Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari Februari, 2011

tazkirah di pagi jumaat... terima kasih ustaz syaii

baru lepas hadir ceramah maulidurrasul di surau sekolah. menarik penyampaian ustaz yang juga seorang kaunselor. dalam melawak, dia menyampaikan maksud yang dalam. suka....

inti yang dapat aku simpulkan.... bertuah menjadi umat Nabi Muhamad saw. keistimewaan yang tidak diperolehi umat lain.

antaranya:


4 malaikat utama iaitu Jibrail, Mikail, Israfil dan Izrail berjanji kepada nabi saw bahawa akan buat yang berikut, dengan izin Allah kepada umat Nabi yang bersalawat ke atas nabi saw (Ingatlah...salawat sunat, buatlah semua yang wajib dulu seperti solat.. baru dapat keistimewaan ini...)

1. Jibrail akan sujud kepada Allah dan meminta keampunan dosa bagi setiap seorang umat nabi saw di padang mahsyar nanti

2. mikail akan membawa umat nabi melintas titian sirat dengan sangat laju

3. israfil akan memberi minum dari telaga kausar kerana di sana, di padang mahsyar, matahari hanya sejengkal
dengan kepala

4. Malaikat izrail berjanji akan mencabut nyawa umat nabi saw dengan lembut....

kata ustaz l…

kawan, teman, sahabat... beruntunglah anda

anda tahu tak beza di antara teman, sahabat dan kawan. ohh..memang ramai yang sering bercakap tentangnya. 
anda ada ramai kawan? kan? apakah kawan anda itu boleh diisytiharkan sebagai teman. teman ni seseorang yang kita boleh berkongsi rasa... dan paling penting dapatkah dia menyimpan rahsia kita? kalau teman jadi sahabat, dah tinggi tarafnya tu. sebab sahabat ni seseorang yang ada dengan kita dalam susah dan senang, dalam sedih dan gembira. yang sanggup menggadai nyawa demi kita. 
kata j sham...kalau aku tak silap dalam lirik lagunya, resam dunia: baiklah baik memilih teman,
jangan selalu menurutkan hati
teman ketawa senang didapat
teman menangis sukar dicari aku bertuah kerana aku ada seorang kawan. yang kemudian menjadi teman rapatku. pada dia, aku curahkan masalahku. dia sentiasa menjadi pendengar laraku dengan baik. 
namun, martabatnya kuangkat menjadi sahabat kerana bila jiwaku resah, bila aku mula lemas dalam dunia fana ini, menyalahi takdir bila terperangkap dalam kesedihan.... di…

agaknya, malaysia ni makmur sangat, ya?

seorang wanita china memasuki negara ini dengan menggunakan pasport, elok aje bagaikan dia ialah pelancong yang ingin menikmati keindahan malaysia. namun , di sebalik topeng itu, dia sebenarnya masuk untuk bekerja di spa. 
nampaknya, malaysia ini tempat yang menjadi tumpuan untuk wanita luar mencari pekerjaan. kenapa? agaknya, malaysia ni makmur sangat, ya? 
yang lebih menarik, untuk mengelakkan diri ditahan ketika tempoh berada di negara ini melebihi had, maka mereka, yang muda-muda dan bergetah ni nekad mengahwini warga tempatan. malah merelakan diri berkahwin dengan lelaki sebaya ayah kandung yang ditinggalkan di negara china sana. semuanya diuruskan oleh sindiket....hmmm....
untuk mengaburi pihak jabatan pendaftaran, imigresen dan lain-lain jabatan kerajaan, mereka akan 'berlakon' di hadapan kamera dan persalinan 'kahwin' dalam senyum indah, seolah-olah saling menyintai tak hengat...huhu.....
apakah yang harus dilakukan kepada golongan ini?
tepuk dada tanya selera...

nuffnang meragam laa....

kenapa dengan nuffnang, ya? bila log in, asyik tunjuk error. nak tengok analitik pun x boleh. berkali-kali.....
pelik nuffnang ni.....

 ada yang tak kena ni?

entah... tapi memang nuffnang ni pelik pulak sejak dua menjak ini.

perlukah bertukar kepada yang lain? banyak blogger femes dah mengorak langkah, perlukah aku ikut? susah nak cakap.

sabar dululah... tapi kalau masih jugak x boleh bukak encik nuff, macam mana?

sofi...geleng-geleng...kepala....

hati yang luka - versi cerpen

Asmidar membelek-belek wajah tampan yang sedang lena tidur di sisinya. Sungguh lena, sungguh nyenyak hingga langsung tidak sedar bila Asmidar sengaja memasukkan jari kelingkingnya ke dalam lubang hidung lelaki itu yang mancung. Tertawa halusnya juga tidak mampu menyedarkan lelaki itu. Nampak penat sangat….. iyalah, orang kena layan dua isteri, kan?

Hati jadi sayu tetiba. Senyumanpun terus hilang. Semakin lenyap bila ‘alarm’ berbunyi, tanda detik pertemuan mereka malam ini akan berakhir.

Kenapa malam bukan untuknya? Kenapa Surin tidak langsung boleh membenarkan dirinya menikmati malam-malam yang indah, seperti pasangan-pasangan lain? Kenapa, bila malam aje, Surin harus pergi meninggalkan dia, meninggalkan rumah mereka ini? Mengapa?

