apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

22.5.12

Kau bukan untukku 1

Cerpen ini sambungan kepada cerpen Nur Alia Natasha. Masih ingat cerita itu? Ramai yang cakap kisah tu tergantung... so, kak sofi buat sambungannya. Harap anda suka...

1

Aku tundukkan wajah. Tak sanggup aku membalas renungan bos baru yang besar kepala di hadapanku ini. Bukan kerana aku takut tapi kerana aku dah naik meluat tengok stail dan perangai dia yang suka benar menengking orang-orang bawahannya. Kali ini, giliran akulah pulak yang kena amuk dengan dia.

Kertas lakaranku sudah bersepahan di atas lantai. Tu, tanda dia tak berkenan dengan hasil idea yang sudah kuperah, bukan semalaman malah sudah berbulan-bulan. Nak buat macam mana? Tak kan aku nak cekik leher dia, melepaskan rasa geram yang sedang kutanggung ini? Kalau itu kulakukan, aku yakin, encik Ahmad Nazmi Fauzi tidak akan teragak-agak memberhentikan aku kerja. Dia bukan ada perasaan! Tak dikisahkannya susah payah aku menapak dalam kerjaya ini. Orang sombong macam dia....

“Saya nak awak buat semula mengikut kehendak saya tadi. Pastikan, bila siap, ia bukan rubbish macam yang dah saya koyak tu, faham?”

Amboi, sedap betul mulut dia kutuk apa yang dah kubuat itu.. rubbish? Memang, memang lelaki ini buta! Buta hati dan buta mata! Tak pandai menilai!

Aku berpaling, sebab rasanya tak ada apa lagi yang harus kudengar lagi.

“Weh! Bila saya cakap awak boleh keluar?”

Macam petir, suaranya terlontar, menghambat udara di sekeliling kami. Pasti saat ini, semua teman sepejabat di luar bilik, sedang berdiri bagai patung, menanti sambungan jerkahannya itu.

“Awak tak tahu cara nak hormat bos awak, ya? Ikut suka hati awak nak keluar pada hal awak tahu yang saya tak habis cakap dengan awak lagi, puan Nurul Aina Natalia. Saya tahu, awak marahkan saya sebab reject projek awak tu! Dan, saya tahu jugak, ini cara awak memberontak. Macam bagus sangat apa yang awak dah buat tu?” Ahmad Nazmi Fauzi terus membebel.

Banyak lagi sambungannya tapi aku buat tak endah. Masuk telinga kiri, keluar telinga kananku. Habis cerita. Lelaki angin macam dia ni, tak payah layan! Biarkan aje dia! Sebab itu dia masih belum kahwin agaknya. Umur dah hampir angka 35 tahun. Apa maknanya tu? Cerewet la! Perempuan mana teringin nak jadi bini lelaki cerewet macam dia?

Tapi, kalau dapat suami yang baik macam Amirul Luqman?

Aku menepuk dahi. Aku sudah harus pulang. Aku dah janji dengan ibu bapa mentuaku untuk membawa Luqman ke rumah mereka kerana hari ini, kami nak buat ‘surprise’ kepada suamiku itu. Ya, hari ini, hari jadi Luqman. Kami hendak meraikannya bersama-sama. Ada majlis potong kek dan sekali dengan majlis tahlil. Semuanya tajaan ibu dan bapa mentuaku yang baik.

Tak peduli pada Nazmi yang dok pot pet, pot pet, aku terus mendail nombor telefon Luqman. Malangnya, talian dimatikan. Pelik! Dahiku sudah berkerut.

Tiba-tiba, Nazmi rampas Lumiaku dan melontarnya ke atas lantai. Rasa macam tak percaya bila tengok ia sudah berkecai di situ. Rasa nak menangis pun ada juga. Tapi, semua itu tak mengatasi rasa sakit hati ini. Saat itu, mataku terpandang blackberry miliknya di atas meja. Apa lagi? An eye for an eye. Aku capai.... dan bye, bye! Opss!!!

Ahmad Nazmi Fauzi pun menyelap! Terus dicekak bajuku. Macam aku ni kepala samseng diperlakukannya. “Kalau aku tak fikirkan yang kau ni perempuan, tentu aku dah tumbuk muka kau ni. Berani kau ya,”

Dia tak sempat habiskan ayatnya. Aku dah tolak dia jatuh terduduk. 
“Siapa mulakan dulu? Siapa suruh awak campak fon saya? Apa hak awak? Awak ingat, mentang-mentang awak ketua di ofis ni, awak boleh campak apa saja hak orang ke lantai? Kenapa perangai awak langsung tak sama dengan Datuk Fauzi, ya? Ya, memang macam langit dengan bumi. You know what, encik Nazmi? Awak kena belajar cara-cara jadi bos yang baik dengan ayah awak!”

Aku keluar dari situ. Laju langkah kuatur untuk meninggalkan pejabat. Soalan-soalan teman-teman yang macam-macam, kubiar sepi. Biar Nazmi aje yang cerita! Aku? Aku hendak ke pejabat suamiku.

Mengingat dia, sejuk hatiku. Rasa hilang marahku.

Aku tahan teksi dan terus memberitahu alamat pejabat Luqman. Aku tahu dia sibuk, tapi, hari ini, suamiku itu harus melupakan sekejap kerja-kerjanya yang melambak. Tentu dia gembira kerana selepas dua tahun perkahwinan kami, dia masih kumanjakan. Masih kuutamakan.

