Langkau ke kandungan utama

Ada Untuk Mu 2


2

Mina rasa pipinya pijar aje sekarang ni. Kepala rasa berat sampai nak panggungkannya pun tak larat. Kalau boleh, nak tunduk, lepas tu kira berapa banyak habuk ada kat atas lantai ni. Biar begini sampailah tiba gilirannya untuk masuk ke dalam bilik yang pintunya kayu nyatoh, kat hujung sana tu. 

Dah dekat sejam dia tiba di sini, duduk bersama-sama dengan gadis-gadis anggun yang bilangannya lebih dua puluh orang. Melihat mereka, dia rasa rendah diri sangat. Macam dah tahu yang dia bakal gagal dalam temuduga ini. Tapi, nak buat macam mana? Dia tak reti nak bergaya. Nak pakai pant suit, atau baju blaus dengan skirt labuh tu semua? Pakai blazer? Kalau dia tahupun, bukan dia mampu nak beli. Setakat gaji jadi promoter jualan di Mydin, berapa sangatlah gajinya. Nak makan pun jenuh pekin. Bagi mak lagi? Hisy, jangan ungkit, tak baik. 

Sejak tamat belajar, sudah banyak tempat dia pergi temuduga. Dah dekat 15 kali. Semua gagal. Ini, kali ke 16. Kalau gagal lagi, tak tahulah nak cakap apa. Tak ada rezeki? Atau nasibnya yang malang? Ira okey aje...dah dekat dua bulan jadi pembantu peribadi di Ritch Niche Sdn Bhd. Adha? Dah jadi setiausaha kepada Pengurus Besar Tetro Mints. Dia? Keputusannya jauh lebih baik daripada mereka tapi kenapa masih menganggur juga? 

"Sabarlah, Mina. Mungkin Tuhan nak bagi yang lebih baik pada anak mak ni," pujuk ibunya. 

Mina hanya juihkan bibir sedikit. Karang, kalau lebih-lebih, mak nampak, mak cubit pulak mulut dia. Tapi, harap-harap, cakap emaknya tu betul! Sebab, dia memang hendak yang terbaik. Bukan untuk dia tetapi untuk ke dua-dua ibu dan bapa yang telah membesarkannya. Sedih rasa hati bila dah grad, dah dapat pegang segulung ijazah, tapi masih tak mampu hendak membantu mereka membaiki kehidupan. Rasa nak campak aje! Rasa menyesalpun ada. Kalau dulu dia dah kerja di Mydin tu, entah-entah dah naik pangkat apa? Gaji pun tentu dah tinggi!

"Mina? Ayah pesan apa? Jangan menyesali takdir, kan? Takkan sebab tak dapat kerja lagi dah merungut-rungut marah pada Tuhan. Kata Tuhan tak adil.  Kenapa orang yang keputusan tak berapa elok dah kerja tapi kamu yang hebat, tidak? Dan, ingat ni! Allah tak beri apa yang kita hendak, Dia berikan kita apa yang kita perlukan. Bersyukurlah dengan apa yang kita ada dan jangan kufur nikmat. Faham?"

Takkan tak faham? Ayah jerkah sampai keluar anak tekak, hati mengomel. 

Tunggu punya tunggu, semua orang dah tak ada. Tinggal dia sahaja. Perempuan tadi pun dah hampir lima minit sudahnya. Hisy, dia orang kat dalam tu dah lupakan dia ke? Risaunya! Takkan dah habis interview kot? 

Baru nak bangun, cadangnya nak jumpa gadis yang dekat luar ruang menunggu ni tadi, pintu terbuka. Seorang lelaki berdiri, merenung lalu menggamitnya. Mina tengok ke belakang, kot-kotlah lelaki itu memanggil seseorang, tapi tak ada sesiapapun. Hanya dia. Jadi, tentulah dia yang dipanggil, kan? 

Ibu jari dihalakan ke dada, mulut bertanya, "Saya ke?"

