apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

6.6.11

Lydia, kau cuit hatiku!

1

Sinar mentari dirasakan terik memijarkan kepala. Waktu rembang begini dan dia terkapar-kapar di tengah jalan kerana motor Ducatinya rosak secara tiba-tiba. Panas betul rasa hati. Perut yang direserve untuk makan tengah hari sudah lama minta diisi. Menyesal tak sarapan pagi tadi, bisik hatinya. Kini, tengoklah! Dah jadi pak pacak sejak hampir setengah jam yang lalu.

“Yang Salih ni pun pergi manalah pulak? Apa aje yang dia ni buat? Dah lama aku telefon pun tak sampai-sampai lagi? Bodoh punya kawan!” mulut terkumat-kamit mengutuk.

Satu lagi butang baju kemeja dibuka. Maklum.... panas! Kang, kalau buka habis, takut orang tuduh apa-apa pulak. Jadi, terpaksalah tahan. Mujur ada cap lambang Gunners, boleh juga digunakan untuk kipas-kipas sikit.

‘Hisy, kau ni, memang! Sengaja aje nak menyusahkan aku! Kau nak sangat aku jual kau, kan? Tu yang pandai sangat meragam sekarang ni? Tunggulah! Aku hantar kau jumpa Rosli, lepas tu, cao, okey! Selamat jalan!’ sambil merempan, kaki menendang tayar-tayar si Ducati. Tak cukup gitu, dia tumbuk-tumbuk tempat duduk yang lembut.

Kalau motor tu boleh menjerit, tentu sudah mengerang sakit. Sampai hati tuan mudanya ni! Habis madu sepah dibuang. Masa baru-baru dulu bukan main sayang. Belai tiap masa. Servis aje! Sekarang selepas berumur hampir lima tahun, rosak sikitpun dah merungut. Siap nak jual lagi! Begitulah nasib besi buruk! Haihh...

Tiba-tiba sebuah kereta Toyota DX dengan nombor plet KE788 melewati si pemuda. Perlahan saja gerakannya dengan bunyi enjin mengaum-ngaum. Kereta lamalah, katakan! Kereta itu dibawa berhenti di hadapan motor tersebut. Tidak lama lepas tu, seorang gadis keluar dari tempat pemandu.

Si pemuda mencebik. “Apahal dia berhenti depan motor aku ni? Ada ke aku tahan kereta buruk dia tadi? Rasanya, tak ada! Hisy, dia nak apa? Bukan boleh percaya minah nerd ni!”

Minah nerd yang dimaksudkan itu memakai sepasang baju kurung gedobeh warna kelabu, bunga besar sekuntum-sekuntum, tudung macam yang selalu dipakai oleh mak bedah, orang gaji di rumahnya, dengan kasut warna hitam, macam kasut BATA yang dipakai budak sekolah aje. Cermin mata besar menutup sebahagian mata.

Perempuan itu angkat cermin mata dan bertanya, “Motor encik rosak, ya?”

Dia tidak menjawab. Cuma hati berdetik, “Buta!”

“Encik mungkin tak perasan. Saya sebenarnya dah dua kali lalu lalang kat jalan ni. Mula-mula, saya pergi kedai depan sana tu, dan balik. Lepas tu, terlupa pula satu barang yang mak pesan. Saya patah balik. Tu, yang saya nampak encik dah jadi pak pacak! Ni, saya nak tolong encik. Encik nak pergi mana? Biar saya hantar. Stesen bas tak jauh, encik. Belok kiri selepas lampu isyarat tu, dah sampai.”

Dahi pemuda itu berkerut. Mata mencerun.

‘Apasal aku nak naik bas pulak? Aku tak pernah naik bas, okey! Dan, aku tak pernah naik kereta buruk macam kereta kau tu. Uisy, kaypoh betullah minah ni! Tetiba aje datang depan aku dan buat tawaran tak masuk akal! Ni tak lain nak cuba nasib mengurat aku! Memang tak sedar diri. Ingatnya dia cantik sangat?’ Hati merungut.     

“Encik, saya tak ada niat nak mengurat encik, tahu! Saya cuma kesiankan encik aje. Tapi kalau encik rasa jijik nak naik kereta buruk saya dan sanggup berdiri dalam panas terik ni, okey! Saya jalan dulu!”

Gadis itu malas menunggu lagi. Dia sedar, dari mula lagi lelaki itu macam tak suka dia menolong. ‘Ah, toksah fikirkan, Lydia! Lantak dialah! Nanti yang akan dapat demam panas bukannya kau tapi dia! Biarkan sajalah mamat perasan maco tu!’

Lelaki muda itu terpegun melihat si gadis meninggalkan dirinya. ‘Ewah, macam ada pasang peranti dalam hati aku pulak dia ni! Tahu aje apa yang aku fikirkan. Tapi...’

“Woit, tunggu aku!”

Melihat gadis itu tidak mengendahkannya, dia segera mengunci motor dan menjinjit topi keledar lalu terus melangkah laju ke arah kereta. Yalah, risau juga takut kena tinggal!

Lydia melepaskan keluhan. Sedikit sebanyak, dia menyesal juga berhenti. Rasa malu pun ada juga. Tapi nak buat macam mana, dah terlajak menyinggah, kan?

Sebaik lelaki itu masuk, Lydia merenung wajahnya. “Saya hantar awak ke stesen bas, ya?” tanya dia.
“Err, kalau aku bagi kau RM100, kau boleh hantar aku balik tak?”

Mata Lydia membuntang. “Awak ni dah lebih! Awak ingat saya ni drebar awak?” marahnya.

Terkejut si dia bila dijerkah. Tak pernah-pernah dirinya dijerkah sebegitu. Terkebil-kebil sepasang mata. Namun akhirnya terpaksalah melepaskan keluhan. Terpaksa akur dengan keadaan. Terpaksa menganggukkan kepala, tanda dia beralah!
.....................

p.s: cerpen sekadar suka-suka aje.... selamat membaca!
 


2 ulasan:

  1. huhuhu kene sebijik.. tak pasal kena sergah .. tula org nk berbudi ...kte kne berbahasa ni marah2.. last2 mintak tlg gak... best..

    BalasPadam

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.