Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari April, 2012

Nora..kuminat sama kamu...

salam....

untuk melepaskan rindu anda pada blog kak sofi ni, (hehe.... mood perasan), kak sofi nak share dengan anda tentang kehebatan seekor kucing bernama NORA. Nak tahu apa? Saksikan vid di bawah.....


apa pendapat anda? kalau kucing punya keistimewaan sebegitu.... apatah lagi kita, kan... jadi, guna akal untuk berfikir sejenak...

Tahun 2012 - tahun kejatuhan kelab2 gergasi bolasepak...

GOAL!!!!! TORRES SCORES FOR CHELSEA! Would you believe it? What a goal for Chelsea as Torres is put clean through on goal and he rounds Valdes before sliding the ball into the empty net to put Chelsea through to the Champions League final!!!
CHELSEA melangkah ke final UEFA...
Mula2 Man United keluar...  dan kini giliran Barcelona pulak.  Eloklah pun! Dah selalu sangat tengok kelab yang sama, kan?  Tukar tengok yang lainlah pulak huhu...  (ayat sedih sebab MU awal2 lagi dah out...)
Malam ni nak tengok Real Madrid pulak. 
Hari tu dah kalah 0 - 1 dengan Bayern. Hmm, mesti menarik nih!  Tapi, tak nak la RM kalah sebab Ronaldo ada kat situ... hehe (ayat gatai). 
Kalau Chelsea lawan dengan Real Madrid kat final,  baru syok tengok, kan? Kan?

Tua - satu ketakutan

Salam....
Apabila melangkah masuk usia 40 - an, bermulalah... macam-macam! Tak kira lelaki atau perempuan akan mengalami fasa perubahan tingkah laku. Semakin hampir ke usia emas, semakin jelas fenomena midlife crisis ini....


Bila mengalaminya?

Lihatlah pada apa yang disampaikan, bukan pada siapa yang menyampaikan

Faizah Abu Bakartelah menitipkan ini di status facebooknya... terima kasih.
................
Terkadang, bila seseorang menasihati kita berkenaan sesuatu yang mungkin dia sendiri BELUM sempurna melakukannya, kita akan kata, 
"Tak sedar diri...".
Lantas, kita menolak terus nasihat yang diberi.. 


Sekurang-kurangnya, buat mereka, tanggungjawab mereka untuk menyampaikan nasihat pada kita sudah terlepas.... Betul?
Tinggal sekarang diri kita.. 


Sejauh mana kita mengambil pengajaran dari nasihat yang diberi, itu yang seharusnya kita fikirkan.. Ayuh sama-sama kita latih diri.. 
Untuk menerima nasihat yang diberi sebelum menilai siapa orang yang menyampaikannya.. 


¬ Latih diri, untuk tanya diri kita dahulu, sejauh mana kita ikhlas untuk menerima nasihat mereka ¬
Sebelum kita mula mempersoalkan, sejauh mana pula mereka ikhlas terhadap nasihat yang mereka beri...


Ingat ini:- 
"Lihatlah pada apa yang disampaikan, bukan pada siapa yang menyampaikan."                                        …

Kamukah lelaki berkualiti?

Tengok rupa... memang boleh tergoda. Mata yang punya renungan mendebarkan, hidung mancung tercacak, bibir yang nipis kemerahan, rambut ikal... 
Hmm, dah ada ciri-ciri lelaki idaman tu! Tambah dengan badan yang tegap, tinggi, amboi, gagah sungguh. Bila dia approach, hati gadis mana yang tidak cair? 


Cer citer... hehe...

Cikgu dengan murid dah tak ngam? Betul ke ni?

Salam...
Kali ni nak masuk kisah hubungan cikgu dengan murid pula. Betulkah murid dah tak hormat pada cikgu? Sebab apa? Adakah kerana cikgu lupa hendak menghormati muridnya juga? 
Dulu, biarpun seorang guru itu terkenal tegas dan garang, rasa hormat pelajar padanya masih tinggi dan tidak tergamak bersengketa hanya kerana dihukum. Tapi sekarang? 