Lelaki itu ketawa. "Tak! Saya panggil hantu tadi," langsung dia ditinggalkan. 

Dahi Mina berkerut namun dia mengatur langkah mendekati bilik temuduga itu. Pintu bilik diketuk. Bila ada suara menyuruhnya masuk, dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim, Mina sudah bersedia menghadapi saat itu. 

"Chaiyok!!" bisik hati. 

"Cik Aminah binti Amin, apa khabar?"

Aik, soalan temuduga mula macam ni ke? 

"Baik," balasnya tersenyum namun senyum itu mati bila melihat lelaki di hadapannya. Dah lama tak jumpa tapi hati tak pernah lupa. Dalam sehari, mesti terbayang si dia ni. Tapi, bukanlah rupa yang ini. Langsung tidak! Yang dia dok teringat ialah Prince Charmingnya yang rugged, masa di universiti, lebih tiga tahun dahulu. Tak sangka pulak mereka boleh jumpa semula. Malah dah jadi pegawai besar sekarang. Entah-entah, dialah CEO syarikat? Alahai, seronoknya kalau dapat jadi pembantu peribadi dia ni... Errkkk??

"Berikan saya sebab dan alasan, mengapa saya perlu ambil awak bekerja dengan saya," Safwan Faizal meminta. Mukanya serius. Pandangan tajam ke wajah Mina. No hanky panky, okay!

Baru Mina nak buka mulut, lelaki itu bersuara lagi, "As I remembered, awak ni dulu bukan seorang yang ringan tulang. Nak tolong orang, jauh sekali. Pentingkan diri, dan sombong. Jadi, Cik Aminah, tolong bagi saya alasan yang benar-benar kuat. Kalau tak ada, saya rasa, awak boleh keluar. Sebab, bagi saya, awak tak layak nak jadi pembantu saya kat pejabat ni," 

Amboi, tegasnya! Kalau dia seorang yang lemah, Mina tentu dah angkat kaki. Tapi, dia bukan bodoh. Provokasi ini harus ditentang. Itu yang Safwan mahu dan itu yang lelaki itu akan dapat. Berjaya atau tidak temuduga ini, Mina tak kisah. Harga diri, itu yang perlu dipertahankan. 

"Encik mahukan pembantu yang bagaimana? Baik? Cantik? Cekap? Saya ada semua tu. Saya boleh buat. Saya mampu buat kerja yang encik suruh," balasnya.

"Kalau saya minta tolong awak kerja sampai lewat malam..."

"Boleh! Sebab saya makan gaji dengan encik,"

Dahi Safwan Faizal berkerut. "Maksudnya if one of your collegues mintak tolong, you won't do it?"        

Habislah kau, Mina! Siapa suruh kau silap jawab. Dia memang cari peluang nak kenakan kau. Huh...

"Kalau mintak baik-baik, saya akan buat. Tapi, kalau mintak tolong sebab nak menang pertaruhan, saya pasti tolak," 

Kerut di dahi Safwan semakin banyak. Kata-kata itu sindiran untuknya. Dia tahu, tak payah nak fikir dua kali. Memang dia tahu, Mina tahu, mereka sedang merujuk kat mana. 

"Hari tu, awak sembang-sembang kosong dengan kawan-kawan awak. Entah kenapa, awak pandang ke arah kedai fotostat. Lepas tu, kawan-kawan awak usik-usik awak. Mat Romeolah katakan, kan? So, dia orang cakap, kalau awak boleh mengorat saya, dia orang bayar RM50 seorang, tak gitu? Awak pun, sebab nak tunjuk hero, terus datang dekat saya, pura-pura suruh saya fotostat. Yang awak tak tahu ialah, kawan saya berdiri dekat kumpulan awak dan dia dengar semuanya. Dia mesej saya. Sebab itu saya tak mahu tolong awak," 

Aminah berdiri. Dia tahu yang dia gagal lagi sekali. Tak payah tunggu dah. Baik blah! Tapi, elok nak buka pintu aje, dia dengar lelaki itu ketawa. Terus dia pusing. "Apa yang lucu?" tanya dia. 

