Langkau ke kandungan utama

Siapa yang kahwin untuk bercerai? Ada ke?

Assalamualaikum..... 

 

Siapa yang kahwin untuk bercerai? Ada ke? Tentu semua orang geleng. Tak ada siapa yang sudah berumah tangga inginkan perceraian. Apatah lagi kalau istana yang dibina itu adalah berasaskan cinta, love at first sight, sahabat yang bertukar menjadi kekasih biarpun pasangan dari pilihan emak bapak! 

So siapa boleh jawab soalan ini? Mengapakah, di Perlis, sebanyak 450 kes penceraian telah direkodkan sepanjang sepuluh bulan pertama tahun ini? Adakah anda juga tahu bahawa di antara mereka yang bercerai itu kebanyakannya melibatkan pasangan yang usia perkahwinannya di bawah sepuluh tahun. Menakutkan, bukan?

 

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Agama Islam, Jawatankuasa Hadhari dan Pembangunan As-Sunnah Negeri, Jafperi Othman, kelompok umur yang paling banyak dalam kes penceraian iaitu di bawah 40 tahun.
Disenaraikan juga tujuh punca utama menyebabkan berlaku penceraian yang telah dikenalpasti pihaknya.

1. Kurang pengetahuan ilmu agama dan rumah tangga, 
2. Perkahwinan pada usia muda 
3. Suami mengabaikan tanggungjawab.
4. Campur tangan pihak ketiga, 
5. Suami berpoligami, 
6. Masalah komunikasi 
dan 
7. Ekonomi 

Menurut Jafperi, bilangan kes penceraian yang berlaku pada tahun lalu iaitu sebanyak 522 kes dengan kaum Melayu adalah yang paling banyak.

Bagi menangani kes penceraian daripada terus meningkat, pihaknya bersama Jabatan Agama Islam Negeri serta agensi lain sentiasa melakukan pelbagai program.

“Contoh program berkaitan kekeluargaan yang tetap dan berjadual, kelas pengajian agama, seminar, ceramah umum dan banyak lagi,” ujarnya.


ada 7 sebab di atas tu. jika anda sedang di dalam salah satu masalah, cepat2 berbincang, atau minta pandangan ibu bapa... jangan biar kudis jadi barah, nanti bercerai anak2 jadi mangsa. kesian mereka!


================================

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…