Langkau ke kandungan utama

Lydia, kau cuit hatiku!

1

Sinar mentari dirasakan terik memijarkan kepala. Waktu rembang begini dan dia terkapar-kapar di tengah jalan kerana motor Ducatinya rosak secara tiba-tiba. Panas betul rasa hati. Perut yang direserve untuk makan tengah hari sudah lama minta diisi. Menyesal tak sarapan pagi tadi, bisik hatinya. Kini, tengoklah! Dah jadi pak pacak sejak hampir setengah jam yang lalu.

“Yang Salih ni pun pergi manalah pulak? Apa aje yang dia ni buat? Dah lama aku telefon pun tak sampai-sampai lagi? Bodoh punya kawan!” mulut terkumat-kamit mengutuk.

Satu lagi butang baju kemeja dibuka. Maklum.... panas! Kang, kalau buka habis, takut orang tuduh apa-apa pulak. Jadi, terpaksalah tahan. Mujur ada cap lambang Gunners, boleh juga digunakan untuk kipas-kipas sikit.

‘Hisy, kau ni, memang! Sengaja aje nak menyusahkan aku! Kau nak sangat aku jual kau, kan? Tu yang pandai sangat meragam sekarang ni? Tunggulah! Aku hantar kau jumpa Rosli, lepas tu, cao, okey! Selamat jalan!’ sambil merempan, kaki menendang tayar-tayar si Ducati. Tak cukup gitu, dia tumbuk-tumbuk tempat duduk yang lembut.

Kalau motor tu boleh menjerit, tentu sudah mengerang sakit. Sampai hati tuan mudanya ni! Habis madu sepah dibuang. Masa baru-baru dulu bukan main sayang. Belai tiap masa. Servis aje! Sekarang selepas berumur hampir lima tahun, rosak sikitpun dah merungut. Siap nak jual lagi! Begitulah nasib besi buruk! Haihh...

Tiba-tiba sebuah kereta Toyota DX dengan nombor plet KE788 melewati si pemuda. Perlahan saja gerakannya dengan bunyi enjin mengaum-ngaum. Kereta lamalah, katakan! Kereta itu dibawa berhenti di hadapan motor tersebut. Tidak lama lepas tu, seorang gadis keluar dari tempat pemandu.

Si pemuda mencebik. “Apahal dia berhenti depan motor aku ni? Ada ke aku tahan kereta buruk dia tadi? Rasanya, tak ada! Hisy, dia nak apa? Bukan boleh percaya minah nerd ni!”

Minah nerd yang dimaksudkan itu memakai sepasang baju kurung gedobeh warna kelabu, bunga besar sekuntum-sekuntum, tudung macam yang selalu dipakai oleh mak bedah, orang gaji di rumahnya, dengan kasut warna hitam, macam kasut BATA yang dipakai budak sekolah aje. Cermin mata besar menutup sebahagian mata.

Perempuan itu angkat cermin mata dan bertanya, “Motor encik rosak, ya?”

Dia tidak menjawab. Cuma hati berdetik, “Buta!”

“Encik mungkin tak perasan. Saya sebenarnya dah dua kali lalu lalang kat jalan ni. Mula-mula, saya pergi kedai depan sana tu, dan balik. Lepas tu, terlupa pula satu barang yang mak pesan. Saya patah balik. Tu, yang saya nampak encik dah jadi pak pacak! Ni, saya nak tolong encik. Encik nak pergi mana? Biar saya hantar. Stesen bas tak jauh, encik. Belok kiri selepas lampu isyarat tu, dah sampai.”

Dahi pemuda itu berkerut. Mata mencerun.

‘Apasal aku nak naik bas pulak? Aku tak pernah naik bas, okey! Dan, aku tak pernah naik kereta buruk macam kereta kau tu. Uisy, kaypoh betullah minah ni! Tetiba aje datang depan aku dan buat tawaran tak masuk akal! Ni tak lain nak cuba nasib mengurat aku! Memang tak sedar diri. Ingatnya dia cantik sangat?’ Hati merungut.     

“Encik, saya tak ada niat nak mengurat encik, tahu! Saya cuma kesiankan encik aje. Tapi kalau encik rasa jijik nak naik kereta buruk saya dan sanggup berdiri dalam panas terik ni, okey! Saya jalan dulu!”

Gadis itu malas menunggu lagi. Dia sedar, dari mula lagi lelaki itu macam tak suka dia menolong. ‘Ah, toksah fikirkan, Lydia! Lantak dialah! Nanti yang akan dapat demam panas bukannya kau tapi dia! Biarkan sajalah mamat perasan maco tu!’

Lelaki muda itu terpegun melihat si gadis meninggalkan dirinya. ‘Ewah, macam ada pasang peranti dalam hati aku pulak dia ni! Tahu aje apa yang aku fikirkan. Tapi...’

“Woit, tunggu aku!”

Melihat gadis itu tidak mengendahkannya, dia segera mengunci motor dan menjinjit topi keledar lalu terus melangkah laju ke arah kereta. Yalah, risau juga takut kena tinggal!

Lydia melepaskan keluhan. Sedikit sebanyak, dia menyesal juga berhenti. Rasa malu pun ada juga. Tapi nak buat macam mana, dah terlajak menyinggah, kan?

Sebaik lelaki itu masuk, Lydia merenung wajahnya. “Saya hantar awak ke stesen bas, ya?” tanya dia.
“Err, kalau aku bagi kau RM100, kau boleh hantar aku balik tak?”

Mata Lydia membuntang. “Awak ni dah lebih! Awak ingat saya ni drebar awak?” marahnya.

Terkejut si dia bila dijerkah. Tak pernah-pernah dirinya dijerkah sebegitu. Terkebil-kebil sepasang mata. Namun akhirnya terpaksalah melepaskan keluhan. Terpaksa akur dengan keadaan. Terpaksa menganggukkan kepala, tanda dia beralah!
.....................

p.s: cerpen sekadar suka-suka aje.... selamat membaca!
 


Ulasan

  1. huhuhu kene sebijik.. tak pasal kena sergah .. tula org nk berbudi ...kte kne berbahasa ni marah2.. last2 mintak tlg gak... best..

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…