Giliran Awal dan Scha pulak kahwin....

Assalamualaikum, dah nak kahwin budak dua orang ni. Alhamdulillah. Aku minat ke dua-duanya. Suka Awal bila mengacara dan suka suara Scha yang unik tu hehe... 


Persiapan untuk majlis perkahwinan dia orang ni dapat kita kongsi menerusi sebuah program khas terbitan Astro iaitu Seia Sekata, satu program selama enam episod, memaparkan detik manis pasangan ini melakukan persiapan sehingga pada hari pernikahan.

Bayar hutang kalau nak selamat!!

Hari ini nak cakap fasal akibat berhutang. Kesan negatif daripada berhutang. Terhadap diri secara luaran tapi yang lebih penting terhadap jiwa kita. Terhadap roh kita di kemudian hari nanti. 

Mudahnya dapat sijil MC? Beli ke?

Kadang-kadang, aku hairan juga tengok sesetengah orang yang kerja dengan aku kat sekolah.... ada aje cutinya. Dalam hati selalu gak tertanya-tanya, sakit ke dia? Tapi, selalu benar dia kasi sijil MC swasta. So, hati nakal tanya lagi... Mudahnya dia dapat MC? Beli ke?

Diet untuk orang berdarah jenis A... Amalkan kalau nak sihat dan cantik.

Diet Untuk Golongan Darah 'A'
Makan... semua orang suka makan. Ada yang makan banyak, tak gemuk-gemuk.. Ada yang makan sikit aje, dah naik berkilo2. Tapi, kali ini bukan nak cakap fasal makanan untuk semua orang. Hanya untuk mereka yang darahnya dalam kumpulan A sahaja. 

Minat ustaz Don? Jom, kenali dirinya...

DETIK kejayaan hidup seseorang pasti ada kaitan dengan asuhan ketika kecil, cara mereka dibesarkan selain pergaulan sekeliling. Apa kata ustaz Don? Kenal dia, kan? Dia yang selalu kita tengok di TV al Hijrah... Dia yang lahir dalam keluarga yang sederhana. Ibunya seorang kerani, bapanya pula seorang pembantu makmal.

TANDA-TANDA ALLAH SAYANG KITA.

Assalamualaikum,
Di pagi Jumaat yang indah ini, aku kongsikan status facebook seorang teman, namanya, Zainab Ngah. Kumulakan dengan ucapan terima kasihku kepadanya. Terima kasih untuk perkongsian yang amat menginsafkan ini....

Dirogol orang yang dia kenal. Baca kisah pilu ini...

Assalamualaikum, 
Dia masih terlalu muda. Waktu dia kecil, ibunya meninggal dunia. Lantas, dia dibesarkan bersama-sama abang dan adik oleh ayahnya sejak 10 tahun lalu. Itu menjadikan dia seorang remaja yang berdikari.. 

Proton Preve idaman terbaharu

Siapakah yang tidur di bawah jambatan itu?

Assalamualaikum,


Ada orang hidup, tidur bangkit, di bawah jambatan. Mereka digelar gelandangan dan orang di Jabatan Kebajikan Masyarakat cakap: Isu berkenaan akan dikaji dan dipanjangkan kepada pihak atasan untuk dinilai sebelum langkah seterusnya diambil.  Mula sorang, kemudian dua kemudian lagi... tiga. Esok2 berapa pula?

Jangan cintainya hanya untuk melukakan...

Salam..... Mesti seronok tak terucap bila hubby dapat dukung macam dalam gambar tu, kan? Hehe.... bertuah badan! Macam di awangan la perasaan masa tu, iya tak? Rasa.... nak balik ke malam pertama pulak..ahaks....
Tapi, para suami, janganlah kemesraan itu hanya di awal perkahwinan sahaja, ya. Bila dah lama-lama... tak nak peduli pulak. Hampeh betul! Apakah itu kerana tidak ada keikhlasan semasa memetik bunga di taman? 
Nak kahwin, orang sekarang akan bermula dengan berkawan. Jadi, sebelum anda berkawan, ingat pesan Ustaz Azhar Idrus ini.....
Mudah cakap, kalau x minat, janganlah bagi harapan, wahai kaum Adam yang dihormati sekelian. Cinta bukan untuk dipermainkan, okey. 
semoga anda bercinta kerana DIA....
terima kasih Akhi Akmal untuk gambar dan Ain Nazirah untuk pesanan itu.

