Langkau ke kandungan utama

Tidak berhargakah nyawa manusia hari ini?


Assalamualaikum... 

Nampaknya dari hari ke sehari, manusia-manusia berhati binatang semakin ramai. Tanpa belas kasihan, mereka membunuh mangsa. Mungkin kerana dendam, mungkin kerana marah, kerana dengki, mahupun cemburu! Entah apakah perasaan mereka semasa melakukan pembunuhan tersebut? Tidak adakah rasa simpati sama sekali? Ataukah bagi pembunuh-pembunuh ini, nyawa manusia sudah tidak berharga lagi?

Baca kisah yang didapati daripada kosmo ini.

Seorang pekerja kedai keranda Ong Chin Loo, 48, mati ditembak dari jarak dekat oleh seorang lelaki memakai topi keledar di sebuah kedai makan di Jalan Nakhoda, Taman Ungku Tun Aminah, Johor Baharu. Kejadian berlaku jam 7.13 pagi. Mangsa mati di tempat kejadian. 

Lelaki itu menembak dipercayai menggunakan pistol jenis automatik. Tembakan mengenai tepat pada badan mangsa menyebabkan mangsa mati di tempat kejadian. Polis turut menemui enam kelongsong peluru di tempat kejadian. 

Suspek melarikan diri menaiki motosikal yang diletakkan di luar kedai makan itu.
"Polis masih menyiasat motif pembunuhan dari semua sudut serta akan meneliti rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang dipasang di kedai itu. Buat masa ini, polis sudah menahan dua lelaki untuk membantu siasatan," 
kata Timbalan Ketua Polis Johor, Datuk Ismail Yatim. 

Ismail bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai kejadian itu. Menurutnya, mayat mangsa dihantar ke Hospital Sultanah Aminah untuk bedah siasat dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan. Orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat mengenai kejadian itu diminta menghubungi balai polis berhampiran untuk membantu siasatan.

Sedih, bukan? Biarpun dia tidak sebangsa dan seagama, namun hati tetap rasa kasihan kerana seperti kita, dia pasti ada anak, ada isteri yang masih memerlukan dirinya sebagai tempat bergantung hidup. Kan?


Terima kasih atas kunjungan anda. Sila like fan page kak sofi dan jemputlah follow blog ni, ya. :)

Ulasan

  1. aduhai, murahnya nyawa manusia. ngeri membacanya. mudah2an dijauhkanlah. amin..

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…