apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

9.12.11

Perempuan tak boleh makan pisang dengan timun? Kenapa?



Assalamualaikum..... 

anda suka makan pisang? atau timun?
ni kisah seorang lelaki. dia panggil diri dia ulama. dan dia tulis tentang perempuan serta timun dan pisang. aku tak faham. entahlah, anda bacalah sendiri apa dia kata...

Seorang ulama yang tinggal di Eropah menasihati wanita supaya menjauhi pisang atau timun dalam usaha untuk mengelak sebarang pemikiran seksual. Ulama yang tidak mendedahkan nama itu berkata jika wanita mahu memakan makanan berkenaan, pihak ketiga seorang lelaki yang mempunyai hubungan dengan mereka seperti bapa atau suami perlu memotongnya kepada kepingan kecil dan menghidangkan kepada mereka.
“Buah-buahan atau sayur itu mempunyai bentuk seperti kemaluan lelaki dan boleh membuatkan mereka memikirkan mengenai seks,” 
- katanya yang dipetik laman berita el-Senousa.

Beliau berkata sayur seperti lobak merah dan zucchini turut disenaraikan sebagai makanan yang dilarang kepada wanita. 

Ulama berkenaan ditanya bagaimana untuk mengawal wanita apabila mereka keluar membeli belah barangan runcit dan jika membeli barangan ini di pasar akan memburukkan mereka. 

Beliau menjawab bahawa perkara itu adalah urusan antara mereka dan Tuhan. 

Ditanya mengenai apa yang perlu dilakukan jika wanita dalam keluarga menyukai makanan terbabit, sheikh berkenaan menasihatkan supaya makanan itu dipotong di tempat yang tersembunyi yang tidak boleh dilihat wanita berkenaan sebelum diberikan kepada mereka. 

Pendapat berkenaan telah mencetuskan pelbagai reaksi di kalangan umat Islam terutama di talian apabila beratus-ratus komen dilihat sebagai mengejek ulama itu. Seorang pembaca berkata pemimpin agama seperti ini memberikan nama buruk kepada Islam manakala komen lain berkata ulama berkenaan perlu berhenti dari jawatannya dengan segera. 

Pada masa sama beberapa pihak mendakwa ulama terbabit sengaja cuba meraih populariti tetapi tiada sebarang kenyataan jawapan daripada ulama terbabit. – Agensi 

apa pula kata ulama di malaysia? betul ke dia ni ulama? ada ke larangan ini dalam Quran dan hadis? 

psst: hanya orang yang kotor otaknya fikir macam2!


================================

6 ulasan:

  1. woahhhh,xpernah terlintas d fikiran sy yg psang n tmun mnyerupai lelaki punya tutttt!!
    btol.sy setuju org yg otaknya kotor akn fikir camtu! n byk kot kes kat europe smpai ulama tu kluarkn statement camtu

    BalasPadam
  2. Anonymous, x tahulah... macam2 fatwa nak dikeluarkan. takut!!

    BalasPadam
  3. memang gile ulamak tu agaknye..kan pisang,timun da ape yg disenaraikan di ats mmpunyai banyk vitamin...ngek betul..

    BalasPadam
  4. didies, ntahlah, tp kak sofi x ikut. sbb, x ada larangan dlm islam utk memakannya pun!

    BalasPadam
  5. Org yg bercakap ni tinggal di Eropah, memang kebiasaannya pompuan2 Barat maupun pompuan2 lain seluruh pelusuk dunia ada menggunakan buah2an/sayuran seperti pisang, terung,timun,zucchini,carrot dan macam2 lagi utk beronani.

    Org ni memang berani, utk mengeluarkan kata2 larangan tersebut depan awam…wow!! Tengokla kutukan dan kritikan yg dia terima . Bukannya sebab otak kuning atau gila, org ni cuma menyampaikan pandangan dia sebagai langkah pencegahan sebab benda2 ni nyata ada berlaku mungkin kebiasaan di Barat tapi bukan kalangan wanita2 Islam!!

    Memang tak patut dan agak keterlaluan dia berkata begitu sebab wanita2 Islam takla berfikiran lucah sangat dan beronani melampau macam tu. Adakala perkara2 yg kita tak terlintas tapi org lain melakukannya.

    This guy really have the guts to say it to public!!

    BalasPadam
  6. Pernah terserempak kawan masa kat kampus, memang ada sesetengah perempuan guna pisang/timun untuk melancap, heran jugak mengapa lama sangat dalam toilet.
    Suatu ketika lama dulu, pernah sorang murid perempuan melancap guna tabung uji, last2 patah dalam kodok dia, siap keluar dalam akhbar!!
    Cari penyakit, kalau guna jari kan senang, takde masalah.

    BalasPadam

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.