Langkau ke kandungan utama

Masihkah Cinta 21


Qistina memerhati wajah tidak terurus milik lelaki itu. Langkah yang diatur mendekat kelihatan lemah dan tidak berdaya. Tiada senyuman terukir pada bibirnya. Rambut yang kusut dilurut. Mungkin, kekeliruan dan kecelaruan fikirannya sama seperti kusut rambut yang menghiasi kepala. 

Demi melihat Qistina, lelaki itu terus melepaskan keluhan. Dia kemudian duduk di sisi wanita itu. 

“Buat apa datang jamin abang? Kan baik biarkan abang mereput kat dalam lokap ni? Bukan itu yang Tina nak ke? Tina suka abang mati, kan?” soalnya kasar. 

“Saya tak pernah doakan awak mati, Safiy.” 

Safiy menjegilkan mata. “Apa Safiy, Safiy? Ke mana perginya rasa hormat Tina pada abang?” marahnya. Geram kerana Qistina tidak mahu berlembut dengannya. 

Giliran Qistina untuk merasa sakit hati pula. “Awak ni kan...! Tak sedar-sedar lagi ke? Masih nak bermimpi lagi?” jerkahnya. 

Safiy terus terpanar. Sepanjang perkahwinan mereka, Qistina tidak pernah menjerit, apalagi hendak mengamuk begini. Dulu, tutur kata Qistina selalu lembut. Sikapnya penuh manja. Tapi, tadi, lain sungguh tingkahnya. Garang betul! Rasa kecut pula! 

“Dah, pergi isi borang dan tanda tangan. Boleh saya hantar awak balik,” kata Qistina lalu berdiri. Dia hendak cepat beredar dari balai polis itu. Rasa malu bagaikan dia pula yang sudah membuat salah. Orang kan ramai di sekeliling mereka? Ada pula yang memandang ke arah mereka seolah-olah sedang melihat banduan pula. Hai, masyarakat suka benar memandang serong. Terlalu mudah menjatuhkan hukuman! 

Safiy mengekori Qistina selepas usai berurusan dengan pegawai polis di kaunter. Menyampah betul dia apabila berbagai-bagai nasihat keluar daripada mulut pegawai itu. Macam-macam yang dibebelkan. Hisy, itu baru 24 jam dirinya ditahan reman. Kalau lama? Mahu bernanah telinga. Haih! 

“Kereta siapa pulak ni,Tina? Ini bukan kereta Tina, kan?” tanya Safiy sebaik sahaja mereka menghampiri sebuah kereta BMW berwarna hitam. 

“Masuk ajelah! Tak payah nak tanya macam-macam!” jawab Qistina selamba. Dia terus menekan alat kawalan jauh kereta milik Mifzal Luqman. Sedikit tersenyum bila mengingati kata-kata lelaki itu sewaktu dia ingin ke sini tadi. 

“Nah, bawak kereta saya. Ni, saya dah hidupkan GPS. Kalau Safiy cuba kidnap awak, saya tahu di mana nak cari. Saya dah set semuanya dengan Samsung Galaxy saya.” 

Qistina ketawa. Begitu Luqman bersungguh, risaukan keselamatan dirinya apabila bersama Safiy. Malah lelaki itu berkeras tidak membenarkan dia menjamin bekas suaminya tetapi bagi Qistina, dia sudah jemu menghadapi kerenah tidak matang Safiy. Dia sudah bosan! Biarlah hari ini, dia berterus terang. Semoga Safiy faham dan mahu berundur dan tidak lagi mengganggu! 

“Sayang nak bawak abang ke mana?” tanya Safiy berani setelah melihat Qistina tersenyum. Sangkanya tentulah Qistina seronok apabila bersamanya. Fikirnya, Qistina menjamin dia kerana bekas isterinya itu sudah menyedari bahawa cinta di antara mereka masih utuh dan teguh. 

