Langkau ke kandungan utama

Memahami peringkat remaja anak-anak kita

Assalamualaikum.....


Kata orang tua-tua "Menjaga lembu sekandang lebih senang daripada menjaga anak remaja seorang". Memang penulis akui kata-kata tersebut. Bukan mudah merintis jalan dan membimbing mereka sekiranya ibubapa kurang berilmu dizaman internet ini. Lain yang disuruh lain pula yang dibuat! Itulah anak-anak remaja kesayangan kita. Nak ditampar takut lari dari rumah. Kenalah berhati-hati menggunakan akal fikiran yang Allah SWT berikan kepada kita. 

Itu sebabnya bila isteri mula mengandung, usahlah dibiar melihat perkara yang bukan-bukan di TV Astro.  Bukan nak menyekat kehidupannya. Menyaksikan filem kartun Doraemon, AF atau Mentor yang paling teruk sekali cuba elak tengok Rancangan Raja Lawak. Takut esok lahir anak jadi macam Man Belon.."Siapa yang punya! Man Belon yang punya!. Yang ni, kacau! Anak ini besar mesti layar buruk punya.

Ada pula suami yang bahalol lodi bawa isteri yang mengandung menyaksikan Rancangan Realiti TV. Bila anak tu besar nanti asyik memekak dalam tandas. Pantang tengok konsert Jomheboh. Pasti didesak ibubapanya pergi, tak kira jauh atau dekat. Jangan salah anak. Ini semua salah ibubapanya. 

Suruh isteri kita banyak membaca terjemahan Al-Quran, meyaksikan rancangan masakan Chef Wan mana tahu besar nanti jadi Chef yang terkenal. Kerana ibu yang mengandung mempengaruhi kandungannya. Yang tak tahu membaca surah, beli CD A-lQuran suruh dia dengar seperti surah Al-Mulk di blog ini.

Berbalik kepada perkara tajuk, menurut Islam. Zaman remaja dikaitkan dengan istilah baligh dan apabila seseorang itu baligh, wajib ke atasnya melakukan segala hukum syarak dan meninggalkan perkara dilarang. 

Biasanya tanda baligh bagi kanak-kanak lelaki apabila bermimpi, manakala perempuan  apabila keluar haid. Semua tanda itu menunjukkan pertukaran zaman  daripada kanak-kanak ke alam remaja. Tugas mendidik golongan yang baru masuk ke alam remaja ini adalah tanggungjawab ibu bapa, guru (aa) dan semua  pihak.  Mereka  perlu  dijelaskan mengenai hukum syarak berhubung kecenderungan  naluri  remaja, di samping andaian risiko sesuatu perkara ketika  melarang  atau  menyuruh mereka melakukan sesuatu. 

Abd Al-Rahman  Wasal  memetik  pendapat  Imam  Syafie  menjelaskan, ibu bapa bukan saja perlu  memberi  penerangan  selepas  mereka  baligh  bahkan  sebelum itu seperti  kewajipan  solat,  puasa, termasuk batas pergaulan. Usia remaja dikaitkan sebagai peringkat paling mencabar di samping perubahan fizikal  yang ada kala sukar difahami tanpa bimbingan orang dewasa.

Sesetengah  ahli  pakar jiwa  membahagikan  zaman remaja kepada tiga. 
  • Pertama, peringkat sebelum remaja yang biasanya bermula dari umur 10 tahun dan berakhir  pada  umur  12  tahun.  
  • Kedua, peringkat awal remaja antara 13  hingga 16  tahun dan ketiga. 
  • Peringkat akhir remaja antara 17 hingga 21 tahun.
Membentuk  remaja  cemerlang  melalui  pendidikan  Islam, ibu bapa tidak boleh menunggu anak meniti tahap demi tahap kerana pembentukan jati diri bermula  ketika  mereka  masih  dalam  rahim,  difahami keadaan ibu yang mengandung mempengaruhi kandungan.

Ibu  bapa  dinasihatkan  menjalani  kehidupan  berpandukan  agama supaya menjadi  contoh kepada anak kerana mereka guru pertama kepada anak serta bertanggungjawab terhadap pertumbuhan rohani dan jasmani anak.  

Sabda  Rasulullah  SAW,  diriwayatkan oleh Tirmizi yang bermaksud: 
"Tidak ada lebih baik diberikan bapa kepada anaknya daripada adab yang elok". 
Kehidupan  berkeluarga  mesti  mengambil kira pengukuhan iman dalam diri melalui  pendidikan  rohani.  Jiwa  anak  perlu diisi nilai murni supaya mereka mempunyai pegangan. Pada masa sama, ibu bapa perlu memahami jiwa anak supaya proses membimbing dilaksanakan secara berkesan.

Ibu  bapa  juga  harus meluangkan masa berkualiti dan menjadi rakan baik  kepada  anak dengan  memberi peluang mencurahkan masalah dihadapi. Cara ini  membuatkan  mereka  tidak  takut  bercerita  jika  sesuatu  perkara berlaku.

Peringkat  akhir  remaja  menunjukkan  kematangan dan wujud kepelbagaian   pengalaman  serta  dapat  membezakan  baik  atau  buruk sesuatu perkara. Namun,  pendidikan terhadap mereka tidak harus diketepikan kerana mereka suka  membuat  sesuatu  yang dianggap dewasa dan menarik perhatian. Pada peringkat ini, ibu bapa adalah guru menunjukkan jalan kebaikan dunia dan akhirat.

Pendidikan  pada  peringkat  akhir  ini mesti dengan lemah lembut supaya jiwa  anak  tidak  mudah  tersentuh.  Anak  tidak  boleh  dimarahi  atau ditengking  yang  menyebabkan  mereka  kasar  serta  hilang  rasa hormat  terhadap orang lain.    Kebebasan  wajar  diberi  kepada remaja selagi tidak bertentangan ajaran Islam.  Pendapat  atau pandangan bernas mereka mesti diambil kira supaya mereka  rasa  dihargai  serta  diberi  perhatian oleh orang lain. Ibadat diajarkan Islam mengandungi daya dan wasilah untuk mengasuh anak menjadi insan  yang  berbakti  kepada  agama,  bangsa  dan  negara. Remaja harus didedahkan mengenai tanggungjawab untuk melangkah ke alam kedewasaan.

Kepada yang teringin menimang anak tapi belum berhasil lagi sila klik link bawah tersebut:


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…