Langkau ke kandungan utama

dialog istimewa dalam cintamu cintaku satu

Ana Sofiya

Ni antara dialog-dialog yang aku rasakan menarik dalam novel Cintamu Cintaku Satu. Layanzz.....



Dialog 1:
Suhana: “Perempuan ni yang ada dekat luar tu! Dia yang nak jumpa bos. Sebab tu saya tanya sama ada bos nak ke tidak bercakap dengan dia. Mana tahu, takut luka lama berdarah semula pulak.”
Taufik: “Su, awak jangan nak bergurau, okey!”
Suhana: “Betul, bos! Dia ni yang datang nak jumpa bos! Dia ni yang di luar tu! Memang dia! Takkanlah saya tak kenal pulak? Dah tiga tahun saya tengok gambarnya kat atas meja bos tu! Memang dia, bukan perempuan lain!”
Dialog 2:
Taufik: “Saya dah faham sekarang. Saya ada anak saudara yang sudah berumur tiga tahun. Dulu dia sihat tetapi sekarang dia sakit. Itu bererti, jika dia masih sihat sekarang, saya tidak akan tahu tentang kewujudannya. Betul tak, saudari?” 
Nurul Hana: “Kalau awak berada di tempat saya, di tempat keluarga Nurul Liyana, awak juga akan melakukan perkara yang sama. Awak juga akan menyembunyikan hakikat itu daripada pengetahuan ibu mertuanya yang zalim!”
Taufik: “Wau! Tahniah! Awak sudah berjaya membuat saya marah! Sudahlah awak dan keluarga awak menyembunyikan suatu hakikat yang penting daripada pengetahuan saya dan umi selama ni, sekarang awak kutuk umi saya pulak?”
Dialog 3:
Taufik: “Irfan, itu siapa?”
Irfan: “Mama!”
Taufik: “Ini?”
Irfan: “Papa?”
Nurul Hana: “Irfan, kenapa panggil papa pulak? Ini bukan papa Irfan. Ini pak long, tahu?”
Taufik: “Biarlah dia panggil saya, papa. Apa salahnya? Betul tak, pak cik?”
Dialog 4:
Nurul Hana: “Kalau dah kedekut sangat, kenapa awak buat bayaran kepada doktor tu? Kenapa tak biarkan saja? Biar tak payah bedah Irfan! Simpan sahaja duit awak tu. Ini tidak! Bila dah buat bayaran, dah nak buat pembedahan, baru nak cakap macam gini. Awak ingat senang ke saya nak cari duit sebanyak tu untuk bayar balik kepada awak?”
Taufik: “Saya ada cadangan untuk awak langsaikan hutang tu.”   
Nurul Hana: “Yalah tu! Bila dah sakitkan hati saya, dah buat saya marah, baru nak cakap ada cara. Ada cadangan!”
Taufik: “Kahwin dengan saya,”
Nurul Hana: “Awak cakap apa ni, Encik Taufik? Kahwin dengan awak? Siapa yang awak nak suruh kahwin dengan awak?”
Taufik: “Hai, saya kan sedang berbual dengan awak. Tentulah awak yang saya ajak kahwin!”
Nurul Hana: “Masya-Allah, Encik Taufik. Kenapa dengan awak ni? Demam ke? Kita kan sedang cakap soal duit? Yang awak tiba-tiba cakap hal kahwin apasal? Lawaklah awak ni,”
Taufik: “Ana, tengok muka saya ni! Serius atau sedang bergurau dengan awak?”
Dialog 5:
Nurul Hana: “Awak memang melampau! Awak ingat kami nak jual Irfan ya? Hei, Irfan tu permata hidup kami tau! Dia bukan barang! Bukan bola! Nak ditendang-tendang merata-rata!”
Taufik masih tidak membalas. Kini, dia sedang santai duduk di hujung katil. Dia diam lagi.      
Nurul Hana: “Kenapa dengan awak ni? Kenapa asyik diam? Awak pekakkah?”     
Amboi-amboi, sedap-sedap saja dirinya dikatakan pekak oleh gadis ini. Tetapi apa hendak dibuat, dengar sahajalah!    
Nurul Hana: “Encik Taufik, saya sedang bercakap dengan awak ni!”
Taufik: “Saya tahu, Ana!”
Nurul Hana: “Kalau awak terus-menerus buat perangai macam ni, saya nak balik!” 
Taufik: “Kalau awak balik, Irfan akan jadi milik saya!”
Nurul Hana: “Hah, itulah sebenarnya, kan? Dah sah! Memang niat awak tak betul! Irfan milik awak konon! Macam mana awak boleh kata macam tu? Siapa yang besarkan dia selama ni? Awak ke?”
Dialog 6:
Taufik: “Cuba berterus terang dengan abang. Apakah Ana membenci abang kerana memaksa Ana dalam perkahwinan kita ini?”