“Nak balik ke rumah mak awaklah. Ke mana lagi? Mak dengan ayah awak tengah tunggu awak di rumah tu!” balas Qistina sambil menghidupkan enjin kereta. 

Safiy diam. Wajah serius Qistina membantutkan apa yang mahu dikatakan. Hanya hatinya diulit bahagia kerana kini mereka sedang berdua-duaan, bagai dulu. Dipandang wajah itu tanpa jemu. Ditatap dalam rindu yang sentiasa membara. Dalam bahagia bersama, ada sedih menyelit. Sedih kerana Qistina tidak langsung kelihatan teruja ketika bersamanya. Wajah Qistina tegang dan serius. Senyum yang tadi menyungging sudah hilang daripada pandangannya. 

“Terima kasih kerana datang jemput abang hari ini, Tina. Abang bahagia sangat tengok Tina tadi. Gembira tak terkata,” ujarnya. 

“Tak payahlah nak gembira sangat. Saya hanya kesiankan awak. Cukuplah awak tidur dalam lokap tu semalaman saja. Awak kan anak manja? Nanti kalau dibiarkan dua, tiga malam, demam! Kesian emak bapak awak kena jaga awak pulak!” Qistina menoleh sekejap ke arah lelaki itu sebelum menyambung, ”Sepatutnya, bila dah umur meningkat tua, awak tak menyusahkan hati mak bapak awak lagi. Tapi hairan betul saya! Tak habis-habis awak buat hal! Tak kesian pada dia orang?” 

Safiy mendengus, “Semua ni salah mereka, Tina! Kalau papa dengan mama tak paksa abang kahwin dengan Zara tu, tak adalah keadaan jadi begini!” 

Qistina mencebik. “Awak dah besar! Dah boleh berfikir mana baik, dan yang mana buruk untuk diri sendiri. Tapi, awak tak! Tak ada siapa boleh paksa awak buat benda yang awak tak suka, Safiy!” Sindirnya. 

Safiy semakin tidak gembira mendengar Qistina memanggilnya Safiy. Tak hormat langsung, fikirnya. 

“Tina, panggil abang, abang. Please! Abang sedih bila Tina tak hormat abang!” pintanya. 

Giliran Qistina untuk berasa marah. “Awak tak ada hak nak suruh saya cakap atau buat benda yang saya tak suka, Safiy.” 

“Kenapa Tina berubah sangat ni? Kenapa tak hormatkan abang?” 

‘Dah ke situ pulak fikirnya. Hisy, dia ni! Silap-silap, aku turunkan di tepi jalan ni, baru dia tahu!” rungut Qistina di dalam hati. 

“Berapa kali abang nak beritahu Tina yang abang menyesal sangat melepaskan Tina dulu? Berapa kali...” 

“Sebab itu, Encik Safiy... bila kita nak buat sesuatu, kita mesti fikir, fikir dan fikir dulu. Bukan sekali! Fikir sampai puas hati! Ini tidak, dahlah tak berfikir, bincang pun tak mahu!” 

Qistina membalas garang. Dia tidak mahu memberi peluang kepada lelaki itu untuk terus meluah rasa. Dia mual! Dia rasa hendak muntah! Dia bosan! 

“Tina?” 

Qistina pandang wajah bekas suaminya sekilas sebelum membalas, “Awak nak sangat dengar saya bercakap dengan awak, kan? Sebab tu awak buat kerja bodoh menghendap, mengikut ke mana saja saya pergi. Sampai saya rasa tak selamat dah!” 

Safiy cuba mencapai tangan bekas isterinya namun Qistina pantas mengelak. 

“Tak payah nak pegang-pegang! Saya tengah drive ni, buta ke? Lagipun, saya tak suka awak pegang sebab kita bukan suami isteri lagi! Faham!” 

“Kasarnya Tina dengan abang,” keluh Safiy. 

“Eloklah kalau awak sedar, kalau awak tahu. Saya dah tak boleh nak berlembut dengan awak, Safiy!” 

