Follow Us @soratemplates

29.4.11

dialog istimewa dalam cintamu cintaku satu

Ana Sofiya

Ni antara dialog-dialog yang aku rasakan menarik dalam novel Cintamu Cintaku Satu. Layanzz.....



Dialog 1:
Suhana: “Perempuan ni yang ada dekat luar tu! Dia yang nak jumpa bos. Sebab tu saya tanya sama ada bos nak ke tidak bercakap dengan dia. Mana tahu, takut luka lama berdarah semula pulak.”
Taufik: “Su, awak jangan nak bergurau, okey!”
Suhana: “Betul, bos! Dia ni yang datang nak jumpa bos! Dia ni yang di luar tu! Memang dia! Takkanlah saya tak kenal pulak? Dah tiga tahun saya tengok gambarnya kat atas meja bos tu! Memang dia, bukan perempuan lain!”
Dialog 2:
Taufik: “Saya dah faham sekarang. Saya ada anak saudara yang sudah berumur tiga tahun. Dulu dia sihat tetapi sekarang dia sakit. Itu bererti, jika dia masih sihat sekarang, saya tidak akan tahu tentang kewujudannya. Betul tak, saudari?” 
Nurul Hana: “Kalau awak berada di tempat saya, di tempat keluarga Nurul Liyana, awak juga akan melakukan perkara yang sama. Awak juga akan menyembunyikan hakikat itu daripada pengetahuan ibu mertuanya yang zalim!”
Taufik: “Wau! Tahniah! Awak sudah berjaya membuat saya marah! Sudahlah awak dan keluarga awak menyembunyikan suatu hakikat yang penting daripada pengetahuan saya dan umi selama ni, sekarang awak kutuk umi saya pulak?”
Dialog 3:
Taufik: “Irfan, itu siapa?”
Irfan: “Mama!”
Taufik: “Ini?”
Irfan: “Papa?”
Nurul Hana: “Irfan, kenapa panggil papa pulak? Ini bukan papa Irfan. Ini pak long, tahu?”
Taufik: “Biarlah dia panggil saya, papa. Apa salahnya? Betul tak, pak cik?”
Dialog 4:
Nurul Hana: “Kalau dah kedekut sangat, kenapa awak buat bayaran kepada doktor tu? Kenapa tak biarkan saja? Biar tak payah bedah Irfan! Simpan sahaja duit awak tu. Ini tidak! Bila dah buat bayaran, dah nak buat pembedahan, baru nak cakap macam gini. Awak ingat senang ke saya nak cari duit sebanyak tu untuk bayar balik kepada awak?”
Taufik: “Saya ada cadangan untuk awak langsaikan hutang tu.”   
Nurul Hana: “Yalah tu! Bila dah sakitkan hati saya, dah buat saya marah, baru nak cakap ada cara. Ada cadangan!”
Taufik: “Kahwin dengan saya,”
Nurul Hana: “Awak cakap apa ni, Encik Taufik? Kahwin dengan awak? Siapa yang awak nak suruh kahwin dengan awak?”
Taufik: “Hai, saya kan sedang berbual dengan awak. Tentulah awak yang saya ajak kahwin!”
Nurul Hana: “Masya-Allah, Encik Taufik. Kenapa dengan awak ni? Demam ke? Kita kan sedang cakap soal duit? Yang awak tiba-tiba cakap hal kahwin apasal? Lawaklah awak ni,”
Taufik: “Ana, tengok muka saya ni! Serius atau sedang bergurau dengan awak?”
Dialog 5:
Nurul Hana: “Awak memang melampau! Awak ingat kami nak jual Irfan ya? Hei, Irfan tu permata hidup kami tau! Dia bukan barang! Bukan bola! Nak ditendang-tendang merata-rata!”
Taufik masih tidak membalas. Kini, dia sedang santai duduk di hujung katil. Dia diam lagi.      
Nurul Hana: “Kenapa dengan awak ni? Kenapa asyik diam? Awak pekakkah?”     
Amboi-amboi, sedap-sedap saja dirinya dikatakan pekak oleh gadis ini. Tetapi apa hendak dibuat, dengar sahajalah!    
Nurul Hana: “Encik Taufik, saya sedang bercakap dengan awak ni!”
Taufik: “Saya tahu, Ana!”
Nurul Hana: “Kalau awak terus-menerus buat perangai macam ni, saya nak balik!” 
Taufik: “Kalau awak balik, Irfan akan jadi milik saya!”
Nurul Hana: “Hah, itulah sebenarnya, kan? Dah sah! Memang niat awak tak betul! Irfan milik awak konon! Macam mana awak boleh kata macam tu? Siapa yang besarkan dia selama ni? Awak ke?”
Dialog 6:
Taufik: “Cuba berterus terang dengan abang. Apakah Ana membenci abang kerana memaksa Ana dalam perkahwinan kita ini?”
Nurul Hana: “Tentulah! Dalam hidup Ana, tak pernah ada sesiapa memaksa Ana melakukan sesuatu yang Ana tak suka. Tapi abang, pandai-pandai abang aje mengatur hidup Ana. Tapi, itulah! Abang ingat abang hebat sangat, kan? Ana pun ada perancangan Ana sendiri jugak, tahu!”
