Langkau ke kandungan utama

Pembaziran

Food for pre-schoolers 'stored in toilet'

Assalamualaikum..... 

Ada tiga perkara yang menarik perhatian aku bila mencari bahan di Yahoo dalam beberapa hari ini. Tak tahulah nak kategorikan perkara-perkara ini sebagai apa.....

Bodoh? Boros? Gila? Melampau? Menyakitkan Hati? 


Tentang sikap pengusaha/pengendali tadika KEMAS yang tidak prihatin dengan kesihatan sehingga sanggup menyimpan makanan yang dibekalkan kerajaan untuj anak-anak tadika KEMAS di dalam tandas. Ini merupakan laporan oleh an audit of the Community Development Department’s Additional Food Plan.

Terdapat salah laku di sini: 

1. Tidak memberi makan kepada kanak-kanak tadika mengikut sepatutnya sehingga ada makanan yang terbiar dan melepasi tarikh luput malah ada di antara tin-tin makanan yang penuh dengan tahi lipas. 

2. Tempat mereka simpan tu...TANDAS! Orang berak, kencing dalam tandas, mereka simpan makanan. Patutkah?

Ni antara komen yang menunjukkan rasa tidak puas hati masyarakat terhadap KEMAS:


Why should KEMAS care ? Itu bukan anak dia.....apa peduli...sakit ada doktor. This kind of pathetic work attitude is rampant in the government service. KEMAS serves BN, not people la.....

2. Alis 

Pemaju masyarakat dan guru tadika adalah agen barisan hadapan UMNO. Bila pilihanraya guru kemas pandai pula berkempen untuk sokong UMNO-BN. Macam mana angan angan nak nak tawan Selangor, Kedah, Kelantan dan P Pinang kalau simpan sardin pun tak tau, sorok makanan dalam jamban. Kalau nak jaga nama Kemas gantung tugas guru dan pembantu tadika berkaitan dan ambil tindakan tegas gantung tugas Pengarah kemas negeri.

3. Nahen 

Can't believe it. Are we living in such a dirty world. Poor kids of KEMAS. Ministry of Health should not overlook this matter. Revoke the licences of these filthy and mean operators.


Conceptual image of satellite in orbit (AFP Photo/NASA)

Selepas setahun enam belas hari dilancarkan, Satelit RazakSAT, yang kononnya ialah satelit untuk R & D, memaparkan 1328 imej yang tidak berguna. Satelit 'remote sensing' ini direkacipta untuk menangkap imej dengan ketepatan 1km, tetapi didapati, imej Sg Buluh dan Subang kelihatan di Kuala Selangor. Pelik kan?

Dilaporkan, state-owned Astronautic Technology Sdn Bhd (ATSB) -Sarawak punyalah kut, satelit ni?, yang kendalikan RazakSAT, rugi sebanyak RM10.89 juta tahun 2009, di mana RM7.7 juta pergi kepada premium insurans. 

Jangka hayat RazakSAT ialah tiga tahun sepatutnya tetapi ia gagal berfungsi sepenuhnya pada 30.10.2010, selepas setahun enam belas hari dilancarkan. - Auditor-General Tan Sri Ambrin Buang

Komen-komen:


Aku rasa kita tak bersedia lagi untuk membelanjakan duit yang banyak untuk projek2 sebigini. Banyak lagi keutamaan yang perlu kita beri perhation seperti mcm mana nak turunkan harga barang makan....mcm mana nak hapuskan rasuah....mcm mana nak buat bangunan supaya tak roboh..dan mcm2 lagi le.....letih aku taip..


Wow!! SO MUCH WASTAGE?!!? Well, now you know why Govt no money. And planning to implement GST (which will burden the people) to cover the losses of all this incompetence. Malaysian salary is moving up at a snail pace. Prices of food, sugar, rice, petrol is shooting up. And we waste even more. And then implement GST some more. This is just great.

Bayangkan, RM142 juta hilang dan habis dengan alasan yang sebegini. Pathetic betul!


9 kementerian dan jabatan kerajaan terlebih belanja dalam urusan kewangan yang diperuntukkan tahun 2010. sekali lagi, ini ialah laporan oleh Jabatan Audit Negara.

Antara kementerian dan jabatan tersebut ialah kementerian pelajaran, kesihatan, dalam negeri, pertanian dan asas tani, jabatan perkhidmatan awam,termasuklah juga SPR, hmm....

Ingat lagi kes buat akaun FB dengan perbelanjaan RM1.8 juta? Tu dia... Kita buka akaun FB murah je, RM0, depa main juta huhu....

Yang best tu.. ini alasan yang diberi berkaitan terlebih belanja tu!
The report stated that the overspending in several ministries was unavoidable due to additional activities and unscheduled payments.
Komen?

1. F 

sungguh sedih kerajaan tidak pandai mengurus kewangan. cuba bayangkan duit tersebut digunakan membantu rakyat yg miskin. sifar kemiskinan di dalam Msia.


Perkara ini amat mengejutkan. Kalau orang lain buat silap, heboh seluruh negara. Perkara perlu tindakan segera oleh pihak-pihak yang berwajib. Ini duit rakyat. Mana dia Slogan Malaysia ?

============================================

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…