Langkau ke kandungan utama

Khas buat ayah

Mungkin ibu lebih kerap menelefon untuk menanyakan keadaan kita setiap hari..
Tapi, tahukah kita, sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk menelefon?   

Semasa kecil, ibulah yang lebih sering mendukung kita..
Tapi tahukah kita bahawa sebaik saja ayah pulang dari kerja dengan wajah yang letih ayahlah selalu menanyakan apa yang kita lakukan seharian?   

Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jangan minum ais!".
Tapi tahukah kamu bahwa ayah sangat risau??   

Ketika kita remaja, kita meminta izin untuk keluar malam. 
Ayah dengn tegas berkata "tidak boleh!"..
Sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita? Kerana bagi ayah, kita adalah sesuatu yang sangat berharga.   

Saat kita sudah di percayai, ayahpun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melanggar kepercayaan nya...
Maka ayahlah yang setia menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau..   

Setelah kita dewasa, ayah telah menghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar.. Di saat kita memerlukan ini-itu, untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.
tanpa menolak, beliau memenuhinya..

Saat kamu berjaya..
Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu..
Ayah akan tersenyum dengan bangga..   

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..
Ayah sangat berhati-hati mengizinkannya..

Dan akhirnya.. 
Saat ayah melihat kita duduk di atas pelamin bersama pasangan..ayahpun tersenyum bahagia.. 
Apa kita tahu, bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis? 
Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia..Dan diapun berdoa 
"Ya Tuhan, tugasku telah selesai dengan baik..Bahagiakanlah putra/putri kecilku yang manis bersama pasangannya"..   

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk..
Dengan rambut yang memutih dan badan yang tak lagi kuat untuk menjaga kita..   

(sebarkan jika kita sayang kepada ayah kita)   

Ɩ♥ѵӗ U ayah/abah/daddy/papa..... love you({})♥
by: Sani Osman

thanx adikku nur amani syauqina atas titipan penuh sendu ini...

Ulasan

  1. ms kecik-kecik dlu, mak j yg pntg...
    mak nk tu, mak nak ni...nk wat pe2 @ gi mn2 msti mak kna ad...klau ayh j, xnk.bl dh bsr, bru sedar.mntak kat mak mcm2, tp gn duit ayh. gi mn2 mak kna ad, tp ayh yg hntr...
    ayh n mak....dua2 pntg :)

    BalasPadam
  2. btl3...
    ms kecik-kecik dlu, mak j yg pntg...
    mak nk tu, mak nak ni...nk wat pe2 @ gi mn2 msti mak kna ad...klau ayh j, xnk.bl dh bsr, bru sedar.mntak kat mak mcm2, tp gn duit ayh. gi mn2 mak kna ad, tp ayh yg hntr...
    ayh n mak....dua2 pntg :)

    BalasPadam
  3. sedih pulak bila baca entri ini.....tapi semuanya itu benar belaka.......

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…