Langkau ke kandungan utama

Masihkah Cinta? 22

"Awak sayang saya?” tanya Luqman polos. 

Qistina ketawa. “Soalan yang lucu,” balasnya. 

Luqman mengangkat kening, ingin tahu apa maksud yang tersembunyi. 

"Kenapa lucu? Saya tak buat lawak tau, Tina!" bisik Luqman.

“Awak tahu tak yang sepanjang kita kenal, awak tak pernah pandang muka saya tepat-tepat?" 

Luqman senyum dan mengangguk.

"Hobi awak... awak suka tengok saya tapi sekejap aje. Bila saya tengok awak balik, cepat-cepat awak toleh. Kenapa?" 

"Ingat awak tak perasan," kata Luqman pula.

"Mahunya tidak! Tapi, yang lucunya, masa awak tengok ke lain tu, barulah nak cakap yang awak rindulah, sayanglah, kasihlah..."

Segera Luqman pintas. "Itulah kenyataannya!"

"Ya ke? Tapi, kenapa tak berani tengok muka saya, pandang anak mata saya ni dan ucapkan dengan tulus, Man?” 

Luqman ketawa besar mendengar luahan hati Qistina itu. Dia bahagia mendengar suara Qistina yang teruja. Kemarahan yang seperti sengaja dibuat-buat, tidak langsung berjaya membuat dia berkecil hati. Semakin bersemarak rasa ingin memiliki di dalam hatinya. Rasa yang hanya Qistina mampu melakukan! 

“Dulu, ada orang tu sombong dengan saya, tau! Jenuh nak mengurat dia ni! Ingatkan dah gagal merebut hatinya rupa-rupanya dia sekadar menguji. Sekarang, saya dah tahu bahawa hatinya milik saya saja."

"Mudah ya meneka isi hati saya?" tanya Qistina.

Luqman angguk. 

"Awak tak jawab lagi soalan saya, Man!"

"Belum masanya untuk saya pandang awak tepat-tepat, Tina."

"Sebab?"

"Takut tergoda!"

"Jawapan apa macam tu?" 

"Awak tak tahu betapa cantik sepasang mata awak tu, Tina. Renungannya dah tikam jantung saya ni. Jadi, tak naklah terus terusan kena tikam sebelum kahwin ni. Tak tahan! Sakit!"

"Sakit?" Qistina dah keliru. 

"Sakit menanggung rindu!" 

Qistina gelak sakan mendengar luahan hati Luqman. Tak sangka yang lelaki maco ini juga jiwang orangnya.

"KAYA lelaki kerana AKHLAK mahmudah, Tina. Saya nak jadi lelaki kaya itu selepas kita kahwin. Nak awak tahu yang saya memiliki banyak sifat baik yang masih tersembunyi."

Wah... hati Qistina dah berbunga-bunga. Memandang Luqman dengan penuh rasa cinta. "You are one handsome man, Man!" bisiknya.

Luqman senyum. "Thank you. Cuma saya harap sangat awak terpesona dek kerana kejernihan wajah saya. Bagi saya, jernih wajah yang sering dibasahi wuduk itulah yang saya harap awak tatap dengan penuh kasih sayang. Yang menyebabkan awak kata saya tampan." 

Qistina tersenyum mendengar kata-kata lelaki itu. "Mungkin betul kut! Saya nampak dan sedar awak ni wujud hanya selepas awak bertaubat, Man!"

Tersenyum Luqman mendengar pengakuan itu. Dia faham sangat tentang apa yang Tina katakan. Waktu dia jahil, sedikitpun Tina tak terusik hatinya untuk dia. 

"Senyuman manis awak tu tolong niatkan untuk sedekah, ya!" usik Qistina kepadanya. Menyebabkan senyum itu menjadi semakin lebar.  

"Apa yang awak suka pada saya ni lagi, Tina?" 

Qistina terdiam. Mula mencari-cari... Hmm, dia suka sifat Luqman yang baru yang sentiasa bersederhana dalam apa juga keadaan. Dia suka sebab Luqman seorang yang tenang dan penuh kesabaran tapi yang lebih dia sukai ialah sikap Luqman yang teguh dengan pegangannya setelah kembali 'pulang'. baginya, Luqman lelaki yang mulia.

"Tina?"

"Entah, tak tahu nak cakap apa lagi. Cukuplah awak tahu yang saya suka awak." 

"Bila kita dah kahwin nanti, saya akan buat awak lebih sukakan saya!" janji Luqman kepadanya.  

Betapa terharu rasa hati Qistina. Saat ini, cinta yang Luqman tunjukkan memang mengasyikkan. Terbuai dalam bayangan kemesraan. 

“Cinta saya milik awak bila kita dah kahwin nanti,” janji Qistina pula. 

Luqman bagaikan terpukau. Tenggelam dalam keindahan perasaan. Rasa tidak sabar untuk memiliki Qistina. Memberi seribu erti dalam keindahan sebuah perkahwinan. 

Semoga kau sentiasa di sisi 

Usah kau ragui keikhlasanku 

Usah kau ragui oh hasratku 

Kuserah seluruh jiwa dan cintaku 

Semua adalah untukmu 


Ulasan

  1. x sabar nak tunggu mereka disatukan...

    BalasPadam
  2. alahaiii..pendeknya cikgu, cepat2 ler nikah...takut si pengacau yg lagi sekor tu bikin ribut...tak sabarrr nehhh...

    BalasPadam
  3. waaa, seronoknya diorang dah nak kahwin. saya lak yang tak sabar nih. hehe. =)

    BalasPadam
  4. alaaaaa....cepatlah smbg...mana sambungan ni...huhuhuhu...

    BalasPadam
  5. alaaaa...nak sambungan...plsssss.....huhuhu

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…