Langkau ke kandungan utama

Yang Terakhir 3

Assalamualaikum... 


Betapa gementarnya perasaan. Nak tahu kenapa? Kerana bukan satu tetapi dua jejaka datang bertamu ke rumah Izzatul Najiha pada tengah hari Ahad itu. Kali pertama, mula-mula, Najiha dikejutkan apabila ibunya memperkenalkan seorang kawan rapat yang bernama puan Saliha. Ketika bersalaman, Najiha tergamam mendapati Amir Fikri berdiri teguh di sisi wanita itu. Rupa-rupanya, Amir Fikri ialah anak puan Saliha. Hati Najiha bergetar bagai nak rak meskipun lelaki itu tidak langsung mengukir senyum. Malah hendak menegur dirinya pun tidak. Seolah-olah, Amir Fikri tidak tahu yang mereka bekerja satu pejabat. Seolah-olah, Amir Fikri tidak mengenali dirinya. Kenapa ya, sikap lelaki itu begitu? Hati tertanya-tanya. 

Hati diulit keriangan kerana dia memahami isyarat mata yang ibu dan ibu Amir Fikri berikan kepadanya. Oh, alangkah bahagia jika impian menjadi nyata, fikirnya. Tapi, risaulah pula bila melihat gelagat Amir Fikri yang seolah-olah kurang senang dengan situasi itu. Anak muda itu kelihatan gelisah. Alahai... tidak sudikah dia? 

Dalam pada hati berkata-kata dengan penuh persoalan, tiba-tiba muncul seorang insan yang langsung tidak disangka-sangka oleh Izzatul Najiha. Kehadirannya yang tiba dengan kereta mewah berjenama Mini Cooper berwarna hitam metalik itu menarik perhatian tetamu yang hadir. Malah Najiha sendiri jadi terpegun. 

Masakan tidak? 

Lelaki itu datang dengan memakai sepasang baju Melayu berwarna biru laut dan bersongkok. Kalau dia pakai sampin di luar baju Melayu itu? Sah sah, orang menyangka dialah pengantin lelaki. Eeeiii...! Bukankah ini kenduri arwah? Bukannya kenduri kahwin, Najiha! Hisy, anak dara ni tak tahu malu betul! Membayangkan yang bukan-bukan pula. 

Berdebarnya rasa hati bila melihat lelaki kacak itu datang menghampirinya. Rasa ingin benar dia lari jauh-jauh. Ke mana? Hendak menyorok di belakang Amir Fikri, boleh? 

“Assalamualaikum.” Sapa Khairi Iqbal lembut. Tapi, senyuman itu... Kenapa Najiha berasa seperti dirinya tersindir? Apakah lelaki itu hendak memberitahu kepadanya bahawa sekarang ialah ‘Payback Time’? 

“Encik Khairi,” 

“Mak cik!” 

Terpegun Najiha melihat lelaki itu tunduk hormat di hadapan ibunya yang entah bila sudah berdiri di sampingnya. 

“Siapa ni, Jiha? Jiha tak cakap pun pada mak yang kita ada tetamu istimewa.” 

Terasa diri diperli pula oleh ibunya. Haih! Hari ini hari perli dan sindiran sedunia ke? 

“Err, mak... ini ee...” 

Belum sempat hendak membuka mulut, terus saja Khairi Iqbal mencelah. 

“Nama saya, Khairi Iqbal, mak cik. Dah lama saya nak datang jumpa mak cik tapi anak mak cik ni tak pernah izinkan. Kenduri ini pun, malam tadi baru dia beritahu saya. Punyalah kedekut...” 

Puan Hawa ketawa mengekeh mendengar kata-kata pemuda tinggi lampai berperawakan peranakan itu. Kalau dari segi fizikal, memang dia kagum dengan pilihan anaknya ini. Dan, nampaknya, orangnya pun baik dan peramah. Hati sudah berkenan. 

“Jenuh mak cik tanya dia, dah ada yang punya ke belum. Hmm, berahsia sangat! Rupa-rupanya dia nak buat kejutan pada mak cik, err...” 

“Panggil saya Khairi, mak cik. Semua orang panggil saya Khairi, cuma anak mak cik special sikit. Dia panggil saya, abang. Tak apa, kan?” Khairi berbisik kepada ibunya namun Najiha masih dapat menangkap butir bicara perbualan mereka. Dan, kini, dia benar-benar berasa tidak sedap hati. 

“Iya ke? Kalau dah macam tu, bolehlah mak cik perkenalkan semua kaum keluarga kami pada Khairi nanti. Dia orang memang nak tahu sangat siapa yang jadi pilihan Jiha. Boleh dikatakan, semua orang tak sabar-sabar nak kenal bakal suami Jiha, Khairi.” 

