Langkau ke kandungan utama

Nak bercuti ke luar negara? Ni senarai tempatnya....

bagi anda yang ingin bercuti ke luar negara, yahoo travel senaraikan beberapa tempat yang cantik, menarik dan mampu pergi oleh orang-orang biasa-biasa....macam aku, macam anda....

dalam senarai itu, yahoo travel turut membantu anda dalam memilih di mana nak menginap, musim yang manakah paling sesuai serta syarikat penerbangan manakah yang terbaik untuk membawa anda. lihatlah sebahagian gambar-gambar menarik bagi tempat-tempat yang disyorkannya...

selamat melancong.....

Dublin, Ireland

Dublin's Ha'penny Bridge
Dublin's Ha'penny Bridge

Photo: Courtesy Thorsten Pohl/Wikimedia Commons

A popular street in Lisbon
A popular street in Lisbon

Photo: Courtesy billnorman/MyBudgetTravel

Sunset on Tallinn's Old Town
Sunset on Tallin's Old Town

Photo: RachaelOBanion/MyBudgetTravel

Sam Houston Park in Houston, Texas
Sam Houston Park in Houston, Texas

Photo: Richard Cummins/Corbis

Bustling Bogotá, Colombia
Bustling Bogotá, Colombia

Photo: John Coletti/Getty Images


Shanghai, China

Shanghai's Old Town
Shanghai's Old Town
Photo: Courtesy dlj668/MyBudgetTravel


Gulf Coast

January 2011 photo of Panama City Beach, Fla.
January 2011 photo of Panama City Beach, Fla.

Photo: Walter Bibikow/JAI/Aurora Photos

Jamaican beach
Jamaican beach

Photo: Sergio Pitamitz/Corbis

Mountain goats take in the view at Banff, Canada
Mountain goats take in the view at Banff, Canada

Photo: Courtesy heidem/MyBudgetTravel

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…