Langkau ke kandungan utama

SBPA 2

Sambungan... sebenarnya aku tengok di sini, untung banyak kepada golongan muda. aanda bacalah betul2, cuba fahamkan. Aku? Aku dah tak kisah dah.. hehe... dah nak pencen dah pun!



KGT - kenaikan gaji tahunan diberi kepada pegawai yang mencapai prestasi sekurang-kurangnya Menepati Sasaran dengan kadar KGT di Jadual 6 tertakluk kepada gaji maksimum dalam Jadual Gaji Minimum - Maksimum.

Pegawai yang tidak menepati sasaran, tidak diberi KGT.

53. Formula penentuan amaun KGT ialah:

Amaun KGT = % KGT x Gaji Pokok

Amaun KGT hendaklah dibundarkan kepada RM5.00 tertinggi terhampir.
Okey, apa kata kita baca pekeliling ini sama-sama untuk lebih faham, ya! Nak cakap banyak2 pun, taklimat belum diberikan lagi. Nanti terlebih pandai, susah pulak!

Ulasan

  1. cikgu.. lepas dikira tolak, campur, darab, bahagi...hmmm ada tak rm10 riban gaji cikgu... mak aiii byk tu cikguuu...eheheheee gurau jep cikgu... nak di awan biru 4 lak cikgu...

    BalasPadam
  2. kak nora, separuh je nora sbb kita ni diploma aje.. hehe. samb? esok pagi, ya!

    BalasPadam
  3. dlm byk2 lampiran, lampiran C je tk de.. psl tangga gaji... jd kita tk tahu mcmana tangga gaji sebenar SBPA... itu yg kita nk tahu..risau juga.setahu sy, pilih sbpa tk semestinya kita wajib pilih bersara 60 thn... blh bersara ikut ssm... itu apa yg kerani sek sy bgtau td... dh berguru sikit2 dgn dia...

    BalasPadam
  4. Salina Azni, mmg boleh bersara lebih awal tetapi, syarat ketat iaitu, tak boleh dapat ganjaran pencen sehingga umur 55 tahun. buat masa sekarang, siapa yg mintak, dia dapat cara berperingkat. 20% sekali dapat. tu yg kak sofi difahamkan.

    BalasPadam
  5. betul tu cikgu sofi, kelebihan lebih kepada org muda.. umi kita pun mcm cikgu sofi jugak, dh nk pencen pun.. bak kata umi pg td, tak kesah asalkan jgn suro dia upgrade umo pencen pi 60... hehehe...

    BalasPadam
  6. adela, tp ttp kena sign jugak, kan?

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…