Dia tahu semua soalan-soalannya itu adalah soalan-soalan bodoh. Kerana dia punya jawapan untuk kesemuanya. Kerana dia arif benar apa sebabnya! Tidak lain dan tidak bukan kerana…. kerana dia hanya menumpang kasih.

Kata Surin, sebagai isteri kedua, dia tidak …

hati yang luka - akhir

“Abang, kita buat apa kat sini? Bukan nak makan ke?” Soal Suhana keras. Geram dengan gelagat selamba suaminya.
“Yang gelisah sangat tu, kenapa? Kan abang dah order chicken chop? Air epal? Tunggu jelah!” balas Surin.
“Su nak makan cepat-cepat. Nanti, bila bini abang tu sampai, Su tak selera, tau!” Suhana meluahkan perasaan. Ketawa Surin membuat dia memberi jelingan maut. Sudahlah dia dipaksa ke mari, nanti dia kena menghadap pula muka perempuan tak tahu malu tu. Arghh, sakitnya hati!
“Suka ya... nak dating dengan dua isteri sekaligus? Kepit sorang sebelah kiri, sorang sebelah kanan dia? Kenapa? Nanti nak suap mulut kitorang bergilir-gilir, ek? Ke, nak suruh kitorang yang suapkan abang?”
Surin ketawa semakin lepas. Semakin galak. Lucu sungguh mendengar sindiran Suhana. Entahlah.... mungkin inilah keistimewaan isteri pertama dia kot? Mampu membuat dia ketawa besar.
“Abang ni, kan... memanglah hati tu hati batu, kayu, simen.... keras. Tak ada perasaan! Orang sindir pun gelak! Suka! Hisyyy..…

hati yang luka 9

Asmidar kini berada di kampung, menghumban jauh segala kepedihan demi babah tersayang. Sejak dia pulang, hanya senyuman plastik dilemparkan agar babah tidak bertanyakan kisah rumah tangganya. Tapi, orang tua terlebih dulu makan garam. Senyumlah.... ketawalah.... babah tetap dapat membaca setiap helah tersembunyi. Babah tetap dapat menghitung setiap kesan luka yang diguris.
“As ada masalah dengan Surin, kan? As jugak ada masalah dengan isteri pertama dia. Ada masalah dengan ibunya. Malah, bagi As, semua adalah masalah, kan?” babah memulakan bicara.
Asmidar diam, tenang dan tabah untuk mendengar babah memulangkan paku buah keras kerana sebenarnya, babahlah dulu yang amat menentang pernikahan dia dengan Surin. Sebelum kak long dan kak ngah memarahinya, babah orang pertama yang memberikan 1001 alasan mengapa dia dengan Surin tidak boleh berkahwin. Babahlah orang pertama yang memarahi Surin, menuduh dengan pelbagai kata-kata kesat. Babahlah juga yang berkali-kali berkata, Surin tidak akan …

istimewa hati yang luka.

salam...

aku ucap terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi komen citer hati yang luka. nampaknya, dalam banyak-banyak cerpen nukilanku, hati yang luka begitu dekat dengan pembaca. thanx.

biar aku ceritakan pada anda kenapa aku tulis citer ni.

it is a true story of a friend. a very good friend, indeed. both, the husband and the second wife. (tapi pergolakan tu.. idea kreatif sofilah..hehe....) aku melihat jatuh bangun rumah tangga mereka. kadang-kadang si isteri terlebih manja macam as. kekadang suami terlebih geram...macam surin. kadang-kadang isteri pertama buat perangai...

love is life and life is love. ada suka duka...ada yang terluka.

ending nanti petang aku upload... mungkin ada yang suka, mungkin ada yang marah.... tapi ini rencah kehidupan kawanku... nama semua dah tukar tentunya.

harap anda bersabar menanti.

again...thanx for all your comments.

maaf terlebih omputih pulak.

hati yang luka 8

Sudah 3 hari Surin tidak bertandang ke rumah Asmidar. Menelefon pun tidak. Asmidar di sini runsing. Bukan dia tidak menyedari keadaan suami yang terbatuk-batuk beberapa hari lepas, ketika Surin datang. Cuma, ketika itu, dia sedang bersedih, membawa rajuk di hati jadi, memang kurang perhatian diberikan kepada suaminya itu. Kini, rasa menyesal, menghantui. Bimbang batuk itu melarat pula.

Dia melihat nombor yang tertera di skrin. Tadi, dia memberanikan diri meminta nombor itu daripada isteri Ismadi. Hati berbolak-balik, bimbang untuk menghubungi namun Surin menjadi keutamaannya. Bukan dia hendak buat apa-apa pun...sekadar mengetahui keadaan suami, sudah memadai. Jika sihat, hatinya tumpang gembira. Jika sakit? Arghh, jangan fikir yang bukan-bukanlah, Asmidar.
Dia menunggu orang di sebelah sana menjawab dalam getar perasaan. Takut, bimbang... semua ada. Bagaimana kalau dirinya terus dijerkah? Padan muka? Alamak.... kesian aku, bisik hatinya.
“Assalamualaikum. Nak cakap dengan siapa?”
Mak... …