Taufik: “Apa maksud Ana?”
Nurul Hana: “Abang, Ana ni kan Nurul Hana binti Abdullah. Adik kepada Nurul Liyana binti Abdullah. Kalau kak long berjaya menambat hati Abang Roslan, bukan susah untuk Ana menakluki hati abangnya, Encik Taufik Azhari bin Ahmad Rizal ni tau!”
Taufik: “Maksud Ana, sejak abang berjaya buat Ana setuju berkahwin dengan abang di Hotel Sri Malaysia tu, Ana dah mula merancang sesuatu? Sesuatu untuk mengikat abang pada Ana? Macam tu?”
Nurul Hana: “Hmm, Ana nak balas dendam pada abang, tahu!”
Taufik: “Balas dendam?”
Nurul Hana: “Yalah! Abang ingat senang-senang aje ke Ana nak terima abang dengan umi yang pernah buat tak ketahuan pada kak long?”
Dialog 7:
Nurul Hana: “Azim, hari tu awak kata, kak long dengan awak sama-sama belajar di UiTM. Awak dengan dia pernah bercinta ke?”
Azim: “Kak long you tu mata duitan, Ana. I ni dia tak pandang, cik oi! Tu, suami Ana tu yang jadi sasaran dia,”
Nurul Hana: “Taufik? Taufik Azhari?”
Azim: “Siapa lagi? Kan Liyana kerja di syarikat tu?”
Nurul Hana: “Apa maksud awak, Azim?”
Azim: “Ana, Yana dengan Taufik tu pasangan kekasih...”
Nurul Hana: “Azim!!!”
Azim: “Shh! Duduk! Duduk! Tenang!”
Dialog 8:
Irfan: “Mama, kenapa papa mati?”
Nurul Hana: “Sayang, semua orang pun akan mati. Cuma, Allah sayang papa, sebab itu Dia jemput papa pergi dulu.”
Irfan: “Ifan sayang papa, kenapa papa tak bawak Ifan sekali? Kenapa papa pergi sorang-sorang?”
Nurul Hana: “Memang Ifan sayang papa. Mama pun sayang papa jugak. Tapi, papa kena balik ke sana dulu. Papa tunggu kita di sana.” 
Irfan: “Semua orang nanti balik sana ya, mama? Lambat lagi ke, mama, kita nak ikut papa?”
Nurul Hana: “Kalau boleh, mama nak ikut papa, sayang. Sekarang juga, mama ingin berada di sisinya. Tapi, malangnya kita sudah terpisah di dua dunia. Papamu sudah berada di alam barzakh dan kita harus meneruskan hidup dalam dunia fana ini. Tapi, Fan, kenangan yang papa tinggalkan untuk kita terlalu banyak. Buat pengubat rindu kita kepadanya,”
Dialog 9:
Nurul Hana: “Tak! Tak! Tak boleh!! Tak boleh! Jangan dekati saya!!”
Taufik: “Kenapa? Kenapa abang tak boleh dekati Ana? Kenapa tak boleh nak sentuh Ana? Takkanlah baru sebulan lebih abang ‘mati’, Ana dah tak kenal abang dah? Ana...ini abanglah! Abang, Taufik Azhari. Abang ni suami Ana. Taufik Azhari belum mati lagi, sayang!”
Nurul Hana: “Kalau betul awak ni suami saya, Taufik Azhari bin Ahmad Rizal, awak mesti jawab dulu soalan-soalan saya ni!”
Taufik: “Macam mana kalau abang tak dapat jawab soalan Ana tu?” tanya dia. 
Nurul Hana: “Awak mesti lepaskan saya. Saya tak boleh berada dengan awak dalam bilik ni. Kita orang asing!”
Dialog 10:
Taufik: “Assalamualaikum. Nama saya, Taufik Azhari bin Ahmad Rizal. Saudari tentu pernah dengar nama saya, kan?”
Nurul Hana: “Nama saya, Nurul Hana binti Abdullah dan maaf, ini kali pertama saya dengar nama encik.”
Taufik: “Selamat berkenalan, Ana. Boleh saya panggil awak macam tu?”
Nurul Hana: “Err, boleh tolong lepaskan tangan saya tak?”
Taufik: “Kalau saya lepaskan tangan awak ni, awak tak akan pergi daripada saya lagi, kan? Janji?”
Nurul Hana: “Ke mana saya boleh pergi? Sana tu kan laut? Di sekeliling, semuanya laut. Tak boleh nak lepaskan diri lagi,”  
...................................
harap anda suka
sofi

6 ulasan:

  1. dah beli minggu lepas cuma belum berkesempatan nak membacanya. tapi bila dah baca petikan dialog ni rasa nak cepat-cepat baca lah kak. :)

    BalasPadam
  2. pling sk dialog 1 tu... :D

    BalasPadam
  3. ema..thanx
    hajar... hehe, g baca cpt
    anon, ooo...

    BalasPadam

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.