Lelaki itu bersandar dengan dua tangannya diletakkan di belakang kepala. Santai bukan main. Kata temuduga tapi, hairan juga. Kenapa hanya ada dia dengan mamat ni sahaja? Yang lelaki sorang lagi tu, mana? Baru Mina menyedarinya. Tiba-tiba rasa berdebar pula. Terutama bila Safwan Faizal bangun dan kini sedang bergerak menghampiri dirinya. Hisy, kenapa tengok dia macam tu? Takutlah!

Mina terus pulas tombol. Laju ditarik pintu itu sebab dia nak cepat beredar. Tak berani lama-lama di sini dengan getar hati yang dah mengalahkan penat masuk lumba lari pecut seratus meter. Tapi, masa tu, Safwan dah dekat. Maka, tarikan yang kuat menyebabkan pintu kena dirinya. Apa lagi? Terus jatuh!

Mina tekup mulut. Kalau tidak, pasti jeritannya akan didengari sampai ke mana-mana. Tapi, Safwan langsung kaku, tak bergerak-gerak. Risau pula rasa hati. Terus dekat. Terus duduk, tunduk, letak telinga dekat dada Safwan. 

"Ada degup, hidup lagi ni! Tapi, kenapa diam? Dia pengsan ke? Eeiii, apa nak buat ni, ya?" Mina mengomel sendiri. 

"Tak ingat cerita Snow White ke? Apa Prince Charming buat pada dia untuk kejutkan dia dari tidur?" 

"Awak???" Bergegas Mina bangun dengan wajah merona merah. Safwan yang sudah terbahak-bahak ketawa dipandang dengan renungan mencerun. 

"Kalau pun malu nak kiss, boleh bagi CPR tadi. Ini tidak. Tengok aje muka saya. Nasib baik tak ada apa-apa, kan? Kalau tidak,"

Mina dah cekak pinggang. "Awak ni memang begini ke dengan semua perempuan? Gatal betul! Baru jumpa pun dah tunjuk sangat miang, ya? Tak naklah saya kerja dengan awak ni. Buat sakit hati saja!"

Kali ini, Mina tak tunggu dah. laju aje dia keluar dan melangkah pergi meninggalkan Safwan. Hatinya sakit. Hatinya geram. Benci dengan perangai mengada-ada lelaki itu. Kalau begini, baik terus kerja di Mydin. Gaji sikitpun, tak apa! Biarlah! 

"Mina..."

Malas nak pusing. Lantak dialah!

"Mina, kalau awak tak berhenti, awak tak kan dapat kerja ni!" Safwan mengugut.

"Biar! Tak kisah!" jeritnya tanpa berpaling. 

"Okey! So, lepas ni duduk di rumah, ya! Tunggu rombongan meminang saya datang," 

Hah???

Mina berpaling dengan mulut ternganga. Tak percaya! 

Safwan sengih. Dikenyitkan mata pada si dia yang terpaku tegak menghadapnya. "Kenapa? Tak percaya?" tanya dia.  

Ulasan

  1. hehehe...comel la mina ni...
    gedik ye safwan nak suh cpr bagai...

    BalasPadam
  2. wah, kemain lagi safwan nih. jenuhla Mina nk melayan kalau betul dapat kerja kat situ.

    BalasPadam
  3. haha comel je..nak lagi kk..memng senyum smpai atas kepala da ni..hehe ayt ngampu sbb na entry..

    ~adda~

    BalasPadam
  4. Kemain lg safwan ni!!
    Nakk lg kak... ;)

    BalasPadam
  5. haha..nmpknya kenangan lama mengusik jiwa hehe..

    BalasPadam
  6. alah...
    sweet la pula dorng ni....

    BalasPadam
  7. i like...
    sambung kak sofi...
    =)

    BalasPadam
  8. Ai tggu rombongan kat umah jer lah.. Hihihiii

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…