Najiha jadi gementar. Dia segera menarik tangan ibunya, dan cuba menafikan andaian-andaian yang Khairi Iqbal nampaknya tidak mahu menafikan. Kenapa agaknya dengan ketua jabatannya ini? Tak kan sebegini kejam membalas perbuatannya semalam? 

Dia memandang ke arah Amir Fikri. Kalaulah lelaki ini mahu berwajah sedikit manis, ingin saja Najiha meminta Amir memberitahu bahawa mereka sedang berkasih. Demi untuk dia meloloskan diri daripada cengkaman Khairi Iqbal. Tetapi, Amir Fikri langsung tidak merenungi dirinya. Malah sekarang ini dia dan Khairi Iqbal sedang berbual rancak! Hai.. kenapalah dirinya harus terlibat dalam kemelut rasa begini? 

Yang disukainya, tidak langsung menunjukkan minat pada dirinya. Yang dia tidak berkenan, itulah pula yang terhegeh-hegeh! Kalaulah luahan lelaki itu kepada ibunya tadi adalah kebenaran, mungkin dia sanggup beralah. Malangnya, semua kata-kata manis itu hanyalah kepalsuan. Lelaki itu hanya ingin membalas dendam kepadanya! Hisy, sanggup menipu orang tua hanya untuk memuaskan rasa hati yang geram kepadanya? Kejam betul mamat ni! Grrr.... 

Belum sempat Najiha hendak membuka mulut kepada ibunya, tiba-tiba... 

“Jiha, abang laparlah. Abang tahulah yang abang silap sebab datang lewat tapi tak kan Jiha tak kesian pada abang? Abang belum makan sebiji nasi pun sejak pagi tadi, tau!” 

Najiha menjegilkan sepasang mata. Sakit betul hatinya dengan mamat keturunan sedikit ‘Bangla’ ini! 

“Aa..aaa....Aduh!” Hendak sebut awak, terus tersebut aduh kerana ketam batu ibunya menyepit lengan. 

“Pergi bubuh nasi pada Khairi. Kesian dia! Dah lapar sangat dah budak tu! Lepas tu, bawa Khairi duduk dekat mak su An. Kamu pun duduk makan sekali dengan dia. Lepas makan, ajak Khairi naik atas rumah. Ada pak lang, mak lang semua. Boleh sembang-sembang!” 

Khairi tersengih menerima jelingan maut Najiha. Tapi, dia tak peduli pun. Tak kisah! Sekadar jelingan, bukan boleh mati, kan? 

“Kenapa awak kejam sangat? Kesalahan saya sikit saja pada awak. Tapi, awak balas... Apa yang berlaku ni semua melibatan maruah saya dan keluarga, tahu tak? Sampai hati awak nak malukan emak saya yang sikitpun tak terlibat dalam sengketa kita? Sampai hati awak?” 

Nota yang ditulis di atas sehelai kertas, ditolak ke hadapan lelaki yang sedang enak menjamu selera. Najiha melihat Khairi membacanya. Dia tergamam bila Khairi merenyukkan kertas itu dan memasukkan ke dalam poket baju Melayu yang dipakai. 

“Awak?” 

“Najiha, dengar sini! Saya dah nekad nak ambil awak jadi isteri saya.” 

Terlopong mulut si anak dara mendengar pengakuan Khairi Iqbal. Wajah menjadi pucat. Nafas menjadi sesak. 

Mimpikah aku? Diri ditanya.... 
.........................

Terima kasih atas kunjungan anda. Sila like fan page kak sofi dan jemputlah follow blog ni, ya. :)

Ulasan

  1. wow,i like..khairi mmg btul2 di luar jangkaan..mesti something happen masa dinner tu..;)

    BalasPadam
  2. hah??
    apalah motif khairi 2...
    x sbr nak thu....

    BalasPadam
  3. mak aiii..macho n jantan men sungguh khairi tuh..dia kena sampuk ngan antu mlm tadi kot..heheheee..tak sabar nak tunggu tau cikgu..

    BalasPadam
  4. kak nora, haha.. tersampok ke, atau dia yg hantu

    BalasPadam
  5. Selamba gile khairi ni.... sambung lagi kak..

    BalasPadam
  6. :O whoaaaa....
    mahu lagi dan lagi dan lagi. hahaha...!

    BalasPadam
  7. erk...aiyok...khairi mai...oh...betul amir fikri anak kwn mk jiha ye...huu...amir fikri betul2 xsuke jiha ke pure2 xsuke...skali si 'abang' khairi pulak yg melamar

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…