apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

20.5.11

good people die young?


pernah dengar ungkapan itu? orang baik-baik kebiasaannya mati muda. benarkah? 

ajal maut semua Allah dah tentukan. tapi bila nanti anda baca tentang allahyarhamah wanita ini, mungkin anda juga setuju dengan pendapat itu?


namanya rafidah ismail . umurnya 36 tahun. dia seorang jururawat. 

pada pukul 1.30 petang, Jumaat 6.5.2011, ketika khutbah berkumandang di mimbar-mimbar masjid, Rafidah dan tiga anaknya, Rashidah Illyana Zamri, 7, Zaim Shahrul Zamri, 6 dan Zaim Iqbal Zamri, 2 melalui detik cemas apabila rumah jenis teres yang didiami mereka di Taman Sri Guchil, Kuala Krai, Kelantan terbakar. Punca api dilaporkan bermula dari arah dapur.

mungkin kerana panik, Rafidah tak jumpa kunci gril jadi mereka empat beranak itu yang berada di ruang tamu terperangkap dalam api yang makin marak. mungkin bimbang nyawa anak tersayang dalam bahaya, dia nekad memecahkan cermin tingkap. bukan tu aje, dia kemudian memerah sekuat kudrat dengan membengkokkan palang besi tingkap. jiran sebelah rumahnya, Hasnah Mahmood, 34, membantu Rafidah menyambut keluar anak-anaknya dari tingkap bermula dengan yang bongsu, anak kedua dan anak sulungnya.

Kala Rafidah mengeluarkan anak sulungnya, Rashidah Illyana, Hasnah sudah pun menyaksikan api menyambar belakang dan kepala Rafidah. Kisah tragis itu berakhir dengan Rafidah membawa naluri kasihnya sehingga ke liang lahad apabila ditemui rentung berdekatan pintu rumahnya oleh bomba setelah kebakaran berjaya dipadamkan.

harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama. akan dikenang jasanya selagi hayat masih ada. 

baca sini untuk cerita selanjutnya. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.