Aku bayar tambang dan kemudian bergegas ke lobi syarikat hartanah, Global Image Sdn Bhd, di mana Amirul Luqman ialah salah seorang arkitek syarikat yang terkenal. Banggalah jugak, kan! Terutama bila melihat hasil kerja suamiku yang terdapat di taman-taman perumahan serta beberapa buah projek mega. Memang sangat hebat dan mesra alam. Aku kagum dengannya.

Aku naik ke tingkat sepuluh. Sunyi sepi sahaja tapi seketika kaki melanjutkan langkah, aku dengar riuh rendah suara orang ramai bercakap, diikuti oleh nyanyian Selamat Hari Jadi. Kaki terhenti bila aku melihat keadaan mereka. Oh, rupa-rupanya, staff Luqman meraikannya di pejabat. Baiknya mereka!

“You all, tolong pejam mata kejap! I nak bagi hadiah istimewa untuk bos kita. Please....”

Tiba-tiba aku dengar suatu suara manja. Suara yang amat aku kenal. Dan, ketika kaki melangkah lebih dekat, aku terpandang mereka. Dia dan Luqman. Luqman yang sedang tersengih macam kerang busuk bila Natasha menjongketkan kaki dan tanpa silu memeluk pinggangnya dan menghadiahi Luqman sentuhan lembut di pipi kanannya. Sentuhan yang membuat aku mendengus keras, sehingga semua berpaling ke arahku. Termasuk dia! Termasuk Luqman!

“My sister is here. Dia nampak kita, Man. Habislah you!” Bagi orang lain yang turut ketawa bersama-sama Nur Alia Natasha, itu hanya gurauannya. Tapi bagi aku, kata-katanya itu umpama pisau yang sedang menghiris hati.

Aku tahu, dia tidak bergurau. Aku tahu, dia tidak berlucu denganku. Dia sangat serius.

Nur Alia Natasha ingin merampas kembali apa yang aku sudah ambil darinya. Seperti kedatangannya lama dahulu, bila mana dia berjaya menawan hati ayah dan ibuku, aku pasti, dia pulang kali ini hanya untuk melukakanku. Untuk memastikan tawa dan senyumku sirna. Untuk memastikan, aku tewas. Dan, aku tidak mampu lagi bersaing dengannya!

Luqman menghampiriku. Wajahku ditatap dalam-dalam. Aku tak tahu apa yang ada dalam fikirannya. Dan, aku pun sudah tak ingin tahu lagi. Namun pesanan ibunya ingin kusampaikan. “Mak abang,”

“Abang tahu. Memang cadangnya nak pergi dengan Tasha lepas kerja nanti,”

Aik, macam mana dia tahu? Bukankah parti itu sepatutnya sesuatu yang menjadi rahsia kami semua? 
"Actually, Tasha yang aturkan majlis tu. Agendanya abang tak tahu cuma abang tahu yang abang kena balik ke rumah mak petang ni nanti,"

Aku cuba untuk tersenyum. “Laa, kenapa tak cakap? Penat Nat datang sini, tau,”

“Salah sendiri! Siapa suruh tak telefon abang dulu?”

Aik, Luqman marah? Apasal nak marah? Aku yang patut marah, kan?

“Siapa suruh abang off telefon? Dah pandai...”

Dia pintas. “Saja aje matikan. Tak nak orang ganggu abang....”

Mungkin dia nampak aku yang sudah tersinggung lantas dia hentikan bicara. Jadi, aku pun kena faham bahawa dia tak mahu aku ganggu, kan? Terus aku minta diri. Kuhulurkan tangan untuk bersalam, “Selamat hari jadi, bang. Nat balik dulu. Tak nak ganggu abang. Abang sibuk,”

Mujurlah, aku tak mudah mengalirkan air mata. Kalau tidak, mahu aku keriau di sini. Kubawa hatiku yang retak, pergi. Luqman tidak menahan. Ketika aku melintas di satu sudut kudengar sosek-sosek ini...

“Macam mana encik Luqman boleh kahwin dengan bini dia tu? Tak ngam langsung! Hisy, orang hensem macam tu, kalau dengan cik Natasha, barulah padan. Macam pinang dibelah dua! Kan?”

Aku telan liur. Aku telan sebuah kelukaan. Aku telan penghinaan. Tapi, aku bimbang. Aku tak cukup kuat menghadapi gelora ini. Aku bimbang akan kecundang. Bagaimana kalau kasih suamiku beralih arah?

12 ulasan:

  1. sdih pula..
    apa ni..
    x kan luqman bralih kasih..
    eeee...
    x suka la...

    BalasPadam
    Balasan
    1. cinta, kasih atau sayang bukanlah sesuatu yang mutlak dan kekal..

      Padam
  2. salam....mcm cite sedih je kak sofi....

    BalasPadam
  3. aduh, awal2 lagi dah sedih ni..tapi kenapa luqman tu macam tak peduli je?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe... biarlah luqman begitu, kan?

      Padam
  4. Sofi,
    tajuknya kau bukan untukku...
    banyak andaian kat situ...

    BalasPadam
  5. assalam...baru smpat mnjengah...
    kau bukan utk ku...mcm2 blh dikisahkan...
    adakah nat bukan utk lukman?
    atau..
    nat bukan utk nazmi?
    harap kita semua dpt menumpang kebahagian nat wlw dgn siapapun...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kau bukan untukku, hanya sebuah cerita luka...
      sandiwara dunia

      Padam
  6. pasangan suami isteri yg ditakdirkan x bersama selamanya ker???

    BalasPadam

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.