apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

16.5.12

Sayang, jangan kau pergi!! 3



Kata-kata yang tercatat dalam kertas itu menjadi perangsang buatku. Aku cuba berubah. Cuba menjadi manusia yang lebih baik. Tetapi, payah! 

Keadaan di rumah yang sentiasa tegang mengganggu emosiku. Sindiran emak tiriku, kemarahan ayah yang tidak pernah surut, menjadikan aku seorang yang hidup bagaikan lalang. Sekali ditiup kata-kata semangat, berkobar-kobar kemahuan untuk berjaya. Untuk maju ke hadapan. Tapi, sekali kena kutuk, aku tak fikir dua kali. Terus tanganku laju mengena pipi si pengutuk. Terus mulutku laju mengeluarkan kata-kata yang menyakitkan telinga. Aku tak sekuat mana! 

Hawa jadi musuh nombor satu. Dia mungkin adikku tapi sikapnya langsung tidak berubah. Tidak hormatkan aku, satu hal. Tapi, dia suka sangat menjaja yang tidak-tidak. Baru-baru ini, dia sebarkan fitnah yang aku minat pada head boy sekolah kami, si Farouq Ikhwan tu. Hanginlah aku! Ingat aku berkenan sangat ke pada budak lelaki yang perasan bagus tu? Tak kuasa! 

“Woi, budak! Dah cermin muka kau tu? Layak ke kau dengan dak Farouq ni?” suara si Iqbal, kawan baik Farouq, buat aku jadi sebal. Tapi aku diam, tak peduli, biarpun hatiku sakit mendengar suara Farouq yang gelak mengekeh. Sukalah sangat! 

“Dah la tak pandai. Miskin. Perangai pulak kalahkan minah rempit. Ada hati hendak tackle pelajar cemerlang sekolah. Pergi menyoroklah, Amira. Kau tak tersenarai dalam pemilihan calon, okey!” ucap Iqbal lagi. 

Hahaha.... 

Amboi, Farouq? Bukan main suka dia! 

“Siapa cakap aku suka kau, Farouq?” 

Erk? Terkejut? 

“Eh, kau hebat sangat, kan? Aku tak minat mamat hebat-hebat macam kau ni. Boring woo, dapat pakwe yang asyik fikir bab belajar aje... Tak best! So, jangan perasan eh! Nanti, kalau aku pulak jaja yang kau suka kat aku, malu kau nanti!” 

Air wajah Farouq berubah. Dah marahlah tu! Tapi, aku tak endahkan. Tak kuasa nak fikir tentang dia. 

Farouq dendam padaku. Kata-kataku, buat dia sakit hati. Rupa-rupanya, lelaki macam dia, yang disanjung ramai, tak boleh menghadapi penolakan. Bagi dia, aku sepatutnya merayu, mohon supaya aku diterima jadi makwe. Tapi, aku sebaliknya dah herdik dia. Aku dah malukan dia. Maka, setiap hari, dia mula jalankan kuasa sebagai pengawas untuk kenakan aku. Tiap hari, dia buat laporan palsu tentangku. Aku makan dalam kelas la. Aku tak berbaris masa di kantin la. Aku curi buku kawan la... Eeii, geram betul aku dengan dia! Benci! 

“Yo, tak ada muka lain kena tahan bila habis sekolah. Mesti muka kau aje yang ada, kan?” usiknya, pada satu hari. Aku, masa tu, sedang menulis satu frasa ayat, ‘Saya janji, saya tak akan malas lagi,’ yang disuruh cikgu BM ku. Ada lagi 900 baris yang perlu kusiapkan. Tapi, hantu ni dah datang kacau. 

Rasa tegang mukaku menahan marah. Tapi aku masih cuba bersabar. 

“Tu la. Lain kali, buat kerja rumah yang cikgu Helmi suruh buat. Jangan malas-malas, cik Amira,” 

Mana tahan! Farouq memang mencari nahas! 

Aku bangun dan menghampirinya. Dia sedang membelakangiku lalu aku tolak dirinya sehingga jatuh tertiarap. Kemudian aku pijak-pijak kakinya. “Kau ingat, aku tak tahu yang kau ambil buku aku dari atas meja cikgu Helmi? Kau ingat, aku tak tahu yang kau buang buku aku dalam tong sampah? Aku nampak apa kau buat la, Farouq! Aku...” 

Waktu itu, cikgu Helmi memasuki bilik. Habislah aku! Selepas dia menarik Farouq bangun, suaranya bergegar sehingga ramai yang berhenti di hadapan pintu bilik dan memandang ke arah kami. 

“Saya suruh awak buat apa, Amira? Pukul Farouq ke?” Mencerun wajahnya ketika ini. “Awak memang teruk! Dahlah malas, ada hati nak jadi samseng Kampung Dusun, ya! Awak tak malu ke? Awak tu, perempuan, Amira! Sepatutnya, awak jaga diri awak tu. Tapi awak? Tak sopan langsung! Boleh awak pijak kaki si Farouq ni? Apa yang dia dah buat pada awak? Ke, awak dengki pada dia? Atau, awak geram sebab dia tak layan bohsia macam awak ni?” 

Sampai hati seorang cikgu cakap macam tu, kan? Aku tahulah yang Farouq tu murid kesayangan semua cikgu. Aku sedar juga yang aku ni murid yang dibenci semua cikgu tapi, janganlah jatuhkan maruah aku sampai begini. Malulah aku! 

Aku terus berlari keluar. Lantaklah! Biarlah esok aku didendanya lagi sebab kerja yang disuruh buat itu tidak kusiapkan. Tak apa! Yang penting, aku perlu pergi. 

“Amira!” 

Hisy, apa lagi si beruk Farouq ni nak dengan aku? 

“Kenapa kau tak terus terang dengan cikgu fasal...” 

Aku lap air mataku yang mengalir. “Cikgu nak percaya cakap aku ke?” 

Farouq mendengus. 

“Kau budak hebat, Farouq. Aku dah tewas banyak kali dengan kau. Aku dah malu banyak kali hanya sebab perbuatan kau. Kau tak puas hati lagi ke? Nih, aku nak cabar kau. Kalau kau betul-betul benci aku, kau buat satu perkara yang boleh campak aku keluar dari sekolah ni. Ada bran?” 

Aku tinggalkan dia. Biar dia fikir sendiri. Aku pun dah tak sanggup belajar di sini. Kalau ikutkan hati, rasa macam nak berhenti saja. Tapi, kalau Farouq tu boleh buat aku kena buang sekolah... bagus, kan?

12 ulasan:

  1. waaaaa, takkanlah farouq sanggup nak buat dajal dekat amira ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. rasa2 hajar, dia sanggup x? hehe...

      Padam
  2. sedihh aii baca... siannya amiraa.. bodo betoii head boy nih! sesia je pegang jwtn tuu.. aiyoo..

    BalasPadam
  3. ermmm,btol2...xsabar nk tau sambungannya...entah2 si farouq ni dah mula suka kat amira kot^^

    BalasPadam
  4. sdihnya crt ni....
    tp mst one day farouq suka kt amira...

    BalasPadam
  5. kak sofi, ecerpen da lagi tak klu nk oder??

    BalasPadam
  6. lagi2...
    nak lagi...
    mira cam de pape ng farouq je lepas ni...

    BalasPadam

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.