Isteri Tak Suka Kalau Suami...

Assalamualaikum....
Ni perkara-perkara yang isteri tak suka kalau suami buat. Suami, tolongggg la..... prihatin sikit, k!

Gambar panik akibat gegaran...

Assalamualaikum...
Di Phuket, pelancong asing dan warga Thai naik atas bumbung bangunan sebaik amaran Tsunami dikeluarkan. Namun amaran itu sudah ditarik balik.

Gempa bumi dikesan di Banda Acheh.....

Assalamualaikum...  Berita ini aku petik dari CNN ya... baru lagi ni. Nampaknya amaran Tsunami sudah dikeluarkan ekoran kejadian gempa sekitar jam 4.45 petang tadi. Bacalah...

(CNN) -- A massive earthquake struck off the coast of the Indonesian island of Sumatra on Wednesday, triggering a tsunami alert for the Indian Ocean.
The quake struck about 430 kilometers from Banda Aceh, the capital of Indonesia's Aceh province, and had a magnitude of 8.7, the U.S. Geological Survey said. It took place at a depth of 33 kilometers.
The Pacific Tsunami Warning Center said it had issued a tsunami watch for the entire Indian Ocean, and the Indonesian Meteorology, Climatology and Geophysics Agency said it had put up a tsunami warning.
The power has gone out in Banda Aceh and residents are moving to higher ground, said Sutopo Purwo Nugroho, a spokesman for the Indonesian National Disaster Management Agency.
The extent of the damage is still being assessed.
In 2004, a 9.1-magnitude underwater earthquake …

Isteri Separuh Masa... aku dah baca dah...

Assalamualaikum... 

Aku baru sahaja menamatkan bacaan novel dari penulis berbakat besar ini... Ya, Isteri Separuh Masa oleh Suri Ryana. Anda dah baca ke belum? Belum? Nak tahu jalan ceritanya? Baca dulu sinopsis ISM ini. 
Bagi Nazrin Shah, Medina Izwanilah punca mama dan papanya tidak menerima kekasihnya, Zita sebagai menantu. Dia seterusnya mengisytiharkan ‘perang’ dengan adik angkatnya itu. Mereka ibarat Israel dan Palestin, tidak pernah berdamai walaupun bertahun sudah berlalu. Hubungan mereka menjadi semakin rumit apabila nenek berkeras ingin menjodohkan mereka berdua sebelum Nazrin Shah menyambung pelajarannya di luar negara.
Dapatkah anjing dan kucing hidup bersama? Bagaimana pula dengan pelajaran? Dapatkah Medina Izwani membahagikan tugas sebagai seorang pelajar dan seorang isteri dengan sebaiknya? Impiannya untuk menyambung pelajaran bersama Megat Shazril ke Ireland terpaksa dilupakan demi menyempurnakan hasrat nenek.
Sepanjang berada di luar negara, Nazrin Shah tidak pernah menga…

Botak, Yuna, Aaron menang...

Assalamualaikum...
Aku tengok ABPBH 2011, bukan sebab aku suka artis tapi aku suka tengok gelagat-gelagat semua orang-orang glamour ni. nak kutuk baju? fesyen? dedah sana sini? masing2 tahu hukum, fikirlah... aku cuma nak masukkan nama pemenang2, bukan semua la... yang aku ingat saja, ya!
yang pecah rekod aznil... zizan dapat title pengacara tv paling popular.  pecah dah monopoli. 
yang dapat anugerah artis baru popular - johan botak. 
pelakon tv lelaki popular - fizz fairuz
penyampai radio/tv paling popular - fara fauzana  baju dia ok gak la.. ketat tapi tutup gak dada dia huhu...
tak tahan betul dengan pengacara2 yang asyik menjerit ouchhh....mujur ada anuar zain nyanyi... masuk muka anuar la... :) aku  suka segmen ni... comey je najwa latif dengan black hehe....


anugerah seri perak - datuk siti nurhaliza
aaron aziz - pelakon lelaki popular filem sudah dijangka....

penyanyi lelaki paling popular - hafiz... kesian anuar zain... 


baju fazura okey la.. tutup dada semua tapi kan aku ras…

Susu diberi dibalas tuba! Betapa hancur sekeping hati...

