apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

1.1.12

Yang Terakhir 5

Assalamualaikum...


Sudah tiga pagi berturut-turut, Najiha menerima sejambak jambangan bunga mawar merah. Cantik, wangi dan penuh misteri. Tidak ada kad untuk memberitahu siapakah yang memberikannya. Tidak ada panggilan telefon untuk bertanya sama ada dia sudah menerima atau belum. 

“Wahai bunga! Siapakah peminat misteri ini? Jangan bagi aku cemas, boleh tak?” bisik hati. 

“Wei.., tahulah kau sayang sangat cik abang kau tu! Tapi, tak payahlah nak menunjuk-nunjuk, hidulah, ciumlah.. bunga yang dia bagi! Tak payahlah nak buat kita orang jeles!” 

Usikan Ilya memaksa Najiha tersenyum kelat. Itulah masalahnya! Najiha amat yakin bahawa bunga itu bukan kiriman suaminya. Kan Khairi dah cakap yang dia bukan mat jiwang? Dia tak suka bagi hadiah atau bunga! 

Najiha tidak pernah lupa pada pengakuan suaminya itu. Dan, tidak pernah lupa pada tindak tanduk suaminya selama dua bulan perkahwinan mereka. Semua perkara adalah teka-teki bagi Najiha. Khairi melayannya dengan baik... Memang benar! Tapi, tidak lebih daripada seorang kawan. Mereka berbual, mereka berjenaka namun mereka tidur berasingan. Khairi yang mahukan begitu. Di hadapan semua orang, Khairi memang 'romantis gilerr', tetapi bila mereka tinggal berdua? 

Hari ini, genap tiga hari Khairi ke Sabah. Kalau pengantin lelaki yang lain? Mereka baru dua bulan berkahwin, kan? Tentu masih boleh dianggap pengantin! Hmm... Kalau pengantin lelaki yang lain, tentu sahaja akan membawa isteri bersama, berbulan madu di atas kemuncak Kinabalu. Tapi, Khairi? 

“Sori, abang tak boleh bawak Jiha sekali. Abang sibuk, nanti kesian Jiha tinggal sorang-sorang kat bilik. Daripada Jiha merungut jemu, baik Jiha duduk rumah dan pergi kerja. Lain kali, abang bawak, Jiha, ya!” 

Apa hendak dikata? Sudah takdir, dapat suami yang tidak mahu memanjakan isteri... Haihh... 

Petang itu, ketika Najiha sedang berkemas-kemas hendak balik ke rumah, satu suara garau menyapa dirinya. 

“Assalamualaikum.” 

Bulat sepasang mata Najiha bila melihat lelaki itu. Salam hanya mampu dijawab di dalam hati. Gemuruh rasa... 

“Encik Amir Fikri. Ada apa, encik?” tanya dia setelah suasana sepi seketika tadi. 

Mata lelaki itu tidak padanya sebaliknya tertancap pada jambangan bunga mawar merah yang telah dimasukkan ke dalam pasu yang dibeli di kedai bunga berhampiran pejabat semalam. Tanpa perlu diberitahu, Najiha sudah dapat meneka bahawa Amir Fikrilah yang mengirimkannya bunga itu. Bukan lelaki lain dan sudah tentu, sudah terbukti, bukan suaminya. 

“Terima kasih sebab Jiha sudi jaga bunga yang saya beri. Siap masukkannya dalam pasu lagi.” bisik Amir Fikri perlahan namun masih dapat didengari. 

“Awak yang bagi?” Cepat-cepat Najiha keluarkan bunga itu daripada pasu. Terus diletakkan di hadapan Amir Fikri. “Maaf! Saya ingat, suami saya yang kirim. Maklumlah, dah tiga hari dia outstation. Tak sangka, rupa-rupanya daripada orang lain. Erkk.. awak ambil semula, ya, Amir! Tak baik kalau saya simpan. Betul, tak?” 

‘Gila mamat ni! Masa aku anak dara, tak ada pulak nak tegur, nak ajak dating, nak bagi bunga! Ni, bila aku dah kahwin? Apa ertinya ni? Hisy, menyeramkan betul!’ hati Najiha mengomel. 

Amir Fikri menarik nafas panjang. Wajah Najiha ditatap dalam-dalam. Dia kemudian berkata, “Izzatul Najiha, jom ikut saya! Saya ada satu perkara nak cakap dengan awak. Tentang Khairi Iqbal dan tentang kita berdua! Penting! Saya tunggu awak di Coliseum.” 

Biar betul! Najiha ditinggalkan dalam keadaan terpinga-pinga. Nasib baik, tidak ada sesiapa tadi. Hanya beberapa orang di bahagian kewangan sahaja yang masih ada kelibat, tidak jauh daripada mereka. Kalau tidak? 

Apakah perkara penting itu? Apakah yang menjadi sebab Amir Fikri menegur dirinya kini? Risau! Panik! Semua rasa bersepadu menghentam sanubari....


Terima kasih atas kunjungan anda. Sila like fan page kak sofi dan jemputlah follow blog ni, ya. :)

10 ulasan:

  1. btul la...
    saspen lak...
    x sbr nak thu n3....

    BalasPadam
  2. cepat kak sofi!!!! tak sabar dah ni!!!!

    BalasPadam
  3. ala pendeknya cikgu.. >.<
    berdebar2 dah ni.
    kalau memang iqbal saja nak main2kan..
    baiklah najiha dgn amir fikri heee..

    BalasPadam
  4. nadiah, tunggu, jangan buat kesimpulan lagi!

    BalasPadam
  5. ayok...adei amir..awatla dtg time2 jiha da jd isteri orang...isteri orang! ok? aih kamu ni...ape yg amir nk ckp psl khairi tu...

    BalasPadam

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.