Luahan

apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

Assalamualaikum... ................ 2 “Jauh termenung anak mak ni. Kenapa?” Mendengar suara ibunya, Najiha segera berkalih. Sejuk ha...

Yang Terakhir 2

By Disember 30, 2011

Assalamualaikum...
................
2

“Jauh termenung anak mak ni. Kenapa?”

Mendengar suara ibunya, Najiha segera berkalih. Sejuk hati memandang seraut wajah yang bersih dan tenang itu. Kata saudara mara, dia tidak mewarisi kecantikan dan kelembutan ibunya. Dia lebih banyak mengikut sebelah ayahnya. Sebab itu tindakannya selalu spontan dan berani.

Tindakan spontan dan berani? Hmm, dia sudahpun melakukannya! Kepada satu-satunya lelaki yang paling celopar, pernah ditemuinya. Kepada satu-satunya lelaki yang perasan bagus sehingga lelaki itu menyangka semua orang akan jadi Pak Turut, patuh mengikut telunjuknya!

Bagaimanakah keadaan lelaki bernama Khairi Iqbal bin Datuk Salih itu sekarang? Terkejutkah agaknya melihat gadis yang menggantikan tempatnya? Ataukah.... suka?

“Awak ni pelik, Najiha. Kan dia dah ajak awak tu? Kenapa awak minta saya gantikan tempat awak pula?”

Najiha tatap wajah si jelita di hadapannya. Hati dipenuhi persoalan tentang sikap dan perangai lelaki itu. Mengapakah perempuan sejelita ini hendak dibiarkan begitu sahaja? Perempuan inilah yang lebih layak dan sesuai bergandingan dengannya, bukan dia!

“Sebab saya tak layak jadi teman dia, cik Amalina. Nanti orang gelakkan dia bila tengok kami bersama.” balasnya ringkas.

Amalina geleng kepala.

“Awak ni... Siapa berani nak gelakkan si Khairi tu? Lagipun, dah dia ajak awak, maknanya, dia suka awaklah, kan?”

Suka? Mengarut! Tapi, takkan nak beritahu pada Amalina sebab-sebab yang disebut oleh lelaki itu pula! Lagipun, dia memang tidak mahu berpasangan dengan Khairi Iqbal. Dia mengharapkan seorang yang lain mengajaknya pergi bersama. Sudah lama dia ada hati pada lelaki itu. Tapi, sampai petang tadi, lelaki yang diminatinya dalam diam itu tidak langsung membuka mulut. Memikirkan mungkin lelaki itu tidak pergi, Najiha terus nekad meminta Amalina menggantikan tempatnya. Malah, kini dia serahkan semua yang sudah dibeli oleh Khairi untuknya, kepada gadis itu.

“Cik Amalina, saya tak mahu cik marah saya dan tuduh saya nak rampas hak awak.”

Amalina ketawa. “Pandai awak ya! Memang saya marah awak, tau!”

“Sekarang?”

“Awak dah bagi balik hak saya jadi tak kan nak marah lagi, kan?”

Cubitan di lengan kiri menyebabkan Najiha terjerit kecil.

“Ah, mak ingat dah tidur tadi.” usik puan Hawa. Usikan yang disambut dengan tawa kecil Najiha. “Kamu tahu tak, Jiha? Mak ngah cakap kamu tengah mabuk cinta!”

Sekali lagi Najiha terjerit kecil. “Mana ada?”

“Betul ni? Entah-entah esok, masa kenduri, terjengul pak we kamu. Apa mak nak jawab pada adik beradik kita?” tanya puan Hawa beria-ia.

Najiha tutup mulutnya dengan tapak tangan. Saat ini dia langsung tidak dapat menahan gelak besarnya. Iyalah, kan? Buah hati tu adalah, cuma, masalahnya, lelaki yang dipuja itu tidak tahupun isi hatinya. Kalau sudah begitu, bagaimana mungkin Amir Fikri akan muncul esok?

Ya, dalam diam, Najiha sangat berminat kepada peguam muda yang mengendalikan urusan guaman syarikat. Dia terpikat pada ketenangan lelaki itu. Kalaulah dia ada sedikit keberanian, ingin dia menyatakan hasrat hati tapi rasa malu sangat menebal dalam dirinya. Jadi terpaksalah memendam rasa.

“Jiha?”

“Ya, mak...”

“Kamu ada pak we ke tidak ni?” puan Hawa inginkan kepastian.

Najiha ketawa. “Mana ada! Mak ni!”

“Kalau macam tu, esok, pakai cantik-cantik. Mana tahu kut-kut ada antara kawan-kawan mak yang nak cari menantu? Boleh kamu jadi calonnya, iya tak?”

Bulat mata Najiha. Namun dia ketawa juga. Geli hati mendengar kata-kata ibunya itu.

.......................

Terima kasih atas kunjungan anda. Sila like fan page kak sofi dan jemputlah follow blog ni, ya. :)

You Might Also Like

8 comments

  1. kalau saya jadi jiha pun saya takkan pergi. takkanla nak sisihkan keluarga sendiri kan?

    tapi agak2nya ada ke sesiapa yang akan muncul masa kenduri ek? hehe.

    BalasPadam
  2. ade mk amir fikri x antara kwn2 mk jiha tu...heheh...

    BalasPadam

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.