Nurul Hana: “Tentulah! Dalam hidup Ana, tak pernah ada sesiapa memaksa Ana melakukan sesuatu yang Ana tak suka. Tapi abang, pandai-pandai abang aje mengatur hidup Ana. Tapi, itulah! Abang ingat abang hebat sangat, kan? Ana pun ada perancangan Ana sendiri jugak, tahu!”
Taufik: “Apa maksud Ana?”
Nurul Hana: “Abang, Ana ni kan Nurul Hana binti Abdullah. Adik kepada Nurul Liyana binti Abdullah. Kalau kak long berjaya menambat hati Abang Roslan, bukan susah untuk Ana menakluki hati abangnya, Encik Taufik Azhari bin Ahmad Rizal ni tau!”
Taufik: “Maksud Ana, sejak abang berjaya buat Ana setuju berkahwin dengan abang di Hotel Sri Malaysia tu, Ana dah mula merancang sesuatu? Sesuatu untuk mengikat abang pada Ana? Macam tu?”
Nurul Hana: “Hmm, Ana nak balas dendam pada abang, tahu!”
Taufik: “Balas dendam?”
Nurul Hana: “Yalah! Abang ingat senang-senang aje ke Ana nak terima abang dengan umi yang pernah buat tak ketahuan pada kak long?”
Dialog 7:
Nurul Hana: “Azim, hari tu awak kata, kak long dengan awak sama-sama belajar di UiTM. Awak dengan dia pernah bercinta ke?”
Azim: “Kak long you tu mata duitan, Ana. I ni dia tak pandang, cik oi! Tu, suami Ana tu yang jadi sasaran dia,”
Nurul Hana: “Taufik? Taufik Azhari?”
Azim: “Siapa lagi? Kan Liyana kerja di syarikat tu?”
Nurul Hana: “Apa maksud awak, Azim?”
Azim: “Ana, Yana dengan Taufik tu pasangan kekasih...”
Nurul Hana: “Azim!!!”
Azim: “Shh! Duduk! Duduk! Tenang!”
Dialog 8:
Irfan: “Mama, kenapa papa mati?”
Nurul Hana: “Sayang, semua orang pun akan mati. Cuma, Allah sayang papa, sebab itu Dia jemput papa pergi dulu.”
Irfan: “Ifan sayang papa, kenapa papa tak bawak Ifan sekali? Kenapa papa pergi sorang-sorang?”
Nurul Hana: “Memang Ifan sayang papa. Mama pun sayang papa jugak. Tapi, papa kena balik ke sana dulu. Papa tunggu kita di sana.” 
Irfan: “Semua orang nanti balik sana ya, mama? Lambat lagi ke, mama, kita nak ikut papa?”
Nurul Hana: “Kalau boleh, mama nak ikut papa, sayang. Sekarang juga, mama ingin berada di sisinya. Tapi, malangnya kita sudah terpisah di dua dunia. Papamu sudah berada di alam barzakh dan kita harus meneruskan hidup dalam dunia fana ini. Tapi, Fan, kenangan yang papa tinggalkan untuk kita terlalu banyak. Buat pengubat rindu kita kepadanya,”
Dialog 9:
Nurul Hana: “Tak! Tak! Tak boleh!! Tak boleh! Jangan dekati saya!!”
Taufik: “Kenapa? Kenapa abang tak boleh dekati Ana? Kenapa tak boleh nak sentuh Ana? Takkanlah baru sebulan lebih abang ‘mati’, Ana dah tak kenal abang dah? Ana...ini abanglah! Abang, Taufik Azhari. Abang ni suami Ana. Taufik Azhari belum mati lagi, sayang!”
Nurul Hana: “Kalau betul awak ni suami saya, Taufik Azhari bin Ahmad Rizal, awak mesti jawab dulu soalan-soalan saya ni!”
Taufik: “Macam mana kalau abang tak dapat jawab soalan Ana tu?” tanya dia. 
Nurul Hana: “Awak mesti lepaskan saya. Saya tak boleh berada dengan awak dalam bilik ni. Kita orang asing!”
Dialog 10:
Taufik: “Assalamualaikum. Nama saya, Taufik Azhari bin Ahmad Rizal. Saudari tentu pernah dengar nama saya, kan?”
Nurul Hana: “Nama saya, Nurul Hana binti Abdullah dan maaf, ini kali pertama saya dengar nama encik.”
Taufik: “Selamat berkenalan, Ana. Boleh saya panggil awak macam tu?”
Nurul Hana: “Err, boleh tolong lepaskan tangan saya tak?”
Taufik: “Kalau saya lepaskan tangan awak ni, awak tak akan pergi daripada saya lagi, kan? Janji?”
Nurul Hana: “Ke mana saya boleh pergi? Sana tu kan laut? Di sekeliling, semuanya laut. Tak boleh nak lepaskan diri lagi,”  
...................................
harap anda suka
sofi

Ulasan

  1. dah beli minggu lepas cuma belum berkesempatan nak membacanya. tapi bila dah baca petikan dialog ni rasa nak cepat-cepat baca lah kak. :)

    BalasPadam
  2. pling sk dialog 1 tu... :D

    BalasPadam
  3. ema..thanx
    hajar... hehe, g baca cpt
    anon, ooo...

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…