Langkau ke kandungan utama

[WAJIB BACA] KES SERANGAN ASID: SERBUK PENAIK DAN AIR UNTUK NEUTRALKAN KESAN ASID

Prof Dr Zainudin Arifin dalam berita yang disiarkan oleh BH hari ini memberikan beberapa tip untuk mengelakkan kecederaan serius jika individu terkena simbahan asid. Kata beliau:

"Mereka seharusnya keluar dan pergi bekerja seperti biasa dan pada masa sama mereka hendaklah mengambil tindakan dan langkah keselamatan. Kesan akibat simbahan asid boleh dikurangkan jika mereka tahu apa yang hendak dilakukan," katanya hari ini. 

Bagi mencegah kesan penghakisan teruk dan kecacatan kekal pada kulit, Zainudin daripada Jabatan Kimia, Fakulti Sains, Universiti Malaya menasihatkan kaum wanita supaya membawa sebotol air dalam beg tangan mereka dan menggunakannya untuk mencuci simbahan asid jika kejadian seumpamanya berlaku kerana air adalah bahan pelarut mudah mencairkan kimia. 

"Cuci bahagian badan dan bersihkan simbahan asid dengan menggunakan sebanyak air yang mungkin kerana masa amat kritikal ketika ini. Jika anda melengahkan pencucian asid itu, kesan lebih buruk dan menakutkan akan berlaku. 

"Dapatkan sebanyak air dan berada di dalam aliran air sekurang-kurangnya 15 minit, lebih baik jika dapat 30 minit, kemudian tukar pakaian dan hanya selepas itu anda dapatkan rawatan," katanya. 

Beliau berkata, jika serbuk penaik, sodium bikarbonat boleh diperoleh, mangsa simbahan asid boleh mencampurkannya dengan air dan meletakkan di kawasan yang terkena simbahan asid bagi meneutralkan kesan asid berkenaan.


"Jika dalam keadaan paling teruk di mana tiada air boleh diperoleh, lap kawasan yang terkena simbahan asid dengan sebersih-bersihnya," katanya.

CARA MENGELAKKAN DIRI DARI SERANGAN SIMBAH ASID
Awas dengan lelaki ini yang disyaki melakukan serangan asid. Masih bebas dan telah melakukan serangan asid keatas 23 mangsa di kawasan Lembah Klang. Anda mungkin mangsa seterusnya. Berhati-hati.

Macam mana nak memastikan bahawa diri anda (terutamanya wanita dan gadis-gadis) selamat dan terhindar daripada serangan asid yang mungkin akan memusnahkan kecantikan  selama-lamanya. Bertindak sebelum terlambat.

1. Sentiasa berjalan ke arah lawan traffik. Suspek tak kan menyerang mangsa dari belakang sebab dia mudah dilanggar oleh kenderaan lain. Dan berjalan melawan arah jalan juga dapat membolehkan korang melihat individu yang mencurigakan.

2. Jangan berjalan berdekatan dengan jalan. Seboleh-bolehnya elakkan diri korang dari berjalan berdekatan dengan jalan kerana mudah suspek mejadikan korang sebagai sasaran. Pilih jalan di kawasan yang ramai orang.

3. Bawa dan pakai payung selalu. Payung boleh dijadikan sebagai pelindung dari terkena simbahan asid dan juga senjata korang paling efektif bila dalam situasi yang berbahaya. Lagipun sekarang ni kan cuaca tengah panas.

4. Pakai pakaian berlapis. Cara ini sekurang-kurangnya dapat mengurangkan risiko kulit anda daripada terkena cecair asid.

5. Jangan keluar tanpa sebab. Tak payah nak chill out jalan-jalan tanpa tujuan buat masa ini. Duduk rumah belajar masak lagi bagus.

6. Elakkan daripada berjalan seorang diri di kawasan yang sunyi. Tak apa kalau jalan jauh dan ramai orang, asalkan diri korang selamat. Cara ini juga dapat mengelakkan korang dari kena ragut, pau dan serangan seks.

7. Sentiasa bawa air botol. Air adalah rawatan paling berkesan untuk menghilangkan asid yang terkena pada kulit. Basuh menggunakan air di anggota yang terkena simbahan sebagai rawatan awal. Air dengan jumlah yang banyak sangat diperlukan jika terkena simbahan asid. 

8. Pakai sun-glass mata lalat. Tahukan cermin mata gelap nih, bulan tahu kebanyakan perempuan memang ada cermin mata jenis nih. Pakai untuk melindungi mata anda dari terkena simbahan asid.

9. Laporkan mana-mana individu yang mencurigakan kepada pihak polis. Jika ternampak individu yang mencurigikan seperti di atas (gelap dan menunggang motosikal), ingat nombor plat dan laporkan kepada pihak polis secepat mungkin. Sekarang ini, polis dah buat unit khas untuk mengesan suspek.

10. Sentiasa berwaspada walau apa jua situasi. Ingat, bahaya di mana-mana.

Sumber dan kredit kpd:  http://duniacacamarba.blogspot.com/
Sumber dan kredit kpd:  http://okbulan.blogspot.com/
Read more: http://www.resepirahsiaku.com/2011/05/wajib-baca-kes-serangan-asid-serbuk.html#ixzz1NGRNqowT

Ulasan

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…