apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

16.2.11

selembut salju 2

2
“Johan, duduklah! Nak fikir, mesti duduk sini, tenangkan fikiran. Berjalan mundar mandir, depan belakang, lagi kusut otak tu, tau!”

Johan berhenti bergerak. Kini wajah perempuan muda di hadapannya ditatap tajam. Dia sedang geram. Rancangannya tidak berjaya. Dia gagal!


“Macam mana dia boleh jadi kayu sampai macam tu? Takkan tak cemburu langsung tengok kami?”


Si gadis yang duduk di sebelahnya sejak tadi sudah terangguk-angguk.


“Betul cakap bos tu! Takkan sikitpun Jo tak cemburu tengok kita semalam? Mana boleh jadi! You tunang dia. Dah bertunang lebih 5 bulan. Dah nak kahwin lagi sebulan. Tak cinta, mana boleh kahwin, kan?” soalnya dengan wajah serius kepada dua orang yang sedang keresahan. Si perempuan terus mendongak, dah tak menghitung bilangan semut di atas lantai dah. Yang lelaki terus duduk, dah penat dah bilang langkah gerakan kakinya.


“Sebab apa pulak kami tak boleh kahwin? Kahwin tetap kahwin, cinta pupuk lepas kahwinlah!” tegas Johan sambil memandang Nozi macam nak telan. Geram dengan minah sorang ni, yang seolah-olah berdoa mintak dia tak ada jodoh dengan Johanna. Mana boleh!


“Selagi dia tak jumpa Ikram, selagi itulah dia macam kayu, si bendul tu! Johan, macam mana aku nak beritahu dia yang Ikram tu dah tak minat dengan perempuan? Kalau aku cerita, mesti dia cakap aku tipu dia. Tapi, kalau aku tak cerita, tak tunjuk, dia mesti terus berharap pada mamat tu.”


“Bukan mamatlah, cikpon!” tukas Nozi. Johan dan Liyana sama-sama tergelak. Tapi tak lama. Keadaan kembali serius.


“Kalau dia nampak, dia mesti kecewa sangat. Dia mesti sedih. Aku tak nak dia sedih. Aku tak nak tengok Johanna menangis.” Johan melahirkan kebimbangan. Satu keluhan dilepaskan. “Apa yang hebat sangat si Ikram tu, Yana? Sampai Jo tak boleh nak lupa? Aku ni dah kira cukup romantis dah, tau. Ayat-ayat cinta dok main kat bibir aku ni tapi, sikitpun dia tak cair. Macam mana aku nak buat lagi ha? Sedihlah macam ni...” bisiknya.


“Alololo.... janganlah sedih, bos! Bos kena bekerja keras untuk memiliki hati Johanna. Nama pun dah sama, kan? Maknanya, ada jodoh tu! Cuma kena cari soft spot dia aje? Yana, cepatlah! Jangan bagi bos susah hati! Apa lagi rancangan bernas kau lepas ni?” Nozi mententeramkan ketua pejabatnya. Dan cuba memberi pendapatnya dengan harapan, ia akan diterima.


“Soft spot? Yes! Ni yang aku sayangkan kau ni Nozi. Terima kasih. Johan, aku dah dapat idea dah.” Liyana yang begitu teruja terus kelu bila Johan menjuihkan bibir.


“Malas aku nak fikir dah. Nanti gagal lagi, camne?” tanya Johan.


“Weh, janganlah cepat putus asa. Kali ini mesti cemerlang punya.Hari tu, tektik tu memang salah. Kau tu memang dah terkenal sebagai buaya tembaga. Jadi, tengok kau dengan Nozi macam tak ada apalah.. Just macam dia tengok kau dengan perempuan-perempuan lain dulu tu!”


“Jadi?”


“Jadi, kita cuba cara lain.”


Nozi memetik jari.


“Ya, ya... aku setuju. Kita buat macam dalam cerita Ali Setan tu, nak? Johan pura-pura jatuh sakit, lepas tu, kita habaqlah yang dia teruk sangat, kan? Biar Johanna susah hati.”


Liyana menunjal dahi Nozi membuat gadis itu terjerit kecil.


“Pandai jugak budak kecil ni, ya!”


Nozi ketawa menerima pujian itu.


“Tapi, kan.... aku tambah sikit. Kau kena hilangkan diri beberapa hari, Johan. Hilang macam si Ikram tu. Biar Johanna tahu erti rindu.”


“No way! Aku bukan Ikram nak main menyorok. Tamo!”


“Bos, kita memang bukan di Norway.” Nozi buat lawak bodoh.


“Hisy...”


Cepat-cepat Nozi mengelak penumbuk yang dikepal oleh Johan. Kalau tidak tadi, kes naya, makk.....


“Johan, bila kau nak pura-pura sakit?”


“Esok pun boleh! Cuma, korang rasa, macam mana? Boleh berjaya ke?” tanya Johan. Dia tak mahu gagal lagi. Dia tak sanggup kecewa. Cintanya kepada Johanna separuh mati. Dia buat semua ni sebab dia mahu Johanna juga cintakan dirinya dan melupakan Ikram. Dia kasihan pada gadis itu. Dia tidak mahu Johanna masih terkial-kial dalam pencarian cinta yang sudah mati!

8 ulasan:

  1. best la cite ni akak.
    cpt2 la bt smbungn dia ye.

    BalasPadam
  2. oo...rupanya rancangan liyana ...nak menguji hati johanna rupanya...
    akak kemana sebenarnya ikram ni...
    bgtaulah cepat

    BalasPadam
  3. ahaks lawak....kak sofi sambung cepattt..

    BalasPadam
  4. hohoho ingat johan ni jahat ghupanya tgh kemaruk nk tarik perhatian tunang tersayang... suka2.. kak nk lagi..

    BalasPadam
  5. @miznza84

    mmm, mmg itulah yg cuba dilakukan

    BalasPadam

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.