apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

2.1.12

Yang Terakhir 7

Assalamualaikum...


“Indah!!!” 

Datin Faridah menjungket kening mendengar laungan yang amat kuat dari atas tangga. Dari jenang pintu dapur, dia menjenguk. Dilihat, Indah yang sedang menjemur kain di ampaian, berlari masuk dari pintu sisi. 

“Mana baju yang saya suruh awak gosok semalam, hah?” 

Suara itu masih beralun dengan lantang. 

Indah, si orang gaji, terketar-ketar menjawab, “Itu, bajunya yang saya udah sangkut di...” 

“Yang ini? Awak dah gosok? Macam ini rupanya selepas awak gosok?” Baju dicampak ke wajah Indah. “Gosok semula! Berkedut-kedut! Nak gosok baju pun kena ajar ke?” 

Lelaki itu terus berlalu untuk memasuki biliknya dengan wajah yang tegang. Indah kelihatan sebak ketika hendak melangkah ke bilik gosok. Langkah bagaimanapun terhenti bila Datin Faridah menahan pergerakannya. Sedih semakin bertambah bila melihat wajah datin yang penuh belas kasihan kepada dirinya. 

“Indah tak faham, datin. Dulu, begitu juga baju yang Indah gosok. Sama saja. Tapi, bos tak pernah komplen apa-apa pun! Sekarang..” 

Datin Faridah ketawa. “Sekarang otak dia serabut sebab itu dia asyik cari kesalahan orang lain, Indah. Dia belum jumpa silap dia. Dia belum jumpa punca kusut fikirannya. Itu yang asyik hendak mengamuk aje kerjanya tu. Dah, pergilah gosokkan semula baju tu. Nanti lambat, dia mengamuk lagi!” 

Seperti biasa, sejuk hati semua orang bila mendengar pujukan datin. Indah pun tidak terkecuali. Mungkin kerana itulah dia masih bertahan dan boleh bekerja lama di rumah besar ini. Kalaulah hanya bos yang ada...argh, sudah lama dia angkat kaki! 

15 minit kemudian, Datuk Salih turun untuk bersarapan dengan isterinya. 

“Apa hal anak kesayangan awak tu jerit pagi-pagi buta ni, yang?” tanya suami sambil menghirup air kopi hitam pekat yang baru dituang oleh isterinya. 

“Marahkan Indah. Katanya Indah tak reti gosok baju dia!” 

Hampir tersedak datuk menahan tawa. 

“Sejak dia balik tinggal dengan kita, abang perhatikan, ada-ada saja benda yang tak kena, kan? Even, masakan kak Som pun dia cakap dah kurang sedap. Ada ke patut?” 

“Bila hati tak seronok, tak gembira, bang... Itulah jadinya!” balas datin bersahaja. 

“Hmm...” sahut datuk. 

Terdengar di telinga masing-masing, suara anak mereka kuat menjerkah lagi. Kali ini dia marah-marah bila stokin yang dicari tidak ditemui. 

“Lain kali, lepas basuh, letak di satu tempat saja. Ini tak! Bersepah-sepah sana sini!” 

Pasangan suami isteri itu saling berpandangan dan menarik sengih sebelum kembali selamba sebaik Khairi Iqbal menarik kerusi dengan kasar untuk duduk bersarapan bersama-sama. 

“Semuanya tak boleh diharap!” bentaknya kasar. 

“Termasuk umi dengan abah ke?” tanya datin Faridah, sengaja menyindir. 

Khairi baru tersedar akan kehadirian ibu dan ayah di meja makan. “Err... sori umi! Abah! Tak! I mean,” 

“Dah! Tak payahlah bercakap! Makan aje dulu! Mihun goreng tu pun dah sejuk dah!” 

Baru dua tiga suap, Khairi berhenti. Air kopi diteguk rakus. “Pedaslah pulak mihun ni! Macam tak tahu saya tak suka makan pedas! Hisy!” gumamnya. 

“Mihun tu, umi yang goreng hari ini!” 

“Owhh...” Khairi kehilangan kata-kata. Akhirnya dia melepaskan keluhan sambil meminta maaf kepada ibunya. 

“Baru tiga minggu tinggalkan Najiha, semuanya serba tak kena pada kamu, ya, Khairi?” 

Teguran Datuk Salih membuat Khairi Iqbal terpanar. Hati mula berasa tidak enak. Sejak dia balik ke mari, belum pernah ibu atau ayahnya menegur sikap dan perlakuan. Tindakannya pun tidak pernah ditanya dan dipersoal. Namun, Khairi tahu, pagi ini, semua itu akan berakhir. 

Datin memberi isyarat mata meminta suami meneruskan bicara. Datuk terangguk-angguk tanda faham. 

