Langkau ke kandungan utama

selembut salju 2

2
“Johan, duduklah! Nak fikir, mesti duduk sini, tenangkan fikiran. Berjalan mundar mandir, depan belakang, lagi kusut otak tu, tau!”

Johan berhenti bergerak. Kini wajah perempuan muda di hadapannya ditatap tajam. Dia sedang geram. Rancangannya tidak berjaya. Dia gagal!


“Macam mana dia boleh jadi kayu sampai macam tu? Takkan tak cemburu langsung tengok kami?”


Si gadis yang duduk di sebelahnya sejak tadi sudah terangguk-angguk.


“Betul cakap bos tu! Takkan sikitpun Jo tak cemburu tengok kita semalam? Mana boleh jadi! You tunang dia. Dah bertunang lebih 5 bulan. Dah nak kahwin lagi sebulan. Tak cinta, mana boleh kahwin, kan?” soalnya dengan wajah serius kepada dua orang yang sedang keresahan. Si perempuan terus mendongak, dah tak menghitung bilangan semut di atas lantai dah. Yang lelaki terus duduk, dah penat dah bilang langkah gerakan kakinya.


“Sebab apa pulak kami tak boleh kahwin? Kahwin tetap kahwin, cinta pupuk lepas kahwinlah!” tegas Johan sambil memandang Nozi macam nak telan. Geram dengan minah sorang ni, yang seolah-olah berdoa mintak dia tak ada jodoh dengan Johanna. Mana boleh!


“Selagi dia tak jumpa Ikram, selagi itulah dia macam kayu, si bendul tu! Johan, macam mana aku nak beritahu dia yang Ikram tu dah tak minat dengan perempuan? Kalau aku cerita, mesti dia cakap aku tipu dia. Tapi, kalau aku tak cerita, tak tunjuk, dia mesti terus berharap pada mamat tu.”


“Bukan mamatlah, cikpon!” tukas Nozi. Johan dan Liyana sama-sama tergelak. Tapi tak lama. Keadaan kembali serius.


“Kalau dia nampak, dia mesti kecewa sangat. Dia mesti sedih. Aku tak nak dia sedih. Aku tak nak tengok Johanna menangis.” Johan melahirkan kebimbangan. Satu keluhan dilepaskan. “Apa yang hebat sangat si Ikram tu, Yana? Sampai Jo tak boleh nak lupa? Aku ni dah kira cukup romantis dah, tau. Ayat-ayat cinta dok main kat bibir aku ni tapi, sikitpun dia tak cair. Macam mana aku nak buat lagi ha? Sedihlah macam ni...” bisiknya.


“Alololo.... janganlah sedih, bos! Bos kena bekerja keras untuk memiliki hati Johanna. Nama pun dah sama, kan? Maknanya, ada jodoh tu! Cuma kena cari soft spot dia aje? Yana, cepatlah! Jangan bagi bos susah hati! Apa lagi rancangan bernas kau lepas ni?” Nozi mententeramkan ketua pejabatnya. Dan cuba memberi pendapatnya dengan harapan, ia akan diterima.


“Soft spot? Yes! Ni yang aku sayangkan kau ni Nozi. Terima kasih. Johan, aku dah dapat idea dah.” Liyana yang begitu teruja terus kelu bila Johan menjuihkan bibir.


“Malas aku nak fikir dah. Nanti gagal lagi, camne?” tanya Johan.


“Weh, janganlah cepat putus asa. Kali ini mesti cemerlang punya.Hari tu, tektik tu memang salah. Kau tu memang dah terkenal sebagai buaya tembaga. Jadi, tengok kau dengan Nozi macam tak ada apalah.. Just macam dia tengok kau dengan perempuan-perempuan lain dulu tu!”


“Jadi?”


“Jadi, kita cuba cara lain.”


Nozi memetik jari.


“Ya, ya... aku setuju. Kita buat macam dalam cerita Ali Setan tu, nak? Johan pura-pura jatuh sakit, lepas tu, kita habaqlah yang dia teruk sangat, kan? Biar Johanna susah hati.”


Liyana menunjal dahi Nozi membuat gadis itu terjerit kecil.


“Pandai jugak budak kecil ni, ya!”


Nozi ketawa menerima pujian itu.


“Tapi, kan.... aku tambah sikit. Kau kena hilangkan diri beberapa hari, Johan. Hilang macam si Ikram tu. Biar Johanna tahu erti rindu.”


“No way! Aku bukan Ikram nak main menyorok. Tamo!”


“Bos, kita memang bukan di Norway.” Nozi buat lawak bodoh.


“Hisy...”


Cepat-cepat Nozi mengelak penumbuk yang dikepal oleh Johan. Kalau tidak tadi, kes naya, makk.....


“Johan, bila kau nak pura-pura sakit?”


“Esok pun boleh! Cuma, korang rasa, macam mana? Boleh berjaya ke?” tanya Johan. Dia tak mahu gagal lagi. Dia tak sanggup kecewa. Cintanya kepada Johanna separuh mati. Dia buat semua ni sebab dia mahu Johanna juga cintakan dirinya dan melupakan Ikram. Dia kasihan pada gadis itu. Dia tidak mahu Johanna masih terkial-kial dalam pencarian cinta yang sudah mati!

Ulasan

  1. best la cite ni akak.
    cpt2 la bt smbungn dia ye.

    BalasPadam
  2. oo...rupanya rancangan liyana ...nak menguji hati johanna rupanya...
    akak kemana sebenarnya ikram ni...
    bgtaulah cepat

    BalasPadam
  3. ahaks lawak....kak sofi sambung cepattt..

    BalasPadam
  4. hohoho ingat johan ni jahat ghupanya tgh kemaruk nk tarik perhatian tunang tersayang... suka2.. kak nk lagi..

    BalasPadam
  5. @miznza84

    mmm, mmg itulah yg cuba dilakukan

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…