“Tapi,” 

“Hari ini, nanti, di rumah emak awak, awak akan dengar apa yang selama ni saya pendam, Safiy. Saya akan beritahu awak apa yang saya alami. Apa yang saya lalui bila awak tinggalkan saya dulu. Dan, kenapa saya boleh jadi sekeras ini!” 

Safiy menanti Qistina meluahkannya kerana dia juga ingin tahu sebab dan alasan mengapa Qistina berubah sikap. Mengapa Qistina tidak lagi mahu tersenyum, macam dulu apabila memandang wajahnya. Apakah yang telah dilalui sehingga dirinya terlalu dibenci... 

"Saya harap, lepas saya luahkan semua, awak akan terima keputusan yang saya buat. Malah, saya harap, kita tak jumpa lagi dah. Faham?” 

Pintu pagar sudah siap terbuka namun Qistina hanya memarkir kereta Luqman di luar rumah. Bila Safiy bertanya kenapa tak pandu masuk, Qistina cakap ini bukan rumah dia. Jawapan yang membuat Safiy jadi bengang. Dan, geram! 

Safiy tidak menyangka bahawa di dalam rumah, Qayyum dengan Maheran sudah ada dan sedang berbual-bual dengan papa dan mamanya. Begitu mereka bersifat melindungi. Bimbang benar Qistina dipengapakannya. 

Setelah minum dan makan kuih yang dijamu oleh Zaidah, tibalah masa untuk membuka semula kisah lama. Agar semuanya terungkai. Agar Safiy memahami apa yang telah terjadi. Mengapa Qistina menjadi sekeras ini. 

“Sebaik sahaja kami balik meninggalkan mahkamah syariah, kami kemalangan. Teruk! Tina yang duduk di depan dekat enam bulan tak boleh berjalan. Ingat-ingat lupa pulak tu! Dia asyik meracau tanya mana Safiy. Kami nak jawab apa? Takkan nak cari Safiy sedangkan kami tahu Safiy dah kahwin masa tu.” Maheran memulakan. Masing-masing mendengar dengan penuh perhatian. 

“Tina lemah benar masa tu. Mungkin sebab dia tak sangka Safiy sanggup tinggalkan dia, dia jadi runsing dan hilang akal. Apabila keadaan semakin runcing, kami bawa dia ke sebuah rumah perlindungan wanita. Kami asingkan dia dan jauhkan dia daripada gambar Safiy, sebab dia langsung tak boleh tengok. Kalau dia nampak aje, terus dia menangis, mengongoi. Dia mintak kami bawak dia jumpa Safiy. Rayu Safiy ambil dia balik.” 

Perasaan Safiy jadi tidak menentu mendengar cerita Qayyum. Dia ingin mendekati Qistina, ingin menenteramkannya. Ingin berkata bahawa dia masih ada. Namun, Qistina menggeleng, tidak mahu Safiy mendekatinya. 

“Selepas dia me..." 

Qistina memandang wajah ibunya seraya menggeleng menyebabkan Maheran terhenti bicara. Agak lama, baru dia menyambung semula.  

"Selepas sepuluh bulan, seorag kawan saya, Ustaz Syahran suruh kami hantar Qistina ke sebuah pondok di Gunung Semanggul. Berat hati nak berpisah dengan dia tapi kerana takut Qistina jadi gila, kami hantar dia ke sana.” 

Qistina meneruskan. “Dekat setahun saya duduk di sana, mendalami Islam, mendekatkan diri pada ALLAH, memohon agar DIA beri kekuatan setelah saya rasa kebahagiaan saya direntap dengan kejam dari saya. Alhamdulillah, berkat doa umi dengan ayah, saya pulih. Tak gila lagi dah!” 

Maheran menjegil anaknya. Tidak suka mendengar Qistina berkata begitu. Encik Mukhtar mengesat air mata yang bergenang. Betapa tidak menyangka bahawa begitu terseksa jiwa bekas menantunya ini setelah Safiy menceraikannya. Begitu juga dengan Puan Zaidah. dia sedang menangis teresak-esak. 