Assalamualaikum... 
Saya telah tujuh tahun bernikah dengan suami, Nazir, seorang pegawai kerajaan dan mempunyai dua orang anak berusia enam dan empat tahun. Saya bertugas di sebuah syarikat swasta. Tujuh tahun hidup bersama tidak ada masalah yang timbul. Suami seorang yang penyayang, penyabar dan sentiasa memberi layanan baik kepada saya dan anak-anak. Saya amat menghargai sikapnya itu dan berterima kasih atas kebahagiaan yang kami nikmati selama ini.Petikan di atas adalah curahan hati seorang wanita yang aku kutip dari UM. Perasaan seorang isteri yang menghargai. Selama tujuh tahun suami memberi kebahagiaan kepadanya. Namun....  Panas yang saya harap sampai ke petang rupa-rupanya hujan di tengah hari. Kedatangan sepupu saya dari kampung melenyapkan segala kebahagiaan kami itu. Sepupu saya berusia 23 tahun, anak sulung ibu saudara saya, adik kepada ibu saya. Dia baru dapat kerja di Kuala Lumpur. Sementara hendak biasa dengan hidup di KL, ibu saudara saya minta saya tolong tengok-tengok …

Kisah Cinta 6

Maaf, lambat sambungannya... hehe tapi jom kita tengok bagaimana Anis menepis kehendak keluarga dan Kamil. juga, bagaimana Iskandar membantu.... ................... 6
"Awak, saya tak pernah buat macam ni pada keluarga saya. Saya tak pernah tipu dia orang. Saya takut," 
Lelaki yang sedang memandu kereta itu hanya tersenyum mendengar pengakuan tulus daripada Anis Syahira. Gadis, ops, janda muda yang seusia adiknya yang juga lima tahun lebih muda daripada dirinya ini, kelihatan gelisah di tempat duduk sebelah. Jari jemari kanan dan kiri diramas, digenggam dan diletupkan sesama sendiri. Bukankah itu perlakuan seorang yang sedang tidak yakin diri?
"Anis, abang ada. Anis jangan takut la. Selagi daya, abang bantu Anis hari ini. Percayalah,"
Anis angguk. Dalam hati, dia sendiri tidak percaya dengan apa yang sedang berlaku dalam hidupnya kini. Tetiba sahaja, ada watak baharu, muncul dalam jalan ceritanya. Watak hero kedua yang juga menagih cintanya. Sanggup berebut dengan Kamil p…

Kisah Cinta 5

6
Dia sudah berada di hadapan kediaman Noraini, yang terletak di tingkat 17, Kondominium Sederhana Mewah di Seri Petaling. Fuh, lega! Dapat juga dia meloloskan diri  biarpun emaknya naik angin tak tentu sebab. 
"Kamu nak putuskan silaturrahim antara keluarga kita dengan keluarga Kamil? Kamu tahu tak apa hukumnya memutuskan hubungan sesama manusia?"
Tak sangka sampai ke situ ibunya memikir. Hendak sahaja dia bertanya siapa yang terlebih dahulu memutuskan hubungan? Namun mungkin mata semua orang sudah buta dan telinga sudah tuli untuk melihat dan mendengar kebenaran. Oleh kerana kalau cakap banyak-banyak pun tidak ada gunanya, dia keluar. Keluar membawa segala macam perasaan bersamanya. 
Laju sahaja langkah diatur menuju ke bilik yang sudah Noraini isytiharkan sebagai biliknya. Sebenarnya, Noraini sudah lama mengajak dia tinggal bersama gadis itu, cuma dia yang selalu mengelak. Tapi, nampaknya, inilah peluang untuk dia tinggal berasingan daripada keluarga. Sudah tiba masanya!
Meski…

