apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

9.5.12

Ketam segar, tahu nak pilih nya?


Anda suka makan ketam? Ketam, kalau dimasak lemak... wow, boleh jilat jari, kan? hehe....


Tapi, bagi yang duduk di KL tu, anda dapat ke makan ketam fresh, yang isinya manisss.... sedap tu? Susah? Memang, kan? Kadang2 bila bawak balik ketam yang dibeli tu, bila masak ada bau dan isinya lembik aje, kan? Beli dah la mahal. Sedih...

Ni, ada petua ketika nak pilih ketam di pasar atau di hypermarket. Kalau nak yang segar dan isinya manis serta kenyal hmm....

Tengok belakang ketam yang berwarna putih seperti awan, menandakan isi ketam masih elok dan manis. tapi kalau kat situ ada tompok hitam, tu tanda yang ketam dah kurang segar. Ketam yang segar selepas dimasak, isinya akan berketul dan tak hancur.

Lagi satu, kalau nak simpan ketam dalam peti ais, simpan macam ni...

Balut ketam dalam plastik atau bekas kedap udara, bagi mengelak isinya kecut lepas tu simpan. Insyaallah boleh tahan sampai seminggu.

Anda suka makan ketam yang mana? Ketam bunga dari laut (yang kulit biru lebih manis berbanding yang warna merah) atau ketam nipah? 

Aku? Asal namanya ketam.... hmm, suami lalu kat belakag pun buat tak tahu hahaha....
 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.