Luahan

apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

Asmidar kini berada di kampung, menghumban jauh segala kepedihan demi babah tersayang. Sejak dia pulang, hanya senyuman plastik dilemparkan ...

hati yang luka 9

By Februari 22, 2011

Asmidar kini berada di kampung, menghumban jauh segala kepedihan demi babah tersayang. Sejak dia pulang, hanya senyuman plastik dilemparkan agar babah tidak bertanyakan kisah rumah tangganya. Tapi, orang tua terlebih dulu makan garam. Senyumlah.... ketawalah.... babah tetap dapat membaca setiap helah tersembunyi. Babah tetap dapat menghitung setiap kesan luka yang diguris.

“As ada masalah dengan Surin, kan? As jugak ada masalah dengan isteri pertama dia. Ada masalah dengan ibunya. Malah, bagi As, semua adalah masalah, kan?” babah memulakan bicara.

Asmidar diam, tenang dan tabah untuk mendengar babah memulangkan paku buah keras kerana sebenarnya, babahlah dulu yang amat menentang pernikahan dia dengan Surin. Sebelum kak long dan kak ngah memarahinya, babah orang pertama yang memberikan 1001 alasan mengapa dia dengan Surin tidak boleh berkahwin. Babahlah orang pertama yang memarahi Surin, menuduh dengan pelbagai kata-kata kesat. Babahlah juga yang berkali-kali berkata, Surin tidak akan mampu berlaku adil. Namun, kerana degil, dia dan Surin ingkar. Kemarahan babah tidak memberi bekas. Mereka tetap gatal juga hendak meneruskan perkahwinan sehingga babah, sesungguhnya tidak berdaya hendak menasihati lagi. Ya, benar! Orang yang sedang mabuk asmara tidak akan pernah mendengar nasihat. Itu kenyataan dan kini Asmidar percaya sangat-sangat akan kenyataan itu!

“Surin suruh As balik kampung, berehat. Suruh As tenangkan fikiran.” Akhirnya Asmidar mula bercerita.

Babah duduk di kerusi di hadapan Asmidar.

“Kelmarin, Surin balik sini jumpa babah. Dia minta maaf dengan babah. Dia cakap dia kelahi dengan kamu. Dia cakap, kamu mintak dia lepaskan kamu.”

Asmidar terkejut. Wajah babah direnung seolah-olah tidak percaya dengan apa  yang dia baru dengar. Surin balik ke sini? Tapi....

“Kamu pun tahu, cerai ialah satu-satunya perkara halal yang dibenci Allah. Kenapa kamu mintak dari Surin benda yang Allah murka. Yang Allah tak suka? Yang Allah benci?” suara babah sedikit tinggi. Asmidar tahu bahawa babah sedang menahan marah terhadapnya.

“As ingat itulah yang terbaik, babah. As tak suka jadi orang ketiga ni. Baru As tahu, sakit jadi perampas kasih orang. Sakit, bila hidup menumpang kasih. As tak sanggup lagi dah.” Jawab Asmidar, lemah.

“Kamu ingat, Surin tak sakit? Tak letih layan kerenah kamu? Layan kerenah bini tua dia? Layan kehendak emak dia?” babah tenang bertanya. Asmidar terkelu lidah.

“As, kalau nak tahu, Surin tu dah lelah dengan sikap semua perempuan di sekelilingnya, yang tak tahu menghargai kasih sayang dia.”

“Tapi, babah.....”

“Tunggu! Babah tak habis cakap lagi ni.”

Asmidar terdiam. Jerkahan babah mematikan kata.

“Babah tanya Surin, apa mahunya? Kalau dia nak lepaskan kamu, babah cakap pada dia yang kalau itu penyelesaian terbaik, buatlah. Kamu tahu apa dia jawab?”

Asmida menggeleng tanda tidak tahu. Namun wajah babah ditatap sayu.

“Dia sayang kamu.”

“Dia cakap macam tu?”

Babah mengangguk.

“Surin cakap, kalau boleh biarlah maut jadi pemisah. Surin cakap, walau penat, dia dah pilih untuk ada 2 bini, jadi dia nak cuba bahagiakan dua-dua. Surin cakap, dia memang takut bila dia tak dapat bersikap adil, tapi kalau isteri-isteri dia sanggup luah apa yang diorang masing-masing tak puas hati, dia akan cuba memberi keadilan. Tapi, Surin jugak cakap, isteri-isteri dia kena belajar terima hakikat dirinya. Belajar untuk tidak terlalu cemburu. Belajar untuk memahami bahawa mereka berkongsi.” Lama babah berjeda sebelum menyambung, “Sekarang ni, Surin serahkan kepada kamu aje. Kalau masih mahu berpisah, dia tak boleh nak cakap apa-apa. Tapi kalau hendak memulakan semuanya, esok, pukul 8 malam, dia nak jumpa kamu di Restoran Big Plate, Shah Alam.”

Ketika pulang, Asmidar memeluk tubuh babahnya erat-erat. Dia sudah membuat keputusan. Sudah diberitahupun kepada babah. Senyuman babah menjadi restu.

“As nak setia pada Surin sebab As kagum pada kesetiaan babah pada mama. Tak apalah kalau As dapat separuh saja daripada hati dia, tak apa. As tetap akan berusaha menjadi isteri sebaik mama, yang sentiasa di dalam ingatan Surin bila As dah tak ada. Kekuatan babah, perangsang untuk As. Lepas ni, As tak akan lemah lagi. Babah restukanlah As, ya.”
...............................
tunggu, ada edisi istimewa selepas ini. maaf terlewat upload.  hehe

You Might Also Like

0 comments

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.