Langkau ke kandungan utama

selembut salju 3

3
Johanna membaling-baling batu-batu kecil yang telah dikumpulkannya ke dalam kolam ikan milik ibunya. Dia tahu, kalau mummynya nampak, akan menanah telinganya kena leter. Tapi, dia tak peduli jugak. Dia baling dan terus baling. Bukan tak kesian tengok anak-anak ikan tu macam mengelak lontarannya tapi sekarang ni, dia sedang terlalu geram.

“Dasar buaya tembaga! Dengan Nozi cekeding tu pun dia nak berasmaradana. Tak tahu memilih langsung. Tunang sikit punya cun melecun sini, dia boleh main kayu tiga. Eeeii, kalau aku ikut hati aku yang geram ni, Johan, lunyai badan kau tu, aku lipat-lipat! Aku silatkan bagi patah riuk! Arghh, geramnya aku!!!” dia menjerit, mengundang keterkejutan kepada semua yang mendengar.

“You dengarlah tu, papanya! Sejak dia balik semalam, asyik menjerit aje. Pagi tadi, Munah kena bersihkan bilik dia, pa. Habis alat mekap atas almari solek bertabur kat atas lantai. Bau harum semerbak pulak tu.” Si mummy memberitahu suaminya.

“Wangi? Kenapa? Ada hantu dalam bilik dia? Dah merasuk anak kesayangan I tu?” soal si papa, masih ingin bergurau. Tapi, sepasang mata tetap melihat perlakuan anaknya di tepi kolam ikan tu.

“Papa, you ni asyik nak bergurau aje. Your daughter humban habis alat mekap dia, dengan semua botol-botol wangian habis berderai, pecah, tau! Angin pus-pus dia sudah mari!” mummy bercerita penuh perasaan.

“Hmm, tak lama lagi ikan you semua akan mati?”

“Hah?” Mummy terus terjun katil, pergi ke tepi tingkap di sebelah si suami. Bila nampak sahaja si anak sedang baling batu kat dalam kolam, dia menjerit lantang....

“Jo!!! Buat apa tu? Kenapa baling ikan mummy! Mati diorang nanti...Ciannyaa...” terus berlari meninggalkan suami yang sedang menekup telinga.

“Like mother, like daughter. When they are angry, means..money is gone...when they are in good mood, also, money will be gone. Whoa! Johan! This is your fault! Oh yes, I know it!”

Si papa, mat saleh yang sudah peluk Islam sewaktu hendak menikah dengan si mummy, 29 tahun dulu, mula mencari-cari kesalahan bakal menantu. Bagi dirinya, anak tunggal kesayangan tidak mungkin marah tanpa sebab. Hmm, dia hendak bersemuka. Belum kahwin sudah pandai buat anaknya mengamuk begini! Tak boleh jadi! Tak boleh jadi!

“Jo, kenapa bunuh anak ikan mummy?” jerit Puan Maria.

Johanna tersentak. Batu yang masih ada dalam tapak tangan, disorok ke belakang. Hisy, mummy ni tahu aje! Nampak aje!

“Tak matilah, mummy. Semua sedang berenang dengan gembira...tengok tu!!” dia membalas sambil menarik ibunya untuk memerhati gelagat anak-anak ikan kap di dalam air.

Puan Maria mengurut dada. Lega. Tapi dia segera menoleh memandang wajah Johanna. Risau memikirkan keadaan anak gadisnya itu.

“Kenapa marah ni, sayang? Marahkan siapa? Johan?” tanya dia lembut. Begitulah sikapnya. Dengan anak yang seorang memang dia tidak pernah berkasar. Sayang sangat dia kepada ratu hatinya ini. Ditatang bagai minyak yang penuh.

Johanna pun menceritakan tentang kejadian semalam kepada ibunya.

“Owhh..tak dapat lepas geram pada Johan, Jo lepas geram pada anak ikan mummy, ya?” sindirnya.

Johanna tersengih. “Dah jadi tabiatlah, mummy. Jo tak reti nak marah orang depan-depan. Tak pandai nak herdik ke, jerit ke. Jo kesian tengok muka seposen dia. Tak sampai hati nak cakap apa-apa.” Balasnya.

Puan Maria menatap wajah lembut di hadapannya. Tidak lama kemudian, dia pun mula tersengih. “A...ha.. anak mummy dah jatuh cinta dengan Johan, ek? Dah pandai cemburu, tu? Cemburu kan tandanya sayang? Alhamdulillah! Akhirnya!”

Tubuh Johanna dirangkulnya, dipeluk erat-erat. Dicium pipi anaknya bertalu-talu. Kegembiraannya jelas kelihatan.

“Mummy risau takut-takut kamu tu masih teringatkan Ikram. Maklumlah, lama kamu bercinta dengan budak tu. Tapi, Allah maha kaya. Dia tunjukkan kebenaran sebelum kamu teraniaya. Lepas tu kamu dipertemukan dengan Johan. Kata, Wani, sejak Johan kawan dengan kamu, dia dah berubah. Dah tak keluar dengan perempuan lain dah. Bekerjapun dah serius, tak curi-curi tulang. Banyak masa dia luang untuk kamu. Dan, nampaknya berbaloi dah, kan. Berjaya jugak dia buat kamu sayangkan dia. Kan?”

