apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

7.5.11

Kau Ratu, Aku Raja 2

2

Adira semakin sakit hati. Sudah tiga hari Ariq tidak pulang ke rumah. Panggilannya tidak dijawab. SMSnya tidak dibalas. Entah ke mana suaminya menghilangkan diri, dia tidak tahu. Sejak dia mogok dan melancarkan perang dingin kerana Ariq tidak mahu pergi bercuti, Ariq semakin menjauh. Tidak seperti selalu bila Ariq akan sentiasa beralah.

“Dia tak ‘call’?” Puan Azrin bertanya sambil meletakkan dulang berisi kuih lapis di atas meja.

Adira menggelengkan kepala.

“Hmm, dah mula buat perangailah tu. Kamu, Dira, jangan ikut sangat rajuk dia tu. Bila dia balik nanti, bertegas dengan dia. Katakan, mak dengan ayah tetap mahu dia bawak kita semua pergi bercuti ke Sipadan. Cakap jugak pada dia yang rumah ni bukan hotel, tempat dia tukar baju. Ini rumah. Jangan buat mak dengan ayah macam tunggul. Nak bercakap pun payah. Mak tak suka!” leter si ibu lagi.

Anaknya mengangguk laju. Ya, nanti, pasti dia akan sampaikan pesanan ibunya itu. Dia pun dah tak tahan dengan sikap Ariq. Dahlah selalu benar balik lambat, jarang nak makan sekali pulak tu! Nak berbual apa lagi? Macam mulut tu dah kena zip sahaja. Susah betul nak dengar suaranya.

Tepat jam lima, Ariq sampai ke rumah. Walau hati berat aje nak masuk, tapi disebabkan ada secebis rasa rindu pada isteri, ewah... sebab itu dia balik. Dia harap, ‘kehilangannya’ memberi kesan kepada isteri. Yalah, mana tahu kot-kot Adira rindukan dirinya?

Emak bapak mentua sedang menonton televisyen ketika dia masuk. Bayang Adira langsung tidak ada. Hmm, tunggu dalam biliklah tu, desis dalam hati Ariq. Lepas bersalam dengan encik Ismail dan puan Azrin, mereka ditinggalkan di ruang tamu itu. Dia tak betah duduk dan berbual dengan mereka. Takut kena ‘hentam’. Sakit hati nanti, susah!

Adira menjeling tajam sebaik Ariq melangkah masuk ke dalam bilik.

“Hah, abang pergi mana, 3 hari tak balik? Dah pandai merayap, ya?”

Ariq mula naik angin. Adira ni memanggg..... Bukan nak sambut suami dengan senyuman ke, apa lagi untuk membawa segelas air bagi menyejukkan tekak? Ni, terus aje menjerkah! Panas! Panas!

“Merayap apanya? Abang bukan lipas, tau! Abang berjalan ke rumah mak.” Balasnya, masih dalam nada lembut.

Bulat mata Adira. Jawapan itu lagilah buat dia semakin geram dan sakit hati.

“Abang balik ke rumah diorang? Sorang-sorang?” marahnya dengan suara yang nyaring.

Ariq menjegilkan mata. “Kenapa? Selama inipun memang abang balik sana sorang-sorang, kan?”

Adira tak puas hati. “Tu mesti mengadu entah apa-apa pada emak dengan ayah abang tu. Saja aje nak memburukkan Dira. Entah-entah abang cerita tentang Dira ajak pergi cuti. Mesti mak dengan ayah pun kena kutuk sekali, kan?” mulutnya membebel macam bertih jagung. Terbayang wajah emak dan ayah Ariq buat dia rasa menyampah. Dia sakit hati kerana Ariq selalu mengutamakan ibu dan ayahnya itu. Dia? Mak kata, dia hanya isteri aje, tak istimewa apa-apa dalam hati Ariq.

“Kenapa kalau abang nak kongsi masalah dengan mak bapak abang? Dira sendiri apa  kurang? Dah ada suami tapi, cakap suami langsung tak mahu dengar.”

“Abang jangan nak buat Dira naik angin! Dira dahlah sakit hati abang tinggalkan Dira macam tu aje. Sekarang abang nak ungkit-ungkit pulak pasal Dira tak dengar cakap abang? Abang ingat, abang tu suami mithali sangat ke?”

Ariq menghampiri isterinya. Tubuh Adira digoncang seolah-olah cuba untuk menyedarkan.

“Abang pergi sebab Dira dah pandai menjauhkan diri Dira daripada abang. Siapa yang tidur kat bilik tamu, bukan Dira?” soalnya.

“Alah, tu sebab Dira merajuk. Tapi, kalau abang setuju nak bawak kitorang ke Sipadan, Dira janji tak merajuk lagi.” Bisik Adira manja sambil jari jemari mengusap lengan suami. Nak menggodalah tu.

