apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

5.5.11

terapi pernafasan bila pening / sakit kepala

bila pening atau sakit kepala, kita ada hidung untuk kita melakukan terapi. rupa-rupanya, lubang hidung kiri dan kanan itu ada peranannya. lubang hidung kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas) dan sebelah kiri mewakili bulan (mengeluarkan dingin)

tak faham? baca lagi!

Jika sakit kepala, cubalah menutup lubang hidung sebelah kanan dan bernafaslah melalui hidung sebelah kiri dan lakukan kira-kira 5 minit, insyaallah, sakit kepala akan sembuh. 

Jika anda merasa lelah, tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan bernafaslah melalui hidung sebelah kanan. Lakukan berkali-kali. insyaallah, anda akan merasakan segar kembali tak lama lagi. 

Perempuan bernafas lebih dengan hidung sebelah kiri, sehingga hatinya cepat menjadi dingin. 

Lelaki pula bernafas lebih dengan hidung sebelah kanan, sehingga cepat sekali marah. 

Apakah anda pernah memperhatikan pada saat bangun tidur, lubang hidung sebelah mana yang bernafas lebih cepat? Sebelah kiri atau kanan? 

Jika lubang hidung sebelah kiri bernafas lebih cepat, anda akan merasa sangat lelah. Tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan gunakan lubang hidung sebelah kanan untuk bernafas, anda akan merasa segar kembali dengan cepat. 

Cara tersebut boleh diajarkan kepada anak-anak, tetapi kesannya akan lebih baik jika diterapkan kepada orang dewasa. 

Ini adalah terapi alam, tidak seperti makan ubat dalam jangka panjang yang memungkinkan ada kesan sampingannya. Jadi kenapa anda tidak mencubanya? cuma, lakukan berkali-kali, jangan berhenti setelah mencuba baru sekali. 

Dengan mempraktikkan terapi pernafasan ini secara betul (menarik dan mengeluarkan nafas), keadaan tubuh anda akan sangat tenang.

sumber: resepirahsiaku

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.