Johanna hanya mampu tersenyum. Tapi dalam kepala, ada sesuatu yang sedang begitu membebankan. “Sayang, sayang jugak, mummy! Tapi, Jo mesti nak buat dia menderita sebelum kami kahwin.”

“Baby! My baby! Why? Kenapa you nak hurt Johan pulak? Dia ada buat.... tak senonoh dengan you, ke, sayang?” si papa, yang dari tadi menjadi pendengar setia sudah menapak untuk duduk di kerusi taman, mengambil tempat di tengah-tengah di antara isteri dan anaknya.

“Hisy, dia ni! Badan dahlah besar, nak juga menghimpit kita?” si isteri menolak suaminya.

“You tolak-tolak I, kalau I jatuh, you larat angkat ke?” marah Encik Salleh kepada Puan Maria. Melihat ibunya mencebik, Johanna ketawa sakan. Inilah suasana yang paling menggembirakannya. Berada bersama-sama ibu dan ayah yang suka menyakat antara satu sama lain.

“Papa, mummy, Johan tu baik.”

“Tapi tadi...”

“Oh, itu... Papa, mummy, Jo geram, sebab Johan sama naik dengan si Liyana menyorokkan dari Jo tentang Ikram. Diorang berdua tu dah lama tahu tentang Ikram tapi sengaja tak beritahu Jo. Tu yang berasap kepala Jo ni! Kalaulah Jo tak nampak dengan mata Jo ni.... kalaulah Jo tak pergi mengintip dan hendap dia, sampai sekarang, Jo tak tahu siapa dia dan kenapa dia tinggalkan Jo. Yang diorang berdua tu sanggup simpan rahsia dan nak biar perut diorang pecah baru nak beritahu Jo, kenapa?”

Mulut ayah dan ibu membentuk huruf O. Hmm, patutlah Johanna marah sangat. Johan, Johan? Kenapa dirahsiakan tentang Ikram?

Si papa mengerutkan dahi. “Baby, take the positive side. Mungkin Johan takut you sedih. You kan bercinta dengan Ikram? Tentu dia tak mahu tengok you menangis teringatkan that....gay?” tukasnya.

“Oh, maksud papa, Johan nak melindungi Jo supaya Jo tak kecewa sangat bila Ikram lebih suka lelaki daripada Jo, perempuan cantik dan sempurna ni?” soal Johanna nakal. Dia cuba menyelami apa yang berada dalam kepala otak Johan. Mungkin Johan fikir dia mengalami inferiority complex sebab tewas merebut cinta Ikram dari tangan seorang lelaki?

“Baby, you kan sayang sangat pada Ikram?” Mummy mencelah.

“Mummy, mummy jugak ajar Jo supaya meletakkan Allah di kedudukan paling atas. Jo tahu, Johan dengan Liyana cuba melindungi Jo. Semua tu dibuat sebab mereka sayang Jo. Jo tahu! Tapi, mereka kena faham yang Jo ni kuat. Cinta Ikram, hanya cinta manusia, yang bila-bila masa akan hilang. Jo dah lama bersedia. Nak kata tak kecewa, itu bohonglah sebab kami lama dah berjanji sehidup semati. Tapi, Jo sedar, kalau jodoh Jo bukan dia, Jo redha. Yang Jo kesal, dia pilih jalan hidup kaum Luth itu. Itu, Jo sangat sedih. Jo kesian sangat pada Ikram. Lain daripada tu, nothing!”

Ibu dan ayah terhangguk-hangguk.

“ Yang Jo tak faham sekarang ni... yang buat Jo geram..kenapa tiba-tiba si Johan pula main cinta dengan Nozi? Kalau dah sayang dan mabuk asmara dengan budak tu, kenapa dia luahkan perasaan pada Jo? Kenapa nak kahwin dengan Jo? Kenapa buat perangai bila semuanya dah ditempah? Nanti, Jo nak naik atas pelamin dengan siapa?”

“Johan tahu ke yang kamu tahu tentang Ikram?” soal si ibu.

“Jo tak pernah cerita pun.”

Salleh merenung tajam wajah anaknya. Sedikit sebanyak dia sudah dapat mencerakin. Dia seakan-akan faham mengapa Johan melakukan apa yang dilakukannya. Lalu dia bertanya...

“Johanna, Johan tu... dia tahu ke yang kamu sayang dia? Pernah dia tanya kamu sama ada kamu cinta dia atau tidak?”

Lama Johanna berfikir. Setahunya, dia tidak pernah beritahu apa yang dia rasa. Alah, malaslah nak jiwang karat ni. Buat apa? Sayang tidak perlu ditunjukkan. Cinta tidak perlu dilafazkan. Semua tu senang dibaca melalui bahasa tubuh. Bodohlah kalau itupun Johan tak tahu...   

Ulasan

  1. best3!!
    cpt2 la smbung ye.
    dah x sbr da ni.

    BalasPadam
  2. bestlah................Gandingan yg bagus.......Johanna dan Johan!!!!!!

    BalasPadam
  3. kalau cinta katakan cinta...xde lah c Johan tu ternanti2 dan buat perkara semata2 nak nampak cemburu si Johanna...hehehe...
    la rupanya c ikram tu gay ke akak...hmmm...

    BalasPadam
  4. @seed169
    haha, baru tahu? mmg kak sofi buat dia gay...

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…