Langkau ke kandungan utama

Jangan pernah tinggalkan aku!

Bunyi enjin kereta mengaum di hadapan rumah menyebabkan Aiza melompat turun daripada katil. Laju kakinya melangkah ke tepi tingkap. Dengan berhati-hati, langsir diselak sedikit untuk memerhati ke hadapan pintu pagar rumah berkembar dua tingkat itu. 


"Thanks, sayang. You tak nak masuk dulu?"


Kenal benar dia dengan suara lembut adiknya, Izati. Ya, Izati memang lemah lembut orangnya. Tidak seperti dia, gadis tomboy yang sering menjadi kemarahan ayah dan ibu mereka. Cantik sungguh Izati berbaju kurung warna biru dengan tudung ala-ala si Hana Tajima. Memang menancam habis gayanya, manalah lelaki yang seorang itu tidak tergoda. 


"Lain kalilah I masuk, ya. Kirim salam pada mak cik dengan pak cik." 


Suara garau itu menyahut. Suara sedap, gaya apatah lagi. Jauh lebih hebat daripada si Aaron Aziz, hero pujaannya. Jauh lebih tegap daripada Remy Ishak dalam filem Cun. 


Aiza terus memerhati. Entah apa pula yang mereka di bawah itu bisikkan, dia tak pasti cuma suara mengilai adiknya yang macam Pontianak Harum Siang Malam tu tetiba kedengaran. 


Argh, Fizwan memang pandai berlucu. Sejak dulu lagi dia begitu. Sikap itulah yang pernah membuat hatinya tertarik kepada lelaki itu. Malangnya, Fizwan tak sukakan dia. Tentu saja tidak! Siapa yang suka pada gadis yang beraksi seperti seorang lelaki, kan? 


"Okey, I balik dulu. Jangan nakal-nakal tau!" 


"Alah, you ni.... you tu yang nakal!" 


Kemanjaan itu buat Aiza memandang ke bawah sekali lagi. Untuk memerhati lelaki itu pergi. Namun hati tersentap bila lelaki itu mendongak. 


Makkk, dia tahukah yang aku selalu mengintai ni? desi dalam hati sambil menyembunyikan diri. Namun sekilas dia dapat melihat sekuntum senyum terukir pada bibir lelaki itu. 


"Bye, sayang..."


Errr.... kenapa dia rasa macam Fizwan mengucapkan itu kepadanya? Buru-buru dia memandang ke bawah. Fizwan masih mendongak dan ketika saling bertentang mata, senyum itu berubah jadi sengih. Lelaki itu kemudian terus masuk dan pergi bersama sengihan itu. 


Aiza yang  masih berdiri di tepi tingkap terkedu.
>>>>>>>>


Cerpen ke dua untuk pembeli e - cerpen bakal menyusul nanti!





Ulasan

  1. kak sofi,
    bestnyer!!!! tak sabar nak baca full story =)

    BalasPadam
  2. aduii akak memang pandai membakar perasaan la.. makin x sabar nk tunggu e-cerpen akak siap..

    BalasPadam
  3. wah, excited nak baca. tapi takpe kak, take ur time. hopefully cerpen ni siap masa saya dah tak sibuk nanti :)

    BalasPadam
  4. alah kak.. huhuhu...

    tengah syok membaca nih! :D

    BalasPadam
  5. huhuhu... nak baca full storynya kak! ^_^

    BalasPadam
  6. ..aaaddduuuhhhh!!!!!..pandai betul cikgu sofi mainkn perasaan sy..x pe..xpe sy tunggu dgn sabar....nak beli..
    -che`leen-

    BalasPadam
  7. @miznza84
    nza, mula2 ingat nak compile sekali tapi.. ubah pendirian last minute pulak. skrg ni kak sofi buat begini. siap satu cerpen baru, kak sofi terus poskan kepada pembeli. baru bersemangat nak tulis hehe....

    BalasPadam
  8. @Cik Nera
    alah nera... kena belilah hehe...

    BalasPadam
  9. @Anonymous

    okey bila siap nanti kak sofi war-warkan

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…