Kisah Cinta 4

"Kamil datang tadi,"
Anis Syahira mengangkat muka perlahan-lahan. Hilang sudah konsentrasi terhadap bacaan. Novel yang dibaca itupun hampir terlepas dari tangannya. 
"Dia cari kamu, Anis," puan Zahira memberitahu lagi. Wajah ayu itu ditatap lembut.
Anis hanya menjungket bahu. Malas hendak berkata apa-apa. Nama itu, lelaki itu, adalah kenangan silam. Kala cinta bodohnya sedang membara dalam jiwa. Cinta bodoh, itu yang sering dimarahi diri sejak mereka berpisah hampir dua tahun dahulu. 
"Mak rasa, dia cari kamu sebab dia perlukan pertolongan kamu, Nis," 
Ayat itu buat jiwanya memberontak. Wajah sudah merona merah, menahan marah. Pantang baginya jika dihubungkait antara pertemuan, cinta dan pernikahan dengan pertolongan. Memang itu akan menyebabkan dia hangin satu badan!
"Kenapa? Kali ini dia perlukan Anis, ya? Terbalik pulak? Dulu, ayah dengan emak yang perlukan dia dan keluarga dia. Hmm, let me think!" Tiba-tiba sesuatu menyapa minda. Sesuatu yang buat…

Kisah Cinta 3

Kepada yang sukakan Kisah Cinta, thanx, ya. Sambung baca, k! ................... 3
Ahmad Kamil memandu masuk ke dalam rumah milik ibubapanya sebaik pintu pagar automatik terbuka. Lama dia memaut stereng, berdiam diri sehinggalah bila suara ibunya kedengaran, baru dia mengajak Anis turun. 
"Kenapa kita datang sini, bang?" tanya Anis. Namun soalan itu terbiar sepi. Ahmad Kamil terus laju meninggalkan isterinya.
Puan Amna terkedu elihat wajah kelat Ahmad Kamil. Dia tahu ada sesuatu mengganggu fikiran anak lelaki tunggalnya itu. Kehadiran bersama Anis ini tentu membawa khabar yang tidak enak. Dia harus bersedia. 
"Mak suruh saya kahwin dengan dia, saya ikut. Tapi mak tahu tak apa menantu kesayangan mak ni buat? Dia hendap saya dengan Syidah, mak. Saya dah pesan, jangan datang ke pejabat. Tapi, ada dia dengar pesan saya? Haram! Tidak! Sekarang, saya nak mak tepati janji mak pada saya. Mak cakap, kalau dia ingkar, saya boleh ceraikan dia. Jadi, saya nak mak setuju dengan permintaan…

Kisah Cinta 2

2
"Aku tak faham dengan sikap kau ni, Anis. Kau tu isteri nombor 2. Kau tahu tak apa isteri nombor 2 kena buat? Okey, tak apa kalau kau tak tahu. Biar aje aku yang cakap. Dengar..."
Ahmad Kamil hanya memerhati. Bagai merelakan Rasyidah mengeluarkan pendapatnya. Sementara Anis tiba-tiba jadi kaku. Masih terkejut agaknya bila melihat suami kesayangan bermesra dengan madunya.
"Anis, sebagai perampas, kau kena selalu beralah. Kau yang mengambil hak aku.  Aku dah izinkan, tapi itu tak bermakna, abang Kamil hak mutlak kau. Kita kongsi, kan? Tapi, bukan 50-50, ya! 70-30. Malah, kalau aku nak bagi kau 1 % aje pun, kau tak boleh kata apa-apa, tahu? Sebab, kau tu bukan isteri pilihan abang Kamil, kan? Kau, menantu pilihan emak dia. So, lebih baik kau jaga hati mak mentua kita la. Biar aku aje yang jaga abang Kamil. Okey?"
Anis Syahira perhatikan sahaja Rasyidah, kembali duduk di atas pangkuan suami mereka. Tanpa silu padanya. Aduhai, memang membakar perasaan bila melihat tingkah…