apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

12.6.11

Lydia, kau cuit hatiku! 6


6

Haikal tersenyum. Boleh pula dia tersenyum? Tanya hati Lydia.

“Tapi, dia tolak mentah-mentah. Tak ingin dia kahwin dengan kamu, katanya.”

Senyuman hilang serta merta. Wajah Lydia ditatap tajam. “Begitu sekali benci kau pada aku? Sebab tu kau pura-pura tak kenal aku malam tu? Malam kami buat kenduri tu?”

“Malam tu, saya hanya pekerja Pak Engku. Itu aje. Walaupun saya sedar itu rumah awak, tapi saya anggap diri saya ni cuma kuli, tak layak nak tegur awak pun. Malangnya, sikap awak tak berubah langsung. Tu yang buat saya geram sangat. Makin bengang bila Pak Engku marah saya depan semua orang dan berhentikan saya. Jadi, saya telefon mak cik dan cakap yang kalau takdirnya, awak cari saya, saya akan cuba buat yang termampu walaupun saya tak punya keyakinan yang awak akan jatuh hati pada saya.” Cerita Lydia panjang lebar.

Puan Noni menyambung, “Lydia bagi syarat. Dia tak mahu mak ulang suruh dia kahwin dengan kamu. Dia cakap, jodoh kamu, biar kamu pilih sendiri. Jangan dipaksa.”

Haikal menarik nafas dan menghembusnya perlahan-lahan. “Tapi, pun, kau sentiasa mengelak aku selepas malam tu. Tiap kali aku datang dekat kau, kau lari jauh-jauh tinggalkan aku. Kau pura-pura berkasih dengan dia ni, Shahdan. Apa tujuannya? Sengaja nak mendera hati dan perasaan aku? Tak baiknya kau ni! Dahlah cakap lepas, garang, dah tu, sengaja menolak aku. Kau tak yakin dengan aku, kan? Kau tak anggap aku serius cintakan kau?” soalnya.

“Saya minta maaf.”

“Aku tak nak kau minta maaf, Lydia. Aku nak kau cakap kau cintakan aku. Aku nak kau balas cinta aku.”

“Encik Haikal, buat masa sekarang, cinta untuk awak tak bercambah dalam hati saya ni. Terima kasih kerana sayangkan saya. Saya sangat-sangat hargainya tapi saya tak dapat membalasnya. Sorry!”

“Okey, tawaran  baru! Kita berkawan aje. Aku janji, aku tak akan sebut tentang cinta, kasih, sayang...segala! Just friends....”

Lydia ketawa. Begitu juga Salih dan Shahdan. Puan Noni tersenyum simpul melihat gelagat anak yang cuba menagih simpati dari Lydia.

“Kamu nak berkawan macam mana dengan si Lydia tu? Dia nak pergi ke Dubai.”

“Dubai? Buat apa?”

“Kerja di syarikat ayah aku di sana.” Kata Salih.

“Kau tak pernah bagi tahu aku pun?”

Lydia ketawa. Macam-macam mamat ni! Semuanya hendak diambil tahu. Haihh....

“Bila pergi? Berapa lama? Dah ada tempat tinggal ke? Duduk dengan siapa?” bertubi-tubi pertanyaan keluar daripada mulut Haikal.

“Perginya lusa. Mungkin 3 tahun kut. Dah ada tempat tinggal dah. Duduk dengan mak sebab mak saya ikut saya pergi sekali. Puas hati?”

Haikal mengeluh. “Habis aku?” tanya dia.

Lydia tersenyum manis. “Apa masalah awak? Awak tinggal sini ajelah.” Ujarnya.

“Lydia, macam mana kalau kau jatuh cinta pada mat Arab yang hensem-hensem di sana? Macam mana aku nanti?”

“Beraganlah kau!” usik Salih.

“Kau jangan gelakkan aku, Salih. Aku lepuk kau kang!”

“Saya akan jaga Lydia di sana. Akan tengok-tengokkan dia untuk abang.” Tiba-tiba Shahdan bersuara. Haikal jegil tengok lelaki itu. Dia menggeleng.
    
“Kau? Kau pun pergi juga?”

Shahdan angguk!

“Mana boleh! Kau, lagilah aku tak percaya! Aduh! Lydia, tak boleh macam ni! Kau tak boleh pergi!”

“Encik Haikal, ini hal saya. Diri saya. Masa depan saya. Saya berhak buat apa aje yang saya rasa nak buat. Awak tak ada hak melarang.”

“Kal, biarlah Lydia pergi. Kamu masih boleh hubungi dia. Masih boleh mengurat dia. Dekati dia. Dia tak nak dekat kamu sekarang, mak faham. Bagi Lydia, dia tak kenal sangat dengan kamu. Bagi dia masa. Bagi dia peluang untuk....”

“Hidup sendiri, merantau, manjakan diri sendiri sebelum saya bagi hati saya ni kepada orang lain. Saya ingin bebas dulu. Bebas tanpa ikatan hati. Bila saya puas jadi anak dara nanti, dan kalau masa tu hati saya dah terbuka, saya akan cari awak balik. Boleh macam tu?”

Haikal menarik nafas dalam-dalam.

“Berapa lama?” tanya dia.


“Entah, saya tak tahu. Mungkin lama, mungkin sekejap. Entah...”

"Macam mana kalau bila hati awak terbuka, saya pulak ada orang lain?” Haikal menduga.

Lydia ketawa. “Tak apa! Awak boleh kahwin dengan dia. Saya rela.”

“Betul ni? Tak menyesal nanti?”

Dahi Lydia berkerut-kerut. Macam-macam mamat ni. Ingatnya dia aje yang boleh jumpa minah lain...eleh, aku pun nanti akan jumpa lelaki lain jugak. Yang lebih kacak, yang lebih gaya, yang lebih kaya malah yang jauh lebih baik daripada dia ni...

Apa nak dihairankan?
...........................

2 ulasan:

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.