Langkau ke kandungan utama

Perempuan mengandung...dengar nasihatku ini...

Berikut adalah beberapa tips mengenai hal-hal yang tidak boleh dilakukan selama kehamilan.

Memakai Kasut Tumit Tinggi
Penggunaan kasut tumit tinggi dapat menyebabkan peregangan otot-otot di bahagian pinggang. Ibu hamil akan lebih sering mengeluskan rasa sakit dan sengal di daerah pinggang. Hal ini disebabkan pada saat hamil terjadi perubahan pada tubuh, dimana tubuh akan cenderung condong ke depan, sehingga ibu hamil berusaha menegakkan tubuh dengan cara meregangkan otot pinggang dan punggung. Nah, jika ibu hamil menggunakan kasut tumit tinggi, peregangan otot di daerah pinggang dan punggung akan semakin bertambah, kerana beban ke depan menjadi double, dari kehamilan itu sendiri dan juga dari kasut tumit tinggi, dan ini mengakibatkan pinggang dan punggung terasa semakin sakit.

Selain itu kasut tumit tinggi dapat mengganggu keseimbangan tubuh, terutama pada saat kehamilan mulai membesar. Hal ini menimbulkan ibu hamil berisiko untuk jatuh. Akibat terjatuh, biasanya kehamilan dan ibu hamil itu sendiri akan mengalami trauma, dan yang lebih buruk akan terjadinya cacat janin atau keguguran.

Menggunakan Ubat Anti Nyamuk
Ubat anti nyamuk mengandung baham kimia aktif yang termasuk golongan racun serangga. Efek samping zat kimia ini antara lain penyebab kerosakan saraf. Ubat anti nyamuk jenis semburan bahkan mengandung minyak tanah yang dapat menyebabkan kerosakan ginjal pada janin. Ubat anti nyamuk dalam bentuk oles atau lotion mengandung bahan penghakis dan dapat diserap kulit sehingga menjadi racun dalam tubuh. Untuk itu, penggunaan ubat anti nyamuk baik dalam bentuk semburan, bakar, listrik, maupun oles (lotion) tidak galakkan bagi ibu hamil.

Pakailah kelambu di tempat tidur atau jaring nyamuk di setiap tingkap rumah untuk menghindari gigitan nyamuk. Ibu hamil juga dapat menggunakan kayu putih sebagai ubat anti nyamuk.

Elak Permukaan Jalan Yang Teruk
Banyak pertanyaan selama ini ke kami mengenai boleh tidaknya seorang ibu hamil menunggang motorsikal atau kereta. Banyak beranggapan bahawa seorang ibu hamil tidak boleh menunggang motor atau menaiki kereta, kerana dapat menggangu kesehatan kehamilan. Namun, sebetulnya yang tidak boleh itu adalah menunggang kenderaan bermotor melalui jalan yang teruk, kerana hal ini dapat memberikan goncangan kepada kehamilan itu sendiri. Goncangan yang sering akan memberikan trauma kepada kehamilan. Selain itu goncangan pada saat melalui jalan yang teruk akan dapat membuat otot punggung, pinggang, perut dan paha ibu hamil merenggang sehingga ibu hamil mudah mengalami keletihan.

Kurangkan kelajuan kalau melalui permukaan jalan yang teruk atau lebih baik cari laluan lain dengan jalan yang lebih baik. Selain itu, untuk memandu kenderaan, sebaiknya ibu hamil dengan kehamilan 7 bulan ke atas dikhuatirkan perut yang semakin membesar membuat mengendalikan steering menjadi terganggu, dan membawa kereta jadi tidak selesa.

Mengambil Ubat-ubatan Tanpa nasihat Doktor
Ubat yang dimakan ibu hamil dapat masuk ke dalam plasenta dan sirkulasi janin. Beberapa jenis ubat bahkan dapat di serap melalui ASI sehingga kadarnya dalam sirkulasi tubuh bayi hampir sama dengan kadar dalam darah ibu yang dalam beberapa situasi akan membahayakan bayi.

Beberapa jenis ubat boleh diminum selama kehamilan ataupun menyusui kerana terbukti aman, baik bagi ibu hamil maupun janin. Namun, beberapa jenis ubat lain yang berbahaya yang dapat mengganggu kesihatan ibu hamil dan janin. Dan kami yakin, tidak semua ibu hamil mengetahui mana ubat yang baik dan mana yang tidak. 

Oleh kerana itu setiap jenis ubat ataupun jamu yang akan dimakan, lebih baik mendapat nasihat dahulu dengan doktor anda, jangan hanya percaya pada "kata orang".

Diet Selama Kehamilan
Melakukan diet selama kehamilan akan membahayakan ibu hamil dan janin. Diet selama kehamilan  akan menyebabkan kekurangan vitamin, mineral, dan zat-zat lain yang sangat diperlukan selama kehamilan. Lagi pun untuk apa diet? Bila hamil perut akan terus membesar, jadi apa gunanya sama sekali diet selama kehamilan.

Jenis Makanan Yang Berisiko Bagi Kehamilan
Untuk mengetahui jenis pemakanan yang baik makanan ataupun minuman yang dapat memberikan efek buruk bagi kehamilan:  

1. Nangka/Nenas. Bayi lahir banyak getah di tubuhnya. Nenas muda boleh mengugurkan bayi jika makan terlalu banyak.
  
2. Air Kelapa. Boleh menyebabkan kandungan lemah, sekali sekala bolehlah. 

3. Sate. Kurangkan makanan yang dibakar. Banyak carbon atau "radicle A". 

4. Air Ice. Banyak minum boleh menyebab bayi besar dalam janin.  

5. Makanan Segera. Banyak bahan pengawetnya.  Sekali sekala bolehlah. 

6. Minuman Pepsi,coca-cola. Dijauhkan.   Minum air soya lebih baik.  

7. Gula low calorie atau gula buatan/sintetis berupa saccharine.   

8. Merokok baik aktif maupun pasif + alkohol.

9. Buah durian. Hati-hati saja, kerana buah durian boleh menyebabkan kontraksi, lebih baik hindari saja, terutama kehamilan trimester pertama.

10. Jenis ikan laut tertentu seperti Swordfish, marilin, mackarel, tuna di takutkan adanya kandungan merkuri yg boleh menyebabkan tergangunya perkembangan saraf.

11. Makan daging setengah masak  (daging lembu, ayam dan telurnya) atau bahkan mentah dikhuatirkan mengandung virus tokso yang dapat menyebabkan jangkitan pada janin, selain itu dikhuatirkan juga mengandung bakteria e-coli dan salmonella yang boleh menyebabkan diarea teruk pada ibu hamil.

12. Jenis keju tertentu atau susu yang tidak dipasteurisasi keju lunak atau susu yg tidak dipasteurisasi berisiko mengandung sejenis bakeri listeria yang dapat menyebabkan jangkitan janin dan keguguran.

13. Kafeine. Kurangkan atau seboleh-bolehnya sekali sekala. Banyak minum air masak suam. 

14. Herbal. Hati-hati saja jika makan herbal.

15. Ubat-ubatan. Selalu berhati yang tidak disyorkan oleh doktor anda. 

16. Dark chocolate/simply chocolate. hati-hati, biasanya mengandung kafein juga

17. Pengambilan Berlebih-lebihan Multivitamin. Kelebihan vitamin juga tidak baik. seperti vit A dan D yang jika kelebihan tubuh tidak dapat membuangnya yang dapat menyebabkan risiko bayi lahir cacat.

Semoga membantu dan bermanfaat buat semuanya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…