Langkau ke kandungan utama

Yang Terakhir 4


Assalamualaikum... ikuti sambungan Yang Terakhir...


4

“Kenapa awak kahwin dengan saya? Kenapa pilih saya? Kenapa saya?”

Khairi Iqbal tidak menyahut kesemua soalan. Dibiarkan sahaja kerana dia berasa terlalu letih dan tubuh badannya sudah dirasakan melekit dengan kemeja yang melekat pada tubuh.

“Awak, saya tanya awak ni! Tolong jangan buat tak dengar, boleh tak?”

Getaran dalam nada suara menyebabkan Khairi Iqbal menoleh. Buat pertama kali baru dia perasan akan kehadiran si dia. Dia yang kini sudah bergelar isterinya. Dia yang kini sedang memandangnya dengan sepasang mata yang berkaca.

Tidak lama masa yang diatur untuk membolehkan dirinya memperisterikan Izzatul Najiha. Seminggu selepas kenduri arwah itu, dia menghantar rombongan meminang Najiha. Beberapa hari selepasnya, dia dan Najiha sama-sama mengikuti kursus perkahwinan. Hari ini, selepas genap sebulan dia meluahkan hasrat, mereka sudah pun sah bergelar pasangan suami isteri. Meskipun dibuat dalam keadaan yang agak tergesa-gesa, semuanya berjalan lancar termasuk majlis resepsi yang baru usai diadakan di Hotel Ritz Carlton ini.

Alamak, menyesal pulak bertanya. Patutnya aku tunggu hingga dia sudah mandi. Tengoklah tu! Selamba saja tayang badan dia. Eeii...

“Sayang nak tahu tentang apa tu? Cuba ulang! Tadi abang tak perasanlah...” Ujar Khairi sambil mendekati Najiha.

Najiha sembunyikan keresahannya. Mengelak diri dari lelaki itu lalu duduk di kerusi sambil menekan alat kawalan jauh untuk menonton televisyen. Bila tidak ada rancangan yang serasi dengan jiwa, terus butang merah ditekan dan suasana bilik menjadi sunyi sepi. Barulah dia menoleh semula ke arah Khairi yang kini sudah mengisi tempat kosong di sisi.

“Amalina cakap pada saya yang awak tak cintakan saya. Tentulah saya percaya sebab awak bukannya pernah peduli pada saya sepanjang tiga tahun saya bekerja di pejabat tu. Tapi, bila dia cakap yang awak kahwin sebab terdesak, yang ni saya tak boleh terima. Dia tak cakap apa yang awak terdesak sangat tu tapi saya buat andaian tentulah sebab harta, kan? Mak bapak awak ugut awak dan suruh awak buat pilihan. Kahwin atau harta yang patut jadi milik dan hak awak, awak tak dapat, kan?”

Khairi ketawa. Geli hati kerana pandai-pandai Najiha sahaja membuat andaian.

“Gelak tu, maknanya anggapan saya betullah, kan?” bentak Najiha. Geramlah hatinya bila dia serius, mamat sorang ni gelakkan dirinya pula. Melampau betul!

“Sayang, awak ni nak kena denda, tahu tak?”

Mata Najiha buntang memandang wajah Khairi. Boleh lagi tu panggil sayang? Sayang yang tidak punya makna apa-apa pada lelaki itu mungkin? Haih, malanglah diri!

“Banyak betul kesalahan sayang pada abang malam ni, tahu!” Ucap Khairi sambil kenyit mata.

Najiha pula mula risau. Maklum, angin gatal Khairi sudah mari nampaknya? Tetapi, dia tidak boleh membiarkan. Antara mereka, ada perkara belum selesai.

“Awak..”

“Kejap! Abang nak catat kesalahan sayang.” Khairi bangun, ambil kertas dan pen dalam laci meja hias dalam bilik ‘Executive Suite’, khas untuk pasangan pengantin baru itu.

