Langkau ke kandungan utama

Seronok ber'perang' mulut di facebook....

Assalamualaikum.....





Ni pengakuan Adlin Aman Ramli tentang kritikan Chef Wan di FB berkaitan Maharaja Lawak Mega. 


Ni komen salah seorang di FB Adlin....

Bibie Barbie Fikir2 kan lah adlin. Jgn jd manusia yg x blh terima kritikan. Manusia masing2 ada pndngn n fikirn msing2. Apa yg bek jdkan teladan, yg buruk jadikn sempadan. Mcm kamu jugaklah dulu, kritikan kdgn2 x relevan n menjatuhkan air muka org. Tp org blh terima, napa kamu x leh terima dgn kritikn yg d berikan? Xada manusia yg sempurna, dan ni lah yg d katakan Hukum Alam.. Kdgn kita d atas n kdgn kita di bawah :) bila dah rasa apa yg org len dah rasa ms AF dulu.. Adil jadinya.. Apa2pn semoga success selalu.. :)

.
Kata Chef Wan di facebook.....
"Dia kritik orang boleh, tetapi tidak boleh pula terima kritikan orang. Karakternya sudah cukup menunjukkan dirinya yang sebenar." 
Sebagai seorang selebriti yang mempunyai pengikut yang ramai, dia perlu menunjukkan persembahan lawak yang positif dan secara amnya tidak membabitkan isu-isu keluarga, agama atau persendakan orang.

Perlukah kita yang mempunyai adat dan budaya sopan yang tinggi mengikuti pelawak-pelawak Barat yang juga mampu membogelkan diri mereka untuk dijadikan bahan lawak? Pada pendapat saya, mana yang baik, kita ambil, yang buruk pula kita abaikan.

Ni pendapat penyokong DCW:
Ebox Suhaiba Saripan biasalah U.Wan..kdg2 org perasan bgs ni x boleh dikritik,disentuh mahupun dicuit..tu baru sikit..mse dia jd juri dlu pn,dia dok m'kritik org ad DIA KESAH..hal kecil je..xkan x prnh dengar ayat "..adat pertandingan,ad menang ad kalah.."klau dh rezeki dia out mlm tu,out jelah,watpe nk bising2 lncarkan mcm2 kempen..lawak pun 2-3 kali je yg bleh wat org gelak..yg lain syok sndri..pastu bleh plak kte juru x profesional,xde kepakaran dlm bidang lawak,habis dia x pkir ke penonton yg kat rumah yg menonton,kami pn xde kepakaran tp taulah membezakan yg mne bgs n x bagus..sbb tu juri dipilih bkn dr kalangan org2 lawak sbb nk tahu sejauh mana pelawak2 ni dpt m'hiburkan juri n penonton yg ad pelbagai jiwa,raga n citarasa..kdg2 juri lg lawak dr peserta..ad jg lawak yg sllu kita tonton dn dpt agak ap kesudahannya..x taulah klau dia dh bajet bleh menang,kdg2 ssh klau org dh rasa diri dia bagus dlm semua hal..terimalh kenyataan..


sofi: Entah bila mereka hendak berhenti berperang di facebook. Nampaknya memang jadi trend orang2 terkenal ni saling menghentam di laman sosial. Seronok kot bila orang baca, kan?

================================

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…