“Khairi, dalam Islam tak ada istilah tinggal berasingan bagi pasangan yang sudah tak ada persefahaman macam kamu dengan Najiha ni. Abah rasa, kamu cuma ada dua pilihan sama ada nak terus kekal berkahwin atau lepaskanlah dia. Pisah-pisah begini, abah tak suka. Dia di rumah tu, sorang-sorang aje. Entah sihat, entah tidak. Selamat ke dia malam-malam? Makan ke, tidak ke? Apa-apa jadi pada dia, kamu yang bertanggung jawab, Khairi. Tapi, kalau kamu rasa, kamu tak mahu, kan elok bebaskan dia aje?” 

Wajah Khairi Iqbal merona merah. Hatinya tetiba rasa sakit. Jiwanya rasa ingin memberontak. Geram dan marah berpadu menjadi satu. 

“Kalau kamu lepaskan dia, bolehlah umi dengan abah pinangkan Amalina, pujaan hati kamu tu! Boleh kamu berdua kahwin! Umi ni perempuan. Tak sukalah kalau kamu berniat nak madukan Najiha. Tak baik! Lagipun, eloklah kalau kamu berpisah. Boleh Jiha kahwin dengan Amir Fikri. Budak Amir tu dah lama ada hati dengan Jiha. Dah eloklah tu! Kamu dengan Amalina yang kamu cinta sangat-sangat. Jiha pulak dengan Amir! Padan dah!” 

Khairi bangun dengan tergesa-gesa. Kerusi terus terjatuh. Dia tak peduli pun! Terus saja bergerak ke arah peti sejuk, sambar botol air kosong dan terus meneguknya. Seolah-olah, dengan minum air yang dingin dapat mengurangkan lava kepanasan dalam tubuhnya. 

Datin Faridah berasa hendak ketawa melihat telatah anaknya. Anak tunggal lelaki yang sentiasa dapat apa yang dia mahu. Kalau ada yang berani menolak, jadilah seperti Najiha. Mangsa kerakusan perasaan ingin memiliki! 

“Apa Najiha cerita pada umi dengan abah? Tahu tak, saya tinggalkan dia tiga hari saja bila saya ke Sabah. Terus jadi macam ni! Dia tak nak dengar penjelasan saya. Dia tak nak jumpa saya. Bercakap dengan saya pun, dia tak mahu!” Khairi meluahkan. 

“Action speaks louder than words, Khairi. Gambar-gambar ‘mesra’ kamu dengan Amalina dah ceritakan semuanya! Sebab kamu kahwin dengan Najiha pun dah diketahui semua orang. Amalina dah pastikan kami semua dapat emel dia. Amir pun dah cakap mulut pada Jiha. Pendek kata, cara kamu paksa Najiha kahwin dengan kamu tu dah heboh satu pejabat. Najiha? Macam mana dia diam dengan kamu, macam itu jugalah dia bisu dengan umi, dengan abah. Malah dengan emak dia, si Hawa tu pun, dia tak buka mulut,” datin memberitahu. 

Khairi bungkam. Semua yang berlaku tidak pernah jauh daripada ingatan. Masih terbayang kekalutan yang melanda hati saat menerima SMS daripada Najiha. Dia hanya dapat membaca pesanan ringkas itu dua jam selepas menerima. Dia cuba menghubungi Najiha namun talian sudah Najiha putuskan. Dia sudah meminta Hafiz menemui Najiha untuk menegah Najiha daripada membuat sesuatu yang drastik, menunggu sehingga dia balik daripada Kota Kinabalu. Malangnya, bila dia sampai, Najiha tidak berada di rumah mereka. Ketika dihubungi, Najiha tidak langsung mahu bercakap dengannya. 

Sampai hari ini, kelibat isterinya itu tidak kelihatan di mata. Merajuk sakan!

 Terima kasih atas kunjungan anda. Sila like fan page kak sofi dan jemputlah follow blog ni, ya. :)

14 ulasan:

  1. haa...kan najiha dah merajuk...

    BalasPadam
  2. alahai cikgu...
    ternanti2 saya sambungannya.
    aduh aduh aduh...

    BalasPadam
  3. boleh tak kalau nak gelakkan khairi? hehe.

    itula, masa ada depan mata tak reti nak tackle, tak reti nak terus terang. gigit jari nanti baru tau.

    BalasPadam
  4. huhu...khairi cepat menuntut ilmu memujuk, kata playboya xkan failed kot :p

    BalasPadam
  5. hahaha...padan muka khairi..tulah ego n prasan bagus sgt...x sabar nk baca next n3...

    BalasPadam
  6. alahai khairi iqbal...kalau betul tanggapan jiha tu slh...g la usaha btol2 nk xplain....aih...jiha pn ape kate dgr dulu xplaination...gmba2 tu b4 khairi kwen ngn jiha kn...? (erkkk...statement ni mcm ttp menyokong khairi kn)...haha....tp tang datin provoke khairi (yg konon2 suro lpskn indah tu) mmg best...haha

    BalasPadam
  7. next n3 pleaseee.............
    best sangat:)

    BalasPadam
  8. Hajar, betul tu! baru padan muka dia, kan?

    BalasPadam

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.