apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

16.5.12

Sayang, jangan kau pergi!! 2




Malas betul nak masuk kelas. Nanti, mesti kena smash dengan cikgu Matematik aku, puan Suzi. Tapi, tak kan nak ponteng lagi? Tadi, baru kena rotan kat tapak tangan sebab aku sampai lewat ke sekolah. Karang, tak fasal-fasal aku kena lagi. Aku tak kisah kalau kena rotan, dah imun dah. Yang aku risaukan takut aku digantung sekolah. Pasti mengamuk sakan ayah nanti!

Mahu tak mahu, kakiku melangkah juga ke kelas 5 Seroja. Aku ketuk pintu dan tanpa melihat muka cikgu Suzi, aku terus melangkah ke arah tempat dudukku. 

“Hello, miss. Berhenti! Awak kena jawab soalan yang baru saya tulis ni. Kalau jawapan awak betul, baru awak boleh duduk,” 

Aku pandang ke arah suara lembut itu. Dia sedang tersenyum padaku. Lembut renungan matanya buat aku tidak mampu kalihkan pandangan. 

“Hairan tengok saya? Oh, nama saya puan Mahani. Saya baru bertukar ke sekolah ni. Kita belum pernah jumpa, kan?” soalnya lembut. 

Mana nak jumpa. Semalam seharian aku dikurung cikgu Kama dalam bilik disiplin. Tapi, aduh, aku lupa! Aku sekarang dalam tingkatan lima. Tentu cikgu-cikgu yang mengajar akan bertukar, kan? Bagus jugak ni! Cikgu matematik ni orang baharu. Tak lah muda orangnya tapi perawakannya lembut dan orangnya sangat cantik. 

Dia menghampiriku. 

“Nama awak Amira binti Abdullah. Lahir pada 16.5.1987. Anak tunggal?” 

Cepat-cepat aku geleng. “Tak. Saya ada adik. Bapak kami sama, mak aje lain-lain. Tu dia, Hawa binti Abdullah,” aku memberitahu. 

Cikgu Mahani melihat ke arah Hawa dengan dahi yang berkerut. “Tadi, masa kita berkenalan, awak tak sentuh pun fasal kakak awak ni?” tanya dia lembut.

Hawa juihkan mulutnya. “Dia bukan kakak saya la, cikgu. Tak nak saya mengaku dia yang banyak masalah tu, kakak saya! Buat malu aje!” 

Sudah kuduga! Hawa akan jawab begitu. Kerana, sememangnya, Hawa tak akan pernah anggap aku ni kakak dia. Aku kan jahat?

Cikgu Mahani merenungku kembali. Dia sentuh bahuku lembut pula. Aku tersentak dengan perbuatannya. Rasa tersentuh hatiku apabila dia kemudian mengusap bahuku. Tak pernah aku diperlakukan seperti itu selama ini. 

“Awak semua macam Hawa juga? Malu nak kawan dengan Amira?” 

Semua kawan sekelasku tunduk, tak berani angkat kepala. 

“Saya kesian pada awak semua. Tak ada sorang pun yang akan dapat pahala nampaknya,” 

Bukan dahiku sahaja yang sudah berkerut tetapi juga dahi kawan-kawan sekelasku. Kami tak faham apa yang tersembunyi di sebalik kata-kata cikgu Mahani itu.

Cikgu Mahani ketawa. “Apakah tugas yang Allah dah amanahkan kepada semua manusia?” soalnya.

Ada yang menjawab, “Jadi khalifah kat muka bumi, cikgu,”

“Hmm, pandai pun! Sebagai khalifah, kita dituntut buat yang Dia suruh dan tinggalkan yang Dia larang. Sambil berpesan-pesan pada diri, kita diminta berpesan-pesan kepada sesama insan juga. Jadi, kalau kita nampak kawan kita buat sesuatu yang tidak baik, kita perlu nasihatkan dia. Bukan biarkan dia hanyut begitu sahaja, faham?”

Aku tatap wajah guru perempuan itu dalam-dalam. Cuba menganalisis sikapnya padaku. Apakah tidak ada sedikitpun rasa meluat sepertimana cikgu-cikgu lain, ketika merenungku? 

“Amira,” 

Aku tersentak. Pijar pipiku kerana malu. Pasti cikgu Mahani menyedari perbuatan aku yang asyik melihat dirinya itu.

“Pergi jawab soalan yang saya dah tulis kat depan tu,”

Eleh, kalau setakat soalan tentang set, subset, persilangan dan melorek kawasan, tak ada masalah bagi aku. Kacang aje tu! Aku pergi ke hadapan kelas, aku jawab soalan yang diberi dengan penuh konfiden. Dan, aku puas melihat wajah cikgu Mahani yang seakan-akan bangga denganku. 

“Wah! Hebat!”

Cikgu Mahani tepuk tangan diikuti oleh teman-teman sekelasku, kecuali Hawa. Ah, biarlah dia! Tak kisah! Yang penting, aku dah mula seronok hendak belajar semula. Terima kasih, cikgu Mahani, aku berbisik di dalam hati. 

Sebelum kelas berakhir, cikgu Mahani menghampiri aku yang sedang duduk dan memberikanku secebis kertas. Dia berlalu dan keluar. Aku lantas membaca apa yang ditulisnya.

“Rom tidak dibina dalam satu hari. Kekuatan mental menyebabkan ia berjaya disudahkan. Jadi, pastikan mental awak kuat untuk berperang dengan kehendak hati. 

Kejayaan tak datang bergolek tapi dengan usaha. Usaha tak mampu bertahan kalau tidak ada istiqamah. 

Sikap jadi penentu. Rajinkan diri. Tekun membaca. Tanya cikgu bila tak faham. 

Reputasi? 

Buruk? 

Semua orang berhak mendapat peluang kedua. Kalau awak mahu, cikgu yakin, awak mampu terbalikkan persepsi semua orang di sekolah ini, terhadap diri awak. 

Amacam? Mahu sahut cabaran saya?”

Aik? Cikgu Mahani ni, cikgu Matematik ke cikgu kaunseling? 

Aku garu kepalaku...

8 ulasan:

  1. Wahhh.. Terbaekk la cikgu nih!!
    So, amira ni genius yer?
    Nyampah ngn hawa.. Hrp2 dia gagal SPM.. :P

    BalasPadam
    Balasan
    1. janganlah doa yang buruk2 untuk hawa hehe

      Padam
    2. ekekekkee.. xboleh blaa la ngn dia.. bila gagal br dia ada akai skett.. baru mak n ayah dia bukak mata luas skett...
      huh! ptt la saya xjd cekgu..heheh

      Padam
    3. garang sangat, hehe... xde la, kak sofi usik je...

      Padam
  2. Owh.. Lupa plak.. Selamat hari guru puan writer.. ;)

    BalasPadam
  3. Mungkinkah cikgu Mahani nk mak kandung Amira? hihi, pepandai je kan?
    oh, selamat hari guru kak. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. x kot? bukan n terima kasih. selamat hari guru, hajar. semua orang pun guru, kan?

      Padam

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.