“Pertama, sebab panggil abang, awak!”

“Jangan bergurau, boleh tak?”

“Kesalahan kedua, sebab marahkan suami.”

“Awak!!”

“Kesalahan ketiga, sebab menjerit di teling suami, macamlah Khairi Iqbal ni pekak.”

Najiha melepaskan keluhan. Resah dipermainkan suaminya. Tidak pula dia tahu yang Khairi seorang yang suka bergurau. Selama ni nampak serius benar!

“Kesalahan keempat, sebab pakai tudung ketika berdua-duaan dengan suami.”

“Kelima, sebab...”

“Hisy, kenapa dok hitung salah saya ni? Awak pun ada salah pada saya jugak! Awak paksa saya kahwin dengan awak, apa?”

Khairi ketawa. Hidung Najiha dipicit sehingga isterinya jadi lemas. Dia terus menegur, “Mana ada paksaan, Jiha? Kalau abang bawak Jiha lari dan letak pisau kat pinggang Jiha untuk duduk depan tok kadi, itu barulah namanya paksaan. Tapi, abang beri Jiha masa sebulan. Kalau Jiha hendak berbincang, atau menolak, Jiha boleh jumpa abang dan luahkan saja. Tapi, Jiha diam. Dan, sekarang dah sah jadi isteri abang. Jiha dah tak boleh undur lagi! Abang tak akan benarkan!”

“Tapi, awak tak cintakan saya!”

“Jangan telan semua fitnah yang Amalina tabur. Nanti, jadi racun, susah! ALLAH bagi akal untuk berfikir, okey! Tentang cinta.... Cinta bukan keutamaan bagi abang, Jiha. Abang bukan jenis jiwang tu! Abang bukan jenis rindu-rinduan! Pun bukan jenis nak bagi bunga ke hadiah ke, pada perempuan. Jiha kena belajar memahami abang.”

Alaaa.. tak romantis mamat ni! Habislah aku! Tak merasalah nak sambut hari kekasih kalau macam ni!....

Cepat-cepat Najiha beristighfar. Dia hanyut lagi dalam khayalan cintanya. Lupa pada siapa dan apa matlamat hidup sebagai seorang isteri.

“Kenapa dahi Jiha berkerut-kerut lagi tu?”

Lunak suara lembut Khairi menusuk pendengaran. Meremang juga bulu tengkuk mendengarnya. Ala-ala suara seorang DJ di Karya FM pula. Huhu..

“A...abang belum jawab soalan Jiha lagi,” tanpa sedar, Najiha bersuara manja. Membuat hati Khairi bergetar hebat. Namun dilindungi dengan tawa besarnya.

“Nanti, Jiha akan dapat semua jawapan tu!”

“Tapi, Jiha nak tahu sekarang jugak!”

Khairi bangun untuk menuju ke bilik air. “Satu hari, Jiha akan tahu jugak. Cuma abang nak pesan, Jiha jangan dengar cakap orang, okey! Percaya pada abang! Abang saja!”
.............................

Terima kasih atas kunjungan anda. Sila like fan page kak sofi dan jemputlah follow blog ni, ya. :)

Ulasan

  1. kak sofi, saya dtg kembali :)

    wah!!! suka...suka...cerpen ni

    BalasPadam
  2. aha...khairi si misteri....sabaq na jiha...tp kn...sy pn ragu2 ngn khairi...sbb kn hr tu die kate die ajak jiha sbb nk buat amalina jeles kn...huuu...ke die tipu kwn die tu...

    BalasPadam
  3. tapi, saya nak tahu sekarang jugak! cikgu sofi, sekarang! hahaha. gurau2. ^^
    next plissssss.. ^^

    BalasPadam
  4. cepat kak sambungannya!!! hihihi

    BalasPadam
  5. rasanya...apa sebab khairi iqbal kawin dengan najiha...
    mesti sebab pertaruhan kan...
    kesian kat najiha

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…