“Maafkan mama, Tina!” Hanya itu yang mampu Puan Zaidah ucapkan. Dia malu mengakui betapa kejam perbuatannya dahulu. 

Safiy terus berlutut di hadapan bekas isterinya. Tidak peduli pada kerutan di dahi itu. 

“Abang dah ada semula. Kita bina hidup baru bersama. Tak siapa boleh kacau dan pisahkan kita lagi!” ujarnya. 

Qistina jadi berang. Sakit hatinya melihat gelagat bodoh Safiy. Tak faham-faham! Bentaknya. 

“Sama ada awak bodoh atau pura-pura bodoh! Atau buat-buat lupa...entahlah! Tak faham lagi ke pada apa yang saya cuba beritahu awak, Safiy? Saya tak boleh terima awak! Tak mahu terima awak! Sebab, luka ni dah terlampau dalam sehingga bila tengok awak saja pun, saya rasa sakit. Sakit sangat-sangat! Tahu tak?” jeritnya. 

“Tina, please...” 

“Tak! Awak kena dengar! Awak kena tolong saya! Jauhkan diri awak dari saya, Safiy! Jauhkan diri awak dari saya! Dan, tolong! Tolong jangan kacau saya!” 

"Tina, tolonglah! Abang mengaku salah! Abang lakukan kesilapan. Abang tak sengaja tidur dengan dia. Dia yang paksa..."

Qistina terpanar. Wajahnya jelas menunjukkan dia tidak faham apa yang Safiy ingin katakan. 

"Apa yang awak cakapkan ni, Safiy?" 

"Bapa Zara paksa dia orang menikah sebab Safiy..."

"Awak curang dengan saya?"

"Tina, dengar dulu apa abang nak cakap! Abang tak sengaja, sayang. Abang..."

"Saya dah nak maafkan awak. Nak lupakan semua yang awak pernah fitnahkan saya. Tapi, hari ini, rahsia sebenarnya terbongkar! Awak sentuh saya tapi dalam masa sama awak curang! Awak memang jantan tak guna, Safiy!" 

“Tina, Tina nak ke mana?” jerit Safiy apabila Qistina mula bergerak ke arah pintu besar. Tanpa peduli, tubuh Qistina terus didakap. 

“Tina tak boleh pergi! Tina tak boleh keluar dari rumah ni! Tak boleh!” 

Satu tumbukan hinggap di pipi kiri. Kemudian satu lagi tumbukan mengena sasaran juga menyebabkan Safiy jatuh tersembam. Ketika, satu tumbukan padu ingin dilepaskan lagi, Qistina sudah memegang tangan kekar milik Luqman. 

“Kau memang pentingkan diri kau, Safiy! Kau dah dengar betapa gila jadinya Qistina tapi kau masih tak mahu bagi dia ruang untuk bernafas tanpa kau! Dengar sini, Tina tak akan balik jadi isteri kau lagi. Tidak selepas apa yang kau dah buat pada dia!” 

Safiy masih tak puas hati. 

“Kenapa? Sebab kau nak kahwin dengan dia? Hey, hari tu kau cakap, kau nak tolong aku. Kau suruh aku pujuk Tina lembut-lembut. Sekarang, apa sudah jadi? Kau nak potong jalan, eh! Kau nak rampas dia?” jeritnya. 

“Tak! Aku tak rampas dia dari kau, Safiy! Sebab kau tak pernah ada dalam hati dia dah! Hubungan antara kau orang berdua dah tamat sebaik sahaja kau curang dengan Tina. Sebaik sahaja kau menduakan dia. Sebaik sahaja kau tuduh dia macam-macam di mahkamah Syariah dulu! Ya, aku pernah suruh kau pujuk Tina tapi itu sebelum aku kenal siapa sebenarnya kau ni! Sekarang, aku nak ingatkan kau! Tina bakal isteri aku. Tanamkan hakikat tu dalam kepala otak kau!” balas Luqman tegas. 

