Langkau ke kandungan utama

diabetes dan risikonya


hmm, nyum, nyum! sedapnya, kan? yang manis-manis saja.... aw!

anda mengidap diabetes? di malaysia, ada lebih kurang seramai 1.4 juta pada tahun 2006 dan meningkat kepada 1.8 juta pada tahun 2010. ramainyerrr.....

diabetes ada dua jenis, jenis 1 dan jenis 2.

diabetes jenis 1 ialah diabetes remaja an jenis 2 ialah yang lebih umum.

diabetes jenis 1 

- penyakit yang melibatkan pankreas di mana tubuh menghancurkan sel B-nya sendiri dan pankreas tidak boleh lagi membuat insulin (pankreas pesakit itu langsung tidak berfungsi),. Tanpa insulin untuk memindahkan glukosa ke dalam sel-sel tubuh, glukosa duduk dalam aliran darah dan tahap melambung. 
- Tanda-tanda dan gejala biasanya muncul terutama haus, lapar, buang air kecil yang berlebihan dan kelelahan. 
- jenis ini lebih sering terjadi pada orang di bawah 30 dan sering muncul di masa kanak-kanak. Onset puncak adalah 11-13 tahun. 
- Insulin suntikan yang diperlukan untuk sisa hidup pesakit. Ini boleh sangat sulit bagi seorang anak yang sedang berjuang melawan diabetes. Komplikasi seperti penyakit jantung, stroke, buta dan amputasi anggota badan kerana penyakit vaskular sering ditemui juga. 
- Mujurlah, Jenis I Diabetes akaun hanya 5-10% daripada semua jenis diabetes.

diabetes jenis 2

- biasanya bermula pada umur 35 atau lebih dan adalah eCommon khusus pada orang tua. 
- pankreas masih boleh membuat insulin, tetapi tak cukup dan / atau sel tidak dapat menggunakan insulin. 
- suntikan insulin tidak selalu diperlukan, kerana tubuh masih boleh membuat beberapa insulin. 
mempunyai tahap lipid darah dan kolesterol tinggi sekali gus meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular.
- Kadang-kadang ubat-ubatan oral, sukan teratur dan gizi yang baik mampu mengawal aras glukosa.
Dalam banyak hal, dua-duanya sama. jenis 2 boleh dikawal sehingga seorang itu tak rasa dia ada diabetes. Sukan dan nutrisi yang tepat sangat penting untuk mengawal diabetes. Terdapat dua jenis faktor risiko penyebab diabetes jenis 2 ini iaitu faktor risiko kekal dan boleh ubah.
“Faktor risiko kekal ialah faktor genetik, umur dan etnik, manakala faktor risiko boleh ubah pula melibatkan berat badan dan aktiviti fizikal,”

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…