Langkau ke kandungan utama

TENTANG MESIR LAGI

Updates from Egypt: Cairo square packed; Amr Moussa ready to 'serve the people'
Thousands of Egyptian demonstrators gather Tuesday in Cairo's Tahrir Square

ni aku terima komen dari seorang teman dalam sini.

assalammuailakum..,
saya ade kawan yang belajar di Mesir tapi di bawah swasta.... nasib amat baik kerana dikatakan semua pelajr swasta dpt pulang dahulu.. tp sy xterima lagi ape2 berita dr die krn lost contact.. semoga die selamat.. 

pg ni, sy br dpt tahu dr kwn sy yg mempunyai kwn2 dibawah program tajaan.. mereka ditempatkan di sebuah bangunan dgn kawalan ketat sebelum dibenarkan pulang.. tp berita terkini xdpt diketahui krn terputus talian..talian telefon xdpt disambungkan.. semoga mrk selamat... amiin.

dlm tv3, ketua pelajar perubatan di mesir berkata keadaan memang terkawal tapi bekalan makanan tentulah tak cukup. tempoh perintah berkurung pula bermula jam 1 bukan lagi jam 3... 

yang ada duit, tentu dah belikan tiket untuk anak-anak mereka balik ke malaysia. satu aiport dah kena bom pulak. apa-apapun, kita akan sentiasa doakan agar anak-anak kita di sana sentiasa selamat. 

percaya atau tidak menurut cnn, inilah kemarahan yang meledak selepas terpendam selama 30 tahun. macam gunung berapilah kalau begitu, iya tak? sekali meletus..... musnahkan segala, kan? 

untuk maklumat terkini cnn, boleh ke sini.

mengapa cnn? 

sebab cnn bukan macam tv kita di malaysia yang suka menyembunyikan isu....

sofi

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…