuh dah nak lupakan, tapi tak boleh. Jadi, senyap-senyap, dia hubungi Adha. Adha macam spy dialah! Apa aktiviti Mina, semua dia tahu. 

"Saya nak mama tengok gadis macam mana jadi pilihan hati saya. Biar dia tahu, bukan yang dia dok pilih tu yang saya suka. Bila dia tengok awak nanti, dia akan sedar ciri-ciri gadis yang saya suka,"

"Ohh, saya faham dah. Lepas dia tengok saya, awak harapkan dia cari gadis yang perangai macam sayalah? Okey, senang aje tu! Cuma, awak nak saya berlakon pegang watak macam mana? Jangan suruh saya buka tudung, dah la, ya!" 

Safwan ketawa. "Tu, bila kita dalam bilik, berdua..."

Mina mula nak naik angin. Lelaki ni dah mula tunjuk perangai yang dia tak suka ni. Menyampah betul. Tak gentleman macam Prince Charming langsung! Sungguh kurang sopan!

"Dapat upah tak?" Mina ubah perhatian lelaki itu yang asyik merenungnya. 

"RM500. Cukup?" 

Untuk lakonan yang sekali itu sahaja, Safwan nak bayar dia sebanyak itu? Betul ke? Wah, kalau macam ni, boleh aje! fikir Mina sambil tersenyum-senyum. 

Safwan pun senyum juga. Dia tahu yang Mina tidak memahami tujuannya. Betullah cakap Adha. Mina ni sangat lurus. Orang nak mengorat dia pun, dia tak faham. Hehe....
   
"Mina, awak tak perlu jadi orang lain. Jadi diri awak sendiri bila dengan keluarga saya. Jangan ubah apa-apa pun termasuk penampilan, cara bercakap semua tu. Saya nak diri awak sebenar."

Kenapa meremang bulu tengkuk mendengar suara Safwan yang romantis ni? Pelik permintaannya. Mina mesti jadi dirinya sendiri? 

"Malam esok, saya nak awak jumpa emak bapak, adik beradik saya. Wan dengan nenek saya pun ada juga. Kenal-kenal dengan mereka, okey!"

Mina mengangguk biar pun hati dah mula cemas. 

"Jom!"

"Ke mana?"

"Saya nak beli barang sikit. Jom!"  

Bahagianya Mina. Seronok menemani Safwan. Tak sangka, putera idamannya kini berjalan di sisi. Bertuahnya rasa. Oh... janganlah masa berlalu dengan pantas. Biar begini saja... ya, biar begini sahaja....   

16 ulasan:

  1. uih? serius benar si safwan ni. mmg cabaran la nak buat Mina percaya yg Safwan mmg dah jatuh cinta tergolek2 nih. hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. btol tu hehe.. jenuh nk yakinkan mina

      Padam
  2. Erkss.. Haishh! Slow la mina niiii.. Hrp xde problem la bila jmpa family safwan nti.. ;)

    BalasPadam
  3. Hahahahaa, lurus gak kn si mina ni, tp xpe safwan dh suker....
    Siap anggap safwan adlh prince charr dia..

    BalasPadam
  4. alah minah ni..
    lurus bndul tul..

    BalasPadam
  5. lurus bendul btul si mina ni..
    terpaksalah safwan usaha lebih hehe..
    best kak sofi..

    BalasPadam

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.