Langkau ke kandungan utama

Yang asas tentang Guru SBPA


Assalamualaikum.....

Akhirnya yang ditunggu-tunggu sudah tiba. Kenyataan tepat tentang SBPA - Saraan Baru Perkhidmatan Awam. Tapi, aku cuma fokus pada cikgu, ya! Siapakah di antara anda ialah cikgu? Aku masuk pasal cikgu sahaja sebab aku cikgulah, hehe....

Okey, selama ni banyak blog dok cerita pasal SBPA tapi aku tak masuk apa2.  Aku nak dapatkan pekeliling kementerian dahulu. Senang, kan?

Dalam Pekeliling 13 tahun 2011, ada ditulis...

Kod Kelayakan Masuk Minimum 

Kelayakan  Kod 
Ijazah       1 
Diploma    2 

Maksudnya, kalau anda guru ijazah, kod anda 2, kalau diploma, 1


Pemindahan Gred Jawatan/ Gred Gaji 

                   Kelayakan Minimum   Lapisan Gred SSM  Lapisan Gred SBPA 

                                DG54                   DG1-6 
                                DG52                   DG1-5 
      Ijazah                 DG48                   DG1-4 
                                DG44                   DG1-2 
                                DG41                   DG1-1 




                                DGA38                 DG2-5 
                                DGA34                 DG2-3 
Diploma                     DGA32                 DG2-2 
                                DGA29                 DG2-1 


Kategori Guru Dan Gred Gaji  

Kategori Guru         Gred Gaji 
          IJAZAH 
Pendeta Guru           Khas  
Guru Wibawa           DG1-6 
Guru Kanan             DG1-5 
                             DG1-4 
Guru Biasa              DG1-2 
                             DG1-1 

      DIPLOMA 
Guru Kanan             DG2-5 
                             DG2-3 
Guru Biasa              DG2-2 
                             DG2-1 


Bersambung.....



================================

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…