Langkau ke kandungan utama

12 april menjadi penentu

siapakah menyangka sebuah perkahwinan akan berakhir dengan tragis, kan? isteri mati dibunuh dan yang dituduh bukan orang lain, suaminya sendiri juga. 

kita menanti dengan debar keputusan mahkamah yang akan memutuskan sama ada mohafri mohamed 39, bekas pengurus katering bersalah atau tidak, pada 12 april nanti. 


mohafri didakwa membunuh isterinya, Fazlina Ahmad, 39, di rumah mereka di No 70, Jalan Pinggiran 2, Taman Pinggiran Ukay, Ampang, antara jam 5 pagi dan 10.30 pagi, 30 Disember 2009. mayat isteri ditemui berbungkus selimut dan disumbat dalam almari.


Hakim Datuk Mohtarudin Baki menetapkan tarikh itu selepas mendengar hujah pihak pendakwaan dan pembelaan pada akhir kes pendakwaan, semalam.

Tertuduh yang diwakili peguam Hisyam Teh Poh Teik didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dihukum mati mandatori.

Mayat Fazlina, ibu dua anak itu ditemui dibaluti selimut tebal dan diletak di bahagian bawah almari pakaian manakala hidung dan mulutnya ditekup menggunakan pita pelekat.

nak baca apa kata pendakwa dan peguambela, masuk sini

tak baik menuduh... one is not guilty until proven, itu apa yang aku fahamlah. tapi kalau benarlah dia, si lelaki ini melakukannya, ya allah..... di manakah peri kemanusiaan? kalau benci, marah dan menyampah sekalipun, lepaskanlah cara baik. ceraikan! dulu masa nak menikahpun, bukankah semua dibuat mengikut adat?


sedih, kan? orang melayu beragama islam namun tindak tanduk? 


ampuni aku ya allah, 


bukan mengumpat... sekadar melahirkan rasa kecewa. 


p/s: hati-hati memilih bakal suami atau isteri.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…