Qistina mengajak Luqman dan ibu bapanya keluar. “Dah, jom kita balik. Kalau Safiy masih dengan kebodohan dia, kita tak boleh nak buat apa dah!” 

"Tina..."

Qistina memandang Safiy semula. “Awak yang buang saya, Safiy! Awak yang tak mahu saya! Jangan merayu lagi. Jangan menahan saya untuk melangkah pergi tinggalkan awak. Air mata saya ni dah puas jatuh, dah puas menangisi perpisahan kita dulu. Kalau dulu, awak tutup pintu hati awak untuk saya, sekarang... giliran saya untuk menutupnya. Bukan membalas dendam, Safiy. Tapi inilah takdir kita. Berbahagialah dengan apa yang sudah kita pilih.” 

Safiy terhenyak di atas lantai. Kini dia mengaku bahawa hati yang lembut itu tidak mungkin akan terpujuk lagi. 

Di dalam kereta, suasana hening sahaja. Sunyi sepi sehinggalah Qistina berpaling menatap wajah tenang Luqman yang sedang memandu. 

"Awak dah tahu tapi kenapa awak tak ceritakan pada saya?" soalnya lembut. 

"Saya nak awak dengar sendiri dari mulut dia."

"Mujur umi panggil polis dan dia ditahan. Bolehlah atur pertemuan tadi, kan? Betullah kata orang, rahsia tak akan bertahan selamanya."

"Belajarlah memaafkan, Tina. Perlahan-lahan, belajarlah menjadi seorang yang pemaaf. Memaafkan Safiy dan mendoakan kesejahteraannya."

Qistina mendengus. "Kenapa pulak? Dia dah..."

"Kerana dia dah ceraikan awak, saya berpeluang menjadi suami awak, Tina. Jangan lupa tu!"

Qistina mencebik.  

"Janganlah buat mulut macam tu. Kalau senyum kan cantik?" 

"Kenapa nak senyum pulak?"

Luqman menghentikan keretanya di bahu jalan. Dia berpaling, memandang wajah dambaannya dengan dada yang berombak kencang. 

"Luqman?"

"Bismillah.... Qistina binti Qayyum. Tadi saya dah minta izin ayah dengan umi. Mereka setuju. So, sekarang, saya nak tanya awak pulak."

Qistina mengulum senyum. Tahu sudah apakah yang bakal terbit daripada bibir Luqman sebentar lagi. Menanti dengan getaran hati yang kencang sekali. 

"Tina, sudi jadi isteri saya? Kita nikah seberapa cepat yang boleh. Nak tak?" 

Ulasan

  1. wah!!bestnye tina ajak luqman kawen..
    semoga si safiy tu dpt terima hakikat dia x de jodoh dgn tina.
    hrp2 pasni x de dugaan dlm hidup diaorg.

    BalasPadam
  2. Sofi,
    kalau buat adegan Tina smash ex mak mertua dia lagi bagus
    biar dia orang tersedar...(mungkin akan jadi cerita
    alah-alah ibu mertua ku...alah kasim...)

    BalasPadam
  3. YES!!!!KAWEN CEPAT2

    BalasPadam
  4. Anonymous, laaa... x terfikir pulak, kan? hehe... nnt tgk camne

    BalasPadam
  5. yeah...akhrnye tina ajak luqman kawen...smart la luqman..terbaek

    BalasPadam
  6. Yeahhh.... suka bile tina ajak lukhman kawin...... lagi kak...

    BalasPadam
  7. waaa, terkedu kalau saya jadi luqman. hihi. oh, patutla tina jadi keras hati dengan safiy. ada sebab rupanya. huhu.

    BalasPadam
  8. cactaceous opuntia, ya... tunggu luqman, ntah bila, kan?

    BalasPadam
  9. miznza84, x sangka sebaris ayat tu ramai yg ske hehe

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…