apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

21.2.14

Masihkah Cinta? 22

"Awak sayang saya?” tanya Luqman polos. 

Qistina ketawa. “Soalan yang lucu,” balasnya. 

Luqman mengangkat kening, ingin tahu apa maksud yang tersembunyi. 

"Kenapa lucu? Saya tak buat lawak tau, Tina!" bisik Luqman.

“Awak tahu tak yang sepanjang kita kenal, awak tak pernah pandang muka saya tepat-tepat?" 

Luqman senyum dan mengangguk.

"Hobi awak... awak suka tengok saya tapi sekejap aje. Bila saya tengok awak balik, cepat-cepat awak toleh. Kenapa?" 

"Ingat awak tak perasan," kata Luqman pula.

"Mahunya tidak! Tapi, yang lucunya, masa awak tengok ke lain tu, barulah nak cakap yang awak rindulah, sayanglah, kasihlah..."

Segera Luqman pintas. "Itulah kenyataannya!"

"Ya ke? Tapi, kenapa tak berani tengok muka saya, pandang anak mata saya ni dan ucapkan dengan tulus, Man?” 

Luqman ketawa besar mendengar luahan hati Qistina itu. Dia bahagia mendengar suara Qistina yang teruja. Kemarahan yang seperti sengaja dibuat-buat, tidak langsung berjaya membuat dia berkecil hati. Semakin bersemarak rasa ingin memiliki di dalam hatinya. Rasa yang hanya Qistina mampu melakukan! 

“Dulu, ada orang tu sombong dengan saya, tau! Jenuh nak mengurat dia ni! Ingatkan dah gagal merebut hatinya rupa-rupanya dia sekadar menguji. Sekarang, saya dah tahu bahawa hatinya milik saya saja."

"Mudah ya meneka isi hati saya?" tanya Qistina.

Luqman angguk. 

"Awak tak jawab lagi soalan saya, Man!"

"Belum masanya untuk saya pandang awak tepat-tepat, Tina."

"Sebab?"

"Takut tergoda!"

"Jawapan apa macam tu?" 

"Awak tak tahu betapa cantik sepasang mata awak tu, Tina. Renungannya dah tikam jantung saya ni. Jadi, tak naklah terus terusan kena tikam sebelum kahwin ni. Tak tahan! Sakit!"

"Sakit?" Qistina dah keliru. 

"Sakit menanggung rindu!" 

Qistina gelak sakan mendengar luahan hati Luqman. Tak sangka yang lelaki maco ini juga jiwang orangnya.

"KAYA lelaki kerana AKHLAK mahmudah, Tina. Saya nak jadi lelaki kaya itu selepas kita kahwin. Nak awak tahu yang saya memiliki banyak sifat baik yang masih tersembunyi."

Wah... hati Qistina dah berbunga-bunga. Memandang Luqman dengan penuh rasa cinta. "You are one handsome man, Man!" bisiknya.

Luqman senyum. "Thank you. Cuma saya harap sangat awak terpesona dek kerana kejernihan wajah saya. Bagi saya, jernih wajah yang sering dibasahi wuduk itulah yang saya harap awak tatap dengan penuh kasih sayang. Yang menyebabkan awak kata saya tampan." 

Qistina tersenyum mendengar kata-kata lelaki itu. "Mungkin betul kut! Saya nampak dan sedar awak ni wujud hanya selepas awak bertaubat, Man!"

Tersenyum Luqman mendengar pengakuan itu. Dia faham sangat tentang apa yang Tina katakan. Waktu dia jahil, sedikitpun Tina tak terusik hatinya untuk dia. 

"Senyuman manis awak tu tolong niatkan untuk sedekah, ya!" usik Qistina kepadanya. Menyebabkan senyum itu menjadi semakin lebar.  

"Apa yang awak suka pada saya ni lagi, Tina?" 

Qistina terdiam. Mula mencari-cari... Hmm, dia suka sifat Luqman yang baru yang sentiasa bersederhana dalam apa juga keadaan. Dia suka sebab Luqman seorang yang tenang dan penuh kesabaran tapi yang lebih dia sukai ialah sikap Luqman yang teguh dengan pegangannya setelah kembali 'pulang'. baginya, Luqman lelaki yang mulia.

"Tina?"

"Entah, tak tahu nak cakap apa lagi. Cukuplah awak tahu yang saya suka awak." 

"Bila kita dah kahwin nanti, saya akan buat awak lebih sukakan saya!" janji Luqman kepadanya.  

Betapa terharu rasa hati Qistina. Saat ini, cinta yang Luqman tunjukkan memang mengasyikkan. Terbuai dalam bayangan kemesraan. 

“Cinta saya milik awak bila kita dah kahwin nanti,” janji Qistina pula. 

Luqman bagaikan terpukau. Tenggelam dalam keindahan perasaan. Rasa tidak sabar untuk memiliki Qistina. Memberi seribu erti dalam keindahan sebuah perkahwinan. 

Semoga kau sentiasa di sisi 

Usah kau ragui keikhlasanku 

Usah kau ragui oh hasratku 

Kuserah seluruh jiwa dan cintaku 

Semua adalah untukmu 


8 ulasan:

  1. x sabar nak tunggu mereka disatukan...

    BalasPadam
  2. alahaiii..pendeknya cikgu, cepat2 ler nikah...takut si pengacau yg lagi sekor tu bikin ribut...tak sabarrr nehhh...

    BalasPadam
  3. waaa, seronoknya diorang dah nak kahwin. saya lak yang tak sabar nih. hehe. =)

    BalasPadam
  4. alaaaaa....cepatlah smbg...mana sambungan ni...huhuhuhu...

    BalasPadam
  5. alaaaa...nak sambungan...plsssss.....huhuhu

    BalasPadam

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.