Langkau ke kandungan utama

MAKANAN BERKHASIAT

assalamualaikum dan selamat sejahtera,

kita ni kan... hari-hari, sekurang-kurangnya  sekali, mesti makan, betul tak? macam-macam yang masuk dalam perut kita ni. tapi, pernahkah bertanya apakah makanan yang kita ambil itu adalah makanan yang berkhasiat? ataukah anda makan untuk hidup dan tak pedulikan pada khasiat atau tidaknya? ataupun, andalah pencinta makanan segera? 

apakah makanan berkhasiat? menunya? mahal? murah? macam-macam kita nak tahu...

MEMILIH makanan berkhasiat bukan sesuatu yang sukar termasuk makanan yang membantu tubuh melawan penyakit.

- Produk tenusu: 
sumber - susu, dadih serta keju 
kandungan - vitamin D dan kalsium 
penting untuk - membantu untuk mencegah masalah kerapuhan tulang.

Tuna di dalam tin: 
sumber - tuna
kandungan - vitamin D. 
penting untuk - menyerap kalsium

- ikan dan kekacang:
sumber - laut (hehe...) dan boncis, kacang tanah... 
penting untuk - tubuh melawan penyakit.

- barli:
- sumber - barli 
penting sebab 
1. kaya kandungan serat yang boleh merendahkan kolesterol juga selenium
2. membantu untuk mengurangkan kerosakan akibat radikal bebas.

Bawang dan bawang putih: yang ni mudah dapat....
penting kerana mengandungi ciri antimikrob untuk melawan penyakit.

Buah-buahan seperti oren dan buah-buahan sitrus yang lain mempunyai kandungan serat yang tinggi serta vitamin C yang meningkatkan sistem ketahanan tubuh.

makanlah yang berkhasiat kalau nak jaga tubuh okey.....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…