Dahi Ariq berkerut-kerut. Susah juga rupanya bila punya isteri yang langsung tak mahu faham keadaan suami. Apa dia ingat, Ariq gaji besar, maka mudah-mudah sahaja hendak dibuang duit tu? Macam mana kalau ada kecemasan? Sesak-sesak? Kat mana nak korek? Ke nak pinjam? Dengan siapa nak pinjam? Dengan mak bapak Dira yang tahi hidung masin tu? Huh, duit menantu diorang kebas. Duit sendiri? Simpan ASB!      

Dia menolak tubuh Adira perlahan-lahan supaya berada jauh sedikit daripada dirinya. Dia hendak berfikir. Dekat-dekat ni bahaya.... nanti, lain yang ada dalam kepala, lain yang keluar ikut mulut. Sebelum terlajak kata, lebih baik berundur. Selamat.....

“Abang nak mandi.” Katanya. Namun, isteri yang nekad tidak mahu melepaskan. Dia ada misi. Dia ada visi.

“Alah, kejaplah! Nanti kita mandi sama-sama.”

Ariq mengecilkan sepasang mata. Wajah isteri direnung dalam-dalam. Hati yang sudah hilang kepercayaan dapat meneka bahawa Adira bukan benar-benar ingin bermesra tetapi hanya ingin memastikan dia menjadi Pak Turut sahaja. Tekaannya benar bila Adira merengek lagi....

“Abang, bolehlah....”

“Boleh apa?” tanya Ariq.

Adira tersenyum. Sangkanya, hati Ariq sudah berjaya dicairkan.

“Alah, abang ni! Buat-buat tak faham pulak? Boleh pergi bercutilah! Kita berempat. Mesti seronok, tau...”

Ariq menjuihkan bibir. “Actually....”

Adira dah senyum manja...

“Abang setuju,”

“Yeah... saaaaayanggg abang!” terus tubuh Ariq dipeluk dan bibir disambar dalam kucupan hangat namun Ariq segera mengelak.

“Abang tak habis cakap lagi!”

“Huh?”

“Abang dah tempah tiket untuk kita berempat campur emak bapak abang, abang Aryan sekeluarga dan Kak Afidah sekeluarga.” Selamba Ariq memberitahu.

Pelukan serta merta Adira leraikan. Mata buntang tengok muka suami. Nampak benar dia marah dan tidak boleh menerima kata-kata Ariq.

“Kenapa nak bawak rombongan pulak ni? Ni percutian keluarga Dira. Orang luar tak boleh ikut!” marahnya. Suara melengking kuat.

Lama Ariq terdiam. Lantang suara Adira membuat dia terpaku. Tidak menyangka Adira sanggup berkata begitu. Kemana menghilangnya Adira yang dulu. Amboi, waktu sebelum kahwin begitu sering memuji-muji ibu dan ayahnya. Begitu menyayangi anak-anak saudaranya. Kini, ibu dan ayahnya dianggap sebagai orang luar pula? Kakak dan abang kandung suami sendiri ialah orang asing baginya? Melampau! Adira memang melampau!

Niat untuk mandi terus bantut. Sebaliknya, Ariq terus sahaja membuka almari kabinet yang tinggi. Dari ruang atas itu, dia mengeluarkan beg pakaiannya. Tanpa sepatah kata, dia membuka almari pakaian. Semua baju dan seluar yang bersangkut diambil dan dimasukkan ke dalam beg itu.

“Ni, apahal pulak ni? Kenapa berkemas beg macam orang nak pindah?” Si isteri masih tidak mahu berlembut.

“Memang nak pindahpun!”

“Abang jangan nak buat kerja gila.”

Ariq memandang wajah Adira sekilas sebelum dia zipkan beg pakaian yang sudah penuh dengan semua pakaiannya.

“Kalau lebih lama abang kat dalam rumah ni, nanti abang betul-betul jadi gila.”

“Alah, orang cakap macam tu pun nak marah.” Adira mengeluh.

“Bila isteri menganggap mak bapak dan adik beradik suaminya sebagai orang luar, ya, memang abang sakit hati, marah, geram dan rasa hendak tampar aje muka Dira tu. Kesabaran abang dah habis, Adira. Dah tak ada! Dan, abang memang tak peduli sekarang. Apa nak jadi, jadilah! Abang nekad nak keluar daripada rumah ni. Esok, abang akan datang dan ambil semua barang-barang yang abang dah beli dengan duit abang. Termasuk Dira!” balas Ariq tegas.

“Abang jangan nak buat kerja gila! Dira tak mahu tinggalkan mak bapak Dira.”  Suara Adira melengking kuat.

Ariq mendengus keras. “Terserah! Yang pasti, esok abang akan datang lagi dan ambil semua barang yang abang punya. Kalau Dira nak terus tinggal di sini, tinggallah! Tapi, abang harap Dira tak akan menyesal nanti.” 

4 ulasan:

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.