apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

27.10.11

Pembaziran

Food for pre-schoolers 'stored in toilet'

Assalamualaikum..... 

Ada tiga perkara yang menarik perhatian aku bila mencari bahan di Yahoo dalam beberapa hari ini. Tak tahulah nak kategorikan perkara-perkara ini sebagai apa.....

Bodoh? Boros? Gila? Melampau? Menyakitkan Hati? 


Tentang sikap pengusaha/pengendali tadika KEMAS yang tidak prihatin dengan kesihatan sehingga sanggup menyimpan makanan yang dibekalkan kerajaan untuj anak-anak tadika KEMAS di dalam tandas. Ini merupakan laporan oleh an audit of the Community Development Department’s Additional Food Plan.

Terdapat salah laku di sini: 

1. Tidak memberi makan kepada kanak-kanak tadika mengikut sepatutnya sehingga ada makanan yang terbiar dan melepasi tarikh luput malah ada di antara tin-tin makanan yang penuh dengan tahi lipas. 

2. Tempat mereka simpan tu...TANDAS! Orang berak, kencing dalam tandas, mereka simpan makanan. Patutkah?

Ni antara komen yang menunjukkan rasa tidak puas hati masyarakat terhadap KEMAS:


Why should KEMAS care ? Itu bukan anak dia.....apa peduli...sakit ada doktor. This kind of pathetic work attitude is rampant in the government service. KEMAS serves BN, not people la.....

2. Alis 

Pemaju masyarakat dan guru tadika adalah agen barisan hadapan UMNO. Bila pilihanraya guru kemas pandai pula berkempen untuk sokong UMNO-BN. Macam mana angan angan nak nak tawan Selangor, Kedah, Kelantan dan P Pinang kalau simpan sardin pun tak tau, sorok makanan dalam jamban. Kalau nak jaga nama Kemas gantung tugas guru dan pembantu tadika berkaitan dan ambil tindakan tegas gantung tugas Pengarah kemas negeri.

3. Nahen 

Can't believe it. Are we living in such a dirty world. Poor kids of KEMAS. Ministry of Health should not overlook this matter. Revoke the licences of these filthy and mean operators.


Conceptual image of satellite in orbit (AFP Photo/NASA)

Selepas setahun enam belas hari dilancarkan, Satelit RazakSAT, yang kononnya ialah satelit untuk R & D, memaparkan 1328 imej yang tidak berguna. Satelit 'remote sensing' ini direkacipta untuk menangkap imej dengan ketepatan 1km, tetapi didapati, imej Sg Buluh dan Subang kelihatan di Kuala Selangor. Pelik kan?

Dilaporkan, state-owned Astronautic Technology Sdn Bhd (ATSB) -Sarawak punyalah kut, satelit ni?, yang kendalikan RazakSAT, rugi sebanyak RM10.89 juta tahun 2009, di mana RM7.7 juta pergi kepada premium insurans. 

Jangka hayat RazakSAT ialah tiga tahun sepatutnya tetapi ia gagal berfungsi sepenuhnya pada 30.10.2010, selepas setahun enam belas hari dilancarkan. - Auditor-General Tan Sri Ambrin Buang

Komen-komen:


Aku rasa kita tak bersedia lagi untuk membelanjakan duit yang banyak untuk projek2 sebigini. Banyak lagi keutamaan yang perlu kita beri perhation seperti mcm mana nak turunkan harga barang makan....mcm mana nak hapuskan rasuah....mcm mana nak buat bangunan supaya tak roboh..dan mcm2 lagi le.....letih aku taip..


Wow!! SO MUCH WASTAGE?!!? Well, now you know why Govt no money. And planning to implement GST (which will burden the people) to cover the losses of all this incompetence. Malaysian salary is moving up at a snail pace. Prices of food, sugar, rice, petrol is shooting up. And we waste even more. And then implement GST some more. This is just great.

Bayangkan, RM142 juta hilang dan habis dengan alasan yang sebegini. Pathetic betul!


9 kementerian dan jabatan kerajaan terlebih belanja dalam urusan kewangan yang diperuntukkan tahun 2010. sekali lagi, ini ialah laporan oleh Jabatan Audit Negara.

Antara kementerian dan jabatan tersebut ialah kementerian pelajaran, kesihatan, dalam negeri, pertanian dan asas tani, jabatan perkhidmatan awam,termasuklah juga SPR, hmm....

Ingat lagi kes buat akaun FB dengan perbelanjaan RM1.8 juta? Tu dia... Kita buka akaun FB murah je, RM0, depa main juta huhu....

Yang best tu.. ini alasan yang diberi berkaitan terlebih belanja tu!
The report stated that the overspending in several ministries was unavoidable due to additional activities and unscheduled payments.
Komen?

1. F 

sungguh sedih kerajaan tidak pandai mengurus kewangan. cuba bayangkan duit tersebut digunakan membantu rakyat yg miskin. sifar kemiskinan di dalam Msia.


Perkara ini amat mengejutkan. Kalau orang lain buat silap, heboh seluruh negara. Perkara perlu tindakan segera oleh pihak-pihak yang berwajib. Ini duit rakyat. Mana dia Slogan Malaysia ?

============================================

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.