Langkau ke kandungan utama

hati yang luka 9

Asmidar kini berada di kampung, menghumban jauh segala kepedihan demi babah tersayang. Sejak dia pulang, hanya senyuman plastik dilemparkan agar babah tidak bertanyakan kisah rumah tangganya. Tapi, orang tua terlebih dulu makan garam. Senyumlah.... ketawalah.... babah tetap dapat membaca setiap helah tersembunyi. Babah tetap dapat menghitung setiap kesan luka yang diguris.

“As ada masalah dengan Surin, kan? As jugak ada masalah dengan isteri pertama dia. Ada masalah dengan ibunya. Malah, bagi As, semua adalah masalah, kan?” babah memulakan bicara.

Asmidar diam, tenang dan tabah untuk mendengar babah memulangkan paku buah keras kerana sebenarnya, babahlah dulu yang amat menentang pernikahan dia dengan Surin. Sebelum kak long dan kak ngah memarahinya, babah orang pertama yang memberikan 1001 alasan mengapa dia dengan Surin tidak boleh berkahwin. Babahlah orang pertama yang memarahi Surin, menuduh dengan pelbagai kata-kata kesat. Babahlah juga yang berkali-kali berkata, Surin tidak akan mampu berlaku adil. Namun, kerana degil, dia dan Surin ingkar. Kemarahan babah tidak memberi bekas. Mereka tetap gatal juga hendak meneruskan perkahwinan sehingga babah, sesungguhnya tidak berdaya hendak menasihati lagi. Ya, benar! Orang yang sedang mabuk asmara tidak akan pernah mendengar nasihat. Itu kenyataan dan kini Asmidar percaya sangat-sangat akan kenyataan itu!

“Surin suruh As balik kampung, berehat. Suruh As tenangkan fikiran.” Akhirnya Asmidar mula bercerita.

Babah duduk di kerusi di hadapan Asmidar.

“Kelmarin, Surin balik sini jumpa babah. Dia minta maaf dengan babah. Dia cakap dia kelahi dengan kamu. Dia cakap, kamu mintak dia lepaskan kamu.”

Asmidar terkejut. Wajah babah direnung seolah-olah tidak percaya dengan apa  yang dia baru dengar. Surin balik ke sini? Tapi....

“Kamu pun tahu, cerai ialah satu-satunya perkara halal yang dibenci Allah. Kenapa kamu mintak dari Surin benda yang Allah murka. Yang Allah tak suka? Yang Allah benci?” suara babah sedikit tinggi. Asmidar tahu bahawa babah sedang menahan marah terhadapnya.

“As ingat itulah yang terbaik, babah. As tak suka jadi orang ketiga ni. Baru As tahu, sakit jadi perampas kasih orang. Sakit, bila hidup menumpang kasih. As tak sanggup lagi dah.” Jawab Asmidar, lemah.

“Kamu ingat, Surin tak sakit? Tak letih layan kerenah kamu? Layan kerenah bini tua dia? Layan kehendak emak dia?” babah tenang bertanya. Asmidar terkelu lidah.

“As, kalau nak tahu, Surin tu dah lelah dengan sikap semua perempuan di sekelilingnya, yang tak tahu menghargai kasih sayang dia.”

“Tapi, babah.....”

“Tunggu! Babah tak habis cakap lagi ni.”

Asmidar terdiam. Jerkahan babah mematikan kata.

“Babah tanya Surin, apa mahunya? Kalau dia nak lepaskan kamu, babah cakap pada dia yang kalau itu penyelesaian terbaik, buatlah. Kamu tahu apa dia jawab?”

Asmida menggeleng tanda tidak tahu. Namun wajah babah ditatap sayu.

“Dia sayang kamu.”

“Dia cakap macam tu?”

Babah mengangguk.

“Surin cakap, kalau boleh biarlah maut jadi pemisah. Surin cakap, walau penat, dia dah pilih untuk ada 2 bini, jadi dia nak cuba bahagiakan dua-dua. Surin cakap, dia memang takut bila dia tak dapat bersikap adil, tapi kalau isteri-isteri dia sanggup luah apa yang diorang masing-masing tak puas hati, dia akan cuba memberi keadilan. Tapi, Surin jugak cakap, isteri-isteri dia kena belajar terima hakikat dirinya. Belajar untuk tidak terlalu cemburu. Belajar untuk memahami bahawa mereka berkongsi.” Lama babah berjeda sebelum menyambung, “Sekarang ni, Surin serahkan kepada kamu aje. Kalau masih mahu berpisah, dia tak boleh nak cakap apa-apa. Tapi kalau hendak memulakan semuanya, esok, pukul 8 malam, dia nak jumpa kamu di Restoran Big Plate, Shah Alam.”

Ketika pulang, Asmidar memeluk tubuh babahnya erat-erat. Dia sudah membuat keputusan. Sudah diberitahupun kepada babah. Senyuman babah menjadi restu.

“As nak setia pada Surin sebab As kagum pada kesetiaan babah pada mama. Tak apalah kalau As dapat separuh saja daripada hati dia, tak apa. As tetap akan berusaha menjadi isteri sebaik mama, yang sentiasa di dalam ingatan Surin bila As dah tak ada. Kekuatan babah, perangsang untuk As. Lepas ni, As tak akan lemah lagi. Babah restukanlah As, ya.”
...............................
tunggu, ada edisi istimewa selepas ini. maaf terlewat upload.  hehe

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…