Langkau ke kandungan utama

Perempuan tak boleh makan pisang dengan timun? Kenapa?



Assalamualaikum..... 

anda suka makan pisang? atau timun?
ni kisah seorang lelaki. dia panggil diri dia ulama. dan dia tulis tentang perempuan serta timun dan pisang. aku tak faham. entahlah, anda bacalah sendiri apa dia kata...

Seorang ulama yang tinggal di Eropah menasihati wanita supaya menjauhi pisang atau timun dalam usaha untuk mengelak sebarang pemikiran seksual. Ulama yang tidak mendedahkan nama itu berkata jika wanita mahu memakan makanan berkenaan, pihak ketiga seorang lelaki yang mempunyai hubungan dengan mereka seperti bapa atau suami perlu memotongnya kepada kepingan kecil dan menghidangkan kepada mereka.
“Buah-buahan atau sayur itu mempunyai bentuk seperti kemaluan lelaki dan boleh membuatkan mereka memikirkan mengenai seks,” 
- katanya yang dipetik laman berita el-Senousa.

Beliau berkata sayur seperti lobak merah dan zucchini turut disenaraikan sebagai makanan yang dilarang kepada wanita. 

Ulama berkenaan ditanya bagaimana untuk mengawal wanita apabila mereka keluar membeli belah barangan runcit dan jika membeli barangan ini di pasar akan memburukkan mereka. 

Beliau menjawab bahawa perkara itu adalah urusan antara mereka dan Tuhan. 

Ditanya mengenai apa yang perlu dilakukan jika wanita dalam keluarga menyukai makanan terbabit, sheikh berkenaan menasihatkan supaya makanan itu dipotong di tempat yang tersembunyi yang tidak boleh dilihat wanita berkenaan sebelum diberikan kepada mereka. 

Pendapat berkenaan telah mencetuskan pelbagai reaksi di kalangan umat Islam terutama di talian apabila beratus-ratus komen dilihat sebagai mengejek ulama itu. Seorang pembaca berkata pemimpin agama seperti ini memberikan nama buruk kepada Islam manakala komen lain berkata ulama berkenaan perlu berhenti dari jawatannya dengan segera. 

Pada masa sama beberapa pihak mendakwa ulama terbabit sengaja cuba meraih populariti tetapi tiada sebarang kenyataan jawapan daripada ulama terbabit. – Agensi 

apa pula kata ulama di malaysia? betul ke dia ni ulama? ada ke larangan ini dalam Quran dan hadis? 

psst: hanya orang yang kotor otaknya fikir macam2!


================================

Ulasan

  1. woahhhh,xpernah terlintas d fikiran sy yg psang n tmun mnyerupai lelaki punya tutttt!!
    btol.sy setuju org yg otaknya kotor akn fikir camtu! n byk kot kes kat europe smpai ulama tu kluarkn statement camtu

    BalasPadam
  2. Anonymous, x tahulah... macam2 fatwa nak dikeluarkan. takut!!

    BalasPadam
  3. memang gile ulamak tu agaknye..kan pisang,timun da ape yg disenaraikan di ats mmpunyai banyk vitamin...ngek betul..

    BalasPadam
  4. didies, ntahlah, tp kak sofi x ikut. sbb, x ada larangan dlm islam utk memakannya pun!

    BalasPadam
  5. Org yg bercakap ni tinggal di Eropah, memang kebiasaannya pompuan2 Barat maupun pompuan2 lain seluruh pelusuk dunia ada menggunakan buah2an/sayuran seperti pisang, terung,timun,zucchini,carrot dan macam2 lagi utk beronani.

    Org ni memang berani, utk mengeluarkan kata2 larangan tersebut depan awam…wow!! Tengokla kutukan dan kritikan yg dia terima . Bukannya sebab otak kuning atau gila, org ni cuma menyampaikan pandangan dia sebagai langkah pencegahan sebab benda2 ni nyata ada berlaku mungkin kebiasaan di Barat tapi bukan kalangan wanita2 Islam!!

    Memang tak patut dan agak keterlaluan dia berkata begitu sebab wanita2 Islam takla berfikiran lucah sangat dan beronani melampau macam tu. Adakala perkara2 yg kita tak terlintas tapi org lain melakukannya.

    This guy really have the guts to say it to public!!

    BalasPadam
  6. Pernah terserempak kawan masa kat kampus, memang ada sesetengah perempuan guna pisang/timun untuk melancap, heran jugak mengapa lama sangat dalam toilet.
    Suatu ketika lama dulu, pernah sorang murid perempuan melancap guna tabung uji, last2 patah dalam kodok dia, siap keluar dalam akhbar!!
    Cari penyakit, kalau guna jari kan senang, takde masalah.

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…